Andrabilen (diesel, kombi) skulle kunna ersättas med en X (med drag).
Nu när 2020 kommit ner i mitt - 400’’ för något som rullat 5-8k, så borde? ju andrahandsvärde inte vara en större sak än vilken annan begagnad 5-år gammal som helst.
Så; vad ska man kalkylera in på 5 års ägande och 7500mil (uppåt 15000 totalt)? Drivaxlar, dörrstrul? Statistiken är ju inte bättre än gissningar/ erfarenheter tänker jag
X som andrabil, köpråd?
Moderator: Redaktion
Re: X som andrabil, köpråd?
Det som verkar bli dyrt att reparera förutom batteri är luftfjädringen om den skull paja.
Drivknutar och bakre länkarmar kan ju bytas till relativt låg kostnad om man pekar på SB:ar och ser lite bestämd ut.
Länkarmarna 0 kr, drivknut 4000 kr.
Drivknutar och bakre länkarmar kan ju bytas till relativt låg kostnad om man pekar på SB:ar och ser lite bestämd ut.
Länkarmarna 0 kr, drivknut 4000 kr.
Ja skruva kan jag själv och luftfjädringsdelar är ju samma oavsett märke, prismässigt.
En lågmilad 2020 upplevs som hygglig ekonomi alltså.
En lågmilad 2020 upplevs som hygglig ekonomi alltså.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Har inte bytt drivaxlar än, efter 71kmil. VF luftfjädring är bytt mot en beg dito, verkar som den tar slut först. 3 kompressorer och 2 ventilblock (lätta att byta själv). Likaså båda framhjulsnaven (SKF) är bytta. Bytt höger bak bärarm till en beg, men ska byta båda nu enligt SB till smidda, som jag förstår. Bromsklossar är lätt att byta själv och hålla smorda. Handbromsmotorerna bak bytta mot beg men de behöver smörjas planetväxlarna innan de kärvar ihop. Det som kostat mest hittills är PTC elementet inkl säkring, då jag inte bytte kupéfiltret i tid, bör nog bytas 2 ggr per år vid dammiga vägar.
Mycket bra information, tacksam för att du valde att ta dig tid.alseC skrev: ↑01 jul 2025 20:03Har inte bytt drivaxlar än, efter 71kmil. VF luftfjädring är bytt mot en beg dito, verkar som den tar slut först. 3 kompressorer och 2 ventilblock (lätta att byta själv). Likaså båda framhjulsnaven (SKF) är bytta. Bytt höger bak bärarm till en beg, men ska byta båda nu enligt SB till smidda, som jag förstår. Bromsklossar är lätt att byta själv och hålla smorda. Handbromsmotorerna bak bytta mot beg men de behöver smörjas planetväxlarna innan de kärvar ihop. Det som kostat mest hittills är PTC elementet inkl säkring, då jag inte bytte kupéfiltret i tid, bör nog bytas 2 ggr per år vid dammiga vägar.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Tack för intressant info! Är det bekräftat på något vis att PTC slits hårdare om filtren är smutsiga? Låter ju logiskt men inget jag kände till.alseC skrev: ↑01 jul 2025 20:03Har inte bytt drivaxlar än, efter 71kmil. VF luftfjädring är bytt mot en beg dito, verkar som den tar slut först. 3 kompressorer och 2 ventilblock (lätta att byta själv). Likaså båda framhjulsnaven (SKF) är bytta. Bytt höger bak bärarm till en beg, men ska byta båda nu enligt SB till smidda, som jag förstår. Bromsklossar är lätt att byta själv och hålla smorda. Handbromsmotorerna bak bytta mot beg men de behöver smörjas planetväxlarna innan de kärvar ihop. Det som kostat mest hittills är PTC elementet inkl säkring, då jag inte bytte kupéfiltret i tid, bör nog bytas 2 ggr per år vid dammiga vägar.
Är ju tyvärr extremt få Teslor som servas regelbundet...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
Lite info om hur man kan förebygga el. minimera problem med drivknutar:
viewtopic.php?p=771873#p771873
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Vet inte om den här problematiken förekommer på beg. X från ~2020…
viewtopic.php?p=816785#p816785
viewtopic.php?p=816785#p816785
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting