Highland - speglar ambient light i vindrutan dagtid?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Lanken

Highland - speglar ambient light i vindrutan dagtid?

Inlägg av Lanken »

Hej. Har sökt igenom forumet efter inlägg om spegelreflexer av ambient light i vindrutan på Model 3 Highland men hittar inga inlägg om det. Jag har sett några Youtube videos där man nämner saken med spegelreflexer under dagtidskörning men jag har själv inget minne av att jag såg några reflexer när jag provkörde Highland. Är det någon på forumet som kör Highland som har några kommentarer om spegelreflexer från ambient light i vindrutan? :?:
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Highland - speglar ambient light i vindrutan dagtid?

Inlägg av Lophornis »

Lanken skrev: 29 jun 2025 10:02
Hej. Har sökt igenom forumet efter inlägg om spegelreflexer av ambient light i vindrutan på Model 3 Highland men hittar inga inlägg om det. Jag har sett några Youtube videos där man nämner saken med spegelreflexer under dagtidskörning men jag har själv inget minne av att jag såg några reflexer när jag provkörde Highland. Är det någon på forumet som kör Highland som har några kommentarer om spegelreflexer från ambient light i vindrutan? :?:
Ja den speglar sig i vindruta. Vi har den släckt men det är den kromade listen som speglar sig. Är rätt sugen på att folera den svart eller om någon har förslag på minska reflekter.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Ja, ibland reflekteras den silverfärgade delen av listen i vindrutan. Första gångerna störde det mig, men väldigt snart upphörde det att störa.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Väldigt oväntat ett en silvrig list mitt i synfältet skulle synas :D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Front242 skrev: 29 jun 2025 18:11
Väldigt oväntat ett en silvrig list mitt i synfältet skulle synas :D
Ja, det är verkligen ingen överraskning, men efter första dagen med bilen stör det mig inte alls. Dessutom är det bara när solljuset faller in i bilen i vissa vinklar som det blir framträdande.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jist

Inlägg av Jist »

Det här är ju en miss av Tesla, listen skulle naturligtvis ha varit svart eller haft en liten läpp över sig så att den inte syns i rutan. Allra värst är den när solen står lågt, annars tycker jag inte att den stör mig så mycket.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

Kolla Definitelynotaguru på Youtube.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Jag får reflektionen i rutan vid lågt stående sol bakifrån. Det är en dum designmiss, men det krävs att man kör åt vissa håll vid vissa tider på dygnet för att det ska uppträda. Jag gör sällan det, och även när det händer är det inget som stör speciellt mycket längre trots att det kan vara väldigt framträdande.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
DrJoshua

Inlägg av DrJoshua »

Det är ju en extremt störande designmiss från Tesla. I Juniper är listen svart. Jag klarade inte av den och har hastigt och lustigt satt en svart eltejp runt den främre listen. Funkar perfekt.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

DrJoshua skrev: 08 jul 2025 22:40
Det är ju en extremt störande designmiss från Tesla. I Juniper är listen svart. Jag klarade inte av den och har hastigt och lustigt satt en svart eltejp runt den främre listen. Funkar perfekt.
Undrar varför dom inte bara byter listen i Högland till samma svart som i Juniper.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

När jag hade min förra TM3 med vit inredning speglade sig den vita dekorlisten något i backspeglarna. Inför köpet funderade jag starkt på att köpa svart inredning av just det skälet (det pratades också en del om detta på diverse forum och vissa folierade över delar av panelen etc.) men var glad att jag behöll den vita inredningen då det visade sig att störmomentet var betydligt mindre än jag trodde det skulle vara.

Exakt samma sak nu med Highland. Störmomentet är i mitt tycke betydligt mindre än vad som framgår på diverse forum.

Jag har kört bilar som har haft betydligt större problem med reflektioner från diverse kromade detaljer på dörrsidor/interiör. Exempelvis körde jag en Volvo vars kromade detaljer mer eller mindre gjorde att sidobackspegeln blev överfylld med reflektioner. Så pass mkt att det var en dealbreaker för mig.

Jag är normalt sett en person som stör mig mkt på denna typ av designmissar. Efter att ha kört Highland i 3000 mil kan jag för min del säga att det inte är ett problem som jag stör mig på.

Så nej, det blir ingen eltejp för min del. :lol:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar