Så nöjda är elbilister med sina bilar

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7964
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8489
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av spacecoin »

Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 jan 2025 11:45
Ort: Arvika

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Walken »

Om man är nöjd :roll: Kan inte tänka mig köpa eller köra ICE framöver. Med den snabba utvecklingstakten kommer EV vara överlägsna när det gäller allt inom snar framtid.
tesla newbie
Inlägg: 753
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av tesla newbie »

Intressant att "interested in new technology" och "good driveability" kommer såpass lågt som anledning. Dessa är de två huvudskälen till att jag köpte elbil. När kaptialkostnaden är såpass hög så är det nog få som sparar pengar på att köpa elbil jämfört med att köra vidare med sin gamla.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Värdeminskningsproblematiken tror jag kommer ordna till sig i takt med att andelen ICE bilar blir lägre bland nyare bilar. Finns fortfarande en viss skepsis att köpa en begagnad elbil bland den genomsnittliga bilköparen.
MY RWD Vit 2023
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 256
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Bor inte runt hälften av befolkningen i lägenhet?

Dom flesta av dessa har väl mycket sämre förutsättningar att ha en elbil.

Om 30-40% av den potentiella målgruppen för en försvinner så är det rimligtvis en stor bidragande faktor till högre värdeminskning.

Sen kanske en större andel potentiella elbilsspekulanter bor i hus. Men säg då 20-30% bortfall pga lägenhetsboende. Torde fortfarande ha en ordentlig påverkan.
tesla newbie
Inlägg: 753
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av tesla newbie »

Jag bor i lägenhet och har elbil. Men vår BRF är förutseeende och installerade elbilsladdare redan 2019.
manneson
Inlägg: 1144
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.

Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
tesla newbie
Inlägg: 753
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av tesla newbie »

manneson skrev: 26 jun 2025 13:29
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.

Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.
Love_O
Inlägg: 417
Blev medlem: 12 nov 2023 09:33

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Love_O »

tesla newbie skrev: 26 jun 2025 14:25
manneson skrev: 26 jun 2025 13:29
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
ICE har ju ökat enormt i pris senaste åren, idag kostar de lika mkt eller tom mer än motsvarande elbil. Enda undantaget är de minsta bilarna där det ännu saknas prisvärda elbilar.

Närmaste åren tror jag därför vi kommer se motsatt utveckling. ICE kommer ha högre värdeminskning än BEV. Just nu är vi i en svacka för elbilar och de flesta har som alltid svårt att se trender annat än i efterhand. Om några år kommer de stora massan tänka "borde sålt avgasbilen 2025 och bytt till elbil, det var ju sjukt fördelaktigt då".
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.
Det säger ju absolut ingenting om någonting.
Finns så många faktorer som påverkar försäljning.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 994
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av wannabee »

Jag har köpt mina bilar fabriksnya och fått ungefär 5000 kr för dem när det varit dags sälja dem/köra dem till skroten (man fick en hel del för katalysatorn) efter att ha haft dem minst 20 år, så andrahandsvärdet inverkade inte på mitt beslut köpa en Tesla 2022, då jag inte tänkt sälja den heller väldigt snart
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 561
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av repulsiv »

tesla newbie skrev: 26 jun 2025 14:25
Har ett anedoktiskt exempel på att det kanske börjar bli svårare att sälja avgasbilar. När jag sålde min BMW X3 20d -15 år 2021, så blev den såld på två veckor. I höstas så dök den upp för försäljning igen och denna gång tog det 8 månader.
:D Och det är ju ingen skillnad på vilka som köper en 10 år gammal bil och en som är 6 år ? ..och priset har inget med saken att göra ? :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8489
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 30 jun 2025 07:31
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.

Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,

Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?

Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.

Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.

För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4402
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av jonasl »

Fast även om det finns en "batteririsk" så finns det ju gott om risker med fossilbilar också. Läste t.ex. om katalysatorbyte på Nissan Micra, 53000 kr + arbete: https://www.vibilagare.se/nyheter/rekor ... -53-000-kr

Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.

Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.

Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8489
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av spacecoin »

jonasl skrev: 30 jun 2025 09:24
Fast även om det finns en "batteririsk" så finns det ju gott om risker med fossilbilar också. Läste t.ex. om katalysatorbyte på Nissan Micra, 53000 kr + arbete: https://www.vibilagare.se/nyheter/rekor ... -53-000-kr

Nyare fossilbilar verkar vara långt från riskfria att äga de med, även om totalkalkylen med en BEV nog ser sämre ut än många av oss trodde för några år sedan.

