"Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: "Tesla frånkörd vid laddstolpen"

Inlägg av Gustafsson »

Får testa vid tillfälle. Snabbladdar den bilen sällan då de flesta långa milen körs med 100D som har fri SuC. Långsamladdar Palladium med solel hemma. 100D blir dock nästan bara snabbladdad numera.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

AAKEE skrev: 12 jul 2025 16:45
iAkita skrev: 11 jul 2025 23:11

Jag förstår inte varför man ska blanda ihop hur snabbt bilar laddar med hur effektiva de är. En bil som är BÅDE snål och laddar snabbt kommer naturligtvis fram snabbare än en bil som laddar långsamt men har låg förbrukning, och vice versa.
Taycanen är med andra ord frånkörd av Scanialastbilen vid laddstolpen?
Nej, det tycker jag inte. Den har ett väldigt mycket större batteri. Hade den laddat med samma C-rate som Porschen hade den varit betydligt snabbare under resan.
Jag förstår inte riktigt varför det ens blir en diskussion kring att Tesla inte längre ligger i topp vad det gäller laddning. Att de har ett smalt modellprogram med i princip enbart väldigt aerodynamiska och låga bilar förändrar inte det. Tvärt om begränsar det dem då de skulle halka långt efter när de försöker ta sig in på andra nischer. Se bara på Model Y. Trots designmässiga kompromisser som ger ett lågt Cd imponerar den inte jämtemot andra bilar i samma segment ens under SECC.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

iAkita skrev: 12 jul 2025 22:52

Jag förstår inte riktigt varför det ens blir en diskussion kring att Tesla inte längre ligger i topp vad det gäller laddning.
Jag hoppas du inte tror att jag försvarar Tesla 😂
Jag är inte någon riktig Tesla fanboy, och kommer mest troligt inte köpa en Tesla nästa gång. Det är inte det det handlar om.

Vi lägger helt klart olika värdering i begreppet frånladdad.
Om vi ändrar min uppfattning från att frånladdad betyder att de andra bilarna laddar så snabbt att Tesla inte hänger med på resan (för det är så jag har läst det), till att vara just enbart laddning utan att ens tänka på vad det betyder i praktiken…Vad är poängen med att bara titta på laddhastighet?

Det är självklart solklart att Porsches raketbatteri skulle hävda sig bra med en extremt effektiv bil, men var är de bilarna?
Det är många asiater på G med hårda laddkurvor men överlag tycker jag att bilarna ser ganska SUV-mässiga ut så de lär inte vara så värst strömsnåla i praktiken?
Lucid som var topp-klassad i SECC och startade sist hade en ganska medioker tid.

(Kom ihåg att jag absolut inte försvarar Tesla och jag har redan förklarat vad jag tycker om
att Tesla bygger EV-batterier med e-cigg-celler i 800V vs 400V-tråden. Det handlar alltså inte om att försvara Tesla här).

Trots det måste nästan Teslas effektivitet nämnas. Niclas Highland i SECC såg ut att hävda sig rätt bra innan punkteringen trots att den har LG-batteriet med väldigt mediokra laddprestanda.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

AAKEE skrev: 12 jul 2025 23:44
Trots det måste nästan Teslas effektivitet nämnas. Niclas Highland i SECC såg ut att hävda sig rätt bra innan punkteringen trots att den har LG-batteriet med väldigt mediokra laddprestanda.
Jag kom in till SuC Örnsköldsvik 11 minuter efter Jojje. Då hade jag tappat 5 minuter i samband med laddningen vid Harmånger, p g a felkörning och strul med att få igång laddstolpen.
Därtill förlorade jag cirka fem minuter på grund av en rätt idiotisk sak från min sida. I den grupp ekipage jag ingick i från Ystad hölls farten inte till 1 km/h över utan 0 km/h. Av bara "farten" fortsatte jag med det efter att jag hamnat i täten och det var först i trakten av Söderhamn som jag övergick till att lägga mig 1 km/h över skyltad hastighet. Enligt ABRP förlorar jag 5 min om jag ställer in 100 % av skyltad hastighet på den sträckan, jämfört med 101 % av skyltad hastighet.
Således tappade jag 10 min på Jojje av dessa skäl. Å andra sidan sade Jojje att han förlorat två min vid SuC Norrköping p g a felkörning, så det verkar som att jag tappade 3 min totalt upp till Ö-vik, om förarmisstag rensas bort.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Är det inte mot secc reglerna att ligga 1km/h över hastighetsbegränsningen?

"Ystad–Haparanda så snabbt som möjligt utan att bryta trafikregler"
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

tnjo skrev: 13 jul 2025 07:49

2 km/h över hastighet på Tesla är exakt GPS-hastighet. Så 112 km/h är således 110 km/h GPS-hastighet.

1 km/h över är alltså fortfarande lagligt, med marginal.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

enoch85 skrev: 13 jul 2025 07:52

2 km/h över hastighet på Tesla är exakt GPS-hastighet. Så 112 km/h är således 110 km/h GPS-hastighet.
Fast det var ju inte vad som skrevs? ABRP tyckte kör 101% av skyltad hastighet, och ligg 1km/h över hastighetsgränsen
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

tnjo skrev: 13 jul 2025 07:55
enoch85 skrev: 13 jul 2025 07:52

Fast det var ju inte vad som skrevs? ABRP tyckte kör 101% av skyltad hastighet, och ligg 1km/h över hastighetsgränsen
Aah, missade det. Vet inte om det gäller skyltad hastighet eller GPS-hastighet dock?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Reglerna har varit att det är OK med 1km/h över gällande fartgräns. Det är GPS-mätt hastighet som är relevant.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Reglerna har varit att det är OK med 1km/h över gällande fartgräns. Det är GPS-mätt hastighet som är relevant.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Så slogan borde vara "utan att bryta så många trafikregler" :)
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

tnjo skrev: 13 jul 2025 08:21
Om det är GPS-hastighet som är vad regeln gäller, så bryter man inte om den om man håller 1 km/h över på bilens mätare enligt vad jag beskrev ovan. ;)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

enoch85 skrev: 13 jul 2025 08:35
Om det är GPS-hastighet som är vad regeln gäller, så bryter man inte om den om man håller 1 km/h över på bilens mätare enligt vad jag beskrev ovan. ;)
Vi följer inte hastighetsmätaren utan traccars GPS-baserase hastighetsangivelse.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare

Inlägg av enoch85 »

Niklas Z skrev: 13 jul 2025 08:38
Vi följer inte hastighetsmätaren utan traccars GPS-baserase hastighetsangivelse.
Exakt, min poäng också.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

I mitt fall betyder det att jag ställer bilen på 112 km/h för att få 110 km/h verklig fart eller ställer farthållaren på 113 km/h för att få 111 km/h verklig fart.
Jag körde alltså inledningsvis cirka 90 mil med den lägre inställningen. Är huvudet dumt får tävlingsresultat lida.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Som utomstående tycker jag det är svårt att se betydelsen av att vinna SEEC när marginalerna är så små. Om flera bilar kommer in inom 5 minuter från varandra kan man konstatera att man inte vinner något för långresor på att köpa det ena eller andra märket. Naturligtvis en stor bedrift att komma först, men tävlingen har blivit mer av att optimera de små detaljerna + en gnutta tur. Kudos till segraren!
Mellan raderna finns en del frågor som jag tycker är intressanta.
Det har ju i andra trådar diskuterats vilken laddstrategi som tar en fortast från A till B. t.ex. Här pratar vi ju om att inte slösa bort en enda minut i onödan vid laddstoppen. Hur lång tid tar laddningen resp avstickaren till laddaren? Allt sådant måste ju de snabbaste ekipagen ha kollat in i detalj. Skulle vara kul att veta hur bilarnas egen optimering presterar. T.ex. att några bilar kör helt enligt bilens egen planering för att se tidsvinsten en skicklig förare kan göra.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Gustafsson skrev: 13 jul 2025 10:03
Som utomstående tycker jag det är svårt att se betydelsen av att vinna SEEC när marginalerna är så små. Om flera bilar kommer in inom 5 minuter från varandra kan man konstatera att man inte vinner något för långresor på att köpa det ena eller andra märket. Naturligtvis en stor bedrift att komma först, men tävlingen har blivit mer av att optimera de små detaljerna + en gnutta tur. Kudos till segraren!
Det har ju i andra trådar diskuterats vilken laddstrategi som tar en fortast från A till B. t.ex. Här pratar vi ju om att inte slösa bort en enda minut i onödan vid laddstoppen. Hur lång tid tar laddningen resp avstickaren till laddaren? Allt sådant måste ju de snabbaste ekipagen ha kollat in i detalj. Skulle vara kul att veta hur bilarnas egen optimering presterar. T.ex. att några bilar kör helt enligt bilens egen planering för att se tidsvinsten en skicklig förare kan göra.
Handlar inte SEEC mer om vänskap och ha kul än tävlingen i sig? Om jag skulle ställa upp så skulle de vara för den sociala biten.

Sen som utomstående så tycker jag de tydligt att de idag finns många bra elbilar som kan ta sig fram snabbt. Teslas dominans är borta oavsett om de hade vunnit eller ej, de är ju tydligt att många av dessa bilarna är ungefär lika bra och de handlar mer om tillfälligheter och förare, men ja de är kanske de som gör tävlingen snart, inte bilen.

Med dessa tankar så kan man kanske säga att de andra åtminstone kört ifatt Tesla vid laddstolpen, ja lite beroende på vad man lägger i de orden.

En helt annan tanke.. vad skulle hända med en testa om man hade stoppat in Porsche batterierna och laddmöjligheterna? Min kända är att man hade fått en ännu bättre bil, men ja detta är ju ren fiction.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Den sociala biten och att det är en kul tävling både att följa och säkert vara med i köper jag helt och hållet. Har själv bott rätt många nätter på Haparanda stadshotell, middag där med likasinnade måste vara kul, speciellt efter en sådan bedrift.
Som parentes åkte jag och en kompis med otrimmade mopeder Linköping- Haparanda- Linköping för länge sedan…
Hur lång tid skulle resan ta med en bensinbil? Total laddtid var inte så hög, skillnaden borde vara rätt liten numera.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jag ser inte heller SECC som särskilt lämpligt som test av bilar. Det är så pass speciellt att köra på detta sätt.
Den längsta dagsetapp jag annars gjort med elbil är Dresden - Uppsala, cirka 130 mil.
Under den resan laddade jag dels vid lunch och kvällsmat, dels vid ett toastopp. Det var allt. Helt olikt SECC.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

Jag förstår att man kör efter GPS, eftersom mätare oftast visar fel beroende på rullomkrets, kalibrering, lufftryck osv osv.

Nu blir det lite cherrypicking och jag tänker inte fortsätta mer men 101% av 110km/h är 111km/h oavsätt mätmetod :)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Vikten av SECC för att visa det ena eller andra har nog minskat drastiskt de sista fem åren.

Jag ser det som en riktigt kul grej, och riktigt trevligt med en massa likasinnade!

Såklart man hör sitt bästamen numera avgör sannolikt slumpen mer (samt erfarenhet från tidigare SECC) än annat.
Vi var rätt många bilar inom samma tidsspann som vi stod vid ett av rödljusen vi stod still vid.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag menar dock inte betydelsen av laddstrategi inom tävlingen, där kan många ”optimera allt” för att få bästa tid. Frågan som jag är ute efter är mer hur elbilisten i allmänhet ska tänka för att resa på snabbast/smidigaste vis. Eller med andra ord hur omvandlar man vinnande koncept från SECC till några allmängiltiga strategier? Jag ser varje gång jag laddar på SuC hur många med snabbladdande bilar laddar mycket längre tid än vad jag gör med min slöa 100D. Jag tänker att det finns en ”folkbildande” potential i SECC att ta vara på.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev: 14 jul 2025 09:49
Jag menar dock inte betydelsen av laddstrategi inom tävlingen, där kan många ”optimera allt” för att få bästa tid. Frågan som jag är ute efter är mer hur elbilisten i allmänhet ska tänka för att resa på snabbast/smidigaste vis. Eller med andra ord hur omvandlar man vinnande koncept från SECC till några allmängiltiga strategier? Jag ser varje gång jag laddar på SuC hur många med snabbladdande bilar laddar mycket längre tid än vad jag gör med min slöa 100D. Jag tänker att det finns en ”folkbildande” potential i SECC att ta vara på.
Finns gott om elbilsägare som inte har en aning om laddkurva, temperaturens inverkan m.m.

Sedan ska det inte heller underskattas påverkan från övriga livet, det ska köpas glass, kaffe, gå på toa, ätas mat m.m. Allt det som påverkar hur länge man står och laddar. Då är det plötsligt väldigt lätt att ladda på sig lite mer än vad som behövs.
Model Y LR.
Model S70D
Esterox

Inlägg av Esterox »

Fast det är ju just det. Finns ett (kanske två) ekipage i topp 5 som gjorde en tripp likt en familjetripp utan att planera laddstrategi osv. Det andra planerade och aktivt gjorde saker för att försöka göra det snabbast möjligt.

Det visar på att vissa märken är naturligt snabba och vissa måste man optimera. Tycker tävlingen är ett bra riktmärke som visar både på att det går fort att åka elbil men också valet av bil spelar roll.

När jag är ute med familjen så behöver jag inte bry mig om laddning, för bilen är snabb, familjens toabesök och köpa korv tar betydligt längre tid.
-AG-

Inlägg av -AG- »

Valet av laddplats i verkliga livet, dvs ej SECC, beror på så mycket annat. Därför är det välkommet med bilar som laddar snabbare, ffa högre upp i SOC och vid kalla temperaturer. Man vill inte alltid behöva äta på en sunkig korvmoj bara för att den ligger nära en laddare som ligger på rätt plats för att optimera tiden vid laddare. Snabbare laddning är välkommet och alla bilar med laddkurva som en slalombacke kommer att vara frånåkta vid ett typiskt laddscenario jämfört med modernare alternativ.
Skriv svar