Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Moderator: Redaktion
Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Hade ju i 1a hand tänkt köpa en begagnad Model Y kontant.
Nu blivit erbjuden överta en bil med 0 ränta och 4200 kr i månaden, typ 4 år till
Kan nån förklara fördelarna med detta?
Förutom att istället för att betala kontant kan jag nu istället ha dessa pengar på ett fasträntekonto / fonder och få ränta på pengarna.
Men istället belastas mitt lönekonto med - 4200 kr i månaden.
Vad är egentligen andra fördelar? Bilen kommer ju ändå kosta mig typ 200 tusen under dessa 4 år.
Äger jag ens bilen sen? Köper lös den för restvärdet?
Nu blivit erbjuden överta en bil med 0 ränta och 4200 kr i månaden, typ 4 år till
Förutom att istället för att betala kontant kan jag nu istället ha dessa pengar på ett fasträntekonto / fonder och få ränta på pengarna.
Vad är egentligen andra fördelar? Bilen kommer ju ändå kosta mig typ 200 tusen under dessa 4 år.
Re: Kan nån förklara fördelarna med privat leasing?
Om du tror värdeminskning är mindre än 4200kr/mån är det ej en fördel. Du slipper risk kring värdeminskning och du slipper ligga ute med pengar är väl de två fördelar som finns.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Om det är ca fyra år kvar låter det mer som att du köper en begagnad Y och tar över dess lån (med restvärde) som från början var 60 månader. Det är inte leasing, det är ett lånefinansierat köp. Du äger bilen men banken har rätt att ta den om du inte kan betala ränta och amortering. Slå upp registreringsnumret på transportstyrelsens hemsida, där står det om det är leasing eller kreditköp.
Om kreditköp: När de 60 månaderna tar slut måste du lösa lånet eller lägga upp ett nytt (som kommer ha betydligt högre ränta än 0%).
Du ska värdera bilen till marknadsvärdet, vilket mycket väl kan vara lägre än vad nuvarande ägare har kvar i lån. Nuvarande ägare måste då göra en extraamortering innan han/hon ansöker om att flytta över kontraktet till dig. Dvs de behöver betala för att bli av med bilen.
0% ränta innebär att du kan ha kvar pengarna och få ränta på dem, i det läget är det svårt att motivera varför du ska betala bilen kontant. Bättre att du tar lånet och har pengarna kvar på sparkonto under låneperioden.
Om kreditköp: När de 60 månaderna tar slut måste du lösa lånet eller lägga upp ett nytt (som kommer ha betydligt högre ränta än 0%).
Du ska värdera bilen till marknadsvärdet, vilket mycket väl kan vara lägre än vad nuvarande ägare har kvar i lån. Nuvarande ägare måste då göra en extraamortering innan han/hon ansöker om att flytta över kontraktet till dig. Dvs de behöver betala för att bli av med bilen.
0% ränta innebär att du kan ha kvar pengarna och få ränta på dem, i det läget är det svårt att motivera varför du ska betala bilen kontant. Bättre att du tar lånet och har pengarna kvar på sparkonto under låneperioden.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Precis, om bilen erbjuds att tas över utan kontantinsats och det är exakt 4 år kvar är det alltså endast 11,5% amorterat, såvida man inte valt högre mil vid finansiering men då hade månadskostnaden varit högre. Väldigt ofördelaktigt för en köpare om du inte får pengar emellan alternativt, extra amortering på lånet.Dinsdale skrev: ↑22 jun 2025 05:45Om det är ca fyra år kvar låter det mer som att du köper en begagnad Y och tar över dess lån (med restvärde) som från början var 60 månader. Det är inte leasing, det är ett lånefinansierat köp. Du äger bilen men banken har rätt att ta den om du inte kan betala ränta och amortering. Slå upp registreringsnumret på transportstyrelsens hemsida, där står det om det är leasing eller kreditköp.
M3 LR -20
Jag tycker de är viktigt att ha koll på riskerna med privat leasing, tex om de kräver du ska ersätta för småskador som dörruppslag mm.
Vi har lite dålig erfarenhet av privat leasing, men har hört många som också är nöjda, dvs inte så enkelt att svara på.
