Högsta effekt 2 kW, och laddat i 7 min, ger 24 kWh?

Moderator: Redaktion
Högsta effekt 2 kW, och laddat i 7 min, ger 24 kWh?
Ahh. Missade att se den vid laddningen, pga extremt kort laddning och toabesök hade jag inte tid att kolla. Tänkte fylla i från loggar efteråt men man var visst aningen trött efter körningen.
Otroligt jämnt och då hade jag otrolig tur hela loppet tajma alla vägbyggen och rödljus nästan helt perfekt
Million dollar question: är det pga detta lastbilar kör om varandra på motorvägen? Eller är det för att de vill kunna ha farthållaren på max?ChristofferG skrev: ↑10 jul 2025 11:30Otroligt så små marginaler det var i år. Hur laglydiga ekipagen har varit spelar väldigt stor roll när det blir så jämnt.
Att ligga 1 km/h snabbare än tillåtet ger ca 10 minuter kortare körtid.
Som ett hypotetiskt exempel (jag anklagar ingen) :
Jojje hade en snitthastighet på 97,73 km/h. Om hastigheten varit 96,73 km/h hade han kommit femma med en sluttid på 18:06.
Vissa är födda med grönt ljus och räkmacka hela vägenRobin_j skrev: ↑10 jul 2025 12:06Otroligt jämnt och då hade jag otrolig tur hela loppet tajma alla vägbyggen och rödljus nästan helt perfekt
Med helt olika vägval dessutom!
Första laddningen efter 525km, Nyköping.
Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.ReNewAble skrev:Där hoppas jag att de tänker om - verkar ju kunna skilja många minuter mellan bilarna vilket gör det helt omöjligt att följa om de inte i så fall publicerar de individuella starttiderna. Även med det så blir det för komplicerat då man inte kan sitta och räkna om individuella tider samtidigt som man försöker följa det via livekartan.Love_O skrev: ↑09 jul 2025 08:50Det kunde du inte. Model S först i mål men Taycan vann på tid eftersom den hade några sekunder tillgodo.
Ja det är imponerande, men jag tror också att jag hade kommit 8 min senare om jag laddat lite extra de gånger det låg alldeles på gränsen. Att tänja på gränserna tycker jag är en del av vitsen med tävlingen.Esterox skrev: ↑11 jul 2025 21:11Jag är ju lite Audi torsk så färgad såklart. Men kul att läsa hur olika det är. Många i toppen som optimerat för vinst. Åkt in med nära 0% till laddarna och slutat ladda när laddkurvan inte blivit som önskat, stängt av AC och inte velat ha med passagerare för det är vikt osv. Medans team Audi körde med stora hjul, kyla i bilen och lät navigationen sköta planen. Att komma 8? Minuter efter genom att göra som bilen säger är ju riktigt bra.
Och sen visar det stabilitet i Audin kontra många andra märken som inte får till laddningen enligt utlovad spec. Eller att förbrukningen är lite för off. Allt på pappret stämmer inte i verkligheten.
Det kommer ju i praktiken aldrig kunna gå att få till identiska förhållanden för X antal bilar under en sån här tävling, men undrar vilken av Model S, Taycan Sedan* och Audi A6 Sportback* som skulle få bäst tid ifall det var Jojje bakom ratten…iAkita skrev: ↑11 jul 2025 23:11Jag tycker tvärt om att årets SECC visade väldigt tydligt att Tesla är frånkörda vid laddstolpen. Trots mycket högre förbrukning vann en Taycan för att den körde ifrån Teslorna vid laddstolpen. Slutsats 1 (om det inte redan framgått från tillgängliga laddkurvor): Taycan laddar oerhört mycket bättre än Model S; Slutsats 2: Model S är mycket snålare.AAKEE skrev: ↑11 jul 2025 22:27Tvärtom, det är inte äpplen och päron.backe skrev: ↑11 jul 2025 12:27Jag laddade min bil två minuter idag, laddar den snabbast då?
61 > 2
Du håller fortfarande på och jämför äpplen och päron.
Det är imponerande den där körningen som ni gjorde och effektiviteten på MS, men den säger inte mycket om den är snabb vid laddstolpen utan att det är en effektiv bil som laddar "Good enough".
Vill man jämföra laddhastighet i kW kan man såklart göra det men det blir ju bara en ”kukmätartävling”. Det har inget värde i sig.
Det var med en lastbil i tävlingen som jag tror laddar ifrån Porschen rejält, men vad hjälper det när lastbilen drar 7-10kWh per mil?
Tråden heter ”Tesla frånkörd vid laddstolpen” vilket såklart folk tolkar som att Tesla laddar så sakta att Tesla inte hänger med de andra bilarna.
Porschen drog mycket mer ström vilket gör att den måste ladda mycket fortare för att få lika kort laddtid. Eftersom Porschen laddade längre tid än Tesla på SECC så var Tesla definitivt inte frånkörd vid laddstolpen.
Jag förstår inte varför man ska blanda ihop hur snabbt bilar laddar med hur effektiva de är. En bil som är BÅDE snål och laddar snabbt kommer naturligtvis fram snabbare än en bil som laddar långsamt men har låg förbrukning, och vice versa. Om Tesla hade hängt med i laddutvecklingen hade de varit oslagbara.
Sen får man inte glömma att föraren gör ganska stor skillnad i SECC också. Jag kom till exempel in lite före en Model YP och bara ett par minuter efter en Kia EV9 i min Peugeot e-5008, som har gårdagens teknik i en helt ny plattform.
Det hade varit väldigt intressant att se hur resultatet blivit om Jojje, den gamla SECC mästaren, suttit i Taycan:en eller Audin och förarna av dessa i Jojje’s Model S. Jag tror Model S varit längre efter då. [Min u.]
Hade jag laddat för att komma till just Sundsvall hade jag nog stannat ett par extra minuter i Gävle och laddat. Som det var nu laddade jag 23 minuter sammanlagt i Örebro och Gävle, så säg att jag i stället laddat 25 min i dessa två städer. I slutänden mindre än 20 min skillnad. Det är en irrelevant skillnad på den sträckan, för även jag hade definitivt tagit längre pauser än så. Dessutom tror jag det är tämligen sällan normalbilisten kör 90 mil på en dag, oavsett antal pauser. I och med att det idag finns så gott om laddstationer kan man med näst intill vilken elbil som helst ge sig av och köra långa sträckor, utan problem eller att sinkas av laddning.iAkita skrev: ↑11 jul 2025 22:32Min slutsats från i år är att även de på pappret "sämre" elbilarna numera är tillräckligt bra. Min totala laddtid upp till Sundsvall ca 90 mil norr om Ystad var ca 44 minuter. Inte illa för en 7-sitsig SUV och det finns inte en chans att jag hade pausat kortare än så om alla fyra ungarna var med, oavsett drivmedel!
Tack för klargörande. Har full respekt för att en massa människor lägger sin fritid på detta och jag är imponerad över hur mycket tävlingen har utvecklats med tiden samt kul att intresset har ökat. Då det blir tajtare och tajtare mellan bilar (och förare) så tror jag det är viktigt för att hålla intresset uppe att man har helt klart med förutsättningarna och att de som följer tävlingen på avstånd lätt kan se vem som är i ledningen.col skrev: ↑11 jul 2025 14:25Jag ber om ursäkt för sent svar - jag skrev ett svar i Haparanda men måste ha gjort något fel för det syns inte.ReNewAble skrev:Där hoppas jag att de tänker om - verkar ju kunna skilja många minuter mellan bilarna vilket gör det helt omöjligt att följa om de inte i så fall publicerar de individuella starttiderna. Även med det så blir det för komplicerat då man inte kan sitta och räkna om individuella tider samtidigt som man försöker följa det via livekartan.
Du har rätt i att starttiderna inte var (är) synliga, det är något vi tar med oss att förbättra till nästa år.
Jag inser också att vi (dvs jag) skulle skrivit tydligare beskrivning av hur kartan med deltagarlistan fungerade under loppet till alla er som inte deltog. Detta kommer också att förbättras till nästa år.
Under loppet visades nämligen på sekunden rätt tid för varje deltagare i listan över deltagare på kartan. Där visades i tur och ordning körd sträcka, använd tid samt genomsnittshastighet.
Det var en liten fördröjning efter starten på detta innan rätt starttid var inmatad på respektive deltagare. Motsvarande fördröjning vid målgång var ännu större - också något vi siktar på att förbättra till nästa år.
Från arrangörshållet är vi oerhört tacksamma för det intresse som finns kring tävlingen och noterar alla åsikter och idéer om förbättringar - de kommer alla att finnas med inför nästa års tävling.
Till sist: allt arbete med tävlingen sköts ideellt. Årets tävling tog (mycket) mer tid och arbete än tidigare eftersom att vi dels bytte system för rapportering av position och hastighet men också för att vi faktiskt hade dubbelt så många deltagare i år - vilket vi är extremt glada för.
Vi siktar på en ännu större och bättre tävling nästa år som kan följas av ännu fler på ett ännu bättre sätt. Och - även om det är en tävling med en stor dos allvar så är dosen glädje och vänskap ännu större, och det tror jag inte att någon inblandad vill tappa.
Skickat från min iPhone med Tapatalk