Elbilister kör fler långresor än avgasbilister
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Re: Elbilister kör fler långresor än avgasbilister
Kollar man på Car.info så ser man att ca 1% av registrerade bilar är Tesla. Jag var på långresa igår och roade mig med att räkna antal bilar innan jag mötte en Tesla. Ibland kommer tre Tesla på raken, ibland kunde det ta 14-15 bilar innan en Tesla men vanligast 7-8 bilar innan en Tesla. Det borde betyda att ca 10-15% av bilarna ute på vägarna är Tesla trots att de bara är ca 1% av fordonsflottan.
Finns det någon topplista över vilka som är de vanligaste bilarna? Och då menar jag inte andel av inregistrerade bilar utan hur mycket bilarna körs, vilka märken och modeller avverkar flest fordonskilometer?
Finns det någon topplista över vilka som är de vanligaste bilarna? Och då menar jag inte andel av inregistrerade bilar utan hur mycket bilarna körs, vilka märken och modeller avverkar flest fordonskilometer?
Nyare bilar körs rimligtvis mycket mer än äldre, framförallt på långresor. Äldre bilar står parkerade mycket mer, många är inte ens körbara.SIR N skrev: ↑23 jun 2025 09:39Kollar man på Car.info så ser man att ca 1% av registrerade bilar är Tesla. Jag var på långresa igår och roade mig med att räkna antal bilar innan jag mötte en Tesla. Ibland kommer tre Tesla på raken, ibland kunde det ta 14-15 bilar innan en Tesla men vanligast 7-8 bilar innan en Tesla. Det borde betyda att ca 10-15% av bilarna ute på vägarna är Tesla trots att de bara är ca 1% av fordonsflottan.
De bilar som körs mest bör vara de som används som Taxi, resande säljare, osv.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Ska bila ner till Slovenien i år. Första långresa i en Tesla! Ser framemot campingen. Lite nervös med tanken på alla laddpauser, men benstreckare behöver vi alla.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Intressant, 2,0 % av alla registrerade bilar är av märket Citroën. Det känns ändå vanligare att möta en Tesla efter vägarna, det är väl inte för inte som deras motsvarighet till detta forum heter CitroënakutenSIR N skrev: ↑23 jun 2025 09:39Kollar man på Car.info så ser man att ca 1% av registrerade bilar är Tesla. Jag var på långresa igår och roade mig med att räkna antal bilar innan jag mötte en Tesla. Ibland kommer tre Tesla på raken, ibland kunde det ta 14-15 bilar innan en Tesla men vanligast 7-8 bilar innan en Tesla. Det borde betyda att ca 10-15% av bilarna ute på vägarna är Tesla trots att de bara är ca 1% av fordonsflottan.

Nä, men detta är väl naturligt att ett nytt bilmärke som dessutom sålt sina volymer sista åren lägger fler mil/år på vägarna än ett etablerat märke där fordonsflottan har ett större åldersspann.
Tesla Model Y Performance
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag har kört >25000 mil över hela Europa med min gamla Model X dom senaste åtta åren, bl.a till Kroatien tre ggr.
Laddning är ett icke-problem.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- krabbanidag
- Teslaägare
Orsakssamband kan man ju grotta ner sig i.
Är nog så enkelt att elbilister i regel är medelklass eller övre medelklass, vilka såklart oftare åker på utflykter och långresor. En klassfråga.
Sagd medelklass åkte tidigare Volvo men åker nu elbil.
Är nog så enkelt att elbilister i regel är medelklass eller övre medelklass, vilka såklart oftare åker på utflykter och långresor. En klassfråga.
Sagd medelklass åkte tidigare Volvo men åker nu elbil.
Eller att elbil väljs där körmönstret innebär många mil… då räknar man ju hem den.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Körde ~3500 mil per år fossilt. Nu ligger vi på ~5000. Kör man mycket är elbil oslagbart. Vi ersatte en del flyg- och tågresor när vi blev med elbil.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Det beror på att det tar längre tid att komma fram med en elbil. 

Det är även min uppfattning att man ser Teslor väldigt ofta, proportionellt långt fler än det borde vara.
Men jag tror att det finns felkällor i det. T.ex. så ser man, och lägger lättare på minnet, bilar man är intresserad av än andra. Jag tänker aldrig på Citroën och troligen blir min minnesbild att jag inte sett en enda de dagar jag varit ute och kört trots att jag mött ett antal.
Sen är dyra elbilar mycket vanligare i storstadsområden än på landet. Så kör man i Sthlmsområdet så finns det en högre andel Teslor där än 1%.
Sen håller jag med om att nya bilar körs mer än äldre och andra förklaringar.
Men för att tala emot mina reservationer så minns jag när Tesla Y hade blivit levererad i stora mängder och året innan ID3 hade vräkts ut på marknaden så var vi och körde på småvägar i Skåne och vita model Y mötte vi ideligen men vi såg knappt en enda ID3, en bil som vi också hade bra ögon för.
Men jag tror att det finns felkällor i det. T.ex. så ser man, och lägger lättare på minnet, bilar man är intresserad av än andra. Jag tänker aldrig på Citroën och troligen blir min minnesbild att jag inte sett en enda de dagar jag varit ute och kört trots att jag mött ett antal.
Sen är dyra elbilar mycket vanligare i storstadsområden än på landet. Så kör man i Sthlmsområdet så finns det en högre andel Teslor där än 1%.
Sen håller jag med om att nya bilar körs mer än äldre och andra förklaringar.
Men för att tala emot mina reservationer så minns jag när Tesla Y hade blivit levererad i stora mängder och året innan ID3 hade vräkts ut på marknaden så var vi och körde på småvägar i Skåne och vita model Y mötte vi ideligen men vi såg knappt en enda ID3, en bil som vi också hade bra ögon för.
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Jag körde till Italien och lite omvägar 2023. Inga problem alls! Många minnen, en bra resa!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Gott att höra! Ser verkligen fram emot det.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Familjen börjar tröttna på mig och mina resor sen vi köpte Tesla. 3000 mil per år.