Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?
Moderator: Redaktion
Batterihaveri. Var: Begärt service, fattar inte hur?
Häromdagen havererade ju batteriet på min model 3, kan bara ladda 50% osv, skrev om det i en annan tråd.
Iaf så la jag en servicerequest i appen och skrev vad som hade hänt och skickade med en screenshot på skärmen där det står att batteriet är obalanserat och jag ska kontakta service.
Idag fick jag ett SMS från "TSLA SEVC" som sa "Your estimate is ready. Please review and approve to continue with your appointment", och sen en länk som uppenbarligen öppnar appen.
Fine.
När appen öppnas så står det "Up next: Request in review" och där har jag åtta "steps", då kan man ju tro att man ska kunna hitta priset där (vilket borde vara noll), men på step 2 står det "Check back soon. you will receive a notification when cost estimate is ready to approve and your appointment can be scheduled" ?? ..men SMS'et sa ju att det var klart ??
Om jag klickar "request details", alltså på hela ärendet vad jag fattar, så står det:
"Service activity: Retrofit the trunk lid harness"
Jaha, det har jag inte skrivit nåt om, men det kanske är nåt som ska bytas på alla bilar, typ återkallelse ?
Och sen..
"Charging: customer states:" och sen den texten jag skrev i felanmälan.
..Sen ingenting förutom öppetiderna hos service center och mina kontaktuppgifter ?
Hur ska jag tolka detta ? ..hade jag inte fått SMS'et hade jag helt enkelt trott att dom fortfarande "utreder" men ?
Iaf så la jag en servicerequest i appen och skrev vad som hade hänt och skickade med en screenshot på skärmen där det står att batteriet är obalanserat och jag ska kontakta service.
Idag fick jag ett SMS från "TSLA SEVC" som sa "Your estimate is ready. Please review and approve to continue with your appointment", och sen en länk som uppenbarligen öppnar appen.
Fine.
När appen öppnas så står det "Up next: Request in review" och där har jag åtta "steps", då kan man ju tro att man ska kunna hitta priset där (vilket borde vara noll), men på step 2 står det "Check back soon. you will receive a notification when cost estimate is ready to approve and your appointment can be scheduled" ?? ..men SMS'et sa ju att det var klart ??
Om jag klickar "request details", alltså på hela ärendet vad jag fattar, så står det:
"Service activity: Retrofit the trunk lid harness"
Jaha, det har jag inte skrivit nåt om, men det kanske är nåt som ska bytas på alla bilar, typ återkallelse ?
Och sen..
"Charging: customer states:" och sen den texten jag skrev i felanmälan.
..Sen ingenting förutom öppetiderna hos service center och mina kontaktuppgifter ?
Hur ska jag tolka detta ? ..hade jag inte fått SMS'et hade jag helt enkelt trott att dom fortfarande "utreder" men ?
Senast redigerad av repulsiv, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Just ja, jag antar att man inte kan räkna med nån lånebil för sånt här ? eller hur brukar det funka ?
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Kräv lånebil det gjorde jag redan i min servicerequest när mitt batteri pajade
#"I require a loaner for all the duration of my repair"
Var inga problem att få en och hade den i 2 månader
#"I require a loaner for all the duration of my repair"
Var inga problem att få en och hade den i 2 månader
Re: Begärt service, fattar inte hur?
La du bara en request? Med havererat batteri så ska du ringa nödnummret så får du bättre hjälp
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Ja jag la bara en request, bilen går ju att köra och står dessutom hemma.
..Men jäkligt surt att bara kunna ladda 50%..
Edit: det står att den går att köra iaf, jag har inte testat
..Men jäkligt surt att bara kunna ladda 50%..
Edit: det står att den går att köra iaf, jag har inte testat

-
- Inlägg: 7438
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Begärt service, fattar inte hur?
@repulsiv:
Beklagar strulet med bilen.
Ang. lånebil och inlämning till verkstad vill jag minnas att jag läst på forumet att man även kan ha rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Googlade lite snabbt för att försöka hitta ett sånt inlägg, men lyckades inte.
Annars gissar jag att även konsumentverket kan vara behjälpliga vid ev. frågor… Rätt säker på att dom har handläggare/personal som är specialiserade på konsumenter och bilrelaterat.
https://www.konsumentverket.se/kontakt/kontakta-oss/
https://www.konsumentverket.se/kontakta ... vagledare/
(Och jag är alltså inte jurist. Valde det här användarnamnet till det amerikanska forumet för ~13 år sedan utifrån den andra möjliga betydelsen…)
Beklagar strulet med bilen.
Ang. lånebil och inlämning till verkstad vill jag minnas att jag läst på forumet att man även kan ha rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Googlade lite snabbt för att försöka hitta ett sånt inlägg, men lyckades inte.
Annars gissar jag att även konsumentverket kan vara behjälpliga vid ev. frågor… Rätt säker på att dom har handläggare/personal som är specialiserade på konsumenter och bilrelaterat.
https://www.konsumentverket.se/kontakt/kontakta-oss/
https://www.konsumentverket.se/kontakta ... vagledare/
(Och jag är alltså inte jurist. Valde det här användarnamnet till det amerikanska forumet för ~13 år sedan utifrån den andra möjliga betydelsen…)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Får man lånebil så är det väl helt ok för mej, men jag tror det när jag har det 
Jobbigt med en amssa trassel bara, och framförallt att inte veta som just nu.
Skulle egentligen åkt iväg på en långresa just nu dessutom, men det blev inställt i sista sekund av andra skäl.

Jobbigt med en amssa trassel bara, och framförallt att inte veta som just nu.
Skulle egentligen åkt iväg på en långresa just nu dessutom, men det blev inställt i sista sekund av andra skäl.
Re: Begärt service, fattar inte hur?
För övrigt, idag när jag tittade till bilen var den nere i 36% laddning, och vägrar att ladda mer "maximal laddning uppnådd", och klickar man på "läs mer" så står det att jag inte får ladda mer än 50% fortfarande..
Otroligt störande, bilen är ju i princip oanvändbar i dagsläget.
..Jag har uppdaterat min servicerequest men det verkar inte gå så snabbt hos tesla..
Otroligt störande, bilen är ju i princip oanvändbar i dagsläget.
..Jag har uppdaterat min servicerequest men det verkar inte gå så snabbt hos tesla..
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Jag tycker du ska ringa assistansnummret så får du bilen bärgad och allt sånt ordnat, du kan hänvisa till ditt ärende med
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Mest rädd att jag kommer att få betala det då ? ..fast det borde kanske gå på batterigarantin.
Just nu har jag semester så det är väl "ok", men snart börjar jag jobba med, då är jag väldigt beroende av en bil.
Just nu har jag semester så det är väl "ok", men snart börjar jag jobba med, då är jag väldigt beroende av en bil.
Re: Begärt service, fattar inte hur?
För övrigt har appen plingat några gåner och sagt att bilen är färdigladdad.. på 36%.. med 80% inställt och 50% utlovat..
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Du kan fråga när du pratar med dom, i vilket fall så kommer du behöva bärga bilen är att jag rätt säker på.
Men det borde ingå i din batterigaranti alt din försäkring, men slutgiltiga summa blev 0 för mig.
Fördel med att ta det den vägen är att dom fixar lånebil även över helgen.
Så när min gick sönder så fick jag en temporär lånebil från en mack, och sen åkte jag på måndagsmorgonen och hämtade en tesla lånebil på servicecentret.
Om nån är nyfiken så kostade batteribyte på en model Y rwd ungefär 100k totalt med jobb (Batteri 83.000)
-
- Inlägg: 7438
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Det kostar väl ingenting att ringa och prata med dom…
Då kommer du ju även få ny info som du, om du vill, kan bolla med folk i tråden och/eller folk på konsumentverket imorgon (iofs beroende på vad dom har för öppettider för telefon/chatt/mail…).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Jag har inte sett ett enda telefonnummer varken i appen eller på websidan iofs, men jag avvaktar väl ändå tills det är vardag i morgon.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Obs att Tesla inte helförsäkrar sina lånebilar som alla andra gör, så självrisken är massiv om du skulle råka ut för något med lånebilen. Bra att känna till.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Begärt service, fattar inte hur?
tnjo: Ah ok, fast det är ju inte direkt roadside.. men med tanke på att den uppenbarligen inte går att ladda nu börjar det ju närma sej det läget, även om den står hemma på uppfarten..
Dinsdale: Det är ju bra att ha i minnet ja.. :/
Jag har sällan haft lånebilar under service/reparation, men jag minns att nån gång för länge sen (hos annat märke) fick jag faktiskt välja mellan gratis lånebil med hög självrisk (10'000:- tror jag), eller att betala en mindre summa för en självrisk på en tusenlapp.
Jag valde den höga självrisken eftersom jag skulle köra typ 5min till jobbet och 5min tillbaka sedan på eftermiddagen, skulle jag på en bilsemester hade jag nog prioriterat annorlunda.
Dinsdale: Det är ju bra att ha i minnet ja.. :/
Jag har sällan haft lånebilar under service/reparation, men jag minns att nån gång för länge sen (hos annat märke) fick jag faktiskt välja mellan gratis lånebil med hög självrisk (10'000:- tror jag), eller att betala en mindre summa för en självrisk på en tusenlapp.
Jag valde den höga självrisken eftersom jag skulle köra typ 5min till jobbet och 5min tillbaka sedan på eftermiddagen, skulle jag på en bilsemester hade jag nog prioriterat annorlunda.
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Jodå det är roadside, min gick sönder i carporten hemmarepulsiv skrev: ↑13 jul 2025 22:40tnjo: Ah ok, fast det är ju inte direkt roadside.. men med tanke på att den uppenbarligen inte går att ladda nu börjar det ju närma sej det läget, även om den står hemma på uppfarten..
Dinsdale: Det är ju bra att ha i minnet ja.. :/
Jag har sällan haft lånebilar under service/reparation, men jag minns att nån gång för länge sen (hos annat märke) fick jag faktiskt välja mellan gratis lånebil med hög självrisk (10'000:- tror jag), eller att betala en mindre summa för en självrisk på en tusenlapp.
Jag valde den höga självrisken eftersom jag skulle köra typ 5min till jobbet och 5min tillbaka sedan på eftermiddagen, skulle jag på en bilsemester hade jag nog prioriterat annorlunda.
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Allt annat än verkstad räknas som roadside. Jag har använt assistansförsäkring för att få en icke körbar bil från garageuppfarten hemma till verkstad.tnjo skrev: ↑13 jul 2025 23:27Jodå det är roadside, min gick sönder i carporten hemmarepulsiv skrev: ↑13 jul 2025 22:40tnjo: Ah ok, fast det är ju inte direkt roadside.. men med tanke på att den uppenbarligen inte går att ladda nu börjar det ju närma sej det läget, även om den står hemma på uppfarten..
Dinsdale: Det är ju bra att ha i minnet ja.. :/
Jag har sällan haft lånebilar under service/reparation, men jag minns att nån gång för länge sen (hos annat märke) fick jag faktiskt välja mellan gratis lånebil med hög självrisk (10'000:- tror jag), eller att betala en mindre summa för en självrisk på en tusenlapp.
Jag valde den höga självrisken eftersom jag skulle köra typ 5min till jobbet och 5min tillbaka sedan på eftermiddagen, skulle jag på en bilsemester hade jag nog prioriterat annorlunda.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4160
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Under garantitiden ska inga extra kostnader uppstå vid garantireparation.
Så det bör vara sin egna självrisk dom max kan kräva.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Var det dummaste jag hört. Krockar du med en lånebil så får du stå för alla kostnader som uppstår. Har den helförsäkring är det den självrisken. Är det trafik eller halv och du är vållande. Trist, då blir det dyrt.
Re: Begärt service, fattar inte hur?
I morse fick jag ett meddelande från tesla att dom ville ha in bilen "så fort som möjligt", och ville jag bärga fick jag kolla med min försäkring.
Jag skrev att jag dessutom inte kan ta mej därifrån, och är mycket beroende av bil och sa att jag behöver en lånebil.
Nån timma senare får jag besked att dom fixar fram en lånebil, och att dom återkommer.
Ytterligare lite tid senare får jag ett meddelande att dom fixat en lånebil, jag säger att det var ju bra och frågar när jag kan byta till den, och får reda på att när som helst och deras öppettider.
Eftersom jag hade 36% och bilen tyckte den lätt skulle ta mej till lapplands väsby på den laddningen (med 21% kvar när jag var framme) så körde jag, tänkte att ska jag ändå behöve betala en bärgningssjälvrisk kan jag lika gärna ta en bärgning från där bilen stannar.
Jag fixar lite grejer hemma och äter, och precis när jag ska åka får jag ett nytt meddelande om att "Jag kan redan nu informera er om att detta kommer att ta ett tag" eftersom dom inte hittar något batteri.
Kör dit och noterar att bilens batterimätare verkar "hoppa" lite, typ det försvinner 2-3% snabbt, sen står den kvar på 31% flera mil osv, jag gissar det beror på att batteriet är kasst och BMS'en har svårt att läsa ur det och räkna fram kapacitet.
Efter lite köande så får jag godkänna den löjligt höga självrisken (25k) och får ut en lånebil, en lite nyare model 3 LR dualmotor än den jag lämnade, faceliften alltså.
Han poängterar även att det är fria mil och fri supercharge.
Vi frå väl se hur detta går.. Så länge jag har en lånebil gör det inte så jättemycket att det tar tid, även om jag förstås hellre kör min egen bil rent allmänt.
Noterade f.ö att denna känns något tröttare än min bil ? inbillning eller har dom olika prestanda ? hmm.. (Nej, den stod inte på chill mode, kollade..)
Jag skrev att jag dessutom inte kan ta mej därifrån, och är mycket beroende av bil och sa att jag behöver en lånebil.
Nån timma senare får jag besked att dom fixar fram en lånebil, och att dom återkommer.
Ytterligare lite tid senare får jag ett meddelande att dom fixat en lånebil, jag säger att det var ju bra och frågar när jag kan byta till den, och får reda på att när som helst och deras öppettider.
Eftersom jag hade 36% och bilen tyckte den lätt skulle ta mej till lapplands väsby på den laddningen (med 21% kvar när jag var framme) så körde jag, tänkte att ska jag ändå behöve betala en bärgningssjälvrisk kan jag lika gärna ta en bärgning från där bilen stannar.
Jag fixar lite grejer hemma och äter, och precis när jag ska åka får jag ett nytt meddelande om att "Jag kan redan nu informera er om att detta kommer att ta ett tag" eftersom dom inte hittar något batteri.
Kör dit och noterar att bilens batterimätare verkar "hoppa" lite, typ det försvinner 2-3% snabbt, sen står den kvar på 31% flera mil osv, jag gissar det beror på att batteriet är kasst och BMS'en har svårt att läsa ur det och räkna fram kapacitet.
Efter lite köande så får jag godkänna den löjligt höga självrisken (25k) och får ut en lånebil, en lite nyare model 3 LR dualmotor än den jag lämnade, faceliften alltså.
Han poängterar även att det är fria mil och fri supercharge.
Vi frå väl se hur detta går.. Så länge jag har en lånebil gör det inte så jättemycket att det tar tid, även om jag förstås hellre kör min egen bil rent allmänt.
Noterade f.ö att denna känns något tröttare än min bil ? inbillning eller har dom olika prestanda ? hmm.. (Nej, den stod inte på chill mode, kollade..)
Re: Begärt service, fattar inte hur?
För övrigt, på vägen hem fick jag ett nytt meddelande, där dom än en gång ville berätta att detta kan ta tid, dom har beställt ett batteri men det finns inga tillgängliga som är samma eller bättre kapacitet än det jag har i min bil..
Även killen som tog emot bilen berättade detta för mej, så nu har dom förklarat det fyra gånger totalt
..Med maximal tur får man väl ett nytt batteri för att dom inte får tag på ett beggat, men det tror jag inte kommer att hända.. men hoppas kan man ju.
Även killen som tog emot bilen berättade detta för mej, så nu har dom förklarat det fyra gånger totalt

..Med maximal tur får man väl ett nytt batteri för att dom inte får tag på ett beggat, men det tror jag inte kommer att hända.. men hoppas kan man ju.
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Får du ha lånebilen tills din egen bil är reparerad?
Det tror jag inte andra tillverkare erbjuder. Det brukar väl vara det som ingår i ens egen försäkring - typ sju dagar gratis eller något sånt.
Vad är det förresten för årsmodell och miltal på din m3?
Det tror jag inte andra tillverkare erbjuder. Det brukar väl vara det som ingår i ens egen försäkring - typ sju dagar gratis eller något sånt.
Vad är det förresten för årsmodell och miltal på din m3?
Model Y LR AWD -24
Re: Begärt service, fattar inte hur?
Det hoppas jag VERKLIGEN att jag får..
Jag vet att VAG höll på att tramsade med det där förut och krävde tillbaka bilar när dom inte lyckades reparera i tid, men det fick dom väl sluta med när kunderna blev arga och tidningarna tog upp det.
Min bil är årsmodell 2020 och har gått typ 9400mil. (varav jag kört kanske 1600 på 364 dagar)
Jag vet att VAG höll på att tramsade med det där förut och krävde tillbaka bilar när dom inte lyckades reparera i tid, men det fick dom väl sluta med när kunderna blev arga och tidningarna tog upp det.
Min bil är årsmodell 2020 och har gått typ 9400mil. (varav jag kört kanske 1600 på 364 dagar)