Vi har lite dålig erfarenhet av privat leasing, men har hört många som också är nöjda, dvs inte så enkelt att svara på.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fördelar:
- ingen kontantinsats ca 120
- ingen restvärdesrisk
- fast ränta
- kan köpa ut bilen efter tre år ~ Kvd
- billigaste sättet ha en YLR för 1.5 år sedan (7570 kr metall 10000 km/år)
Nackdelar:
- får inget för undermil
- dyrt m däck o lack (hela kostnaden på tre år)
- ingen kontantinsats ca 120
- ingen restvärdesrisk
- fast ränta
- kan köpa ut bilen efter tre år ~ Kvd
- billigaste sättet ha en YLR för 1.5 år sedan (7570 kr metall 10000 km/år)
Nackdelar:
- får inget för undermil
- dyrt m däck o lack (hela kostnaden på tre år)
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Aldrig mer privatleasing. Det är inte för alla och kan se riktigt fint ut på pappret men ett helvete i verkligheten. Dessutom ska du lämna tillbaka bilen till någon tomte som kommer vara din bästa vän om du tar en ny bil eller din fiende om du inte gör det och försöker krama ut varenda krona i affären med 1000% påslag på åtgärder (Din Bil Stockholm).
Men det passar vissa som vill binda upp sig 36mån och ha en fast kostnad.
Men det passar vissa som vill binda upp sig 36mån och ha en fast kostnad.
Senast redigerad av T4s, redigerad totalt 1 gånger.
Dörruppslag och småskador får man betala för om man köper bilen också om man byter bil efter liknande period som leasingen är tagen på, men då i form av sänkt andrahandsvärde.
Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Men om jag förstår dig rätt så skulle du betala lika mycket för två likvärdiga bilar i utförande och mil om en är mer eller mindre perfekt och en är lite halvskabbig?
Detta låter mer som en privat avbetalning? Privatleasing är något annat och hade förmodligen kostat det dubbla.Egon112 skrev: ↑21 jun 2025 22:54Hade ju i 1a hand tänkt köpa en begagnad Model Y kontant.
Bifogar en länk med för och nackdelar med privatleasing: https://www.konsument.se/nyheter/fordel ... leasa-bil/
MY RWD Vit 2023
Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Men om jag förstår dig rätt så skulle du betala lika mycket för två likvärdiga bilar i utförande och mil om en är mer eller mindre perfekt och en är lite halvskabbig?
Och vad jag betalar när jag köper en bil är ointressant, de är vad handlaren betalar. Sist jag bytte in en bil så fick jag pris innan de sett den, och de stöd för priset.. kanske inte de bästa priset men jag kände mig inte lurad...
Och du missar min poäng att det kostar pengar om du får mindre betalt än du kunde fått när du säljer en skadad bil än om den vore oskadad. Du behöver inte betala säg 10 000kr, men du kanske får 10 000kr mindre istället, samma kostnad. Blir lite som de som säger att deras bil kostar endast försäkring och drivmedel för att dom har betalat hela bilen vid köpet, sen att värdeminskning är 5000kr/mån räknar man inte.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:43Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Och vad jag betalar när jag köper en bil är ointressant, de är vad handlaren betalar. Sist jag bytte in en bil så fick jag pris innan de sett den, och de stöd för priset.. kanske inte de bästa priset men jag kände mig inte lurad...
Men jag håller med dig att det är en sur utgift, jag besiktade min nuvarande hos handlaren för en dryg månad sedan inför byte nu i veckan för att slippa tråkiga överraskningar och få en möjlighet att antingen fixa ev. problem själv eller ha en möjlighet att bemöta ev. anmärkningar. Den var dock helt problemfri då jag som sagt redan åtgärdat skadan via försäkring, i övrigt vanligt slitage.
Hade inte du en ID3 förut, var det den du hade på privatleasing? VW Finans har en guide vilka skador som accepteras och inte, menar du att de inte följde den eller är den ovanligt ofördelaktig för konsumenten? Jag har köpt min ID4 med garanterat inbytespris, och ska jag nyttja inbytespriset följer de samma guide som vid privatleasing, men jag har också möjlighet att lösa lånet som vilket billån som helst.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:43Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Stämmer jag hade en id3 innan men de ägde vi privat. De var en Nissan Leaf som vi hade längre tillbaka som vi hade på privat leasing.toppo skrev: ↑23 jun 2025 10:22Hade inte du en ID3 förut, var det den du hade på privatleasing? VW Finans har en guide vilka skador som accepteras och inte, menar du att de inte följde den eller är den ovanligt ofördelaktig för konsumenten? Jag har köpt min ID4 med garanterat inbytespris, och ska jag nyttja inbytespriset följer de samma guide som vid privatleasing, men jag har också möjlighet att lösa lånet som vilket billån som helst.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:43Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Min bild är att de är väldigt olika hur återlämning fungerar och även när de finns en guide så kan de tex ta orimligt betalt för att lackera om en dörr eller att man löser en lite skada med att lackera om när man kanske kunde polerat eller använt lack stift..
