Model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Model Y Juniper
Enligt youtube film jag kollade så blinkar den om man initierar ett körfältsbyte, annars lyser den bara.
Men antar att manneson tycker det är jobbigt att den varnar honom när nån kör förbi och ska bara varna när han vill byta fil...
Men antar att manneson tycker det är jobbigt att den varnar honom när nån kör förbi och ska bara varna när han vill byta fil...
Den slutar ju lysa när bilen kört förbi..Maw skrev: ↑07 jul 2025 16:46Nej, fast sken i alla normala fall. Blinkande om man är på väg att preja den som befinner sig i döda vinkeln.manneson skrev: ↑07 jul 2025 16:43Det blir ju ett blinkade för varje bil som kör om på motorvägen tex.tnjo skrev: ↑07 jul 2025 14:59Dom varnar dig för att det är en bil där generellt inte bara för filbyte, har förövrigt inte varit med om att det blinkar, det brukar vara en fast orange indikator (men tesla kanska valt blinkande av nån skum anledning)
Är bra om man tex skulle behöva väja för oväntat att haft varningen ett tag så man kan välja bromsa istället för att svänga rätt in i bilen brevid
Funkar inte Tesla Highland och Juniper på det viset?
Sen kommer nästa… och nästa…. och nästa… Dvs det blinkar.
Inte så farligt dagtid men när det är mörkt blir det riktigt störande IMO.
Haft sån varnare på många bilar, aldrig stört mig på den, men då är indikeringen i backspegeln så man ser den mest när man tittar i backspegeln vilket är iden
Att tesla var snåla och satte den i a-stolpen är nog klart mer störande
Att tesla var snåla och satte den i a-stolpen är nog klart mer störande
Teslaförare verkar ju vara lättdistraherade. Är det inte strömbrytare så är det väl instrumentkluster och nu behöva se en orange lampa i backspegeln.manneson skrev: ↑07 jul 2025 17:58Den slutar ju lysa när bilen kört förbi..Maw skrev: ↑07 jul 2025 16:46Nej, fast sken i alla normala fall. Blinkande om man är på väg att preja den som befinner sig i döda vinkeln.manneson skrev: ↑07 jul 2025 16:43Det blir ju ett blinkade för varje bil som kör om på motorvägen tex.tnjo skrev: ↑07 jul 2025 14:59Dom varnar dig för att det är en bil där generellt inte bara för filbyte, har förövrigt inte varit med om att det blinkar, det brukar vara en fast orange indikator (men tesla kanska valt blinkande av nån skum anledning)
Är bra om man tex skulle behöva väja för oväntat att haft varningen ett tag så man kan välja bromsa istället för att svänga rätt in i bilen brevid
Sen kommer nästa… och nästa…. och nästa… Dvs det blinkar
Även tesla verkar ju gjort bedömningen att det är i backspegeln varningen hör hemma och att det är ologiskt att titta in i bilen när man ska byta fil.
Ok, den sitter i a-stolpen? Då kanske det är lite störande. Dom flesta har ju varningen längst ut på backspegeln.
Jag har ju inte highland eller juniper men när jag sökte på bilder/filmer så verkar den sitta vid a-stolpen.
Ja det bästa vore motorcykel-style. Dvs ingenting förutom vägen framför i synfältet.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:03Teslaförare verkar ju vara lättdistraherade. Är det inte strömbrytare så är det väl instrumentkluster och nu behöva se en orange lampa i backspegeln.manneson skrev: ↑07 jul 2025 17:58Den slutar ju lysa när bilen kört förbi..Maw skrev: ↑07 jul 2025 16:46Nej, fast sken i alla normala fall. Blinkande om man är på väg att preja den som befinner sig i döda vinkeln.manneson skrev: ↑07 jul 2025 16:43Det blir ju ett blinkade för varje bil som kör om på motorvägen tex.tnjo skrev: ↑07 jul 2025 14:59Dom varnar dig för att det är en bil där generellt inte bara för filbyte, har förövrigt inte varit med om att det blinkar, det brukar vara en fast orange indikator (men tesla kanska valt blinkande av nån skum anledning)
Sen kommer nästa… och nästa…. och nästa… Dvs det blinkar
Även tesla verkar ju gjort bedömningen att det är i backspegeln varningen hör hemma och att det är ologiskt att titta in i bilen när man ska byta fil.
Vägen bakom är ju dock lite svårt att ha i synfältet. Iallafall samtidigt.manneson skrev: ↑07 jul 2025 18:06Ja det bästa vore motorcykel-style. Dvs ingenting förutom vägen framför i synfältet.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:03Teslaförare verkar ju vara lättdistraherade. Är det inte strömbrytare så är det väl instrumentkluster och nu behöva se en orange lampa i backspegeln.
Nä, kallas spegel. Men förstår inte riktigt din poäng.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:25Vägen bakom är ju dock lite svårt att ha i synfältet. Iallafall samtidigt.manneson skrev: ↑07 jul 2025 18:06Ja det bästa vore motorcykel-style. Dvs ingenting förutom vägen framför i synfältet.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:03Teslaförare verkar ju vara lättdistraherade. Är det inte strömbrytare så är det väl instrumentkluster och nu behöva se en orange lampa i backspegeln.
Hej!
Jag har haft min Model Y RWD i två år nu och börjar så smått kika på nästa elbil. Det lutar åt att det blir en Juniper – troligtvis RWD-varianten även denna gång.
Det som gnager lite är ljudsystemet. I min nuvarande Y är stereon riktigt bra – klart ljud, tryck i basen och subwoofern gör sitt. Bra ljud är faktiskt en rätt viktig del för mig när jag väljer bil.
Men vad jag förstått så har Juniper RWD varken subwoofer eller lika många högtalare som tidigare modeller, vilket gör mig lite tveksam. Det låter som en tydlig nedgradering.
Så min fråga är:
Har någon här gått från en Model Y med ”full stereo” till en Juniper RWD utan subwoofer? Märks det stor skillnad i ljudupplevelsen?
Tacksam för alla erfarenheter!
Jag har haft min Model Y RWD i två år nu och börjar så smått kika på nästa elbil. Det lutar åt att det blir en Juniper – troligtvis RWD-varianten även denna gång.
Det som gnager lite är ljudsystemet. I min nuvarande Y är stereon riktigt bra – klart ljud, tryck i basen och subwoofern gör sitt. Bra ljud är faktiskt en rätt viktig del för mig när jag väljer bil.
Men vad jag förstått så har Juniper RWD varken subwoofer eller lika många högtalare som tidigare modeller, vilket gör mig lite tveksam. Det låter som en tydlig nedgradering.
Så min fråga är:
Har någon här gått från en Model Y med ”full stereo” till en Juniper RWD utan subwoofer? Märks det stor skillnad i ljudupplevelsen?
MY RWD 2023
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
På Highland sitter blis-varningsdioden i a-stolpen på samma ställe som på de här bilderna från Volvo https://www.volvocars.com/images/suppor ... width=1280
Till skillnad från volvos föredömligt stora och behagligt dimmade orange rektangel, består Teslas motsvarighet av en liten röd lysdiod (alltså bokstavligt talat en sån här https://elektristad.com/cdn/shop/produc ... 1599667172 ) som sitter bakom ett högtalartyg. Dagtid syns den knappt alls pga att den sitter bakom tyget. När det är mörkt syns den förstås mer. Det ser väldigt billigt ut med bara en liten röd prick, men störande har jag inte upplevt den. Snarare tvärtom, den syns så dåligt när det är ljust att den i princip är meningslös då.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Går kanske uppgradera i efterhand? Dvs installera extra sub eller vad som nu krävs.Spid3r skrev: ↑07 jul 2025 18:38Hej!
Så min fråga är:
Att det är svårt att titta framåt och i sidospegeln samtidigt. Dödavinkelvarningen använder periferiseendet.manneson skrev: ↑07 jul 2025 18:31Nä, kallas spegel. Men förstår inte riktigt din poäng.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:25Vägen bakom är ju dock lite svårt att ha i synfältet. Iallafall samtidigt.manneson skrev: ↑07 jul 2025 18:06Ja det bästa vore motorcykel-style. Dvs ingenting förutom vägen framför i synfältet.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:03Teslaförare verkar ju vara lättdistraherade. Är det inte strömbrytare så är det väl instrumentkluster och nu behöva se en orange lampa i backspegeln.
Där satt lampan på volvos första generation av BLIS som lanserades 2004. Dom senaste 10åren har volvo haft varningen i backspegelglaset.Dinsdale skrev: ↑07 jul 2025 18:49På Highland sitter blis-varningsdioden i a-stolpen på samma ställe som på de här bilderna från Volvo https://www.volvocars.com/images/suppor ... width=1280
Till skillnad från volvos föredömligt stora och behagligt dimmade orange rektangel, består Teslas motsvarighet av en liten röd lysdiod (alltså bokstavligt talat en sån här https://elektristad.com/cdn/shop/produc ... 1599667172 ) som sitter bakom ett högtalartyg. Dagtid syns den knappt alls pga att den sitter bakom tyget. När det är mörkt syns den förstås mer. Det ser väldigt billigt ut med bara en liten röd prick, men störande har jag inte upplevt den. Snarare tvärtom, den syns så dåligt när det är ljust att den i princip är meningslös då.
Det gör det inte bättre IMO.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 19:14Att det är svårt att titta framåt och i sidospegeln samtidigt. Dödavinkelvarningen använder periferiseendet.manneson skrev: ↑07 jul 2025 18:31Nä, kallas spegel. Men förstår inte riktigt din poäng.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:25Vägen bakom är ju dock lite svårt att ha i synfältet. Iallafall samtidigt.manneson skrev: ↑07 jul 2025 18:06Ja det bästa vore motorcykel-style. Dvs ingenting förutom vägen framför i synfältet.Fredrik j skrev: ↑07 jul 2025 18:03
Teslaförare verkar ju vara lättdistraherade. Är det inte strömbrytare så är det väl instrumentkluster och nu behöva se en orange lampa i backspegeln.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Javisst, men det verkar inte folk veta om
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Jag körde Juniper ca 50 mil idag(på en laddning!), mest med AP. Hade inga problem med att möta upp med gaspedalen vid filbyte, oftast vill man ändra fart vid filbyte så det kändes naturligt för mig. Har ändå foten där ifall bilen skulle spökbromsafth skrev: ↑02 jul 2025 09:54Är det någon som har en teori om varför man gjort en så idiotisk ändring i Juniper?Bart skrev: ↑02 jul 2025 06:58Det är just detta som inte går i "Juniper". Då det endast finns Autosteer eller Cruise Control att välja mellan i menyn. Väljer du Autosteer, så kan du under färd byta i systemet till Cruise Control, men har du Cruise Control valt innan du startar så kan du inte ändra till Autosteer under färd. Detta är inget som Sexy Buttons kan ändra på idag, utifrån det jag testat.Dinsdale skrev: ↑02 jul 2025 06:37Att det fungerar sämre beror på rattknapparna. Standardinställningen är att autopilot (filhållningsassistenten) startas med ett klick, vilket innebär att det inte finns något sätt att starta den vanliga (adaptiva) farthållaren. Avbryter man autopiloten på något sätt, tex genom att blinka, släpper den helt och bilen börjar regenerera på max.jonasl skrev: ↑01 jul 2025 23:35Det låter ju som att farthållare/AP fungerar mycket sämre än på de gamla bilarna. Med S3XY Commander så funkar AP perfekt - man blinkar och byter fil och då släpper Autosteer men farthållaren fortsätter. När man legat i vald fil i det antal sekunder man ställt in så griper Autosteer in igen. Har aldrig använt Autopiloten så mycket som nu.
Man måste ändra till autopilot med två klick för att avbruten autopilot skall gå ner på adaptiv farthållare. Då fungerar den som förväntat. Ett klick startar farthållaren. Två tryck i snabb följd startar filhållningsassistenten (autopilot).![]()
AP är ju oanvändbar i nuvarande skick såvitt jag kan se, måste man parera och slå på AP vid varje filbyte så kan man ju lika gärna köra själv.
/fth

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh