ABRP och referensförbrukning
Moderator: Redaktion
ABRP och referensförbrukning
Var på en liten resa till och från Berlin via broarna och får helt plötsligt inte ABRP funka bra med hur bilen drar energi.
Sträckor som Teslas navigator säger vi klarar av gillar inte ABRP vilket vi innan oftast använt till planering. Vi klarar oftast sträckan som Teslas navigator säger så den verkar ha mest rätt.
Ni som använder ABRP vilken referensförbrukning har ni inlagt? Min står på 180wh/km vid 110km/h vilket är plockat direkt från bilen enligt ABRP.
Min gissning är att denna siffran är lite väl hög. Men osäker på vad jag borde skifta till för att få det att bli bättre.
Sträckor som Teslas navigator säger vi klarar av gillar inte ABRP vilket vi innan oftast använt till planering. Vi klarar oftast sträckan som Teslas navigator säger så den verkar ha mest rätt.
Ni som använder ABRP vilken referensförbrukning har ni inlagt? Min står på 180wh/km vid 110km/h vilket är plockat direkt från bilen enligt ABRP.
Min gissning är att denna siffran är lite väl hög. Men osäker på vad jag borde skifta till för att få det att bli bättre.
Model Y LR.
Model S70D
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: ABRP och referensförbrukning
Varför använda ABRP när Teslas egen navigation är så perfekt? Teslas egna ljuger aldrig btw. Står det 2% vid ankomst så är det så.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: ABRP och referensförbrukning
Jag använde ABRP både på resan till Frankrike i maj och på resan på 200 mil med husvagn nu i juni och den stämde på båda profilerna (standard/husvagn). Använde ABRP eftersom den är bättre att navigera med släp (Teslas laddare vägrar välja finfina Circle K-laddare med gott om plats till exempel).
Dock har jag varit tvungen att avinstallera och installera igen nyligen då den fick nån bugg och inte kunde hämta uppdaterad info från bilen. Så testa med det först och ser om det hjälper.
Dock har jag varit tvungen att avinstallera och installera igen nyligen då den fick nån bugg och inte kunde hämta uppdaterad info från bilen. Så testa med det först och ser om det hjälper.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: ABRP och referensförbrukning
För man blir ledd på omvägar många gånger när det finns bättre placerade laddare än teslas
Re: ABRP och referensförbrukning
ABRP är bra för att i lugn och ro hemma kunna planera resorna. Det är inte lika smidigt att göra sittandes i bilen eller när resan väl påbörjats.
Teslas är inte heller korrekt alltid, kan variera en del mellan planerad SoC vid ankomst och faktisk, speciellt på autobahn.
Model Y LR.
Model S70D
Re: ABRP och referensförbrukning
Kanske skulle satsat på ABRP premium för att få en bättre referensförbrukning, den har lite dåliga värden vid hög hastighet ser jag.themax skrev: ↑08 jul 2025 10:02Jag använde ABRP både på resan till Frankrike i maj och på resan på 200 mil med husvagn nu i juni och den stämde på båda profilerna (standard/husvagn). Använde ABRP eftersom den är bättre att navigera med släp (Teslas laddare vägrar välja finfina Circle K-laddare med gott om plats till exempel).
Dock har jag varit tvungen att avinstallera och installera igen nyligen då den fick nån bugg och inte kunde hämta uppdaterad info från bilen. Så testa med det först och ser om det hjälper.
Innan tycker jag att ABRP funkade toppen och var väldigt exakt, är först nu under året den glidit bort från sin tidigare exakthet.
Kan kanske ha att göra med att jag slutade prenumerera vid årsskiftet.
Model Y LR.
Model S70D
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: ABRP och referensförbrukning
Kan man inte koppla sitt Tesla-konto till ABRP för att få exakt mätning?
Angående planera... Jag brukar använda mobilen "Plats". Funkar super och man kan på så sätt få hela resan plottad innan avfärd. Sen använder jag strictly Teslas Supercharger även på min andra VW. Det är vad som funkar bäst efter alla triljoner appar jag provat tidigare.
Ska man köra Autobahn så får man ju fylla nån extra procent om man är tung på foten.
Är just nu på 300 mil roadtrip i Norge, och var i Italien 400 mil 2023 - så det har blivit mer än bara fram och tillbaka till jobbet så att säga.
Angående planera... Jag brukar använda mobilen "Plats". Funkar super och man kan på så sätt få hela resan plottad innan avfärd. Sen använder jag strictly Teslas Supercharger även på min andra VW. Det är vad som funkar bäst efter alla triljoner appar jag provat tidigare.
Ska man köra Autobahn så får man ju fylla nån extra procent om man är tung på foten.
Är just nu på 300 mil roadtrip i Norge, och var i Italien 400 mil 2023 - så det har blivit mer än bara fram och tillbaka till jobbet så att säga.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Inlägg: 200
- Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Re: ABRP och referensförbrukning
Med Premium kan man ansluta bilen mot ABRP och få exakt förbrukning. Jag har dock stängt av det för jag glömmer byta profil i ABRP när tex takboxen eller cyklarna åker på och då blir värdet alldeles för högt.
Jag planerar normalt med 143 Wh/km @ 110 km/h för vår Model 3 SR+, räcker om vi kör försiktigt, default ABRP är 160. För Model Y LR 2021 visas 179 som default, ganska nära ditt 180. Testa o sänk det så beräkningen i appen stämmer med din senaste resa?
Jag planerar normalt med 143 Wh/km @ 110 km/h för vår Model 3 SR+, räcker om vi kör försiktigt, default ABRP är 160. För Model Y LR 2021 visas 179 som default, ganska nära ditt 180. Testa o sänk det så beräkningen i appen stämmer med din senaste resa?
Re: ABRP och referensförbrukning
Behöver man ha premium ABRP för att koppla den till bilen nu?
Jag gav den bara tillåtelse att logga in på mitt teslakonto och jag hade inte premium..
Jag gav den bara tillåtelse att logga in på mitt teslakonto och jag hade inte premium..
Re: ABRP och referensförbrukning
Det går utmärkt att koppla bilen till ABRP även utan att betala för en premiumprenumeration. Men innan tyckte jag att ABRP hade väldigt bra siffror på bilen, att planeringar där stämde väldigt bra med utfallet, och att Teslas navigator var dels väldigt försiktig och även planerade stoppen lite galet.
Men med den konstiga referensförbrukningen som ABRP använt på min bil så har det plötsligt blivit tvärt om.
Med lite mickel på de sträckor jag körde och gjorde planering av de i ABRP landar jag in på en referensförbrukning på 170wh/km @ 110 km/h. Jämfört med de 180 som ABRP hade innan på min bil. Får testa detta lite i jämförelse när jag kör för att se om det stämmer bättre.
Men med den konstiga referensförbrukningen som ABRP använt på min bil så har det plötsligt blivit tvärt om.
Med lite mickel på de sträckor jag körde och gjorde planering av de i ABRP landar jag in på en referensförbrukning på 170wh/km @ 110 km/h. Jämfört med de 180 som ABRP hade innan på min bil. Får testa detta lite i jämförelse när jag kör för att se om det stämmer bättre.
Model Y LR.
Model S70D
Re: ABRP och referensförbrukning
Jag gillar ABRP som planeringsverktyg men har problem med att den "drar för mycket". Detta trots att jag ställt ned förbrukningen en hel del.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: ABRP och referensförbrukning
Jag gick in på ABRP nu och skulle planera en resa..
Kan man inte ställa in att den bara ska välja ionity?
Det har jag för mig ska ha gått tidigare..?
Kan man inte ställa in att den bara ska välja ionity?
Det har jag för mig ska ha gått tidigare..?
Re: ABRP och referensförbrukning
Går att ställa in laddnätverk att föredra och undvika i Android appen i alla fall.
Sätter jag högsta prioritet på Ionity så blir det i princip bara sådana.
Sätter jag högsta prioritet på Ionity så blir det i princip bara sådana.
Re: ABRP och referensförbrukning
Tack!
Det är Android appen jag använder.. Ska kolla igen..
Vill du skicka en skärmdump?
Edit:
Nu hittade jag!
Tackar!
Re: ABRP och referensförbrukning
Teslas vet ju inte hur fort man kommer köra, och den verkar inte heller lära sig. På vår standardsträcka 36 mil visar den att det ska vara ca 10% mer vid ankomst än vad det blir i verkligheten. Det är till stor del 80-väg i skogen och vi brukar köra 105 km/h.
Re: ABRP och referensförbrukning
Teslas kan inte heller kompenseras för cyklar på kroken eller takbox på taket. Så den är inte så jädrans heltäckande som den hade behövt vara.
Model Y LR.
Model S70D
Re: ABRP och referensförbrukning
Jag tror det är lite för mycket begärt att den ska komma ihåg på vilka vägar du brukar köra fortare än hastighetsbegränsningen.
Den räknar ju på gällande hastighet.
Jag tycker det är fantastiskt att den tar med rådande vindriktning och vindhastighet i beräkningen..
Re: ABRP och referensförbrukning
Nu klickade jag i dubbla tummar upp för ionity.. Men ändå vill den klämma in en circle k i Norge, trots att det finns en ionity ett par mil efter, som lätt nås med rådande soc...
Om jag väljer att ta bort den circle k-laddaren, väljer den en st1 som som ligger efter den aktuella ionity-laddaren..
Re: ABRP och referensförbrukning
Är på resa och upptäckte att ABRP kunde använda bilens snittförbrukning. Det var nytt för mig, men kanske sist på bollen? Det gjorde hur som helst att det blev betydligt mer korrekt i beräkningarna.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 520
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: ABRP och referensförbrukning
Jag noterade faktiskt en lite udda detalj när vi åkte från Tjörn ner till Lund nu för nån dag sen.
Appen sa 22% kvar vid 100% laddning, och bilen sa 5%. Jag laddade till 99% och kom hem med 21% kvar. Med andra ord är nog appen mer tillförlitlig än bilen, och det är den jag brukar planera med vid längre resor.
Sen om man går in på "Energi" så ser man ju att x x x brukar gå i x x x km/h, så troligen snittar den ut all resor som andra bilar tar och ger en medel.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Re: ABRP och referensförbrukning
Konstigt, det har jag inte varit med om. Kan det vara så att den Ionity-laddaren råkade vara full när du testade?Ilduce77 skrev:Nu klickade jag i dubbla tummar upp för ionity.. Men ändå vill den klämma in en circle k i Norge, trots att det finns en ionity ett par mil efter, som lätt nås med rådande soc...
Om jag väljer att ta bort den circle k-laddaren, väljer den en st1 som som ligger efter den aktuella ionity-laddaren..
Edit: Vad händer om du lägger till den Ionity-laddaren som ett delmål?