Få ut signalstyrka GPS, utstyrd vid Kaliningrad!
Moderator: Redaktion
Få ut signalstyrka GPS, utstyrd vid Kaliningrad!
GPS blev kraftigt utstörd när jag var nära Kaliningrad norra del.
GPS:
- stannade
- var i havet
- var inne vid Kaliningrads norrsida
Störningarna varade i ca 2-3h.
Jag försökte få fram signalstyrkan på GPS satelliterna på både Teslan och iPhone men lyckades inte.
Var sitter antennen? I backspegeln?
I instrumentpanel?
GPS:
- stannade
- var i havet
- var inne vid Kaliningrads norrsida
Störningarna varade i ca 2-3h.
Jag försökte få fram signalstyrkan på GPS satelliterna på både Teslan och iPhone men lyckades inte.
Var sitter antennen? I backspegeln?
I instrumentpanel?
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Få ut signalstyrka GPS, utstyrd vid Kaliningrad!
Du kan nog skruva tills du storknar. Ryssarna stör ut GPS i hela södra Östersjön och Baltikum.
https://gpsjam.org/?lat=57.09768&lon=17 ... 2025-07-10
https://gpsjam.org/?lat=57.09768&lon=17 ... 2025-07-10
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Ja, och de stör inte bara utan spoofar falsk position också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Drabbar det även de andra nätverken eller bara gps?
Model Y LR AWD 2022
GSM fungerade utmärkt.
Det var lätt att inse när GPS stördes men hopplöst att plötsligt förflytta sig utan fungerande GPS.
Önskemål:
Störd = orimlig signalstyrka
= hastighet orimlig
Om störd, navigera efter karta (fungerar i tunnlar)
Det var lätt att inse när GPS stördes men hopplöst att plötsligt förflytta sig utan fungerande GPS.
Önskemål:
Störd = orimlig signalstyrka
= hastighet orimlig
Om störd, navigera efter karta (fungerar i tunnlar)
Hälsningar
Lars
Lars
Har Teslan glonass 

MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Menade alltså om störningarna även påverkar Glonass, Beidou, Galileo. Vet inte hur det är med våra bilar men väldigt många andra enheter använder ju flera av näten numera. Min Garminklocka är som standard inställd på att använda både GPS och Glonass (!) t.ex. men jag kan aktivera Galileo samtidigt också och även helt välja bort GPS om jag inte minns helt fel.
Model Y LR AWD 2022
De är ändå inte så många år sedan man navigerade precis sådär.. men sen tog de ibland lite tid att hitta hotellen i ständerna ute i Europa..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min cykeldator har fladdrande hastighetsvisning. Rätt irriterande...jonasl skrev: ↑11 jul 2025 23:29Menade alltså om störningarna även påverkar Glonass, Beidou, Galileo. Vet inte hur det är med våra bilar men väldigt många andra enheter använder ju flera av näten numera. Min Garminklocka är som standard inställd på att använda både GPS och Glonass (!) t.ex. men jag kan aktivera Galileo samtidigt också och även helt välja bort GPS om jag inte minns helt fel.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.