Har naturligtvis ingenting emot att svärfar byter till elbil, men vad är det för problem med hans gas-Passat? Jag har lite erfarenhet av gasbilar från VAG-gruppen – bl.a. den där Passaten…migato skrev: ↑19 jun 2025 17:44Bumpar denna tråd.
Letar ny bil till min svärfar. Han kör idag en VW Passat gas/bensinare från 2014 som jag misstäknker börjar få problem med gastanken. Att hålla på att frilägga gastank osv inför besiktning börjar också bli lite jobbigt för honom som kommit upp i åren. […
Och varför mecka med att frilägga gastanken? Jag lämnade in min gasbil till min närmsta auktoriserade märkesverkstad för kontroll av gassystemet. Därefter fick jag ett intyg som var giltigt i 15 månader och som räckte för att få bilen godkänd vid besiktning. Det räckte dvs. till två kontrollbesiktningar, så behövde alltså inte frilägga några gastankar. Tror min närmsta auktoriserade VW-verkstad tar ~900 SEK för en sån kontroll idag. Är det så dyrt?… Och gissar att det skulle kunna vara ännu mindre kostnad hos typ Mekonomen el. likn. I gengäld är det ju inte så mkt skatt på en gasbil. Är väl ~450 SEK om året eller ngt…