SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: SECC 2025 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av enoch85 »

AAKEE skrev: 10 jul 2025 00:09
IMG_6622.jpeg
IMG_6623.jpeg
Högsta effekt 2 kW, och laddat i 7 min, ger 24 kWh? :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Kul att Porsche gick så bra, men trodde mer på Lucid som vinnare :o :o
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
marbe166

Inlägg av marbe166 »

Här kommer Skodarapporten:

SECC 2025 – Martin Bernandersson
Skoda Enyaq 85x
Fälgar: Ronal R65 Silber
Däck: Bridgestone original, fram 245/45/R19, bak 255/50/R19
Start:
Odometer 32312 km
100% SoC

Före tävlingen:
Min resa ner till Ystad dagen före start var inte problemfri. Två dagar innan starten hade jag aktiverat Autocharge på Circle K vid Circle K Varberg Nord. Då gjorde jag en kort laddning där och den funkade problemfritt. Min resa mot Ystad startade i Varberg och jag åkte in på Circle K i Halmstad för att testa att Autocharge funkade som det skulle. Jag kopplade in laddaren, och laddningen startade som förväntat. Bra, tänkte jag, då går jag in och köper en korv. När jag kom ut igen så hade laddningen däremot avbrutits av okänd anledning. Jag kopplade in igen, och laddningen startade och gick upp i fart ganska snabbt för att sedan gå ner igen till 10-15 kW ganska snabbt. Jag hade inte tänkt ladda mycket ändå i Halmstad, så jag lämnade och siktade på Ionity i Helsingborg istället. Där var det fullt, så jag fick stå 15 minuter i kö, och en dansk kom och försökte tränga sig före genom att parkera på den lediga platsen för laddare nr 6, men laddaren var upptagen av en Ioniq 5 som stod i fel parkeringsruta. Så en strulig nerresa, var det ett dåligt omen?
Innan start laddade jag och några andra deltagare fullt på Circle K i Ystad, då funkade Autocharge som det skulle, så det var ju skönt det iaf. Jag fyllde även på lite extra luft i däcken, 3.5 bar runtom.

Etapp 1: Ystad-Mjölby, 374 km, 14:00-18:01, förbrukning 17,9 kWh/100 km
Jag startade i första startgruppen, och hela gruppen valde att köra vägen via Höör, vilket jag inte gjorde förra året, då jag körde via Kristianstad. Höörvägen är 16 km kortare. I Hässleholm körde jag och de flesta andra runt stan, och vi tjänade någon minut på det jämfört med de som körde igenom stan, en av dem var Per (Peugeot e-5008), vilket visade sig vara viktigt senare. Min förbrukning vid Markaryd var väldigt låg, 13,8 kWh/100 km, jämfört med 15,4 vid samma plats året innan. Det här bådade gott. Resan norrut på E4:an var smärtfri, vägbygget vid Ljungby är färdigt och inga köer vid vägarbetet vid Gyllene Uttern, vilket var skönt. Detta ledde till att första sträckan gick 5 minuter fortare än fjolåret, och dessutom snålare. Mycket lovande.

Laddning 1: Monta Mjölby, 18:01-18:15 (14 min), ank SoC: 11%, avf SoC: 50%, 31,98 kWh, 158,31 SEK
Under färden höll jag koll på statusen på antalet lediga laddare på Monta i Chargefinder och det varierade, men det var iaf oftast minst en ledig laddare. När jag kom dit var det bara en ledig laddare, och den tog jag. 20 sekunder senare rullade Per in och han såg väldigt förgrymmad ut över att jag tagit den sista laddaren (hihi!). Han kunde dock åka till Mer-laddaren en kort bit därifrån. Eftersom stolpens effekt delades så fick jag bara max 150 kW, men det höll sig konstant nästan hela laddningen. Ett snabbt toabesök och sen var jag i princip klar att åka igen.

Etapp 2: Mjölby-Hallstahammar, 197 km, 18:15-20:24, förbrukning 17,6 kWh/100 km
I Mjölby var det meningen att jag skulle mött upp med min bästa vän som jag hade sovit hos under föregående helg, men jag hade då glömt min kudde hos henne när jag åkte. Men hon hade inte koll på var jag var och hade kommit försent till Mjölby. Men, hon befann sig på RV50 bara några minuter före mig, så vi lyckades ordna att hon stannade vid en SOS-ficka, och jag gjorde ett F1-depåstopp där hon kastade in kudden genom det öppna fönstret höger bak, jag stod still i mindre än 5 sekunder. Vidare gick färden bra tills jag kom till Köping, där var vägen plötsligt tillfälligt avstängd och vi blev tvungna att svänga av. Väldigt tillfälligt, visade det sig, det drabbade mig, Per och de båda ID7:orna, men inte Robin som kom en liten stund senare…(Grrr!). Jag tappade inte mer än 3 minuter på den omvägen, så det var inte så farligt i slutändan.

Laddning 2: Circle K Hallstahammar, 20:24-20:43 (19 min), ank SoC: 4%, avf SoC: 55%, 42,58 kWh, 233,76 SEK
I Hallstahammar valde jag laddarna för lastbilar då det var de som var närmast från infarten. Per rullade in någon minut efter mig och valde personbilsladdarna. Autocharge funkade utan problem och jag maxade 177 kW. Jag drog när jag var klar, och jag trodde att Per stod kvar, för jag såg honom inte lämna, men det visade sig att han hade smitit ut bakvägen utan att jag såg honom och han låg en halvminut framför mig.

