Model Y Juniper

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bart
Teslaägare

Re: Model Y Juniper

Inlägg av Bart »

Dinsdale skrev: 02 jul 2025 06:37
jonasl skrev: 01 jul 2025 23:35
Det låter ju som att farthållare/AP fungerar mycket sämre än på de gamla bilarna. Med S3XY Commander så funkar AP perfekt - man blinkar och byter fil och då släpper Autosteer men farthållaren fortsätter. När man legat i vald fil i det antal sekunder man ställt in så griper Autosteer in igen. Har aldrig använt Autopiloten så mycket som nu.
Att det fungerar sämre beror på rattknapparna. Standardinställningen är att autopilot (filhållningsassistenten) startas med ett klick, vilket innebär att det inte finns något sätt att starta den vanliga (adaptiva) farthållaren. Avbryter man autopiloten på något sätt, tex genom att blinka, släpper den helt och bilen börjar regenerera på max.
Man måste ändra till autopilot med två klick för att avbruten autopilot skall gå ner på adaptiv farthållare. Då fungerar det som förväntat. Ett klick startar farthållaren. Två tryck i snabb följd startar filhållningsassistenten (autopilot).
Det är just detta som inte går i "Juniper". Då det endast finns Autosteer eller Cruise Control att välja mellan i menyn. Väljer du Autosteer, så kan du under färd byta i systemet till Cruise Control, men har du Cruise Control valt innan du startar så kan du inte ändra till Autosteer under färd. Detta är inget som Sexy Buttons kan ändra på idag, utifrån det jag testat.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Bart skrev: 02 jul 2025 06:58
Det låter ju som att farthållare/AP fungerar mycket sämre än på de gamla bilarna. Med S3XY Commander så funkar AP perfekt - man blinkar och byter fil och då släpper Autosteer men farthållaren fortsätter. När man legat i vald fil i det antal sekunder man ställt in så griper Autosteer in igen. Har aldrig använt Autopiloten så mycket som nu.
Att det fungerar sämre beror på rattknapparna. Standardinställningen är att autopilot (filhållningsassistenten) startas med ett klick, vilket innebär att det inte finns något sätt att starta den vanliga (adaptiva) farthållaren. Avbryter man autopiloten på något sätt, tex genom att blinka, släpper den helt och bilen börjar regenerera på max.
Man måste ändra till autopilot med två klick för att avbruten autopilot skall gå ner på adaptiv farthållare. Då fungerar det som förväntat. Ett klick startar farthållaren. Två tryck i snabb följd startar filhållningsassistenten (autopilot).
Det är just detta som inte går i "Juniper". Då det endast finns Autosteer eller Cruise Control att välja mellan i menyn. Väljer du Autosteer, så kan du under färd byta i systemet till Cruise Control, men har du Cruise Control valt innan du startar så kan du inte ändra till Autosteer under färd. Detta är inget som Sexy Buttons kan ändra på idag, utifrån det jag testat.
Är det någon som har en teori om varför man gjort en så idiotisk ändring i Juniper? :?

AP är ju oanvändbar i nuvarande skick såvitt jag kan se, måste man parera och slå på AP vid varje filbyte så kan man ju lika gärna köra själv.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

fth skrev: 02 jul 2025 09:54

AP är ju oanvändbar i nuvarande skick såvitt jag kan se, måste man parera och slå på AP vid varje filbyte så kan man ju lika gärna köra själv.
Det här är anledningen till att vi inte kommer byta till Juniper om inte Tesla ändrar sig. Jag kör 95 % på AP/farthållare och växlar mellan dem hela tiden.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

themax skrev: 02 jul 2025 10:11
fth skrev: 02 jul 2025 09:54

Det här är anledningen till att vi inte kommer byta till Juniper om inte Tesla ändrar sig. Jag kör 95 % på AP/farthållare och växlar mellan dem hela tiden.
Något av en dealbreaker för mig också, jag kör Paris-Stockholm ToR regelbundet, >100 mil per dag, utan fungerande AP (även vid filbyte) blir det inte roligt.

Men jag antar att detta (väl?) måste anses som en bug som kommer att åtgärdas?

Känns lite som att dom inte ens testat detta... :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Det här med farthållare/app verkar ju helt vansinnigt och absolut en dealbreaker vid ev byte.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Referralkod: ts.la/samuel189377

Inlägg av Earplugged »

En dealbreaker för mig också, förstår inte hur dom tänker.
Hur signalerar man bäst till Tesla att jag inte köper ny bil pga detta?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Så funkar det inte på nya model Y
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
micke_r
Teslaägare

Inlägg av micke_r »

alfons skrev: 25 jun 2025 20:31
alfons skrev: 25 jun 2025 18:59
micke_r skrev: 24 jun 2025 10:00
ReNewAble skrev: 21 jun 2025 12:06
Tellus skrev: 21 jun 2025 10:04
Vad händer om autostyrning är aktiverad och man drar hårt i ratten, avaktiveras farthållaren då också?
Jepp, det är också en nedsida - tidigare bilar så kunde man byta fil på motorvägen och bara behöva aktivera AP igen men med bibehållen fart. Nu måste man parera med gaspedalen för att inte bromsa när man byter fil….
Ja det är helt värdelöst att den släpper hastigheten när man byter fil. Det är ganska märkbart för passagerarna om man inte blir väldigt bra på att möta med gasen. Lite av en dealbreaker för de som använder farthållare och autostyr mycket men det kanske ändrar sig i en uppdatering. Hur är det med Model 3 - är det likadant där?
Jag har en Highland och har adaptiv farthållare som ett klick och autopilot som två klick.

Om jag kör på autopilot och byter fil avbryts AP helt. Men om jag blinkar innan jag bryter i ratten/byter fil så aktiveras farthållaren istället (från AP).
Korrigerar mig själv efter att ha provkört. Blinkersen påverkar inte, bryter jag i ratten så går den över till farthållare.
Är det alltså ett eller två tryck på högra rattknappen? Den är kanske inte riktigt lika lätt att dubbeltrycka på som att dubbelt trycka ner spaken på äldre modellerna, det är ganska hårt motstånd. Men jag har bara provkört.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Nya batterier?
Skooghen

Inlägg av Skooghen »

Någon som vet om Juniper longrange awd levereras med det nya batteriet från LG på 5300mAh
backe

Inlägg av backe »

Skooghen skrev: 05 jul 2025 22:52
Någon som vet om Juniper longrange awd levereras med det nya batteriet från LG på 5300mAh
Är nytt batteri bekräftat? Jag har läst att man har minskat bufferten, men har ingen aning om det stämmer.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Verkar vara FAKE NEWS igen, inget nytt batteri

https://insideevs.com/news/764395/tesla ... nge-china/
IMG_7819.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Earplugged skrev:
En dealbreaker för mig också, förstår inte hur dom tänker.
Hur signalerar man bäst till Tesla att jag inte köper ny bil pga detta?
Nu är jag lite konspiratorisk, men de kanske har sett att det är väldigt få som köper utökad autopilot/FSD i Europa (då det tillför rätt lite)? Det är ju bra marginal på mjukvaran…
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar