"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7422
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av SwedishAdvocate »

backe skrev: 09 jul 2025 20:28
Tills vidare så kan man nog säga att Tesla är frånkörd vid laddstolpen.

[En Y-toobfilm.]
Avsändaren är "BYD Fan Club" och det enda som filmas är en skärm… Språket på skärmen är kinesiska (väl?).

Med ett litet, litet uns av källkritik så är kanske inte det den allra mest objektiva källan man skulle kunna hitta…

Två reflektioner jag spontant får utöver dom som jonasl och frippe redan lyft…

1. Går det överhuvudtaget att lita på det som påstås?…
2. T.ex. Tesla har ju tidgare nerfat laddhastigheten på X antal bilar. Kommer Bygg Dina Drömmar göra samma sak månne?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 09 jul 2025 21:38
backe skrev: 09 jul 2025 20:52
jonasl skrev: 09 jul 2025 20:40
Måste ju finnas laddare som levererar också.
Gäller väl alla elbilar? Eller finns det nån som laddar utan laddare?
Pratet om tiden det tar att ladda från 10-80% eller liknande mätningar liknar lite hur man pratade om Autobahn förr i tiden. Alla pratade om hur snabbt det måste gå för det var fri fart, men ingen pratade om alla vägarbeten och alla de sträckor som inte hade fri fart.

Att kunna ladda i en viss hastighet vid absolut bästa gynnsamma tillfället, säger kanske inte så mycket om hur det faktiskt ser ut i verklig användning? Stationer med problem med laddare, flaskhalsar i elmatningen, tiden det tar från bilen stannat tills laddningen väl startar med allt fippel med appar m.m. o.s.v.

Sedan är det klart en bra tid, så klart.
Vad är det där ”fippel med appar” du pratar om? Hos tesla trycker man på skärmen fyra gånger sen startar laddningen. När den ska avslutas trycker man på knappen i laddluckan och drar ur kabeln. Klart.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5918
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev: 09 jul 2025 23:48
Vad är det där ”fippel med appar” du pratar om? Hos tesla trycker man på skärmen fyra gånger sen startar laddningen. När den ska avslutas trycker man på knappen i laddluckan och drar ur kabeln. Klart.
Det är ju faktiskt så att man inte behöver röra skärmen alls med en tesla.
Antingen trycker man på ”öppna laddporten” på Teslaladdarens handtag eller knackar lätt på laddporten så öppnar den sig.
Sen stoppar man in laddarens kontakt.
Klart. Laddningen startar av sig själv med en SuC eller laddleverantor med autocharge.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5918
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av AAKEE »

backe skrev: 09 jul 2025 21:49

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Poängen tycker jag är att man fokuserar på procenttal, tex 10-80%, vilket inte säger så mycket vad det ger bilägaren för fördelar.

Idag såg vi i SECC 2025 att en 2025 model S som faktiskt är rejält ”frånladdad vid laddstolpen” klarar att köra ~165 mil i princip exakt lika fort som en Porsche Taycan Turbo S, som förutom att vara väldigt cool bil laddar brutalt fort.
Om bilarna är lika snabba på en extrem långkörning så har ju inte den brutala laddningen någon stor fördel just i det hänseendet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1956
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av BrooklynS »

Ja när man ser hur andra elbilsförare står med appar, taggar, kort eller supportsamtal innan de får igång laddningen så är det lätt att stå ut med att inte ha två skärmar eller massa fysiska knappar.

Håller med om att man borde mäta tiden från det att man svänger in vid laddaren tills man åker därifrån.

Vilket man gör vid tex Ystad-Haparanda körningen. Som är riktigt bra för att avspegla hur lång tid det FAKTISKT tar att köra långt med moderna elbilar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
SwedishAdvocate
Inlägg: 7422
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 10 jul 2025 00:06
backe skrev: 09 jul 2025 21:49

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Poängen tycker jag är att man fokuserar på procenttal, tex 10-80%, vilket inte säger så mycket vad det ger bilägaren för fördelar.

Idag såg vi i SECC 2025 att en 2025 model S som faktiskt är rejält ”frånladdad vid laddstolpen” klarar att köra ~165 mil i princip exakt lika fort som en Porsche Taycan Turbo S, som förutom att vara väldigt cool bil laddar brutalt fort.
Om bilarna är lika snabba på en extrem långkörning så har ju inte den brutala laddningen någon stor fördel just i det hänseendet.
Kikade lite på videon från Joels livestream. Tycker det såg ut som Porschen (och Audin) inte direkt hade optimerat fälgvalet med tanke på aerodynamik… ;)

Dessutom var det väl 'skogsmulle'-varianten av Taycan (Cross Turismo) som deltog i SECC… Eller? Hade ju blivit lite bättre tid om det istället varit den lite lägre Sport Turismo med mer optimerade fälgar. …Och ännu lite bättre tid om det istället för kombin/Estate–varianten Sport Turismo hade varit sedanversionen… ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
backe
Inlägg: 2662
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av backe »

AAKEE skrev: 10 jul 2025 00:06
backe skrev: 09 jul 2025 21:49

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Poängen tycker jag är att man fokuserar på procenttal, tex 10-80%, vilket inte säger så mycket vad det ger bilägaren för fördelar.

Idag såg vi i SECC 2025 att en 2025 model S som faktiskt är rejält ”frånladdad vid laddstolpen” klarar att köra ~165 mil i princip exakt lika fort som en Porsche Taycan Turbo S, som förutom att vara väldigt cool bil laddar brutalt fort.
Om bilarna är lika snabba på en extrem långkörning så har ju inte den brutala laddningen någon stor fördel just i det hänseendet.
Håller med om att det är imponerande(och bra kört du med 😊), men just det du beskriver har väl mer med annat än endast laddning att göra. Bra körstil, vägval, bra aerodynamik, effektiv drivlina o.s.v.

Det här är tyvärr ganska typiskt enligt mig, när Tesla laddade snabbast så var det viktigt, när andra är snabbare så behöver det inte vara snabbare. När Tesla hade största batterierna så var det viktigt, när andra har större så behövs det inte. När Plaid var svindyr men accade bäst så var priset oviktigt, när andra bilar accar snabbare men är dyrare så är priset viktigt.

Men oavsett så ser jag inte något problem med laddhastighet hos Tesla eller så gott som någon annan biltillverkare då jag gärna stannar och fikar och går på toaletten en sväng om jag åker långt, men jag tycker att det är kul att det finns de som pushar tekniken på alla fronter, och Tesla är inte en av dom längre som det verkar.
backe
Inlägg: 2662
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev: 09 jul 2025 23:46
backe skrev: 09 jul 2025 20:28
Tills vidare så kan man nog säga att Tesla är frånkörd vid laddstolpen.

[En Y-toobfilm.]
Avsändaren är "BYD Fan Club" och det enda som filmas är en skärm… Språket på skärmen är kinesiska (väl?).

Med ett litet, litet uns av källkritik så är kanske inte det den allra mest objektiva källan man skulle kunna hitta…

Två reflektioner jag spontant får utöver dom som jonasl och frippe redan lyft…

1. Går det överhuvudtaget att lita på det som påstås?…
2. T.ex. Tesla har ju tidgare nerfat laddhastigheten på X antal bilar. Kommer Bygg Dina Drömmar göra samma sak månne?…
Alla källor här inne är medlemmar av Tesla fan club, behöver inte vara påhittat för det. Man har gjort massor av tekniska beskrivningar och pressreleaser på den här tekniken och det finns mängder av filmer på Youtube, så helt fejkat tror jag inte det är. Vet nog bara ett stort elbilsbolag som blivit påkommet med upprepade fejkade filmer och releaser, och det är inte Kinesiskt.

Bara för att Tesla nerfar laddning och avaktiverar sensorer m.m. så behöver man inte anta att andra ska göra det innan det är gjort. Händer det så är det trist, men sen beror det väl lite på hur det påverkar hela laddsessionen.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 934
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re:

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

BrooklynS skrev: 10 jul 2025 00:07
Håller med om att man borde mäta tiden från det att man svänger in vid laddaren tills man åker därifrån.
Borde vara självklart så man mäter
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 09 jul 2025 23:58
Fredrik j skrev: 09 jul 2025 23:48
Vad är det där ”fippel med appar” du pratar om? Hos tesla trycker man på skärmen fyra gånger sen startar laddningen. När den ska avslutas trycker man på knappen i laddluckan och drar ur kabeln. Klart.
Det är ju faktiskt så att man inte behöver röra skärmen alls med en tesla.
Antingen trycker man på ”öppna laddporten” på Teslaladdarens handtag eller knackar lätt på laddporten så öppnar den sig.
Sen stoppar man in laddarens kontakt.
Klart. Laddningen startar av sig själv med en SuC eller laddleverantor med autocharge.
Jag vet. Men i andra sammanhang så prisas att göra saker i appen högt, t.ex. när det ska bokas verkstad. Då är det mycket bättre.
Men när det gäller laddning är det att ”fippla”.
Trams.
Hur avslutar man förresten laddningen? Drar man bara ur kabeln?
backe
Inlägg: 2662
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Re:

Inlägg av backe »

Sportbilsentusiasten skrev: 10 jul 2025 06:54
BrooklynS skrev: 10 jul 2025 00:07
Håller med om att man borde mäta tiden från det att man svänger in vid laddaren tills man åker därifrån.
Borde vara självklart så man mäter
Det är väl rimligt, men vid valfri laddstation då antar jag? Jag har laddat en del med både app och Plug & Charge och ser inga större tidsförluster mot Tesla i det momentet.

Sen kanske vi alla tänker olika, jag tycker att det är själva laddningen som är intressant då det är den som är det tekniska framsteget.
0-100 är oftast bara full gas. Det är inte tiden från att man går från en förutbestämd plats, öppnar och stänger dörrar och tar på sig bältet och sedan kör 0-100.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9366
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av mikebike »

backe skrev: 10 jul 2025 06:39
AAKEE skrev: 10 jul 2025 00:06
backe skrev: 09 jul 2025 21:49

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Poängen tycker jag är att man fokuserar på procenttal, tex 10-80%, vilket inte säger så mycket vad det ger bilägaren för fördelar.

Idag såg vi i SECC 2025 att en 2025 model S som faktiskt är rejält ”frånladdad vid laddstolpen” klarar att köra ~165 mil i princip exakt lika fort som en Porsche Taycan Turbo S, som förutom att vara väldigt cool bil laddar brutalt fort.
Om bilarna är lika snabba på en extrem långkörning så har ju inte den brutala laddningen någon stor fördel just i det hänseendet.
Håller med om att det är imponerande(och bra kört du med 😊), men just det du beskriver har väl mer med annat än endast laddning att göra. Bra körstil, vägval, bra aerodynamik, effektiv drivlina o.s.v.

Det här är tyvärr ganska typiskt enligt mig, när Tesla laddade snabbast så var det viktigt, när andra är snabbare så behöver det inte vara snabbare. När Tesla hade största batterierna så var det viktigt, när andra har större så behövs det inte. När Plaid var svindyr men accade bäst så var priset oviktigt, när andra bilar accar snabbare men är dyrare så är priset viktigt.

Men oavsett så ser jag inte något problem med laddhastighet hos Tesla eller så gott som någon annan biltillverkare då jag gärna stannar och fikar och går på toaletten en sväng om jag åker långt, men jag tycker att det är kul att det finns de som pushar tekniken på alla fronter, och Tesla är inte en av dom längre som det verkar.
Vi stannar alltid och äter. Dessvärre går det sällan att äta något vettigt vid Teslas laddare, så det blir dubbla stopp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av slugger75 »

Supersnabb laddning vid snabbladdarstationerna är mycket viktigt.

Anledningen till detta är att flödet av in- och utpasserande bilar ska vara högt. Bilen ska stå så kort tid som möjligt inkopplad i laddstationen, så att risken för köbildning minskar. Även om man själv anser att laddningen går tillräckligt snabbt kan vi inte nöja oss med det. Ingen vill ha köer vid laddningen.

Att man inte hinner äta färdigt sin burgare när man laddar är enbart ett problem för individen, inte för elbilskollektivet.

Alltså:
Snabb inkoppling och laddstart, gärna utan appar/skärmtryck/taggar osv.
Supersnabb laddning.
Urkoppling och flytt av bilen, alternativt böter.

Tesla är föregångare och har tänkt på ”allt”. Nu kommer kineserna med 800 volt samt hög laddeffekt under lång tid. Blir intressant att följa.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2683
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av frippe »

backe skrev: 09 jul 2025 21:49
frippe skrev: 09 jul 2025 21:38
backe skrev: 09 jul 2025 20:52
jonasl skrev: 09 jul 2025 20:40
Måste ju finnas laddare som levererar också.
Gäller väl alla elbilar? Eller finns det nån som laddar utan laddare?
Pratet om tiden det tar att ladda från 10-80% eller liknande mätningar liknar lite hur man pratade om Autobahn förr i tiden. Alla pratade om hur snabbt det måste gå för det var fri fart, men ingen pratade om alla vägarbeten och alla de sträckor som inte hade fri fart.

Att kunna ladda i en viss hastighet vid absolut bästa gynnsamma tillfället, säger kanske inte så mycket om hur det faktiskt ser ut i verklig användning? Stationer med problem med laddare, flaskhalsar i elmatningen, tiden det tar från bilen stannat tills laddningen väl startar med allt fippel med appar m.m. o.s.v.

Sedan är det klart en bra tid, så klart.
Så du menar att testet ska räknas utifrån Teslas optimala förutsättningar, och de andra bilarna ska köras efter de villkoren?

Min Tesla MY som jag hade i ett par år kunde flera ggr bli begränsad vid 60-70 kW (trots förvärmning) vid Teslas stolpar, är det hastigheten som Tesla ska ha vid jämförelse då? Jag vet att jag har läst om fler här som råkar ut för det ibland.

Själv tycker jag att man ska välja bra förutsättningar där begränsningen är bilen.

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Sen så var aldrig laddhastighet något problem för mig med Teslan. Och vad gäller handshake så fungerar det bra och snabbt med min bil som är en MEB på laddare som stödjer det.
Nja, skrev jag det?
Alla elbilar påverkas av samma faktorer som påverkar längden på laddstoppet, där den faktiska laddtiden är en sak, men finns många flera. Att inte ta in alla dessa i beräkningen på ett laddstopp blir enligt mig tokigt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2683
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev: 10 jul 2025 07:14
AAKEE skrev: 09 jul 2025 23:58
Fredrik j skrev: 09 jul 2025 23:48
Vad är det där ”fippel med appar” du pratar om? Hos tesla trycker man på skärmen fyra gånger sen startar laddningen. När den ska avslutas trycker man på knappen i laddluckan och drar ur kabeln. Klart.
Det är ju faktiskt så att man inte behöver röra skärmen alls med en tesla.
Antingen trycker man på ”öppna laddporten” på Teslaladdarens handtag eller knackar lätt på laddporten så öppnar den sig.
Sen stoppar man in laddarens kontakt.
Klart. Laddningen startar av sig själv med en SuC eller laddleverantor med autocharge.
Jag vet. Men i andra sammanhang så prisas att göra saker i appen högt, t.ex. när det ska bokas verkstad. Då är det mycket bättre.
Men när det gäller laddning är det att ”fippla”.
Trams.
Hur avslutar man förresten laddningen? Drar man bara ur kabeln?
Det är väl ändå två helt olika situationer som knappast är jämförbara.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 10 jul 2025 10:54
Fredrik j skrev: 10 jul 2025 07:14
AAKEE skrev: 09 jul 2025 23:58
Fredrik j skrev: 09 jul 2025 23:48
Vad är det där ”fippel med appar” du pratar om? Hos tesla trycker man på skärmen fyra gånger sen startar laddningen. När den ska avslutas trycker man på knappen i laddluckan och drar ur kabeln. Klart.
Det är ju faktiskt så att man inte behöver röra skärmen alls med en tesla.
Antingen trycker man på ”öppna laddporten” på Teslaladdarens handtag eller knackar lätt på laddporten så öppnar den sig.
Sen stoppar man in laddarens kontakt.
Klart. Laddningen startar av sig själv med en SuC eller laddleverantor med autocharge.
Jag vet. Men i andra sammanhang så prisas att göra saker i appen högt, t.ex. när det ska bokas verkstad. Då är det mycket bättre.
Men när det gäller laddning är det att ”fippla”.
Trams.
Hur avslutar man förresten laddningen? Drar man bara ur kabeln?
Det är väl ändå två helt olika situationer som knappast är jämförbara.
Det är ”fippla med appen” som är jämfört. Det går ju åt betydligt mer fipplande för att boka en verkstadstid än för att starta laddning.
Som sagt tycker jag det är obetydliga bagateller.

Cirkle k har systemet för fossilpumpar. Undrar hur populärt det är?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2683
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av frippe »

Fredrik j skrev: 10 jul 2025 11:03
frippe skrev: 10 jul 2025 10:54
Fredrik j skrev: 10 jul 2025 07:14
AAKEE skrev: 09 jul 2025 23:58
Fredrik j skrev: 09 jul 2025 23:48
Vad är det där ”fippel med appar” du pratar om? Hos tesla trycker man på skärmen fyra gånger sen startar laddningen. När den ska avslutas trycker man på knappen i laddluckan och drar ur kabeln. Klart.
Det är ju faktiskt så att man inte behöver röra skärmen alls med en tesla.
Antingen trycker man på ”öppna laddporten” på Teslaladdarens handtag eller knackar lätt på laddporten så öppnar den sig.
Sen stoppar man in laddarens kontakt.
Klart. Laddningen startar av sig själv med en SuC eller laddleverantor med autocharge.
Jag vet. Men i andra sammanhang så prisas att göra saker i appen högt, t.ex. när det ska bokas verkstad. Då är det mycket bättre.
Men när det gäller laddning är det att ”fippla”.
Trams.
Hur avslutar man förresten laddningen? Drar man bara ur kabeln?
Det är väl ändå två helt olika situationer som knappast är jämförbara.
Det är ”fippla med appen” som är jämfört. Det går ju åt betydligt mer fipplande för att boka en verkstadstid än för att starta laddning.
Som sagt tycker jag det är obetydliga bagateller.

Cirkle k har systemet för fossilpumpar. Undrar hur populärt det är?
Skillnaden är väl vilken tidsrymd du pratar om och hur det påverkar.
Med tanke på hur alla fokuserar på tiden för laddning är varje minut/sekund viktig, då är att fippla med appar tokigt.

När du ska boka servicetid har du knappast den tidsaspekten, om det tar en minut eller två spelar då ingen roll alls.

Jag tycker laddning ska fungera utan att behöva använda en app, inte ens behöva trycka på någon skärm alls. Så jag fokuserar enbart på laddare som har autocharge.
Model Y LR.
Model S70D
backe
Inlägg: 2662
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av backe »

frippe skrev: 10 jul 2025 10:53
backe skrev: 09 jul 2025 21:49
frippe skrev: 09 jul 2025 21:38
backe skrev: 09 jul 2025 20:52
jonasl skrev: 09 jul 2025 20:40
Måste ju finnas laddare som levererar också.
Gäller väl alla elbilar? Eller finns det nån som laddar utan laddare?
Pratet om tiden det tar att ladda från 10-80% eller liknande mätningar liknar lite hur man pratade om Autobahn förr i tiden. Alla pratade om hur snabbt det måste gå för det var fri fart, men ingen pratade om alla vägarbeten och alla de sträckor som inte hade fri fart.

Att kunna ladda i en viss hastighet vid absolut bästa gynnsamma tillfället, säger kanske inte så mycket om hur det faktiskt ser ut i verklig användning? Stationer med problem med laddare, flaskhalsar i elmatningen, tiden det tar från bilen stannat tills laddningen väl startar med allt fippel med appar m.m. o.s.v.

Sedan är det klart en bra tid, så klart.
Så du menar att testet ska räknas utifrån Teslas optimala förutsättningar, och de andra bilarna ska köras efter de villkoren?

Min Tesla MY som jag hade i ett par år kunde flera ggr bli begränsad vid 60-70 kW (trots förvärmning) vid Teslas stolpar, är det hastigheten som Tesla ska ha vid jämförelse då? Jag vet att jag har läst om fler här som råkar ut för det ibland.

Själv tycker jag att man ska välja bra förutsättningar där begränsningen är bilen.

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Sen så var aldrig laddhastighet något problem för mig med Teslan. Och vad gäller handshake så fungerar det bra och snabbt med min bil som är en MEB på laddare som stödjer det.
Nja, skrev jag det?
Alla elbilar påverkas av samma faktorer som påverkar längden på laddstoppet, där den faktiska laddtiden är en sak, men finns många flera. Att inte ta in alla dessa i beräkningen på ett laddstopp blir enligt mig tokigt.
Hur ska testet göras då för att få med flaskhalsar i elmatning och trasiga laddare o.s.v.?

Själv så tycker jag inte att det har så mycket med prestandan på bilens laddning att göra, då är det laddinfrastrukturen man testar. Det är såklart intressant och en viktig komponent. Och enligt min erfarenhet så tycker jag att laddningen hos flertalet leverantörer fungerar riktigt bra idag, många har dessutom plug & charge.

Hur ska man testa acceleration på t.ex. MS Plaid? Ishalka, rullgrus, skarpa kurvor.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1043
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Freez »

Personligen tycker inte jag att laddhastigheten är en USP. Idag laddar det flesta nya elbilar tillräckligt snabbt. Jag kan nästan tycka min Tesla laddar för snabbt och då kör jag ändå en RWD. Man hinner knappt gå på toa innan det plingar i appen att man kan åka vidare. :D

Dock är det lite för ofta man får dela stolpe på Suc och det kan vara lite störande att bara få halv effekt.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5918
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 10 jul 2025 00:34
AAKEE skrev: 10 jul 2025 00:06
backe skrev: 09 jul 2025 21:49

Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Poängen tycker jag är att man fokuserar på procenttal, tex 10-80%, vilket inte säger så mycket vad det ger bilägaren för fördelar.

Idag såg vi i SECC 2025 att en 2025 model S som faktiskt är rejält ”frånladdad vid laddstolpen” klarar att köra ~165 mil i princip exakt lika fort som en Porsche Taycan Turbo S, som förutom att vara väldigt cool bil laddar brutalt fort.
Om bilarna är lika snabba på en extrem långkörning så har ju inte den brutala laddningen någon stor fördel just i det hänseendet.
Kikade lite på videon från Joels livestream. Tycker det såg ut som Porschen (och Audin) inte direkt hade optimerat fälgvalet med tanke på aerodynamik… ;)

Dessutom var det väl 'skogsmulle'-varianten av Taycan (Cross Turismo) som deltog i SECC… Eller? Hade ju blivit lite bättre tid om det istället varit den lite lägre Sport Turismo med mer optimerade fälgar. …Och ännu lite bättre tid om det istället för kombin/Estate–varianten Sport Turismo hade varit sedanversionen… ;)
Model S LR:en Jojje körde är helt original lånebil från Tesla. Enda modden som jag fattat det är att göra en egen navigering.
Den Teslan går med original 19” fälg.

Jag vet inte exakt hur det är med Porschen, men eftersom jag tidigare kikat på den Taycanen har jag sett att man kan välja mellan ett antal fälgar i konfigurationen, alla 21” så skiljer det troligen inte så mycket mellan dem.
Jag tror man kan räkna bägge bilar som ungefär original.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12709
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Fredrik j »

Freez skrev: 10 jul 2025 14:55
Personligen tycker inte jag att laddhastigheten är en USP. Idag laddar det flesta nya elbilar tillräckligt snabbt. Jag kan nästan tycka min Tesla laddar för snabbt och då kör jag ändå en RWD. Man hinner knappt gå på toa innan det plingar i appen att man kan åka vidare. :D

Dock är det lite för ofta man får dela stolpe på Suc och det kan vara lite störande att bara få halv effekt.
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 1043
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Freez »

Fredrik j skrev: 10 jul 2025 15:25
Freez skrev: 10 jul 2025 14:55
Personligen tycker inte jag att laddhastigheten är en USP. Idag laddar det flesta nya elbilar tillräckligt snabbt. Jag kan nästan tycka min Tesla laddar för snabbt och då kör jag ändå en RWD. Man hinner knappt gå på toa innan det plingar i appen att man kan åka vidare. :D

Dock är det lite för ofta man får dela stolpe på Suc och det kan vara lite störande att bara få halv effekt.
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Instämmer till 110%
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1283
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av slugger75 »

Freez skrev: 10 jul 2025 14:55
Personligen tycker inte jag att laddhastigheten är en USP. Idag laddar det flesta nya elbilar tillräckligt snabbt. Jag kan nästan tycka min Tesla laddar för snabbt och då kör jag ändå en RWD. Man hinner knappt gå på toa innan det plingar i appen att man kan åka vidare. :D

Dock är det lite för ofta man får dela stolpe på Suc och det kan vara lite störande att bara få halv effekt.
Du läste inte mitt inlägg va?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av MY_piraya »

Undrar vad skillnaden i tid är att tanka 70l diesel via bil och lastbils kranen . (Knappen)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 934
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Fredrik j skrev: 10 jul 2025 15:25
Fick jag välja mellan snabbare laddning eller större batteri väljer jag större batteri.
Ja det är väl självklart, då man därmed slipper många laddstopp
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Skriv svar