Etapp 3: Hallstahammar-Söderhamn, 231 km, 20:43-23:14, förbrukning 17,8 kWh/100 km
Strax efter Västerås så hade jag kommit ikapp Per, så det var trevligt att kunna ligga bakom honom och spara ström. Det behövdes, visade det sig, för när jag kom upp på E4:an så ökade förbrukningen mer än förväntat.

Laddning 3: Circle K Söderhamn, 23:14-23:33 (19 min), ank SoC: 1%, avf SoC: 54%, 44,38 kWh, 241,43 SEK
Rullade in med bara 1%, men jag hade fortfarande bra acceleration ut ur rondellerna precis innan laddningen, så det var bra. Autocharge levererade igen och maxade på 175 kW, helt enligt deklarerat. Efter några minuter rullade Conny in med sin Kia EV9, och vi samspråkade kort, plus att vi båda tvättade rutorna, insektsmorden var i full gång…

Etapp 4: Söderhamn-Höga Kusten-bron, 202 km, 23:33-01:42, förbrukning 19,7 kWh/100 km
Jag tuffade på norrut i sommarnatten. Förbrukningen ökade lite mer än väntat. Lite småseg började man känna sig, men det ändrade sig snabbt i Gnarp, då en älg hoppade upp på vägen framför mig, jag var tvungen att bromsa hårt, men jag smällde tack och lov inte med älgen. Men sen var jag vaken ordentligt igen! I övrigt inga problem på sträckan, svensk sommarnatt när den är som bäst!

Laddning 4: Eviny Höga kusten-bron, 01:42-02:01 (19 min), ank SoC: 2%, avf SoC: 51%, 41,91 kWh, 221,71 SEK
Var lite trött i huvudet så det tog någon extra minut att parkera rätt vid laddaren. Väl inkopplad så fick jag bara 152 kW som max, trots att det var 200 kW-laddare och jag var ensam på stolpen. Sånt är lite surt. Här träffade jag också på Krigis (Polestar 2), han hade varit offline från Traccar sedan 17-tiden och vi var lite oroliga för vad som kunde ha hänt, för det gick inte att komma fram till honom när man ringde heller. Det visade sig att han hade låst sig ute ur sin telefon, så inget värre problem än så.

Etapp 5: Höga Kusten-bron-Umeå, 185 km, 02:01-04:07, förbrukning 20,2 kWh/100 km
Färden gick vidare. Solen började gå upp och gav irriterande motljus ett par gånger. Strax norr om Docksta kom jag fram till det första vägarbetet med lots, jag hade tur och anslöt till längst bak i kön precis när det blev grönt åt vårt håll. I kön framför mig låg 6 eller 7 andra deltagare och vi följdes åt in mot Övik. Där svängde några av för att ladda, så vi var fyra kvar ut ur stan, De två ID7:orna, Taycan och jag, i den ordningen. Jag hade inte riktigt koll på var de andra hade laddat, och jag hoppades att jag skulle blivit av med någon av dem före Umeå. Så blev det inte, och jag var orolig för att vi alla fyra siktade på de fyra platserna på Circle K i Umeå. Vid det andra vägarbetet med lots efter Övik så stod vi still i ca 2 minuter, så vi tappade ganska lite där. Inne i Umeå så gjorde Taycan en omkörning av ID7:orna och framförvarande långtradare i ytterfilen i den andra rondellen. De andra tre hann förbi långtradaren innan rödljuset på bron, men inte jag. Döm om min förvåning när ingen av de andra stannade vid Circle K, Taycan åkte istället till OKQ8 lite längre bort, medan ID7:orna inte stannade i Umeå.

Laddning 5: Circle K Umeå, 04:07-04:25 (18 min), ank SoC: 2%, ank SoC: 51%, 41,67 kWh, 226,68 SEK
Autocharge levererade igen, maxade på 177 kW. Många andra deltagare passerade när jag stod där, men ingen annan kom in och laddade, så jag var själv hela tiden. Det var kallt i Umeå, bara 6 grader. När jag skulle åka upptäckte jag att skyddsploppen för CCS-kontakten hade ramlat av, men den låg på marken bredvid.

Etapp 6: Umeå-Jävre, 189 km, 04:25-06:29, förbrukning 19,7 kWh/100 km
Jag tyckte att jag hade laddat tillräckligt i Umeå för att ta mig till Jävre utan problem, men kvarvarande räckvidd försvann mycket snabbt, och det började gå åt andra hållet. Jag försökte stänga av min A/C, men när jag tryckte på OFF så hoppade den igång direkt igen, WTF?. Jag drog iaf ner fläkten så mycket som möjligt för att minska förbrukningen så mycket jag kunde, men jag var ändå 8 km kort i räckvidd enligt bilen. Fan också! Jag vill inte baila ut i Skellefteå! Men sen kom jag på att jag har ju kört hela resan i Normal mode, inte Eco mode. När jag slog på Eco mode så började räckvidden att stiga så smått, och när jag var i Skellefteå så hade jag positiv räckvidd igen, puh!

Laddning 6: Ionity Jävre, 06:29-06:49 (20 min), ank SoC: 2%, avf SoC: 54%, 43,49 kWh, 152,24 SEK
Team Audi stod och laddade när jag kom. Denna laddstation har strulat för många deltagare tidigare år, men jag tog den laddstolpen som jag tagit tidigare år och inte haft några problem med. Inte heller denna gång, maxade på 175 kW, helt enligt utlovat. Jag kom precis lagom till ICA-butiken öppnade och jag kunde nyttja deras toalett. Här gjorde jag misstaget och laddade alldeles för länge, men med tanke på hur bilen betedde sig efter förra laddningen så ville jag ha lite mer marginal.