Jag tror ju de inte dörren på vår Leaf lackerades om.
Dessutom gjordes bedömningen när man lämnade den och utan möjlighet att själv åtgärda de.
Jag leasade min första elbil en Mini Cooper SE.
När jag lämnade tillbaka den så hade precis den nya versionen släppts och ingen verkade intressand av den gamla versionen.
Vad jag kunde se när jag kollade upp den senare så har den exporterats utomlands.
När jag lämnade tillbaka den så hade precis den nya versionen släppts och ingen verkade intressand av den gamla versionen.
Vad jag kunde se när jag kollade upp den senare så har den exporterats utomlands.
Tesla Model 3 Long Range Highland
toppo skrev: ↑23 jun 2025 10:22Hade inte du en ID3 förut, var det den du hade på privatleasing? VW Finans har en guide vilka skador som accepteras och inte, menar du att de inte följde den eller är den ovanligt ofördelaktig för konsumenten? Jag har köpt min ID4 med garanterat inbytespris, och ska jag nyttja inbytespriset följer de samma guide som vid privatleasing, men jag har också möjlighet att lösa lånet som vilket billån som helst.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:43Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Jag sneglar lite samma upplägg där med garanterat restvärde. Va fick dig att välja det över leasingen?
chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 11:11Stämmer jag hade en id3 innan men de ägde vi privat. De var en Nissan Leaf som vi hade längre tillbaka som vi hade på privat leasing.toppo skrev: ↑23 jun 2025 10:22Hade inte du en ID3 förut, var det den du hade på privatleasing? VW Finans har en guide vilka skador som accepteras och inte, menar du att de inte följde den eller är den ovanligt ofördelaktig för konsumenten? Jag har köpt min ID4 med garanterat inbytespris, och ska jag nyttja inbytespriset följer de samma guide som vid privatleasing, men jag har också möjlighet att lösa lånet som vilket billån som helst.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:43Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:18
Inte i förhållade till vad vi fick betala kan jag informara... de tog ut konstander för att lackera om och då blir de dyrt.. de skador som vi hade på bilen var små och inget man lakerar om för utan man låter de vara möjligen fyller i med en lack penna... Jag tror inte ens andrahands värdet skulle gått ner, de är liksom inte en ny bil, man får på en beg. bil räkna med något dörruppslag och de tror jag alla skulle acceptera...
Min bild är att de är väldigt olika hur återlämning fungerar och även när de finns en guide så kan de tex ta orimligt betalt för att lackera om en dörr eller att man löser en lite skada med att lackera om när man kanske kunde polerat eller använt lack stift..
Dessutom gjordes bedömningen när man lämnade den och utan möjlighet att själv åtgärda de.
Nissan Leaf, då var det säkert Satandär som var involverad
De var helt rabiata vid återlämnandet. Stod en hel del om detta på olika forum mm.
Standard är väl att de tar rejält betalt för att åtgärda, men sen inte åtgärdar utan bara dumpar på auktion as is.
Så gör ju hyrbilsföretagen också. Ju fler skador ju mer tjänar de kort sagt.
Så gör ju hyrbilsföretagen också. Ju fler skador ju mer tjänar de kort sagt.
Har hört om bilsäljare som är väldigt nitiska vid återlämnande men kan tänka sig att avskriva om man leasar en ny bil.
Det är ju den största fördelen för handlaren när det gäller privat leasing. Då MÅSTE ju byta bil efter avtalet är slut och handlaren får en garanterad begbil att sälja. Med lite tur får dom leasat ut en ny bil och sålt en begagnad i samma veva.
Det är ju den största fördelen för handlaren när det gäller privat leasing. Då MÅSTE ju byta bil efter avtalet är slut och handlaren får en garanterad begbil att sälja. Med lite tur får dom leasat ut en ny bil och sålt en begagnad i samma veva.
Min bil som byts nu så fick jag meddelande från handlaren om en gratis besiktning 1-2 månader innan avtalet går ut, då kan man åtgärda ev. fel själv om man kan göra det billigare. Stora skador tar man normalt på försäkringen skulle jag säga, så att man skulle få några gigantiska fakturor förstår jag inte om man tagit hand om bilen.
Hade en Leaf via Santander, inga problem att lämna tillbaka. De erbjöd också en förbesiktning som jag tackade nej till.
Vi hade Teslan via Ayvens och var lite nojig inför återlämningen pga av att Tesla verkar använda vattenfärg när de lackar bilarna, så framförallt stötfångaren hade för många stenskott enligt återlämningsguiden. Fixade det dock hos min lokala biltvättskille + en panel till som jag hade råkat repa lite. Kostade totalt 4000 kr. Småpengar när man ändå har betalat 300000 kr i leasingavgift under åren.
Vi hade Teslan via Ayvens och var lite nojig inför återlämningen pga av att Tesla verkar använda vattenfärg när de lackar bilarna, så framförallt stötfångaren hade för många stenskott enligt återlämningsguiden. Fixade det dock hos min lokala biltvättskille + en panel till som jag hade råkat repa lite. Kostade totalt 4000 kr. Småpengar när man ändå har betalat 300000 kr i leasingavgift under åren.
Ja de stämmer.. man ska undvika Santander..Erxon skrev: ↑23 jun 2025 15:58chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 11:11Stämmer jag hade en id3 innan men de ägde vi privat. De var en Nissan Leaf som vi hade längre tillbaka som vi hade på privat leasing.toppo skrev: ↑23 jun 2025 10:22Hade inte du en ID3 förut, var det den du hade på privatleasing? VW Finans har en guide vilka skador som accepteras och inte, menar du att de inte följde den eller är den ovanligt ofördelaktig för konsumenten? Jag har köpt min ID4 med garanterat inbytespris, och ska jag nyttja inbytespriset följer de samma guide som vid privatleasing, men jag har också möjlighet att lösa lånet som vilket billån som helst.chaffis75 skrev: ↑23 jun 2025 08:43Du missar poängen... Att privat leasa kan kancå komma med konstande när man lämnar tillbaka...backe skrev: ↑23 jun 2025 08:24
Jag har en privatleasing nu där jag fick en lackskada på spoilern bak, lackades om på försäkringen och kostade 3000kr. Jag hade dragit av mer på en bil med den skadan.
Nissan Leaf, då var det säkert Satandär som var involverad
De var helt rabiata vid återlämnandet. Stod en hel del om detta på olika forum mm.
Men jag har hört om andra fall också, dock inte så ofta men de händer..
Jag privatleasade min model 3 på 4 år. Jag valde det eftersom jag då inte hade möjlighet att slanta upp kontantinsatsen vid köp. Det funkade bra vid återlämningen. Jag visste att jag hade vissa skador och jag åtgärdade dem så gott jag kunde. Dels hade ratten börjat släppa ytskiktet och det hade man ju hört skräckhistorier om att det kostade drygt 11000 att byta ratt, för laga den var inget Tesla ville göra. Men jag fick tips om ett företag som lagar både skinn och plast i bilar och de fixade det och en rad småskador och missfärgningar på inredningen för sammanlagt lite drygt 4000:- och det blev ett mycket bra resultat!
Jag lagade också själv ett par småskador på lacken men jag förstod att en skada på ena framskärmen inte skulle godkännas, men de tog inte särskilt mycket för den, det var bara nån tusenlapp. (Sen hade jag övermil, men det var ju ingen överraskning.) Jag hade DNB.
Jag lagade också själv ett par småskador på lacken men jag förstod att en skada på ena framskärmen inte skulle godkännas, men de tog inte särskilt mycket för den, det var bara nån tusenlapp. (Sen hade jag övermil, men det var ju ingen överraskning.) Jag hade DNB.
Jag har inte hört talas om fast ränta på privatleasing. Jag är inne på en andra privatleasing på en annan bil och ett annat finansbolag och räntan är inte rörlig. Jag läste om att Santander, som jag har nu, fick bassning av konsumentverket att de varit otydliga i sin info om att det var rörlig ränta som gällde.