Ladda på andra stationer än SuC

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

maangee

Ladda på andra stationer än SuC

Inlägg av maangee »

Blir en tripp genom Danmark med slutdestination norra Tyskland. Är ju novis med elbil och undrar om det är krångligt att ladda på andra ställen än Teslas egna? Behöver man ngn slags adapter eller är det standardkontakter numera?

Behöver man appar till de olika eller kan man betala med bankkort, som man gör med t.ex. bensin?
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Ladda på andra stationer än SuC

Inlägg av Earplugged »

maangee skrev: 24 jun 2025 20:47
Blir en tripp genom Danmark med slutdestination norra Tyskland. Är ju novis med elbil och undrar om det är krångligt att ladda på andra ställen än Teslas egna? Behöver man ngn slags adapter eller är det standardkontakter numera?

Behöver man appar till de olika eller kan man betala med bankkort, som man gör med t.ex. bensin?
Det är samma kontakt överallt och de flesta(alla?) går betala med kort, antingen vanlig kortläsare eller en QR-kod som leder till en sida där du kan betala, dock blir det oftast berudligt dyrare än om man håller sig till Teslas eller har något annat abonnemang.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
maangee

Inlägg av maangee »

Earplugged skrev: 24 jun 2025 21:06
maangee skrev: 24 jun 2025 20:47

Det är samma kontakt överallt och de flesta(alla?) går betala med kort, antingen vanlig kortläsare eller en QR-kod som leder till en sida där du kan betala, dock blir det oftast berudligt dyrare än om man håller sig till Teslas eller har något annat abonnemang.
Ska försöka hålla mig till Tesla men man vet ju aldrig vart man hamnar. Får klara mig utan andra appar, kostar det en slant extra så får det göra det.

Annars då, vilka bolag är de ”bästa”, kan ju vara bra att ha lite alternativ?
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Jag antar att circlek finns i danmark och tyskland dom är ett bra alternativ, dom har plug and charge, åk till en circlek innan, ladda ner appen och registrera bilen så funkar det precis som med tesla.

Fördelen med circlek är ju också att det finns nåt att köpa, ibland ligger suc fruktansvärt illa till
maangee

Inlägg av maangee »

tnjo skrev: 24 jun 2025 21:27
Jag antar att circlek finns i danmark och tyskland dom är ett bra alternativ, dom har plug and charge, åk till en circlek innan, ladda ner appen och registrera bilen så funkar det precis som med tesla.

Fördelen med circlek är ju också att det finns nåt att köpa, ibland ligger suc fruktansvärt illa till
Måste man besöka en Circlek för att få access?
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

maangee skrev: 24 jun 2025 21:43
tnjo skrev: 24 jun 2025 21:27

Måste man besöka en Circlek för att få access?
Bara för att koppla ihop bil och laddinfra
appen är ju bara ladda ner innan och regga

Jag vet inte hur det är i danmark/tyskland men vi var iväg i södra europa och där fanns det laddare vid varje rastställe längs med motorovägarna och dom tog alltid kort så man slapp fippla med appar
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Senast jag kollade, bästa laddnätverket är Tesla som har flest platser och flest laddare/plats, så varför ladda på andra ställen. Detta oavsett vilken bil man har.
Ok vill man besöka en mack att köpa fika och snacks i, men är väl bättre att isåfall ladda på en Tesla-plats där det finns detta hyfsat nära.
Men jag har inte superkoll direkt...men många Teslaladdare jag observerat har nära till dessa saker.
Eller så har man med sig tilltugg vid resans start, det har alltid jag så man kan stanna på fina platser.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
maangee

Inlägg av maangee »

Kanske är blind, men hittar ingen laddkarta i Teslas app? Är det bara i bilen detta fungerar?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

maangee skrev: 25 jun 2025 04:58
Kanske är blind, men hittar ingen laddkarta i Teslas app? Är det bara i bilen detta fungerar?
Gå inni appen via ”Plats”, där finns unhefär samma funktioner som i bilen.
Inringad knapp visar laddare i närheten:
IMG_6319.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar