Destinationsladdare gnäll

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Destinationsladdare gnäll

Inlägg av fnils »

Nu i sommar har jag jag varit ute och åkt halva Sverige runt och måst gnälla på alla destinationsladdare.
De är oftast dyrare än tex Teslas superchargers.
I Finland låg destinationsladdarna oftast på 3sek men i Sverige var det nästan alltid 4.50 och upp till 5.50.

Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11205
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av Jerker »

Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.

I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 543
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av d3marcus »

Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.

Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
PLA
elbilist
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 jul 2023 23:10

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av PLA »

Jag vägrar helt enkelt att betala 4SEK eller mer för AC-laddning. Det brukar finnas alternativ.
I t.ex. Kramfors kommun finns några eon för mindre än 3Sek och minst en gratis.
Och jag håller med, eviny brukar vara en trevlig upplevelse.
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9381
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av mikebike »

d3marcus skrev: 15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.

Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 579
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av repulsiv »

fnils skrev: 15 jul 2025 08:38
Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
Fast nu blir det väl ofta inte så.

Jag skulle egentligen varit ute på en längre resa nu (som ställdes in i sista sekund), jag valde då ett dyrare hotell med destinationsladdare för att annars hade jag kommit fram till hotellet med typ 10% batteri, jag vill ju ha bilen laddad när jag ska använda den sen dagen efter, om jag skulle ladda på superchargers på väg ner hade jag ju fått ladda säkert en 30-40min extra om jag skulle komma fram med 80% i "tanken"..

Då är det värt några spänn extra för att kunna ligga och sova medans bilen laddas.
Samma sak när man är ute och åker övriga dagar, ska jag lägga tid på att stå och ladda på superchargers när jag egentligen vill göra det jag är där för ? nej, jag vill att bilen ska vara laddad på morgonen när jag ska ha den.

För att inte tala om hemresan, då ska bilen vara laddad till typ 95% vid avfärd för att minimera laddstopp på väg hem.
manneson
Inlägg: 1194
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av manneson »

d3marcus skrev: 15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.

Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Problemet är väl att de finansierats med diverse stöd och sen har laddoperatören satt ett pris med säg 30% marginal.
De flesta höjde ju i samband med prisökningarna 2022, sen har de struntat i att sänka.

Jag tror det är liknande problem som med fastigheter, ingen kan sänka för då sjunker värdet på investeringen. Man jämför sig med sina konkurrenter bara, och alla tar typ samma. Så de står, likt många butikslokaler, tomma istället. Sen blir det konkurs/uppköp av nån annan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9381
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 15 jul 2025 14:33
fnils skrev: 15 jul 2025 08:38
Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
Fast nu blir det väl ofta inte så.

Jag skulle egentligen varit ute på en längre resa nu (som ställdes in i sista sekund), jag valde då ett dyrare hotell med destinationsladdare för att annars hade jag kommit fram till hotellet med typ 10% batteri, jag vill ju ha bilen laddad när jag ska använda den sen dagen efter, om jag skulle ladda på superchargers på väg ner hade jag ju fått ladda säkert en 30-40min extra om jag skulle komma fram med 80% i "tanken"..

Då är det värt några spänn extra för att kunna ligga och sova medans bilen laddas.
Samma sak när man är ute och åker övriga dagar, ska jag lägga tid på att stå och ladda på superchargers när jag egentligen vill göra det jag är där för ? nej, jag vill att bilen ska vara laddad på morgonen när jag ska ha den.

För att inte tala om hemresan, då ska bilen vara laddad till typ 95% vid avfärd för att minimera laddstopp på väg hem.
Ja, visst vore det trevligt. Vi är dock snåla/fattiga och bor i regel på B&B eller hyr ett Attefall. De har (nästan) aldrig laddmöjlighet.
I fjol köpte vi en sommarstuga med trefasuttag, så för vår del är problemet löst nu. Mamma har också ett trefasuttag. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4429
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av jonasl »

Fast de måste ju tjäna pengar på sina laddare. Till skillnad från snabbladdare blir det inga dramatiska effektavgifter men istället blir intäkten över tid klart lägre. Tjänar de 1 kr / kWh så blir maximala intäkten från en 11kW laddpunkt bara runt 250 kr per dygn.

Destinationsladdare som inte är till för att vara en intäkt utan som en service och fördel mot andra för gäster t.ex. på hotell osv brukar ofta vara vettigare prissatta. Bodde på Gamla Kvarn i Gästrike-Hammarby (finrestaurang med övernattningsmöjlighet) i vintras t.ex. och det kostade bara 2 kr / kWh. En väldigt glad överraskning att det ens fanns destinationsladdare när vi kom dit.

Spahotellet som jag bor näst intill granne med tar 6 kr/kWh. De har 12 laddplatser tror jag och det är ytterst sällan man ser nån ladda där. De har inte förstått vad de har att tjäna på ett lägre pris helt klart - å andra sidan så brukar vanliga parkeringen vara ganska frekventerad av elbilar ändå, få kanske använder mer än 50% av sin räckvidd för att nå dit.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 543
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av d3marcus »

mikebike skrev: 15 jul 2025 11:09
d3marcus skrev: 15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.

Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).
Detta är lögn, jag betalade 3:-/kWh på Gotland när jag laddade med InCharge, enkelt att verifiera i deras app eller i ChargeFinder.
StureP
Inlägg: 75
Blev medlem: 17 jan 2025 17:02

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av StureP »

Jerker skrev: 15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.

I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11205
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av Jerker »

StureP skrev: 15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.

I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av RareEarth »

d3marcus skrev: 15 jul 2025 23:26
mikebike skrev: 15 jul 2025 11:09
d3marcus skrev: 15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.

Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).
Detta är lögn, jag betalade 3:-/kWh på Gotland när jag laddade med InCharge, enkelt att verifiera i deras app eller i ChargeFinder.
De Incharge jag laddat på (Stockholm och Västervik) har kostat 5 kr/kWh.

Edit: var inne i appen och kollade. Det varierar stort över landet, men vanligt är att InCharge kostar 5 - 6,40 kr/kWh.
Senast redigerad av RareEarth, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av xms67 »

Jerker skrev: 16 jul 2025 07:02
StureP skrev: 15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.

I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2335
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av jpetters »

xms67 skrev:
Jerker skrev: 16 jul 2025 07:02
StureP skrev: 15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.

I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?
Ja, det har jag själv råkat ut för på ett par olika leverantörer.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4162
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av Tellus »

Jerker skrev: 15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.

I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
För 3 år sedan var Teslas destinationsladdaren vid böda forfarande gratis, även parkeringen blev då gratis.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Esterox
Inlägg: 748
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av Esterox »

xms67 skrev: 16 jul 2025 08:15
Jerker skrev: 16 jul 2025 07:02
StureP skrev: 15 jul 2025 23:52
Jerker skrev: 15 jul 2025 09:50
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.

I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?
Eon låser exempelvis 200kr. Säg att du laddar för 201 kr så låser det 200 nya (eller ja 199 kr kvar)
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 03 jan 2024 21:44

Re: Destinationsladdare gnäll

Inlägg av fnils »

d3marcus skrev: 15 jul 2025 09:53
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.

Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Jag gillar också Eviny (även om jag har svårt för namnet, jag vill gärna lägga till ett n så det blir Enviny, vet inte varför).
Dock betalar jag 5,50 där och i snitt betalar jag 3,87 på Tesla.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Skriv svar