Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Re: Elon...

Inlägg av d3marcus »

backe skrev: 01 jul 2025 15:28
Kan inte sluta bra det här...

Elon är verkligen en tillgång för Tesla :lol:

Men med pinsamt svag styrelse och fanboy-aktivister som aktieägare blir det så här.

Kommer ni förresten ihåg de finniga Twitter-boysen som mejlade Avanza och Nordnet om att de skulle flytta sina investeringar om de inte fick rösta ja till Elons miljardpaket? Hahaha.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Det roliga är ju att det stämmer.
backe

Inlägg av backe »

spacecoin skrev: 01 jul 2025 16:58

Håller med, men känslan är att det kommer eskalera.
Och frågan är om det räcker att vara äckligt rik när man går upp mot POTUS?
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Mtp att elof inte bryr sig om pengar enligt nyare intervjuer och ska vara säljchef för nordamerika+europa så kan en perfekt storm för aktien vara på väg. Han fattar tydligen intr att det är hans trump och afd stöd + politikerjobbet som har sänkt försäljningen
En normal firma hade sparkat/nedgraderat honom för 8v sen av ren omsorg för personens psykiska hälsa. Du kan inte ha 14 barn vara toppolitiker och driva 5 världsföretag
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Elon..

Inlägg av spacecoin »

Thed75 skrev: 01 jul 2025 17:31
Mtp att elof inte bryr sig om pengar enligt nyare intervjuer och ska vara säljchef för nordamerika+europa så kan en perfekt storm för aktien vara på väg. Han fattar tydligen intr att det är hans trump och afd stöd + politikerjobbet som har sänkt försäljningen
En normal firma hade sparkat/nedgraderat honom för 8v sen av ren omsorg för personens psykiska hälsa. Du kan inte ha 14 barn vara toppolitiker och driva 5 världsföretag
Ja, men man kan ha 20 barn om man inte prioriterar att ta hand om dem personligen. Detsamma gäller godtyckligt antal företag, fruar, vänner.

Hade Tesla haft en oberoende styrelse hade de sparkat Elon senast i augusti 2024. En medelbegåvad amerikan skulle fatta att Trump och extrem-högervurmande inte går hem hos många presumtiva och befintliga kunder.
backe

Inlägg av backe »

Artikel från Forbes kring Elon och de statliga stöd han fått för sina företag.

https://www.forbes.com/sites/alanohnsma ... e-vampire/
backe

Inlägg av backe »

backe skrev: 01 jul 2025 17:05
spacecoin skrev: 01 jul 2025 16:58

Håller med, men känslan är att det kommer eskalera.
Och frågan är om det räcker att vara äckligt rik när man går upp mot POTUS?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

jonasl skrev: 01 jul 2025 13:37
Ganska fascinerande och intressant att Elon själv inte kunde förutspå den här utvecklingen när resten av världen bara höll andan i väntan på att deras bromance skulle krascha. Undrar om han har förmågan att reflektera över det själv?
För mig är orsaken väldigt enkel. Jag ser en man med autistiska drag vilket påverkar det mesta som Elon gör. Elon är i mitt tycke extremt begåvad och jag uppskattar mycket av det Elon gör (jag verkar dock vara i minoritet) så min enkla analys är inte avsedd att ses som en förolämpning för personer med autism. Alla är även olika för de som blir upprörda. Men just detta personlighetsdrag, vilket i Elons fall gör det svårt för honom att läsa av och förstå andra människor, samt även gör honom en aning godtrogen (min spaning) ser jag som genomgående hos Elon. Just därför han ska låta bli politiken, som inte är binär, och istället bygga bilar, raketer, implantat, tunnlar osv.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev: 02 jul 2025 08:28
Ganska fascinerande och intressant att Elon själv inte kunde förutspå den här utvecklingen när resten av världen bara höll andan i väntan på att deras bromance skulle krascha. Undrar om han har förmågan att reflektera över det själv?
För mig är orsaken väldigt enkel. Jag ser en man med autistiska drag vilket påverkar det mesta som Elon gör. Elon är i mitt tycke extremt begåvad och jag uppskattar mycket av det Elon gör (jag verkar dock vara i minoritet) så min enkla analys är inte avsedd att ses som en förolämpning för personer med autism. Alla är även olika för de som blir upprörda. Men just detta personlighetsdrag, vilket i Elons fall gör det svårt för honom att läsa av och förstå andra människor, samt även gör honom en aning godtrogen (min spaning) ser jag som genomgående hos Elon. Just därför han ska låta bli politiken, som inte är binär, och istället bygga bilar, raketer, implantat, tunnlar osv.
Åter igen drar man autism-kortet… Nej, det här är inte det.

Elon är smart tycker de flesta. Det här är en av två saker: Antigen var det ett strategiskt misstag pga hybris eller så var Elon beredd att offra aktieägarna och halva Tesla för att få personliga fördelar (t ex nedläggning av federala utredningar) och/eller i andra delar av imperiet.

Det var inte ett operativt misstag att backa Trump. Det var ett operativt misstag att kalla presidenten indirekt för ”barnvåldtäktsman” och annat.

Det allra störska misstaget är dock styrelsens. De är juridiskt skyldiga att sparka Elon, men de är köpta, och myndigheter verkar tandlösa.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
backe

Inlägg av backe »

Elon är i mitt tycke extremt begåvad
Jag tror att väldigt många instämmer kring detta, hans resultat är svåra att argumentera emot.

Men det finns troligen nånting mer än autism i hans spektrum, för en extremt begåvad person, 50+ med autism borde i samråd med experter och andra i sin närhet ha kunnat börja förstå sina begränsningar och styrkor och inte sitta och twittra påverkad kring en massa saker eller ge sig in i politiken när alla runtomkring ser vart det kommer barka.

Här bad jag Gemini jämföra autism med narcissism och se vilka drag som finns i båda spektrumet men hur orsakerna till varför man beter sig på ett visst sätt skiljer sig åt.

Här är frågan jag ställde.

"Finns det drag mellan autism och narcissism som går in i varandra?"
Ja, det finns vissa gemensamma drag mellan autism och narcissism som kan göra att de ibland förväxlas eller missförstås som överlappande, men det är viktigt att betona att de är två distinkta tillstånd med olika bakomliggande orsaker och motiv.
Likheter som kan leda till förvirring
Vissa beteenden hos en person med autism kan uppfattas som narcissistiska, trots att motiven är helt olika. Här är några områden där likheter kan uppstå:
* Svårigheter med empati: Både personer med autism och narcissistisk personlighetsstörning (NPD) kan ha svårt med empati.
* Hos autistiska personer beror detta ofta på en genuin svårighet att förstå andras känslor och sociala signaler, snarare än en ovilja att bry sig. De kan ha svårt att "läsa" icke-verbal kommunikation och förstå hur deras handlingar påverkar andra. De kan dock ofta bry sig djupt om andra, men har svårt att uttrycka det.
* Hos personer med NPD handlar bristen på empati mer om en ovilja att kännas vid andras känslor eller att de helt enkelt nedvärderar dem, ofta på grund av en känsla av överlägsenhet och att de prioriterar sina egna behov.
* Problem med social interaktion: Båda kan ha utmaningar i sociala sammanhang.
* Autistiska personer kan ha svårt att förstå sociala koder, upprätthålla ögonkontakt och delta i ömsesidiga samtal. De kan föredra rutin och ha svårt med förändringar.
* Personer med NPD kan också ha svårt att upprätthålla meningsfulla relationer, men deras svårigheter bottnar ofta i ett behov av beundran och kontroll, och de kan manipulera andra för egen vinning.
* Självcentrering eller fokus på egna intressen:
* Autistiska personer kan uppfattas som självupptagna på grund av sina intensiva specialintressen och en tendens att fokusera på dessa. De kan också ha svårt att erkänna misstag på grund av missförstånd, snarare än en önskan om självförhärligande.
* Personer med NPD är genuint självcentrerade med en uppblåst självbild och ett behov av beundran.
* Svårigheter med att ta kritik:
* Autistiska personer kan vara överkänsliga för kritik på grund av ångest eller missförstånd, snarare än en grandios självbild.
* Personer med NPD har ofta extremt svårt att hantera kritik eftersom det hotar deras uppblåsta självbild.
Viktiga skillnader
Den största och viktigaste skillnaden ligger i motivet bakom beteendena:
* Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som påverkar hur hjärnan bearbetar information, vilket leder till svårigheter med social kommunikation och interaktion, samt begränsade, repetitiva beteenden och intressen. Beteenden som liknar narcissism härstammar från dessa neurologiska skillnader och missförstånd, inte från en medveten avsikt att manipulera eller känna sig överlägsen. Autistiska personer kan ofta vilja ha sociala kontakter men har svårt att uppnå dem.
* Narcissistisk personlighetsstörning (NPD) är en personlighetsstörning som kännetecknas av ett genomgripande mönster av grandiositet, ett överdrivet behov av beundran och en brist på empati, ofta med ett underliggande komplext själv. Beteenden är ofta medvetna och syftar till att upprätthålla en känsla av överlägsenhet och att utnyttja andra.
Kan man ha både autism och narcissism?
Det är möjligt, men relativt ovanligt, att en person diagnostiseras med både autism och en personlighetsstörning som NPD. Forskning har visat att autistiska individer kan uppvisa drag av så kallad sårbar narcissism (som handlar mer om osäkerhet och överkänslighet för kritik) men inte nödvändigtvis den grandiosa narcissismen som är typisk för NPD.
Sammanfattningsvis, även om vissa beteenden kan se likartade ut på ytan, är de grundläggande orsakerna och motivet bakom dem fundamentalt olika mellan autism och narcissism. En korrekt diagnos är avgörande för att ge rätt stöd och interventioner.

SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 02 jul 2025 08:50
Jag tror att väldigt många instämmer kring detta, hans resultat är svåra att argumentera emot.

Men det finns troligen nånting mer än autism i hans spektrum, för en extremt begåvad person, 50+ med autism borde i samråd med experter och andra i sin närhet ha kunnat börja förstå sina begränsningar och styrkor och inte sitta och twittra påverkad kring en massa saker eller ge sig in i politiken när alla runtomkring ser vart det kommer barka.

Här bad jag Gemini jämföra autism med narcissism och se vilka drag som finns i båda spektrumet men hur orsakerna till varför man beter sig på ett visst sätt skiljer sig åt.

[…] En korrekt diagnos är avgörande för att ge rätt stöd och interventioner. [Min u.]
"…för att ge rätt stöd och interventioner." :lol:

Grejen är nog att världens rikaste(?) väl knappast 'behöver' några stöd eller interventioner…

Jag gissar att en person med både narcissistisk personlighetsstörning (NPD) och någon slags 'placering' på autismspektrat dessutom kommer påverkas rätt rejält av att ha ett 'track record' som resulterat i personen i fråga blivit planetens rikaste människa… Tycker således att den aspekten saknas i frågeställningen…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maetlarv

Inlägg av Maetlarv »

Jodå, världens rikaste man är ett offer pga att han är autistisk. Om det funkar så kan jag också tänka mig att vara ett offer.
Patetiskt resonemang. Elon är bevisligen väldigt duktig på att manipulera sin omgivning (dvs hela världen) åtminstone vad gäller TSLAs aktiekurs. Därvidlag har han inga problem att läsa av och förstå andra människor, snarare är han en mästare på att pumpa aktien.
backe

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 03 jul 2025 00:00
backe skrev: 02 jul 2025 08:50

[…] En korrekt diagnos är avgörande för att ge rätt stöd och interventioner. [Min u.]
"…för att ge rätt stöd och interventioner." :lol:

Grejen är nog att världens rikaste(?) väl knappast 'behöver' några stöd eller interventioner…

Jag gissar att en person med både narcissistisk personlighetsstörning (NPD) och någon slags 'placering' på autismspektrat dessutom kommer påverkas rätt rejält av att ha ett 'track record' som resulterat i personen i fråga blivit planetens rikaste människa… Tycker således att den aspekten saknas i frågeställningen…
Jag ville mer visa på att det kanske inte är autism som är problemet... Hade det varit så och man är väldigt begåvad, mycket resurser, +50 år så skulle det finnas stora möjligheter att hantera detta på ett bättre sätt än vad som görs.
Kollar man på alternativet som skulle kunna vara narcissism så blir det såklart svårare att hantera med ökad makt, framgång och rikedom, den grandiosa självbilden bara förstärks och bekräftas.
Skriv svar