Robotaxi igång i Austin
Moderator: Redaktion
Robotaxi igång i Austin
Jag ser fram emot Tibors artikel om det tydligen mycket lyckade starten av robotaxi-tjänsten i Austin. Bilarna verkar köra nästan skrämmande bra, mjukt och ändå självsäkert. Mjukare och mindre ryckigt än Waymos självkörande bilar.
Re: Robotaxi igång i Austin
Sitter det nissar i någon kontrollcenter och kontrollerar dem som Teslarobotarna eller kör de på riktigt själv?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Robotaxi igång i Austin
På videos ser det ut att vara dels en mänsklig reservförare i passagerarstolen, samt en följebil med två personer i. Om den verkligen kunde köra själv borde ju inte det behövas kan man tycka. Det finns också flera videos där den pallnitar för bilar parkerade bredvid färdvägen m.m.... Jag kan inte påstå att jag är superimponerad när man jämför med Waymo.
Re: Robotaxi igång i Austin
Helt oinsatt men ändå skeptisk till vad Tesla åstadkommit så är det väl ungefär där jag skulle tro det är.Xyborg skrev: ↑24 jun 2025 10:56På videos ser det ut att vara dels en mänsklig reservförare i passagerarstolen, samt en följebil med två personer i. Om den verkligen kunde köra själv borde ju inte det behövas kan man tycka. Det finns också flera videos där den pallnitar för bilar parkerade bredvid färdvägen m.m.... Jag kan inte påstå att jag är superimponerad när man jämför med Waymo.
Hade vart kul om det fungerade på riktigt men iom hur kasst det är i Sve så…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Robotaxi igång i Austin
Allt är fake och alla bilar körs remote av förare på kontoret. Videofeeden från alla 8 kamerorna skickas med en specialfiberlina via rymden.
Re: Robotaxi igång i Austin
De kör ju precis som FSD gjort senaste året typ. Finns massor av videos på det.
Skillnaden nu är väl att istället för att det sitter någon bakom ratten redo att ta över så är det någon remote vid en dator.
De som sitter i passagerarsätet är väl influencers och liknande, de har ingen kontroll.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4140
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Robotaxi igång i Austin
Kul med snillen som spekulerar brett och skämtare i denna tråd, keep going!
*popcorn*
*popcorn*
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Robotaxi igång i Austin
Alla "monitor"-personer är Teslaanställda som har en kill-switch på handtaget som de alla håller i stenhårt under färd. Kolla valfri video.manneson skrev: ↑24 jun 2025 11:47De kör ju precis som FSD gjort senaste året typ. Finns massor av videos på det.
Skillnaden nu är väl att istället för att det sitter någon bakom ratten redo att ta över så är det någon remote vid en dator.
De som sitter i passagerarsätet är väl influencers och liknande, de har ingen kontroll.
Utöver detta tror jag att det sitter en remote med ratt och pedaler.
Att Tesla gör så här är i sig inte konstigt. Det är bra att de tar säkerheten på allvar. Men att istället ha två säkerhets-personer istället för en (bakom ratten) är ju bara för att det ska se coolare ut. Det kostar dubbelt så mycket och är inte lika säkert.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1872
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Robotaxi igång i Austin
Som vanligt gäller, att FSD är som sämst nu.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Jag hoppas att om fem år så finns elektriska husbilar med självskörning, då kan jag pyssla med annat på vägen till Alperna.
Nackdelen blir väl att vi kommer få fler krav och begränsningar i våra fordon framöver, då datorn är säkrare än oss alla neandertalare där ute i trafiken.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Jag hoppas att om fem år så finns elektriska husbilar med självskörning, då kan jag pyssla med annat på vägen till Alperna.
Nackdelen blir väl att vi kommer få fler krav och begränsningar i våra fordon framöver, då datorn är säkrare än oss alla neandertalare där ute i trafiken.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1367
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Robotaxi igång i Austin
https://techcrunch.com/2025/06/23/tesla ... egulators/

Med andra ord som människorVideos posted online show the Tesla robotaxis driving over the speed limit and in one case, swerving into the wrong lane.

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Robotaxi igång i Austin
Exakt så.spacecoin skrev: ↑24 jun 2025 12:17Alla "monitor"-personer är Teslaanställda som har en kill-switch på handtaget som de alla håller i stenhårt under färd. Kolla valfri video.manneson skrev: ↑24 jun 2025 11:47De kör ju precis som FSD gjort senaste året typ. Finns massor av videos på det.
Skillnaden nu är väl att istället för att det sitter någon bakom ratten redo att ta över så är det någon remote vid en dator.
De som sitter i passagerarsätet är väl influencers och liknande, de har ingen kontroll.
Utöver detta tror jag att det sitter en remote med ratt och pedaler.
Screenshot 2025-06-24 at 12.16.26.png
Att Tesla gör så här är i sig inte konstigt. Det är bra att de tar säkerheten på allvar. Men att istället ha två säkerhets-personer istället för en (bakom ratten) är ju bara för att det ska se coolare ut. Det kostar dubbelt så mycket och är inte lika säkert.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Robotaxi igång i Austin
Tyvärr tror jag att det dröjer minst 10 år (på bilar som inte är husbilar) i praktiken. Antagligen längre. Men har vi tur sker det några genombrott i forskningen.Lerumsexpressen skrev: ↑24 jun 2025 12:20Jag hoppas att om fem år så finns elektriska husbilar med självskörning, då kan jag pyssla med annat på vägen till Alperna.
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 593
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Re: Robotaxi igång i Austin
Det är kul men ändå lite deprimerande också.
Varför kan jag inte köra en Ford med fjärrkontroll i 120km/h? Det är den riktiga frågan.
Re: Robotaxi igång i Austin
Det som är tråkigt är att Tesla, från att ha börjat i princip först kommer längre och längre bak i förhållande till konkurrensen.Lerumsexpressen skrev: ↑24 jun 2025 12:20Som vanligt gäller, att FSD är som sämst nu.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Man hade absolut chansen, men har försupit den genom att leva på lögner/osanningar och och på folks förtroende. Det hade säkert hållit fem år till om inte konkurrenterna kört om dem.
För FSD-försäljningen är ju det enda riktigt ärliga att återbetala hela FSD-avgiften fem år efter leverans av bilen om inte FSD, det man betalat för, inträffat.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Robotaxi igång i Austin
10 år, för de företag som använder de sensorerna som uppdraget kräver.spacecoin skrev: ↑24 jun 2025 12:28Tyvärr tror jag att det dröjer minst 10 år (på bilar som inte är husbilar) i praktiken. Antagligen längre. Men har vi tur sker det några genombrott i forskningen.Lerumsexpressen skrev: ↑24 jun 2025 12:20Jag hoppas att om fem år så finns elektriska husbilar med självskörning, då kan jag pyssla med annat på vägen till Alperna.
För Tesla som 2016 tog bort regnsensorn och fortfarande inte är på 2015 års nivå avseende regnsensor, kommer det sannolikt ta betydligt längre!
Det är obehagligt varje gång jag tänker på pojken med gulgrön cykel och gulgrön träningsoverall som min bil med nyputsad ruta inte alls detekterade.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4140
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Robotaxi igång i Austin
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Robotaxi igång i Austin
Kör dom dygnet runt ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Robotaxi igång i Austin
- ICEGrinder
- Teslaägare
- Inlägg: 58
- Blev medlem: 23 okt 2016 19:16
Re: Robotaxi igång i Austin
06-00
https://www.tesla.com/support/robotaxi/ ... rted#hours
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4140
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Robotaxi igång i Austin
Många av teståkarna har åkt dom och tycker Teslan kör bättre, trots alla sensorer dom har och hur länge dom hållit på.
Man kan inte jämföra med hur programvaran är i våra bilar. FSD i usa funkar väldigt bra även i komplicerade situationer.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Robotaxi igång i Austin
Många av teståkarna är Tesla superfans, så jag vet inte om man kan dra några slutsatser där. Jag har provat FSD v12 och Waymo. Dock inte v13. Däremot kan jag objektivt säga att en iPace är en bätte bil att åka i på alla vis än en Juniper.
Hursomhelst så har Tesla gjort det bra med FSD. Frågan är ju om och när de kan ta bort övervakningen så det blir "FSD" som utlovat. Och i vilka miljöer det blir så.
Re: Robotaxi igång i Austin
Skojar du? FSD är väl som Waymo eller kanske något bättre, men utan att behöva utrustning för 2 miljoner eftermonterad i bilen. Skalbarheten hos Tesla vs konkurrenter är ju ljusår bättre. Att de testar i liten skala är ju inte för att de är beroende av en Lidar-kartläggning utan de skulle kunna rulla ut över hela USA inom något eller några år om man kan lösa automatiserad laddning. EU lär stoppa detta så länge det kan. Kanske även Trump stoppar detta om han får feeling för att rädda bilindustrin.AAKEE skrev: ↑24 jun 2025 12:31Det som är tråkigt är att Tesla, från att ha börjat i princip först kommer längre och längre bak i förhållande till konkurrensen.Lerumsexpressen skrev: ↑24 jun 2025 12:20Som vanligt gäller, att FSD är som sämst nu.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Man hade absolut chansen, men har försupit den genom att leva på lögner/osanningar och och på folks förtroende. Det hade säkert hållit fem år till om inte konkurrenterna kört om dem.
För FSD-försäljningen är ju det enda riktigt ärliga att återbetala hela FSD-avgiften fem år efter leverans av bilen om inte FSD, det man betalat för, inträffat.
Re: Robotaxi igång i Austin
Så råkade det bli dimmigt, eller kraftigt ösregn...MarkusL skrev: ↑24 jun 2025 15:33Skojar du? FSD är väl som Waymo eller kanske något bättre, men utan att behöva utrustning för 2 miljoner eftermonterad i bilen. Skalbarheten hos Tesla vs konkurrenter är ju ljusår bättre. Att de testar i liten skala är ju inte för att de är beroende av en Lidar-kartläggning utan de skulle kunna rulla ut över hela USA inom något eller några år om man kan lösa automatiserad laddning. EU lär stoppa detta så länge det kan. Kanske även Trump stoppar detta om han får feeling för att rädda bilindustrin.AAKEE skrev: ↑24 jun 2025 12:31Det som är tråkigt är att Tesla, från att ha börjat i princip först kommer längre och längre bak i förhållande till konkurrensen.Lerumsexpressen skrev: ↑24 jun 2025 12:20Som vanligt gäller, att FSD är som sämst nu.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Man hade absolut chansen, men har försupit den genom att leva på lögner/osanningar och och på folks förtroende. Det hade säkert hållit fem år till om inte konkurrenterna kört om dem.
För FSD-försäljningen är ju det enda riktigt ärliga att återbetala hela FSD-avgiften fem år efter leverans av bilen om inte FSD, det man betalat för, inträffat.
Re: Robotaxi igång i Austin
Att det är frånvaron av automatiserad laddning som hindrar Tesla att förverkliga oövervakad FSD i stor skala är du nog ganska ensam om att tro.MarkusL skrev: ↑24 jun 2025 15:33Skojar du? FSD är väl som Waymo eller kanske något bättre, men utan att behöva utrustning för 2 miljoner eftermonterad i bilen. Skalbarheten hos Tesla vs konkurrenter är ju ljusår bättre. Att de testar i liten skala är ju inte för att de är beroende av en Lidar-kartläggning utan de skulle kunna rulla ut över hela USA inom något eller några år om man kan lösa automatiserad laddning. EU lär stoppa detta så länge det kan. Kanske även Trump stoppar detta om han får feeling för att rädda bilindustrin.AAKEE skrev: ↑24 jun 2025 12:31Det som är tråkigt är att Tesla, från att ha börjat i princip först kommer längre och längre bak i förhållande till konkurrensen.Lerumsexpressen skrev: ↑24 jun 2025 12:20Som vanligt gäller, att FSD är som sämst nu.
Och Tesla och alla andra kommer bli bättre.
Man hade absolut chansen, men har försupit den genom att leva på lögner/osanningar och och på folks förtroende. Det hade säkert hållit fem år till om inte konkurrenterna kört om dem.
För FSD-försäljningen är ju det enda riktigt ärliga att återbetala hela FSD-avgiften fem år efter leverans av bilen om inte FSD, det man betalat för, inträffat.
Så snart man har tillräckligt bra FSD för att det skall fungera oövervakat utan för stora säkerhetsrisker kommer man naturligtvis rulla ut den, allt annat vore orimligt.
Ditt påstående att Teslas FSD i nuläget är lika bra som Waymo rimmar lite illa med verkligheten, varför har de i så fall inga bilar med oövervakad FSD i drift?
Visst det kan ju bli så att Teslas FSD snabbt kommer att förbättras upp till Waymos nivå och då har du ju rätt i att deras skalbarhet är bättre.
Tyvärr är väl risken att Tesla nu har övergett sin generella lösning och ”Austinoptimerat” mjukvaran vilket går ut över skalbarheten.