Etapp 7: Jävre-Haparanda, 190 km, 06:49-08:47, förbrukning 19,3 kWh/100 km
Förra året tog denna etappen 1 timme och 58 minuter, och så även denna gång, trots att det var ganska mycket trafik utanför Luleå. Jag kom i mål precis när klockan slog om från 08:46 till 08:47. Äntligen i mål! Ankomst SoC: 6%. Hade jag inte laddat så länge i Jävre så hade jag slagit både Robin och Krigis, vars tider var mindre än 1 minut snabbare än mig. Tusan! Men jag klarade mitt mål att göra det under 19 timmar, med ganska god marginal, så jag är mycket nöjd!

Summering:
Totaltid: 18:45:49
Körsträcka: 1568 km
Total förbrukning: 18,7 kWh/100 km
Total laddtid: 1:49
Totalt laddat: 246,01 kWh
Totalkostnad: 1234,13 SEK
Senast redigerad av marbe166, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

enoch85 skrev: 10 jul 2025 09:56
IMG_6622.jpeg
IMG_6623.jpeg
Högsta effekt 2 kW, och laddat i 7 min, ger 24 kWh? :)
Ahh. Missade att se den vid laddningen, pga extremt kort laddning och toabesök hade jag inte tid att kolla. Tänkte fylla i från loggar efteråt men man var visst aningen trött efter körningen.

Ska stå 248kW, snitteffekt 212 kW på den laddningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

Otroligt så små marginaler det var i år. Hur laglydiga ekipagen har varit spelar väldigt stor roll när det blir så jämnt.
Att ligga 1 km/h snabbare än tillåtet ger ca 10 minuter kortare körtid.
Som ett hypotetiskt exempel (jag anklagar ingen :) ) :
Jojje hade en snitthastighet på 97,73 km/h. Om hastigheten varit 96,73 km/h hade han kommit femma med en sluttid på 18:06.
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

Lite info från de protokoll som laddats upp.
Bild

8 sekunders skillnad i körtid mellan Jojje och Robin :o
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin14790

Inlägg av Robin_j »

ChristofferG skrev: 10 jul 2025 11:36
Bild

Otroligt jämnt och då hade jag otrolig tur hela loppet tajma alla vägbyggen och rödljus nästan helt perfekt
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
manneson

Inlägg av manneson »

ChristofferG skrev: 10 jul 2025 11:30
Otroligt så små marginaler det var i år. Hur laglydiga ekipagen har varit spelar väldigt stor roll när det blir så jämnt.
Att ligga 1 km/h snabbare än tillåtet ger ca 10 minuter kortare körtid.
Som ett hypotetiskt exempel (jag anklagar ingen :) ) :
Jojje hade en snitthastighet på 97,73 km/h. Om hastigheten varit 96,73 km/h hade han kommit femma med en sluttid på 18:06.
Million dollar question: är det pga detta lastbilar kör om varandra på motorvägen? Eller är det för att de vill kunna ha farthållaren på max?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Robin_j skrev: 10 jul 2025 12:06
Bild

Otroligt jämnt och då hade jag otrolig tur hela loppet tajma alla vägbyggen och rödljus nästan helt perfekt
Vissa är födda med grönt ljus och räkmacka hela vägen 😅 (Sen tillkommer såklart rutinen för er som är proffs! 👌)

Vi kom fram till en av Lotssträckorna precis när det blev rött. Det hade gått att passera och hinna väl före bommen men det kändes inte ok så vi bromsade och fick stå ~ 4minuter.

Vi låg ~4.5minuter före Jojje som gled in i backspegeln precis när bommen gick upp. Räckmacka! 😅

Andra lotssträckan var likadan men bommen var redan nere, så 3-4 minuter loss…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
marbe166

Inlägg av marbe166 »

IMG_6622.jpeg
IMG_6623.jpeg
I vilka städer laddade ni på Circle K?
marbe166

Inlägg av marbe166 »

Bild

Med helt olika vägval dessutom!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

marbe166 skrev: 11 jul 2025 00:38
IMG_6622.jpeg
IMG_6623.jpeg
I vilka städer laddade ni på Circle K?
Första laddningen efter 525km, Nyköping.
Sista laddningen, Skellefteå.

Fanns en plan för ett ställe till också, Arlandastad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Rapport SECC 2025, Tesla Model 3 AWD 2025

Inför detta års SECC hade jag bytt bil. Den förra bilen, en Model 3 Long Range 2020, byttes mot en Model 3 AWD LR 2025 i maj. Bilen hade gått 698 mil vid starten från Ystad. Däcken var Michelin E-Primacy i dimensionen 235/45-18, monterade på original Teslafälgar med Aerokåpor. Batteriet i bilen var i gott skick med drygt 78 kWh total kapacitet.

Jag hade varit på en dryg veckas semester med bilen före SECC och hade då fått lite erfarenhet av att snabbladda bilen, men den drar så lite ström att även under semestern, som gick till Nederländerna, kunde en stor del av all laddning göras vid AC-stolpar. Under färden hem från Nederländerna till Uppsala körde jag E4 den 4 juli och kunde därmed se hur läget var med vägarbeten och annat som skulle kunna sinka framfarten under tävlingen.
Vid färden ner till Ystad valde jag att först köra från Uppsala till Tärnsjö på väg 56. Där svängde jag söderut och följde vägsträckningen över Örebro, för att se om det alternativet kunde passa. Tyvärr regnade det kraftigt under cirka 30 mil av sträckan fram till Circle K i Skillingaryd. Jag körde fortare än under SECC-regler, men trots det och trots regnet drog bilen bara 72,7 kWh på de 49 milen, dvs en förbrukning på 148 Wh/km. Enligt bilen hade den gjort av med 97 % av batterikapacitets, så totalt fanns 75 kWh tillgängligt, plus 4,5 % i ”buffert” i botten.
Denna gång passade jag på att reka rutten via Höör i Skåne. Både Sträckan över Höör och Örebro var tämligen glest trafikerade och med tanke på att vi skulle passera dessa vägavsnitt under tidpunkter då trafiken kunde förväntas vara ännu glesare, beslöt jag att köra över Höör och Örebro.

Uppgifterna om antalet laddade kWh nedan avser den mängd ström som batteriet tagit emot. Laddoperatören tar betalt för några kWh till.

Delsträcka 1, Ystad – Örebro (51 mil) 14.30-19.53

Det mesta gick enligt plan. Bilarna framför höll mestadels exakt skyltad hastighet enligt GPS, inte 1 km/h över som flertalet andra gjorde.
Förbrukningen var låg. Fram till Markaryd låg den på 116 Wh/km. Längs sträckan Markaryd – Jönköping, som har 120 km/h som hastighetsgräns, drog bilen 151 Wh/km. Då blåste ändå 2 m/s motvind enligt SMHI och i Jönköpingstrakten började det regna.
Min förhoppning var att köra till Arboga, men troligen höjde regnet förbrukningen något och jag kom fram till Örebro med 6 % i batteriet. Totalt på hela sträckan förbrukade bilen 137 Wh/km.
Jag hade satt SuC Örebro som mål i navigatorn, för att se till att bilen förvärmde batteriet på ett bra sätt. Tyvärr är vägen mellan E18/E20 och SuC Örebro tidsödande, så jag valde att ladda vid Recharge, som ligger mycket nära motorvägen.

Laddstopp 1 (Recharge Örebro) 19.53-20.05

Laddade från 5 till 44 %, totalt 28,65 kWh, på 12 min. Maxeffekt 191 kW, snitteffekt 143 kW.
Jag laddade tillräckligt för att köra till Gävle, men det blev lite tajt på slutet.

Delsträcka 2, Recharge Örebro – Circle K Gävle (23 mil) 20.05-22.37

Till i år hade vägarbetet på E18 väster om Västerås blivit klart, så körningen flöt på mycket bra. Väldigt lite trafik längs vägen. Knappt några bilar att köra om.
Konstigt nog skötte inte bilen förvärmningen av batteriet denna gång. Jag hade lagt in SuC Gävle som mål i navigatorn, men trots det lät bilen batteritemperaturen sjunka till 30 grader. Det är en nackdel, för då måste bilen aktivt värma batteriet inför nästa laddning, vilket kostar ström. Det skulle visa sig att den inte alls ville starta värmningen inför laddstoppet i Gävle. Det slutade med att jag startade förvärmningen med S3XY buttons. Vid ankomsten till Johanneslötsvägen, där både Circle K och Ionity har laddare, var redan flera andra tävlande på plats. Jag oroade mig på vägen dit för att det skulle vara ont om lediga platser, eftersom flera bilar från den tidigare startgruppen var på väg dit före mig.
Förbrukningen på sträckan blev 137 Wh/km

Laddstopp 2 (Circle K Johanneslötsvägen Gävle) 22.37-22.48

Laddade från 1 till 39 %, totalt 30,04 kWh, på 11 min. Maxeffekt 228 kW, snitteffekt 163 kW. Min laddning fungerade utmärkt. Tack vare autocharge gick laddningen igång kvickt. De som laddade vid Ionity alldeles bredvid berättade däremot att det var strul med en del av laddarna.
Minplan var att köra till Circle K Gnarp, eftersom den stationen ligger så nära E4. Jag laddade kanske onödigt mycket i Gävle, men i och med att jag fick bra effekt gjorde det nog inte så mycket.

Delsträcka 3, Circle K Gävle – E.On Harmånger (15 mil) 22.48-00.16

Jag matade in SuC Hudiksvall som destination för att hålla värmen i batteriet, men avsåg köra förbi denna station. Från traccar framgick att det var många tävlande framför och jag var osäker på deras laddplaner. Circle K vid Gnarp har bara 4 laddplatser det var stor risk att det kunde bli trängsel där och delad effekt. Jag såg att tre av fyra platser var lediga på E.On-stationen i Harmånger, vilket gjorde att jag beslöt svänga in där. Förbrukningen uppgick till 153 Wh/km, vilket var högre än väntat, men det blev rätt kallt på natten.

Laddstopp 3 (E.On Harmånger) 00.21-00.35

Laddade från 8 till 49 %, totalt 30,65 kWh, på 14 min. Maxeffekt 190 kW, snitteffekt 131 kW.
Här började strulet för mig. Först körde jag fel. Det visade sig att man skulle köra över något som mest liknande en trottoar för att komma fram till laddstolparna. Jag gjorde därför misstaget att försöka köra runt byggnaden vid laddplatsen. Det fungerade inte alls, utan jag fick vända och köra över ”trottoaren”. Till slut kom jag till laddplatsen. Väl där visade sig min E.On app inte fungera, trots att jag använt den vid laddningen på AC-stolparna utanför ICA före starten i Ystad. Appen påstod att det inte gick att debitera mitt kreditkort. Dumt nog försökte jag lösa det problemet, i stället för att direkt testa en annan betalmetod. Efter ett tag prövade jag i stället med OKQ8-appen, men där hade jag blivit utloggad och kom inte ihåg lösenordet. Slutligen plockade jag fram Electroverse-kortet och då fick jag äntligen i gång laddningen. Tyvärr blev även snitteffekten rätt låg, troligen på grund av att förvärmningen inte blev optimal. Vid ankomsten till laddstationen var temperaturen i batteriet bara 39 grader.

Delsträcka 4, Harmånger – Örnsköldsvik (21 mil) 00.35-02.53

För denna etapp hade jag ställt in SuC Örnsköldsvik som mål. I och med att det finns 20 laddplatser där, samt även andra laddstationen alldeles i närheten, var risken för trängsel minimal. Körningen flöt på som den skulle och jag kom fram med 7 % i batteriet, vilket innebar att jag hade laddat för mycket i Harmånger.
Förbrukning 147 Wh/km.

Laddstopp 4 (SuC Örnsköldsvik) 02.54-03.10

Laddade från 7 till 54 %, totalt 36,77 kWh, på 16 min. Maxeffekt 218 kW, snitteffekt 138 kW.
Det här laddstoppet var kritiskt för mig. Förra året lurade bilen mig att ladda för lite här, vilket ledde till att jag fick lägga in ett extra laddstopp vid Bygdeå. Under körningen från Örnsköldsvik till Skellefteå visade det sig att bilens kartdata var helt fel långa sträckor. Det mest extrema var ett avsnitt där den verkliga hastighetsgränsen var 110 km/h, men bilen trodde att det var 50 km/h. Med så felaktiga ingångsdata är det inte konstigt att den underskattade förbrukningen.
Erfarenheten från förra året gjorde att jag hellre laddade för mycket än för lite, så jag laddade ända upp till 54 %.

Delsträcka 5, SuC Örnsköldsvik – Circle K Skellefteå

Jag hade planerat att ladda på Circle K i Skellefteå, men redan efter 2 km slog allt slint. Jag körde över ett vägarbete där troligt vis någon skarp kant slog i vänster framhjul. Direkt efter att ha kört ut på asfalten märkte jag att något hänt. Bilen kändes konstig att köra, så jag vevade ner sidorutan och hörde att det var något fel med däcket. Snarast möjligt svängde jag av E4 och stannade för att se efter. Vänster framdäck var helt platt.
I frunken hade jag en flaska punkaspray, som jag testade med. En OKQ8-mack fanns en bit bort, där jag förhoppningsvis kunde prova att fylla på luft. Efter krypkörning i 10 km/h kom jag dit, men det visade sig att luften var avstängd under natten. Något längre bort låg en Circle K station och den hade fungerande luft. Tyvärr visade det sig att hålet satt på däcksidan och var inte möjligt att laga.
Det var bara att ge upp och vänta på att däckfirmorna skulle öppna kl. 07.00. Som tur var kom Scania-gänget för att ladda vid Circle K. Det blev en trevlig pratstund och det var intressant att få kika lite närmare på lastbilen och få mer information om den. Riktigt kul att den kunde vara med i år.

Några reflektioner

Bilens förbrukning imponerar och det gjorde att den hängde med bra, trots LG-batteriets dåliga laddkurva. De första 111 milen laddade jag bara 89,34 kWh. Efter att jag fått på nya däck körde jag betydligt hårdare än vad reglerna i SECC tillåter, men trots det kom jag ändå fram till Skellefteå efter att ha förbrukat 37,1 kWh, vilket motsvarar 49 %. Utan tvekan hade det jag laddat i Örnsköldsvik räckt som planerat. Enligt ABRP borde det ha räckt med 45 % vid avfärden från Örnsköldsvik, men med facit i hand hade jag nog valt att ladda till 50 % i Örnsköldsvik, i stället för till 54 %. Det hade besparat mig ungefär 2 minuters laddtid i Örnsköldsvik.
Likaså laddade jag onödigt mycket i Harmånger, eftersom jag kom fram med 8 % till Örnsköldsvik. Där kunde jag kanske ha sparat en minut.
Får jag gissa hade jag laddat i 14 minuter i Skellefteå, vilket skulle ha gett en total laddtid på 67 minuter, något som alltså borde gått att putsa med ett par minuter med lite mer optimal laddning i Harmånger och Ö-vik.
Bortsett från punkteringen och allt kring den så var det som vanligt mycket roligt att träffa alla deltagarna. Väldigt roligt att så många olika bilar deltog. Stort tack till alla och särskilt till Jens och Christer som roddat så mycket kring tävlingen. Grattis till alla och inte minst till er som sprängde 18-timmarsgränsen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
col
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christer492317

Inlägg av col »

ReNewAble skrev:
Love_O skrev: 09 jul 2025 08:50
ReNewAble skrev: 09 jul 2025 08:32
toppo skrev: 09 jul 2025 08:22
tehjimos skrev: 09 jul 2025 08:16
Jaså? Vart såg du de?

Som jag förstått så gäller följande:
Grupp A startade 13:30 (lastbil)
Grupp B startade 14:00 (långsammar elbilar)
Grupp C startade vid 14:30 (snabba elbilar). Taycan ingår väl i grupp C?
Joel sa det i sin livestream, att alla bilar har en individuell starttid oavsett startgrupp.
Låter jätteskumt - hur ska man då kunna följa tävlingen då man inte vet starttiderna?
Det kunde du inte. Model S först i mål men Taycan vann på tid eftersom den hade några sekunder tillgodo.
Där hoppas jag att de tänker om - verkar ju kunna skilja många minuter mellan bilarna vilket gör det helt omöjligt att följa om de inte i så fall publicerar de individuella starttiderna. Även med det så blir det för komplicerat då man inte kan sitta och räkna om individuella tider samtidigt som man försöker följa det via livekartan.
Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.

Du har rätt i att starttiderna inte var (är) synliga, det är något vi tar med oss att förbättra till nästa år.

Jag inser också att vi (dvs jag) skulle skrivit tydligare beskrivning av hur kartan med deltagarlistan fungerade under loppet till alla er som inte deltog. Detta kommer också att förbättras till nästa år.

Under loppet visades nämligen på sekunden rätt tid för varje deltagare i listan över deltagare på kartan. Där visades i tur och ordning körd sträcka, använd tid samt genomsnittshastighet.

Det var en liten fördröjning efter starten på detta innan rätt starttid var inmatad på respektive deltagare. Motsvarande fördröjning vid målgång var ännu större - också något vi siktar på att förbättra till nästa år.

Från arrangörshållet är vi oerhört tacksamma för det intresse som finns kring tävlingen och noterar alla åsikter och idéer om förbättringar - de kommer alla att finnas med inför nästa års tävling.

Till sist: allt arbete med tävlingen sköts ideellt. Årets tävling tog (mycket) mer tid och arbete än tidigare eftersom att vi dels bytte system för rapportering av position och hastighet men också för att vi faktiskt hade dubbelt så många deltagare i år - vilket vi är extremt glada för.

Vi siktar på en ännu större och bättre tävling nästa år som kan följas av ännu fler på ett ännu bättre sätt. Och - även om det är en tävling med en stor dos allvar så är dosen glädje och vänskap ännu större, och det tror jag inte att någon inblandad vill tappa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är en liten höjdpunkt på semestern varje år, uppskattar både arrangemanget och Joels direktsändning väldigt mycket!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

20250711_105532.JPG
20250711_105435.JPG
Här kommer mina protokoll.
Inte jätteimponerad av laddkurvan. Den dalade för snabbt i mitt tycke. Trodde även att förbrukningen skulle vara under 170 i alla fall. Men en väldigt trevlig bil som har förbättringspotential.
Är på väg hemåt fortfarande , så får återkomma med lite utförligare rapport senare.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har Lucid svensk representation numera? Svårt att googla fram någon info men jag har sett en i Stockholm vid några tillfällen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Nej, de finns inte representerade i Sverige ännu.
Model S 90D -2017 Titanium
Esterox

Inlägg av Esterox »

Jag är ju lite Audi torsk så färgad såklart. Men kul att läsa hur olika det är. Många i toppen som optimerat för vinst. Åkt in med nära 0% till laddarna och slutat ladda när laddkurvan inte blivit som önskat, stängt av AC och inte velat ha med passagerare för det är vikt osv. Medans team Audi körde med stora hjul, kyla i bilen och lät navigationen sköta planen. Att komma 8? Minuter efter genom att göra som bilen säger är ju riktigt bra.

Och sen visar det stabilitet i Audin kontra många andra märken som inte får till laddningen enligt utlovad spec. Eller att förbrukningen är lite för off. Allt på pappret stämmer inte i verkligheten.
Användarvisningsbild
Jojje167
Teslaägare

Inlägg av Jojje167 »

Esterox skrev: 11 jul 2025 21:11
Jag är ju lite Audi torsk så färgad såklart. Men kul att läsa hur olika det är. Många i toppen som optimerat för vinst. Åkt in med nära 0% till laddarna och slutat ladda när laddkurvan inte blivit som önskat, stängt av AC och inte velat ha med passagerare för det är vikt osv. Medans team Audi körde med stora hjul, kyla i bilen och lät navigationen sköta planen. Att komma 8? Minuter efter genom att göra som bilen säger är ju riktigt bra.

Och sen visar det stabilitet i Audin kontra många andra märken som inte får till laddningen enligt utlovad spec. Eller att förbrukningen är lite för off. Allt på pappret stämmer inte i verkligheten.
Ja det är imponerande, men jag tror också att jag hade kommit 8 min senare om jag laddat lite extra de gånger det låg alldeles på gränsen. Att tänja på gränserna tycker jag är en del av vitsen med tävlingen.
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Användarvisningsbild
Robin_j
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin14790

Inlägg av Robin_j »

Lite från min resa med Model X LR med långsammast högsta laddning i startfältet får man jobba lite mer för att inte komma sist...

Etapp 1 508km Ystad- Örebro 153,1 wh/km
hade bestämt mig att jag ska följa efter Per i sin Peugeot vart han än åker för han brukar ha lite smit vägar i södra Sverige :lol: men då tog han inte ens dom så det gav ingen extra besparing utom att det var helt okej draghjälp i 35 mil.
Första milen fram till Markaryd hade jag en helt otrolig förbrukning med en stor tung X
PXL_20250708_134945248.RAW-01.COVER.jpg
Hade ingen direkt plan denna gång utan det får bli som det blir.
Farten var betydligt högre iår med mindre vägbyggen efter e4 så hade ingen aning om hur förbrukningen skulle bli.
Bilen gick ner på 0% med 4km kvar cirka men gick ju bra.
PXL_20250708_172345197.RAW-01.MP.COVER.jpg
Etapp 2 Örebro- Gävle bro 237km. 158,5 wh/km

Högre farter även här när e18 är klar så tänkte iår borde det bli riktigt bra dock orolig för bilen skulle dra onödigt mycket Model x gillar inte höga farter.
Hade världens flyt med gräsklippning som jag inte ens märkte av när alla runt mig fick åka av e18 en kortis så sparade några minuter
Bilen gick ner på 0% med 7km kvar
Möte på 3 andra tävlande i Gävle sjukt vad det är jämt efter så många mil.

Etapp 3 Gävle-sundsvall 219km. 177 wh/km
Temperaturen sjönk rejält och bilen började dra mycket mer ström så mitt fina snitt gick åt skogen helt. Men annars rullade på väldigt bra

Etapp 4 Sundsvall-övik 149 km 170,3 wh/km
Lämnade Sundsvall bara en liten bit efter båda Model S med Åke och Jojje och tänkte synd hade varit kul att lyckas se dom under resan men hade väldigt flyt med ett väg bygge strax innan Övik och kom ikapp bägge 2 och tappade inte en ända sekund på bygget som dom fick stå i en liten stund 8-) . Jag hade sagt till Jojje att jag skulle vara före honom till Övik trots bara 30 mins försprång då sa han att då skulle han bjuda på en glass för det var omöjligt gled in 10 sekunder bakom in till Supercharger :? Så ingen glass men extremt nära :lol:
PXL_20250709_004414153.RAW-01.MP.COVER.jpg
Etapp 5 Övik- Skellefteå 252km 170,6 wh/km
Helt okej sträcka utom kom iväg bakom både Audi och en Polestar som låg på rad då svänger Audin av in till sidan och jag tänker vad hände med dom men dom **** släppte förbi oss för att få drag hjälp :shock: straxt innan Skellefteå vinka Jag förbi dom när jag kom på varför hjälper jag en Audi Jag hejar ju på teslor :lol:.
Valde Tesla supercharger trots lite sämre laddning så vägra jag ha krångel på sista stoppet

Etapp 6 Skellefteå- Haparanda 251km 172,4 wh/km

Laddade med marginal för viste att förbrukningen inte alls stämmer på Tesla på slutet. Såg långt bort en Polestar Jag ville slå och hade tur med lastbilar så kunde jag komma ikapp honom med hade egentligen "lite" problem med batteri men körde om honom i en f1 manöver i en rondell utan att åka för fort :D viste dock att han startade efter så skulle slå mig oavsett om vi kom på rad i mål men drog honom iallafall sista milen med en bil som tyckte jag behövde stanna....
1,5 mil från mål gick bilen ner på 0 % men jag satsa vad kan gå fel vägrar släppa av kom i mål med 3kwh av bufferten använd 8-)

Väldigt nöjd med min insats min bil säger 20:20 som tid på abtr och då att krossa det efter lite pyssel med bilen känns bra nytt on med 12 min enbart dock med 32k mil i bilen och väldigt mycket sämre batteri än nytt så får jag vara nöjd :D
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Här kommer protokollet över min insats med Peugeot e-5008. Skriver ihop en summering senare men i det stora hela var det bland mina bästa insatser i SECC, sett till bilens förutsättningar. Sett till total laddtid jämfört med andra förare finns det potential för den att komma in klart under 19 timmar, vilket jag inte riktigt räknat med. Sluttiden har justerats till 19t 13m 52s.
Min slutsats från i år är att även de på pappret "sämre" elbilarna numera är tillräckligt bra. Min totala laddtid upp till Sundsvall ca 90 mil norr om Ystad var ca 44 minuter. Inte illa för en 7-sitsig SUV och det finns inte en chans att jag hade pausat kortare än så om alla fyra ungarna var med, oavsett drivmedel!
20250711_212555-COLLAGE.jpg
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Från”Tesla frånkörd vid laddstolpen”-tråden:
iAkita skrev: 11 jul 2025 23:11
AAKEE skrev: 11 jul 2025 22:27
backe skrev: 11 jul 2025 12:27
AAKEE skrev: 11 jul 2025 11:46
Porschen i SECC som är en av alla tusentals bilmodeller som kör ifrån Tesla redan vid laddstolpen laddade i 66 minuter.
Jojje som kom tvåa ~30s längre resa med S LR laddade i 61 minuter.
Jag laddade 62 minuter.

66 minuter > än 61 och 62…
Jag laddade min bil två minuter idag, laddar den snabbast då?

61 > 2

Du håller fortfarande på och jämför äpplen och päron.
Det är imponerande den där körningen som ni gjorde och effektiviteten på MS, men den säger inte mycket om den är snabb vid laddstolpen utan att det är en effektiv bil som laddar "Good enough".
Tvärtom, det är inte äpplen och päron.

Vill man jämföra laddhastighet i kW kan man såklart göra det men det blir ju bara en ”kukmätartävling”. Det har inget värde i sig.
Det var med en lastbil i tävlingen som jag tror laddar ifrån Porschen rejält, men vad hjälper det när lastbilen drar 7-10kWh per mil?

Tråden heter ”Tesla frånkörd vid laddstolpen” vilket såklart folk tolkar som att Tesla laddar så sakta att Tesla inte hänger med de andra bilarna.

Porschen drog mycket mer ström vilket gör att den måste ladda mycket fortare för att få lika kort laddtid. Eftersom Porschen laddade längre tid än Tesla på SECC så var Tesla definitivt inte frånkörd vid laddstolpen.
Jag tycker tvärt om att årets SECC visade väldigt tydligt att Tesla är frånkörda vid laddstolpen. Trots mycket högre förbrukning vann en Taycan för att den körde ifrån Teslorna vid laddstolpen. Slutsats 1 (om det inte redan framgått från tillgängliga laddkurvor): Taycan laddar oerhört mycket bättre än Model S; Slutsats 2: Model S är mycket snålare.
Jag förstår inte varför man ska blanda ihop hur snabbt bilar laddar med hur effektiva de är. En bil som är BÅDE snål och laddar snabbt kommer naturligtvis fram snabbare än en bil som laddar långsamt men har låg förbrukning, och vice versa. Om Tesla hade hängt med i laddutvecklingen hade de varit oslagbara.
Sen får man inte glömma att föraren gör ganska stor skillnad i SECC också. Jag kom till exempel in lite före en Model YP och bara ett par minuter efter en Kia EV9 i min Peugeot e-5008, som har gårdagens teknik i en helt ny plattform.
Det hade varit väldigt intressant att se hur resultatet blivit om Jojje, den gamla SECC mästaren, suttit i Taycan:en eller Audin och förarna av dessa i Jojje’s Model S. Jag tror Model S varit längre efter då. [Min u.]
Det kommer ju i praktiken aldrig kunna gå att få till identiska förhållanden för X antal bilar under en sån här tävling, men undrar vilken av Model S, Taycan Sedan* och Audi A6 Sportback* som skulle få bäst tid ifall det var Jojje bakom ratten…

*Med minsta och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna, Michelin e.Primacy samt ~10%(?) högre däcktryck än rekommenderat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev: 11 jul 2025 22:32
Min slutsats från i år är att även de på pappret "sämre" elbilarna numera är tillräckligt bra. Min totala laddtid upp till Sundsvall ca 90 mil norr om Ystad var ca 44 minuter. Inte illa för en 7-sitsig SUV och det finns inte en chans att jag hade pausat kortare än så om alla fyra ungarna var med, oavsett drivmedel!
Hade jag laddat för att komma till just Sundsvall hade jag nog stannat ett par extra minuter i Gävle och laddat. Som det var nu laddade jag 23 minuter sammanlagt i Örebro och Gävle, så säg att jag i stället laddat 25 min i dessa två städer. I slutänden mindre än 20 min skillnad. Det är en irrelevant skillnad på den sträckan, för även jag hade definitivt tagit längre pauser än så. Dessutom tror jag det är tämligen sällan normalbilisten kör 90 mil på en dag, oavsett antal pauser. I och med att det idag finns så gott om laddstationer kan man med näst intill vilken elbil som helst ge sig av och köra långa sträckor, utan problem eller att sinkas av laddning.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare

Inlägg av ReNewAble »

col skrev: 11 jul 2025 14:25
ReNewAble skrev:
Love_O skrev: 09 jul 2025 08:50
ReNewAble skrev: 09 jul 2025 08:32
toppo skrev: 09 jul 2025 08:22

Joel sa det i sin livestream, att alla bilar har en individuell starttid oavsett startgrupp.
Låter jätteskumt - hur ska man då kunna följa tävlingen då man inte vet starttiderna?
Det kunde du inte. Model S först i mål men Taycan vann på tid eftersom den hade några sekunder tillgodo.
Där hoppas jag att de tänker om - verkar ju kunna skilja många minuter mellan bilarna vilket gör det helt omöjligt att följa om de inte i så fall publicerar de individuella starttiderna. Även med det så blir det för komplicerat då man inte kan sitta och räkna om individuella tider samtidigt som man försöker följa det via livekartan.
Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.

Du har rätt i att starttiderna inte var (är) synliga, det är något vi tar med oss att förbättra till nästa år.

Jag inser också att vi (dvs jag) skulle skrivit tydligare beskrivning av hur kartan med deltagarlistan fungerade under loppet till alla er som inte deltog. Detta kommer också att förbättras till nästa år.

Under loppet visades nämligen på sekunden rätt tid för varje deltagare i listan över deltagare på kartan. Där visades i tur och ordning körd sträcka, använd tid samt genomsnittshastighet.

Det var en liten fördröjning efter starten på detta innan rätt starttid var inmatad på respektive deltagare. Motsvarande fördröjning vid målgång var ännu större - också något vi siktar på att förbättra till nästa år.

Från arrangörshållet är vi oerhört tacksamma för det intresse som finns kring tävlingen och noterar alla åsikter och idéer om förbättringar - de kommer alla att finnas med inför nästa års tävling.

Till sist: allt arbete med tävlingen sköts ideellt. Årets tävling tog (mycket) mer tid och arbete än tidigare eftersom att vi dels bytte system för rapportering av position och hastighet men också för att vi faktiskt hade dubbelt så många deltagare i år - vilket vi är extremt glada för.

Vi siktar på en ännu större och bättre tävling nästa år som kan följas av ännu fler på ett ännu bättre sätt. Och - även om det är en tävling med en stor dos allvar så är dosen glädje och vänskap ännu större, och det tror jag inte att någon inblandad vill tappa.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för klargörande. Har full respekt för att en massa människor lägger sin fritid på detta och jag är imponerad över hur mycket tävlingen har utvecklats med tiden samt kul att intresset har ökat. Då det blir tajtare och tajtare mellan bilar (och förare) så tror jag det är viktigt för att hålla intresset uppe att man har helt klart med förutsättningarna och att de som följer tävlingen på avstånd lätt kan se vem som är i ledningen.

Jag hoppas att ni får lika stort intresse nästa år. Finns fortfarande många bilmodeller som man hade velat se som deltagare. T ex Mercedes har det varit få av genom åren.

Bra jobbat alla!
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Skriv svar