Å andra sidan, de senaste (sista!) fossilbilarna jag ägde kostade ca 40 kr / milen inklusive allt (dvs drivmedel, försäkring, reparationer, skatt, besiktning, däck etc etc). Då var det en åldrande Audi A6 som var ca 10 år gammal när vi sålde den och en leasad VW Touran därefter. Slår jag ut ägandet av Model Y:n över 10 år är jag rätt säker på att det kommer vara mindre om jag inte har en väldig otur och batteriet pajar under de två åren det inte täcks av garanti.

Köpa ny bil har ju aldrig varit en investering..
Jag håller med om det du skriver. För att förtydliga tror jag inte att faktisk risk är hög.

Det som spelar roll är att kostnaden på just batteribytet är "Ferrari"-kostnad på vad som är en Passat, och vad marknaden tycker om den risken.

Även om ICE-delar/motorer kan paja så är ICE känd materia på ett annat sätt. Risk och att inte veta belastar är min tes.

Jag hoppas att min bil håller minst 10-15 år till 2029-2034 så tekniken mognat ytterligare till nästa BEV.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 30 jun 2025 08:11
Legato skrev: 30 jun 2025 07:31
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.

Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,

Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?

Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.

Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.

För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.

Jo du glömmer det när du påstår "Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.". Det stämmer som sagt inte eftersom det förutsätter att driftskostnaderna är desamma, vilket de inte är.

Givet ditt antagande om 200 kkr skillnad i nypris så blir det mkt riktigt svårt de första tre åren, men detta bygger återigen på antaganden. Skiljer priset mindre än 200k eller om man tittar på längre ägande än 3 år, eller ännu hellre begagnat så blir kalkylen en helt annan.

Hela poängen är att generaliseringar blir helt meningslösa, det finns massor av scenarier där fossilen är billigare precis som det finns massor av scenarier där elbilen är billigare.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8489
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 30 jun 2025 10:20
spacecoin skrev: 30 jun 2025 08:11
Legato skrev: 30 jun 2025 07:31
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.

Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,

Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?

Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.

Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.

För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.

Jo du glömmer det när du påstår "Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.". Det stämmer som sagt inte eftersom det förutsätter att driftskostnaderna är desamma, vilket de inte är.

Givet ditt antagande om 200 kkr skillnad i nypris så blir det mkt riktigt svårt de första tre åren, men detta bygger återigen på antaganden. Skiljer priset mindre än 200k eller om man tittar på längre ägande än 3 år, eller ännu hellre begagnat så blir kalkylen en helt annan.

Hela poängen är att generaliseringar blir helt meningslösa, det finns massor av scenarier där fossilen är billigare precis som det finns massor av scenarier där elbilen är billigare.
Om du nu ska citera så behöver du ta med alla relevanta delar.

"Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt." [eftersom den är dyrare]

Jag håller med om att det är mer komplext som du säger och att det är svårt med generaliseringar. Min poäng är att BEV inte går att räkna hem för många (ex boendesituation, resemönster), och att det inte är en solklar TCO på alla BEV vs ICE vs PHEV. Tveksam kvalitet och höga försäkringskostnader kan vi lägga på BEV-generaliseringen.

I slutändan är det väldigt dyrt per mil med bil, i synnerhet för den som kör 1500 mil om året eller inte kan ladda med solel. Ska man köpa en ny bil, är billigare bättre.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Teslaaa »

Batterier går sönder på löpande band, eller tillhör vanligheterna? Får det intrycket av detta forum.

ICE bilar kan vara kostsamma att reparera dom med. Min förra bil fick kedjeras och notan blev sex-siffrig.

Mycket mer som kan gå fel på en ICE eller är jag ute cyklar?

Garanti på motor har man inte på en ICE efter x antal år. Men rädslan över batterier på elbilar verkar överhängande så fort garanti-tiden är över.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8489
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av spacecoin »

Teslaaa skrev: 30 jun 2025 10:41
Batterier går sönder på löpande band, eller tillhör vanligheterna? Får det intrycket av detta forum.

ICE bilar kan vara kostsamma att reparera dom med. Min förra bil fick kedjeras och notan blev sex-siffrig.

Mycket mer som kan gå fel på en ICE eller är jag ute cyklar?

Garanti på motor har man inte på en ICE efter x antal år. Men rädslan över batterier på elbilar verkar överhängande så fort garanti-tiden är över.
Ja det finns dyra rep på alla bilar om man har otur.

Den faktiska risken spelar ingen roll. Det viktiga är vad försäkringen kostar där adekvat skydd för händelsen ingår. Vad är det för skillnader i helförsäkringsskyddet mellan motorhaveri och batteribyte undrar man. Någon som vet?

Enligt Gemini så verkar det vara sämre skydd för batteriet än för en motorskada. Det finns separata "batteriförsäkringar".
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Claes_B »

spacecoin skrev: 30 jun 2025 08:11
Legato skrev: 30 jun 2025 07:31
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.

Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,

Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?

Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.

Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.

För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.
Hur man kör in det är genom att använda bilen. Nu finns det ju fler varianter än rena elbilar och rena bensinbilar, men jag har hittills sparat i trakten av 70-80000:- på 1 år och 9 månader jämfört med en bensinbil som drar 0.7l/mil och nuvarande bensinpriser, jag körde PHEV tidigare så besparingen är inte så stor egentligen, men å andra sidan var min PHEV lika dyr som M3 och tappade lika mycket i värde.

Men för att använda ditt exempel med 100000:- på 3 år så med mitt körmönster sparar jag runt 40000:- under de tre åren och då får jag nöjet att köra el istället för bensin.
Jag är medveten om att kalkylen kan se helt annorlunda ut beroende på hur man använder sin bil och vilka bilmodeller det står emellan, men med mina vanor och mina förutsättningar så sparar jag jämfört mot bensin, jag hade kört elbil även om jag hade fått betala mer för det eftersom det ju är så mycket bekvämare i vardagen och för att jag vill köra el.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8489
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av spacecoin »

Claes_B skrev: 30 jun 2025 11:07
spacecoin skrev: 30 jun 2025 08:11
Legato skrev: 30 jun 2025 07:31
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.

Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,

Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?

Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.

Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.

För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.
Hur man kör in det är genom att använda bilen. Nu finns det ju fler varianter än rena elbilar och rena bensinbilar, men jag har hittills sparat i trakten av 70-80000:- på 1 år och 9 månader jämfört med en bensinbil som drar 0.7l/mil och nuvarande bensinpriser, jag körde PHEV tidigare så besparingen är inte så stor egentligen, men å andra sidan var min PHEV lika dyr som M3 och tappade lika mycket i värde.

Men för att använda ditt exempel med 100000:- på 3 år så med mitt körmönster sparar jag runt 40000:- under de tre åren och då får jag nöjet att köra el istället för bensin.
Jag är medveten om att kalkylen kan se helt annorlunda ut beroende på hur man använder sin bil och vilka bilmodeller det står emellan, men med mina vanor och mina förutsättningar så sparar jag jämfört mot bensin, jag hade kört elbil även om jag hade fått betala mer för det eftersom det ju är så mycket bekvämare i vardagen och för att jag vill köra el.
Intressant. Tack. Håller med om att det är trevligare med elbil!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10731
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev: 30 jun 2025 10:32
Legato skrev: 30 jun 2025 10:20
spacecoin skrev: 30 jun 2025 08:11
Legato skrev: 30 jun 2025 07:31
spacecoin skrev: 26 jun 2025 08:13
Som man frågar får man svar

Det grundläggande problemet med BEV är fortfarande TCO. Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.

Sedan finns det ju andra faktorer så klart som att det är roligare att köra, bättre för miljön osv.
Nja, nu glömde du ju helt bort driftskostnader. Värdeminskningen i procent kan i vissa fall tom vara högre än för en fossil och ändå rendera en lägre TCO för elbilen.

Men att elbilar skulle ha sämre andrahandsvärden är inte heller någon naturlag bara för att det sett ut så den senaste tiden. Personligen tror jag vi kommer se motsatt utveckling kommande årtionde när fossilerna fasas ut i takt med ökande bränslepriser.
Hej. Nej jag glömde inte bort dem eftersom jag skrev ”besparingar”. Vidare beror eventuella skillnader i bränslepriser ju på hur mycket man kör, men BEV är långtifrån en given bättre affär för alla rent ekonomiskt så länge batteriets hållbarhet och andra faktorer påverkar priserna.

Det skulle vara intressant att se ett diagram på prisutvecklingen övertid mellan olika modeller,

Om en BEV kostar 200 kkr mer än en motsvarande ICE och bägge tappar 50% på tre år, så tappar BEV 100kkr extra som du måste”köra in” på tre år. Hur gör man det?

Eftersom ”batteririsken” kvarstår så är min tes att BEV tappar snabbare på 8 år. Givetvis spelar modellens kvalitet roll.

Deltat i pris mellan bensin och El är ju inte känd över tid och är olika i Sverige, Tyskland och Italien.

För mig vore nog den bespottade PHEV:n optimal. Jag gör sällan resor på över 15 mil och nästan varenda mil skulle gå på el för mig.

Jo du glömmer det när du påstår "Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt.". Det stämmer som sagt inte eftersom det förutsätter att driftskostnaderna är desamma, vilket de inte är.

Givet ditt antagande om 200 kkr skillnad i nypris så blir det mkt riktigt svårt de första tre åren, men detta bygger återigen på antaganden. Skiljer priset mindre än 200k eller om man tittar på längre ägande än 3 år, eller ännu hellre begagnat så blir kalkylen en helt annan.

Hela poängen är att generaliseringar blir helt meningslösa, det finns massor av scenarier där fossilen är billigare precis som det finns massor av scenarier där elbilen är billigare.
Om du nu ska citera så behöver du ta med alla relevanta delar.

"Värdeminskningen äter ju upp alla besparingar. Eftersom BEV är dyrare måste värdeminskningen i procent vara lägre än ICE för samma typ av bil för att det ska vara lönsamt." [eftersom den är dyrare]

Jag håller med om att det är mer komplext som du säger och att det är svårt med generaliseringar. Min poäng är att BEV inte går att räkna hem för många (ex boendesituation, resemönster), och att det inte är en solklar TCO på alla BEV vs ICE vs PHEV. Tveksam kvalitet och höga försäkringskostnader kan vi lägga på BEV-generaliseringen.

I slutändan är det väldigt dyrt per mil med bil, i synnerhet för den som kör 1500 mil om året eller inte kan ladda med solel. Ska man köpa en ny bil, är billigare bättre.
Återigen, ditt påstående var inte korrekt eller sant. Värdeminskningen i procent måste inte alltid vara lägre för att TCO på elbilen ska bli lägre. Ett enkelt exempel på motsatsen är taxiförare.

Tveksam kvalitet är ett större problem på fossiler imo. Försäkring är relaterat till effekt, trötta elbilar är billiga likt trötta fossiler.

Att det är dyrt att äga bil är dock korrekt...

Sen är ju återigen inte kostnad allt. Dacia är långtifrån världens bäst säljande bil.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 2 gång.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Teslaaa »

spacecoin skrev: 30 jun 2025 11:00
Teslaaa skrev: 30 jun 2025 10:41
Batterier går sönder på löpande band, eller tillhör vanligheterna? Får det intrycket av detta forum.

ICE bilar kan vara kostsamma att reparera dom med. Min förra bil fick kedjeras och notan blev sex-siffrig.

Mycket mer som kan gå fel på en ICE eller är jag ute cyklar?

Garanti på motor har man inte på en ICE efter x antal år. Men rädslan över batterier på elbilar verkar överhängande så fort garanti-tiden är över.
Ja det finns dyra rep på alla bilar om man har otur.

Den faktiska risken spelar ingen roll. Det viktiga är vad försäkringen kostar där adekvat skydd för händelsen ingår. Vad är det för skillnader i helförsäkringsskyddet mellan motorhaveri och batteribyte undrar man. Någon som vet?

Enligt Gemini så verkar det vara sämre skydd för batteriet än för en motorskada. Det finns separata "batteriförsäkringar".
Hos mitt försäkringsbolag är skyddet detsamma för bägge.

Begränsat till x antal år och x antal mil så klart.
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Så nöjda är elbilister med sina bilar

Inlägg av Teslaaa »

Teslaaa skrev: 30 jun 2025 11:27
spacecoin skrev: 30 jun 2025 11:00
Teslaaa skrev: 30 jun 2025 10:41
Batterier går sönder på löpande band, eller tillhör vanligheterna? Får det intrycket av detta forum.

ICE bilar kan vara kostsamma att reparera dom med. Min förra bil fick kedjeras och notan blev sex-siffrig.

Mycket mer som kan gå fel på en ICE eller är jag ute cyklar?

Garanti på motor har man inte på en ICE efter x antal år. Men rädslan över batterier på elbilar verkar överhängande så fort garanti-tiden är över.
Ja det finns dyra rep på alla bilar om man har otur.

Den faktiska risken spelar ingen roll. Det viktiga är vad försäkringen kostar där adekvat skydd för händelsen ingår. Vad är det för skillnader i helförsäkringsskyddet mellan motorhaveri och batteribyte undrar man. Någon som vet?

Enligt Gemini så verkar det vara sämre skydd för batteriet än för en motorskada. Det finns separata "batteriförsäkringar".
Hos mitt försäkringsbolag är skyddet detsamma för bägge.

Begränsat till x antal år och x antal mil så klart.

Tillägg, ser nu i villkoren att skyddet för elbil är lite bättre då det gäller till högre miltal jämfört med en ICE.
Skriv svar