har Y och en husvagn med totalvikt på 700kg och påskjutsbroms.
om man bortser från registrerings/besiktningsregler, vore det inte bra att steloperera påskjutsbromsen ?
bättre att bilen får regenerera än att bränna bort energi i husvagnens bromsar tänker jag.
man får ju köra omkring med 750kg obromsat på lättare bilar än Y nuförtiden så det borde inte vara en säkerhetsrisk.
påskjutsbroms och liten husvagn
Moderator: Redaktion
Re: påskjutsbroms och liten husvagn
Om man låter släpet/husvagnens bromsar motionera sig är det lättare att klara besiktningen. Sparar mer än några kronor i regenererad ström.
Trafiksäkerhetsmässigt är det mycket bättre om vagnen bromsar själv vid panikbromsning i kurva än om den försöker snurra runt dragbilen. S.k. fällkniv.
Mvh // en som panikbromsat för älg med 500kg gips på släpet.
Trafiksäkerhetsmässigt är det mycket bättre om vagnen bromsar själv vid panikbromsning i kurva än om den försöker snurra runt dragbilen. S.k. fällkniv.
Mvh // en som panikbromsat för älg med 500kg gips på släpet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Jo.
Pengarna jag sparar på att generera var väl kanske inte så viktigt, att få lite mer räckvidd på långresan med husvagnen - mycket mer intressant.
Pengarna jag sparar på att generera var väl kanske inte så viktigt, att få lite mer räckvidd på långresan med husvagnen - mycket mer intressant.
Hur mycket mer räckvidd tänker du att det blir?
Jag skulle räkna så här: Husvagnen utgör en fjärdedel av ekipagets vikt så om du kör där det är bergigt och lyckas regenerera säg 10kWh (osannolikt mycket men inte omöjligt) så har husvagnens bromsar stulit 3kWh eller 7-8 km räckvidd som tar 1-2 minuter att ladda upp i botten.
Jag skulle räkna så här: Husvagnen utgör en fjärdedel av ekipagets vikt så om du kör där det är bergigt och lyckas regenerera säg 10kWh (osannolikt mycket men inte omöjligt) så har husvagnens bromsar stulit 3kWh eller 7-8 km räckvidd som tar 1-2 minuter att ladda upp i botten.
bra fråga.
S3XY säger att min bil laddat totalt 1744kwh och regenererat 323kwh = 18,5%
blir ekipaget tyngre kanske det blir aningen mer.
tycker jag läst att elbilar generellt brukar kunna regenerera 15-30%, lär ju variera kraftigt beroende på vilka förhållanden som råder och hur man kör.
10kwh känns inte osannolikt mycket, snarare i underkant.
Men rätt storleksordning, säg 10-20kwh för att täcka in osannolikt mycket.
förbrukningen har legat lite under 3kwh/mil det lilla jag kört med vagnen, så mer än 1-2mil extra räckvidd är det nog inte med den kalkylen.
Inte mycket, men inte helt ointressant extra räckvidd.
Jag funderar också på om påskjutsbromsen hinner släppa helt så att den inte bromsar bilen också.
Teoretiskt sett så borde den inte det, lite poängen med påskjutsfunktionen, men lite tröghet är det väl i systemet, så vagnen kanske hinner bromsa lite för mycket innan bromsen släpper och därmed bromsar bilen.
Kanske försumbart.
Jag är lite misstänksam för jag tycker förbrukningen har varit hög när jag kört stadstrafik/inte motorväg, när jag kom upp på motorvägen (dock bara 85km/h på mätaren) så har förbrukningen minskat. Tycker det borde vara tvärtom med tanke på det stora vindfånget.
S3XY säger att min bil laddat totalt 1744kwh och regenererat 323kwh = 18,5%
blir ekipaget tyngre kanske det blir aningen mer.
tycker jag läst att elbilar generellt brukar kunna regenerera 15-30%, lär ju variera kraftigt beroende på vilka förhållanden som råder och hur man kör.
10kwh känns inte osannolikt mycket, snarare i underkant.
Men rätt storleksordning, säg 10-20kwh för att täcka in osannolikt mycket.
förbrukningen har legat lite under 3kwh/mil det lilla jag kört med vagnen, så mer än 1-2mil extra räckvidd är det nog inte med den kalkylen.
Inte mycket, men inte helt ointressant extra räckvidd.
Jag funderar också på om påskjutsbromsen hinner släppa helt så att den inte bromsar bilen också.
Teoretiskt sett så borde den inte det, lite poängen med påskjutsfunktionen, men lite tröghet är det väl i systemet, så vagnen kanske hinner bromsa lite för mycket innan bromsen släpper och därmed bromsar bilen.
Kanske försumbart.
Jag är lite misstänksam för jag tycker förbrukningen har varit hög när jag kört stadstrafik/inte motorväg, när jag kom upp på motorvägen (dock bara 85km/h på mätaren) så har förbrukningen minskat. Tycker det borde vara tvärtom med tanke på det stora vindfånget.
Stanna nånstans längs vägen och känn på fälgen nära centrum. Det är ju inte helt okänt att bromsar ligger på, speciellt på vagnar som används sällan.
I stadstrafik kan det säkert vara 30 %, tror jag låg där med min Leaf när jag åkte mycket i stan/byn. Men husvagn i stan? Tänker att det är vanligare att man är ute och drar längs landsvägarna med en sådan. Är ju hyggligt svårt att parkera med husvagn inne i städer, oftast.
I stadstrafik kan det säkert vara 30 %, tror jag låg där med min Leaf när jag åkte mycket i stan/byn. Men husvagn i stan? Tänker att det är vanligare att man är ute och drar längs landsvägarna med en sådan. Är ju hyggligt svårt att parkera med husvagn inne i städer, oftast.
I påskjutsbromsem sitter en gasfjäder/dämpare som håller isär draget, om du monterar en starkare fjäder(till en tyngre vagn) så kanske inte vagnen börjar bromsa förrän du behöver använda bromsen på bilen.