AAKEE skrev: ↑10 jul 2025 00:06
backe skrev: ↑09 jul 2025 21:49
Och jag är ganska säker på att det finns åtminstone 100 bilar som rejält distanserar Tesla vid laddstolpen vid vanliga laddare som finns över hela världen.
Poängen tycker jag är att man fokuserar på procenttal, tex 10-80%, vilket inte säger så mycket vad det ger bilägaren för fördelar.
Idag såg vi i SECC 2025 att en 2025 model S som faktiskt är rejält ”frånladdad vid laddstolpen” klarar att köra ~165 mil i princip exakt lika fort som en Porsche Taycan Turbo S, som förutom att vara väldigt cool bil laddar brutalt fort.
Om bilarna är lika snabba på en extrem långkörning så har ju inte den brutala laddningen någon stor fördel just i det hänseendet.
Håller med om att det är imponerande(och bra kört du med

), men just det du beskriver har väl mer med annat än endast laddning att göra. Bra körstil, vägval, bra aerodynamik, effektiv drivlina o.s.v.
Det här är tyvärr ganska typiskt enligt mig, när Tesla laddade snabbast så var det viktigt, när andra är snabbare så behöver det inte vara snabbare. När Tesla hade största batterierna så var det viktigt, när andra har större så behövs det inte. När Plaid var svindyr men accade bäst så var priset oviktigt, när andra bilar accar snabbare men är dyrare så är priset viktigt.
Men oavsett så ser jag inte något problem med laddhastighet hos Tesla eller så gott som någon annan biltillverkare då jag gärna stannar och fikar och går på toaletten en sväng om jag åker långt, men jag tycker att det är kul att det finns de som pushar tekniken på alla fronter, och Tesla är inte en av dom längre som det verkar.