Destinationsladdare gnäll
Moderator: Redaktion
Destinationsladdare gnäll
Nu i sommar har jag jag varit ute och åkt halva Sverige runt och måst gnälla på alla destinationsladdare.
De är oftast dyrare än tex Teslas superchargers.
I Finland låg destinationsladdarna oftast på 3sek men i Sverige var det nästan alltid 4.50 och upp till 5.50.
Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
De är oftast dyrare än tex Teslas superchargers.
I Finland låg destinationsladdarna oftast på 3sek men i Sverige var det nästan alltid 4.50 och upp till 5.50.
Det finns ju knappt någon poäng med de priserna ä. Då stannar jag heller 10-15 minuter extra på min resa och laddar på en snabbladdare.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Re: Destinationsladdare gnäll
Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
I helgen var vi på ett ställe och skulle äta och tänkte ställa bilen på laddning under tiden på en 22 kW AC-laddare. Det var nåt nytt bolag som vi inte sett förut. Det visade sig att för att alls kunna ladda så ville de dra 600:- från betalkortet! Nej tack, sade vi, för vi behövde inte ladda just där.
Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Sen ligger väl Vattenfall under 4 SEK med sina destinationsladdare? Iaf i Skåne och på Gotland där jag varit i sommar. Apropå Gotland måste jag säga att laddupplevelsen hos Eviny är klart bättre än hos Teslas SuCs.
Jag vägrar helt enkelt att betala 4SEK eller mer för AC-laddning. Det brukar finnas alternativ.
I t.ex. Kramfors kommun finns några eon för mindre än 3Sek och minst en gratis.
Och jag håller med, eviny brukar vara en trevlig upplevelse.
/Peter
I t.ex. Kramfors kommun finns några eon för mindre än 3Sek och minst en gratis.
Och jag håller med, eviny brukar vara en trevlig upplevelse.
/Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fast nu blir det väl ofta inte så.
Jag skulle egentligen varit ute på en längre resa nu (som ställdes in i sista sekund), jag valde då ett dyrare hotell med destinationsladdare för att annars hade jag kommit fram till hotellet med typ 10% batteri, jag vill ju ha bilen laddad när jag ska använda den sen dagen efter, om jag skulle ladda på superchargers på väg ner hade jag ju fått ladda säkert en 30-40min extra om jag skulle komma fram med 80% i "tanken"..
Då är det värt några spänn extra för att kunna ligga och sova medans bilen laddas.
Samma sak när man är ute och åker övriga dagar, ska jag lägga tid på att stå och ladda på superchargers när jag egentligen vill göra det jag är där för ? nej, jag vill att bilen ska vara laddad på morgonen när jag ska ha den.
För att inte tala om hemresan, då ska bilen vara laddad till typ 95% vid avfärd för att minimera laddstopp på väg hem.
Problemet är väl att de finansierats med diverse stöd och sen har laddoperatören satt ett pris med säg 30% marginal.d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
De flesta höjde ju i samband med prisökningarna 2022, sen har de struntat i att sänka.
Jag tror det är liknande problem som med fastigheter, ingen kan sänka för då sjunker värdet på investeringen. Man jämför sig med sina konkurrenter bara, och alla tar typ samma. Så de står, likt många butikslokaler, tomma istället. Sen blir det konkurs/uppköp av nån annan.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Ja, visst vore det trevligt. Vi är dock snåla/fattiga och bor i regel på B&B eller hyr ett Attefall. De har (nästan) aldrig laddmöjlighet.repulsiv skrev: ↑15 jul 2025 14:33Fast nu blir det väl ofta inte så.
Jag skulle egentligen varit ute på en längre resa nu (som ställdes in i sista sekund), jag valde då ett dyrare hotell med destinationsladdare för att annars hade jag kommit fram till hotellet med typ 10% batteri, jag vill ju ha bilen laddad när jag ska använda den sen dagen efter, om jag skulle ladda på superchargers på väg ner hade jag ju fått ladda säkert en 30-40min extra om jag skulle komma fram med 80% i "tanken"..
Då är det värt några spänn extra för att kunna ligga och sova medans bilen laddas.
Samma sak när man är ute och åker övriga dagar, ska jag lägga tid på att stå och ladda på superchargers när jag egentligen vill göra det jag är där för ? nej, jag vill att bilen ska vara laddad på morgonen när jag ska ha den.
För att inte tala om hemresan, då ska bilen vara laddad till typ 95% vid avfärd för att minimera laddstopp på väg hem.
I fjol köpte vi en sommarstuga med trefasuttag, så för vår del är problemet löst nu. Mamma har också ett trefasuttag.

Volvo PV 544 Special 1963
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fast de måste ju tjäna pengar på sina laddare. Till skillnad från snabbladdare blir det inga dramatiska effektavgifter men istället blir intäkten över tid klart lägre. Tjänar de 1 kr / kWh så blir maximala intäkten från en 11kW laddpunkt bara runt 250 kr per dygn.
Destinationsladdare som inte är till för att vara en intäkt utan som en service och fördel mot andra för gäster t.ex. på hotell osv brukar ofta vara vettigare prissatta. Bodde på Gamla Kvarn i Gästrike-Hammarby (finrestaurang med övernattningsmöjlighet) i vintras t.ex. och det kostade bara 2 kr / kWh. En väldigt glad överraskning att det ens fanns destinationsladdare när vi kom dit.
Spahotellet som jag bor näst intill granne med tar 6 kr/kWh. De har 12 laddplatser tror jag och det är ytterst sällan man ser nån ladda där. De har inte förstått vad de har att tjäna på ett lägre pris helt klart - å andra sidan så brukar vanliga parkeringen vara ganska frekventerad av elbilar ändå, få kanske använder mer än 50% av sin räckvidd för att nå dit.
Destinationsladdare som inte är till för att vara en intäkt utan som en service och fördel mot andra för gäster t.ex. på hotell osv brukar ofta vara vettigare prissatta. Bodde på Gamla Kvarn i Gästrike-Hammarby (finrestaurang med övernattningsmöjlighet) i vintras t.ex. och det kostade bara 2 kr / kWh. En väldigt glad överraskning att det ens fanns destinationsladdare när vi kom dit.
Spahotellet som jag bor näst intill granne med tar 6 kr/kWh. De har 12 laddplatser tror jag och det är ytterst sällan man ser nån ladda där. De har inte förstått vad de har att tjäna på ett lägre pris helt klart - å andra sidan så brukar vanliga parkeringen vara ganska frekventerad av elbilar ändå, få kanske använder mer än 50% av sin räckvidd för att nå dit.
Model Y LR AWD 2022
Detta är lögn, jag betalade 3:-/kWh på Gotland när jag laddade med InCharge, enkelt att verifiera i deras app eller i ChargeFinder.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:09Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
De Incharge jag laddat på (Stockholm och Västervik) har kostat 5 kr/kWh.d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 23:26Detta är lögn, jag betalade 3:-/kWh på Gotland när jag laddade med InCharge, enkelt att verifiera i deras app eller i ChargeFinder.mikebike skrev: ↑15 jul 2025 11:09Vattenfall (InCharge) tar 4 :- många andra tar 5 :- eller mer (MER).d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Edit: var inne i appen och kollade. Det varierar stort över landet, men vanligt är att InCharge kostar 5 - 6,40 kr/kWh.
Senast redigerad av RareEarth, redigerad totalt 1 gånger.
Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Ja, det har jag själv råkat ut för på ett par olika leverantörer.xms67 skrev:Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
För 3 år sedan var Teslas destinationsladdaren vid böda forfarande gratis, även parkeringen blev då gratis.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Eon låser exempelvis 200kr. Säg att du laddar för 201 kr så låser det 200 nya (eller ja 199 kr kvar)xms67 skrev: ↑16 jul 2025 08:15Aldrig hört talas om det här tidigare. Stämmer verkligen detta?Jerker skrev: ↑16 jul 2025 07:02Nej, så är det inte alltid. Vissa drar en summa som du sen har resten av innestående som disponibel när du laddar nästa gång. Men vi såg det inte som sannolikt att vi skulle ladda där igen, så vi avstod.StureP skrev: ↑15 jul 2025 23:52Det är en standard deposition som endast reserveras. Sen dras det du laddat för. Varför är vissa människor så paranoida.Jerker skrev: ↑15 jul 2025 09:50Ja, det har förändrats. För 10 år sedan var väldigt många destinationsladdare helt gratis. Jag körde Renault Zoe som bara hade 22 kW AC-laddning och när jag var ute på långfärder så letade jag upp 22 kW-laddare som var gratis. Kanonbra! Ofta låg dessa dessutom mitt inne i städer, så det var enkelt att hitta bra matställen i närheten.
Jag gillar också Eviny (även om jag har svårt för namnet, jag vill gärna lägga till ett n så det blir Enviny, vet inte varför).d3marcus skrev: ↑15 jul 2025 09:53Simpel utbud och efterfrågan. Om tillräckligt många gör som du sänks priserna (om det fortfarande finns marginaler) alt. så monteras de ner.
Dock betalar jag 5,50 där och i snitt betalar jag 3,87 på Tesla.
Tesla Model 3 Long Range Highland