Hej.
Min kollega är på väg ner till Spanien och är just nu i södra Tyskland.
Fått massa felkoder och bilen startar inte nu.
Kan det vara relaterat till värmen? Var 39c just nu.
Han har provat resets bilen men de har inte hjälpt.
Det är en MXP från 2019.
Efter två dygn parkerad på en SUC i Tyskland med 4 barn under 10 år så lyckades vi till slut fixa en bärgare. Vilket inkompetent land måste jag säga. 5 bärgare dök upp och ingen ville bärga den för ”det är en tesla vi kan inte då” eller ”jag kan inte åka så långt (35km)”.
Verken försäkringsbolag eller Tesla lyckades lösa bärgare, vi löste de själva.
Väl p Tesla konstaterade dom att de är HV batteriet som är slut och måste bytas ut, kostnad 19000 euro men som tur var täckte garantin det så endast 290 euro behöver vi betala och får nytt HV batteripaket och nytt 12V batteri.
Efter två dygn parkerad på en SUC i Tyskland med 4 barn under 10 år så lyckades vi till slut fixa en bärgare. Vilket inkompetent land måste jag säga. 5 bärgare dök upp och ingen ville bärga den för ”det är en tesla vi kan inte då” eller ”jag kan inte åka så långt (35km)”.
Verken försäkringsbolag eller Tesla lyckades lösa bärgare, vi löste de själva.
Väl p Tesla konstaterade dom att de är HV batteriet som är slut och måste bytas ut, kostnad 19000 euro men som tur var täckte garantin det så endast 290 euro behöver vi betala och får nytt HV batteripaket och nytt 12V batteri.
Hur långt har bilen gått? 6 års livslängd på ett bättre är ju inte den bästa direkt.
Är det inte främst äldre S/X batteri som felar innan 8år?
Är det inte främst äldre S/X batteri som felar innan 8år?
Antalet / omfattningen av utbytta batterier är nog något som mörkas av Tesla och EV-flanken vill gärna tro att de nästan aldrig strular.
Jag tror det är lite oftare än folk tror, om än inte supervanligt.
Är det inte främst äldre S/X batteri som felar innan 8år?
Antalet / omfattningen av utbytta batterier är nog något som mörkas av Tesla och EV-flanken vill gärna tro att de nästan aldrig strular.
Jag tror det är lite oftare än folk tror, om än inte supervanligt.
Ja, tur om det strular inom 8 år trots låga mil. Det är inte så bra för andrahandsvärden direkt med den risken. I praktiken köper man en bil som har 1-2 år kvar på batteriet får man nog leva med risken att ett batteribyte kan bli aktuellt så fort garantin går ut, med lite otur.