Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Elon...

Inlägg av Niklas Z »

spacecoin skrev: 06 jul 2025 10:06
Elon verkar ha noll insikt av att väljarna tycker att det här (Trump, BFB) är till stor del hans fel. Han har ju själv tagit åt sig äran som kingmaker.

Det är så dumt att jag börjar tveka på hans intellektuella kapabilitet.
Den mannen verkar ha tappat det fullständigt. Hans förmåga att se klart verkar ha avtagit i samma takt som hans ego växt. I och för sig inte förvånande att dessa två egenskaper kan ha den relationen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 06 jul 2025 09:57
spacecoin skrev: 06 jul 2025 09:54
TiborBlomhall skrev: 06 jul 2025 09:04
Ifall Amerika partiet vinner valet, vem kommer bli president? Elon är inte född i USA så han får inte vara det.

Det var därför han köpte en president i det senaste valet i stället.

Vilket påminner mig en hel del om hur han styrde Tesla: först köpa in nåt från en leverantör, bli missnöjd med att de inte har full kontroll och flytta produktionen inhouse istället. Tesla är en av ytterst få (enda?) biltillverkaren som tillverkar egna datachips, bilsäten, mm.

Nu har han gjort samma sak i politiken: först köpa en befintlig president, bli missnöjd med att inte ha full kontroll och "flytta det inhouse", starta eget parti.

Förutom det där lilla problemet med att han ändå inte kan bli president.
1) Har det ens gått en månad sedan Elon sa att han skulle lämna politiken och fokusera på Tesla?

2) Istället för att rationalisera Elons agerande med konstiga liknelser om ”insourcing”, så tror jag set är enklare att beskriva dessa för vad det är. Impusiva försök till hämnd.

Bevis a) Biden EV-event snub -> Backa Trump för att skada demokraterna.
Bevis b) Trump skiter i vad Elon säger och är inte varken nickedocka eller ”tacksam” nog. Istället gör Tru p det han sagt hela tiden (”drill baby drill”, ”tax cuts”) -> Starta ett nytt part för att skada republikanerna.

Elon har en lång historik av att ta saker personligt, och se till att de han blir arg på får det så jobbigt som möjligt.

”fokusera på Tesla”, mhm
Instämmer.

Kan mycket väl bli såhär...

Den där var ju skitkul. :lol:

Och det är väl antagligen typ precis så det kommer bli också… :D

Sen kanske det så klart inte tar exakt 6 månader…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 06 jul 2025 09:28
Ifall Amerika partiet vinner valet, vem kommer bli president? Elon är inte född i USA så han får inte vara det.

Vilket påminner mig en hel del om hur han styrde Tesla: först köpa in nåt från en leverantör, bli missnöjd med att de inte har full kontroll och flytta produktionen inhouse istället. Tesla är en av ytterst få (enda?) biltillverkaren som tillverkar egna datachips, bilsäten, mm.

Nu har han gjort samma sak i politiken: först köpa en befintlig president, bli missnöjd med att inte ha full kontroll och "flytta det inhouse", starta eget parti.

Har han ens startat ett parti, eller är det ett konto på X?
Elons tålamod räcker inte till att ändra USAs tvåpartisystem för att kunna ha en president till detta parti, så det här kommer blåsa förbi i sinom tid med Tesla som den största förloraren. Enda hoppet är väl att kunna få någon slags vågmästarroll, men det är mer troligt att demokraterna blir starka nog om Elon håller ut med det här. [Min u.] […
Hur då? Det är ju inte så det amerikanska valstystemet fungerar. Dom har ju något slags winner-takes-all valkretsar. Så precis som du skriver efteråt så kommer det här endast gynna Demokraterna. Ungefär som i presidentvalet '96 där Ross Perot ställde upp. Han fick 8,4% av rösterna, och för det fick han exakt 0 elektorsröster. Istället vann Clinton med en riktig landslide…

Men inte mig emot. Jag föredrar lätt Demokraterna alla dagar i veckan framför dagens GOP…

https://en.wikipedia.org/wiki/1996_Unit ... l_election
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 06 jul 2025 17:08
backe skrev: 06 jul 2025 09:28

Har han ens startat ett parti, eller är det ett konto på X?
Elons tålamod räcker inte till att ändra USAs tvåpartisystem för att kunna ha en president till detta parti, så det här kommer blåsa förbi i sinom tid med Tesla som den största förloraren. Enda hoppet är väl att kunna få någon slags vågmästarroll, men det är mer troligt att demokraterna blir starka nog om Elon håller ut med det här. [Min u.] […
Hur då? Det är ju inte så det amerikanska valstystemet fungerar. Dom har ju något slags winner-takes-all valkretsar. Så precis som du skriver efteråt så kommer det här endast gynna Demokraterna. Ungefär som i presidentvalet '96 där Ross Perot ställde upp. Han fick 8,4% av rösterna, och för det fick han exakt 0 elektorsröster. Istället vann Clinton med en riktig landslide…

Men inte mig emot. Jag föredrar lätt Demokraterna alla dagar i veckan framför dagens GOP…

https://en.wikipedia.org/wiki/1996_Unit ... l_election
Tänkte inte i presidentvalet utan snarare på statlig nivå.
Jag tror också att demokraterna kommer gynnas och det passar mig bra. Så länge inte Trump eller Elon med sina gelikar(Thiel, Sacks m.m.) har någon makt så är jag nöjd.

Hittade en artikel där man sett Elon tweeta sin initiala målsättning.
the Tesla CEO's post on X indicated that it would focus on taking over "two or three Senate seats and eight to 10 House districts."
https://www.engadget.com/big-tech/elon- ... ml?src=rss
Skriv svar