Försäkringskostnad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Re: Försäkringskostnad

Inlägg av Freez »

Sueco skrev: 30 jun 2025 20:35
Trygg-Hansa höjer visst min försäkring med 46% för år två :evil:

En så pass kraftig höjning borde komma tillsammans med en ursäkt och förklaring. Oförskämt.
Typiskt Trygg Hansa, bra pris år 1 sedan höjer man kraftigt. Har varit med om det tidigare. Kolla med LF de brukar ligga bra till.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

En så pass kraftig höjning borde komma tillsammans med en ursäkt och förklaring. Oförskämt.
Jag förstår inte ilskan… Det kallas för kampanj? Lite som att en streamingtjänst ge tre månader gratis. Man behöver vara aktiv kund för att få bra pris. T ex att säga upp tjänsten så man kan få nya erbjudanden.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 01 jul 2025 08:26

Typiskt Trygg Hansa, bra pris år 1 sedan höjer man kraftigt. Har varit med om det tidigare. Kolla med LF de brukar ligga bra till.
LF är betydligt dyrare än TH för mig, trots att vi redan ha 5 försäkringar hos LF.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vår vsg går ut nu i dagarna så jag måste sätta mig och ringa runt jag med. TH skulle kosta ca 1500 kr för 2000 mil om året, det är väl hyggligt. Flera av de stora vill ha 3000kr+, det är tydligt att de inte vill ha oss som kunder.

Har inte haft ett försäkringsärende där jag varit vållande på bilen de senaste 20 åren så jag borde vara en bra kund men sånt verkar ju inte räknas längre :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Många försäkringsbolag verkar endast ha maskinskada upp till 12 000 mil medan Folksam har upp till 15 000 mil eller 8 år på elbilar.
Hur mycket extra är detta värt? Tänkte om man sparar någon hundralapp kanske det bör beaktas hur mkt sämre villkoren är mellan respektive bolag?
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Vindens skrev: 01 jul 2025 11:13
Många försäkringsbolag verkar endast ha maskinskada upp till 12 000 mil medan Folksam har upp till 15 000 mil eller 8 år på elbilar.
Hur mycket extra är detta värt? Tänkte om man sparar någon hundralapp kanske det bör beaktas hur mkt sämre villkoren är mellan respektive bolag?
15 000 mil har jag hos trygg hansa
manneson

Inlägg av manneson »

Många är ju bättre om man väljer märkesförsäkring(som ju i sin tur brukar vara backade av nån av de stora). Tex Volvo ger upp till 10 år och 20000 mil via Volvia.
Renault 17000 mil.
ChatGPT påstår watercircles kan ge 17000 mil också.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag har ju haft min model 3 försäkrad hos if i ett år nu, 1280:-/mån, och nu kom förnyelsebrevet, nytt pris 1346:-/mån :cry:

Detta är då för 2000mil/år, rabatt pga fackförbund och boendes på landet och körkort/skadefri sen anno dazumal.

Jag ska givetvis ringa runt och kolla hos andra, men sist var if billigast.

Som av en händelse ringde Svedea igår och ville att jag skulle flytta två av mina motorcyklar till dom, av olika skäl blev det inte så men jag frågade om dom kunde ge ett bra pris på teslan med..

Det kunde dom INTE, dom var över huvud taget inte intresserade av att försäkra teslor, "det är ett principbeslut", jag frågade varför och han sa att han inte riktigt visste men troligen pga höga reparationskostnader och hög motoreffekt.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Kollade även folksam där jag har hemförsäkring och lite andra fordon.. 2230kr/mån.. jäklar i min lilla låda.. utan rabatt hade det varit dubbla if's pris (2640kr/mån).

Har nu även kollat..

Folksam: 2230:-/mån
Trygghansa: 1525:-/mån (här har jag ett par försäkringar redan, så jag fick rabatt)
Länsförsäkringar: 2104:-/mån , med "internetrabatt första året", deras självrisk var dessutom 3000 istället för 3500 som hos de andra.

Gjensidige: vägrar lämna uppgift på nätet.
Dina: vägrar lämna uppgift på nätet.
Watercircles: vägrar lämna uppgift på nätet.
Moderna: är numera trygghansa

Svedea ville ju inte försäkra teslor alls som sagt.

Några fler känner jag inte till.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 02 jul 2025 01:22
Kollade även folksam där jag har hemförsäkring och lite andra fordon.. 2230kr/mån.. jäklar i min lilla låda.. utan rabatt hade det varit dubbla if's pris (2640kr/mån).

Har nu även kollat..

Folksam: 2230:-/mån
Trygghansa: 1525:-/mån (här har jag ett par försäkringar redan, så jag fick rabatt)
Länsförsäkringar: 2104:-/mån , med "internetrabatt första året", deras självrisk var dessutom 3000 istället för 3500 som hos de andra.

Gjensidige: vägrar lämna uppgift på nätet.
Dina: vägrar lämna uppgift på nätet.
Watercircles: vägrar lämna uppgift på nätet.
Moderna: är numera trygghansa

Svedea ville ju inte försäkra teslor alls som sagt.

Några fler känner jag inte till.
ICA: Nästan dubbelt så dyra som TH. :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pete
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias397333

Inlägg av Pete »

Min MYP 2022 går nu över från halvförsäkring på dryga 8tkr/år till helförsäkring på dryga 16tkr/år med Trygg Hansa. När jag jämförde med IF, Folksam och LF så skulle de ha mellan 18-25tkr/år för motsvarande försäkring.

Bor i Stockholms innerstad.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

Noterade nu att TH ger 10% rabatt om man exempelvis är med i fackförbundet Ledarna.

Någon som bytt fackförbund för att ta del av rabatten? Görs någon kontroll att man innehar medlemskapet innan försäkringen kickar igång? Min nuvarande försäkringsperiod är tom 14:e, kanske hinner jag byta och om det ger mig en månadsbesparing på nästan 250 kr per månad gentemot nuvarande försäkring är det nog lätt värt det.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

När det börjar närma sig 20tkr året så kanske man borde fundera på om enbart trafik är en rimlig lösning. Jag är 50 och har hittills i mitt liv enbart använt försäkring till att laga stenskott, känns som att oddsen är på min sida.
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Sueco skrev: 02 jul 2025 10:06
När det börjar närma sig 20tkr året så kanske man borde fundera på om enbart trafik är en rimlig lösning. Jag är 50 och har hittills i mitt liv enbart använt försäkring till att laga stenskott, känns som att oddsen är på min sida.
Kan du ta en förlust på några hundra tusen ifall du kraschar bilen så visst, då kan du ju köra enbart trafik..

Jag kan det inte.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare

Inlägg av Vindens »

repulsiv skrev: 02 jul 2025 16:47
Kan du ta en förlust på några hundra tusen ifall du kraschar bilen så visst, då kan du ju köra enbart trafik..

Jag kan det inte.
Känner faktiskt någon som hade en bmw M serie på halvförsäkring. Blev påkörd av en bil farandes i olaglig fart 200km+ vid filbyte och åkte på hela kostnaden ur egen ficka. Vid filbyte ska man ha uppsikt spelar ingen roll vad motparten har för hastighet.
Sura pengar att punga ut även om man har ”råd”, tror det var cirka 300 tkr i detta fall för någon som kunde göra det ”svart” på en bil värd 300. :roll:
M3 LR -20
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Det där är väl ett av de sämsta råden som kan ges till någon som har en bil värd mer än ett par basbelopp.

Även i en kollision där du inte anses vållande kommer det bli stora problem.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare

Inlägg av Sueco »

Det är bara en fråga om statistik och vilken risk man vill/kan ta, precis så som försäkringsbolagen fungerar. Vad jag menar är att någonstans går en gräns för när en försäkring blir orimlig. Har man en bil för 500k så vore det helt orimligt att betala 500k/månaden medan 0k/månaden är en jättebra deal. Någonstans däremellan går gränsen, som i hög grad är personlig.

För min del skulle jag tro att gränsen är någonstans kring 20k/år då jag har en betydligt lägre risk än snittrisken som bolagen måste räkna med, samt att jag inte går i konkurs om jag blir av med en bil.
MY LR AWD -24 HW4
Skriv svar