Problem med telefonnyckel och nyckelkort på resa
Moderator: Redaktion
Problem med telefonnyckel och nyckelkort på resa
Problem med telefon- och nyckelkort
Ramlade i vattnet på vår fisketur. Telefonen trasig och nyckelkortet på havets botten.
När vi kom till bilen var allt som vanligt och den öppnades och startade. Seda började telefonen starta om sig hela tiden. Fick en varning att telefonnyckeln var frånkopplad.
Om jag öppnar Teslaappen direkt när telefonen startat så står det att telefonnyckeln är frånkopplad, efter ett tag att den kopplar upp och till slut att den är kopplad. Om jag hinner se hela cykeln då telefonen ofta startar om innan hela cykeln klarats av. Att skriva hit har tagit 30 minuter.
Vad gör jag nu? Törs jag lämna bilen? Tveksamt. Tänker att telefonem kan lögga av helt. Finns det något sätt att akut få tag på ett nytt telefonkort? Andra förslag?
Ramlade i vattnet på vår fisketur. Telefonen trasig och nyckelkortet på havets botten.
När vi kom till bilen var allt som vanligt och den öppnades och startade. Seda började telefonen starta om sig hela tiden. Fick en varning att telefonnyckeln var frånkopplad.
Om jag öppnar Teslaappen direkt när telefonen startat så står det att telefonnyckeln är frånkopplad, efter ett tag att den kopplar upp och till slut att den är kopplad. Om jag hinner se hela cykeln då telefonen ofta startar om innan hela cykeln klarats av. Att skriva hit har tagit 30 minuter.
Vad gör jag nu? Törs jag lämna bilen? Tveksamt. Tänker att telefonem kan lögga av helt. Finns det något sätt att akut få tag på ett nytt telefonkort? Andra förslag?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Re: Problem med telefonnyckel och nyckelkort på resa
Om du är med nån annan eller har ytterligare någon mobil med så kan ni ju installera teslaappen på den och logga på. Därifrån går det ju sen öppna bilen och starta den.
Alternativt ring nån hemma och be dem installera den. Då kan du ju be dem öppna eller starta så länge du kan ringa.
Alternativt ring nån hemma och be dem installera den. Då kan du ju be dem öppna eller starta så länge du kan ringa.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Man ska inte underskatta kraften i forum som dessa, var i landet befinner du dig?
Jag har t.ex. 2 st oanvända nyckelkort liggandes i bilen eftersom jag inte trodde man fick med några så beställde jag hem innan jag hämtade bilen, men jag hade ju fel

Tesla Model Y Performance
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Och även om man inte har extra kan man ju göra en god hjärning och avregistrera ett från sin bil och ge bort mot löfte om att få ett nytt i framtiden. Är du på Södertörn så har jag kort. Men att installera tesla-appen på någon annans telefon och logga in med ditt konto är enklaste varianten.Arctic Drifter skrev: ↑30 jun 2025 16:22Man ska inte underskatta kraften i forum som dessa, var i landet befinner du dig?
Jag har t.ex. 2 st oanvända nyckelkort liggandes i bilen eftersom jag inte trodde man fick med några så beställde jag hem innan jag hämtade bilen, men jag hade ju fel![]()
Maximal otur att sumpa nyckelkortet samtidigt som telefonen pajar.
Model Y LR AWD 2022
Tack för hjälpen och förslagen på att låna ut/skäna/sälja ett kort. Otroligt smart tänkt. Och vänligt. Vi använde sonens mobil så hemresan fungerade bra. Problemet är att vi inte har tillgång till vårt andra Teslakort just nu och inte heller någon gammal telefon som ligger och skrittar väntan på ny telefon vilket jag att tag i imorgon. Teslakort är beställt. Men det tar väl några dagar. Så kanske postar imorgon om jag behöver lite hjälp. Kommer vara i Stockholm, mestadels på Östermalm och lite i Liljeholmen och Älvsjö. Men postar om det kör ihop sig.
Ska tillägga att jag hade Teslakortet liggandes i fiskeväskan då jag tänkt att just under fiske kan man ju tappa telefonen eller ha sönder den. Kunde inte drömma om att båda skulle försvinna samma dag.
Ska tillägga att jag hade Teslakortet liggandes i fiskeväskan då jag tänkt att just under fiske kan man ju tappa telefonen eller ha sönder den. Kunde inte drömma om att båda skulle försvinna samma dag.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag förstod inte riktigt om din telefon funkade sporadiskt eller var helt död, men värt att veta är att man (iaf hos Swedbank) numer måste ha ett pass för att kunna generera ett mobilt bankid. Tydligen läser man rfid-taggen i passet med telefonen eller nåt. Utifall att ditt pass har gått ut och din mobil är helt död kan det vara läge att boka tid för att skaffa nytt pass. Jag vet inte om det är så på andra banker eller om det finns något alternativ till att generera ett mobilt bankid (som att besöka ett kontor och visa körkortet eller något).
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Uppdatering. När jag var på väg att lägga mig kom jag på att jag hade min gamla jobbmobil liggandes i skåpet på jobbet. Så åkte in dit i natt och hämta den för att under natten låta den uppdateras, den var rensad men hade inte lämnat in den på temat bra att ha.
så nu har jag telefonnyckel till bilen. In till jobbet tog jag sonens mobil, men det hade inte fungerat idag.
Vad gäller BankID så gäller även Nationellt ID-kort vid förnyelse eller nyanskaffning.
Vad gäller BankID så gäller även Nationellt ID-kort vid förnyelse eller nyanskaffning.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Sjukt meckigt att man måste ha ID med chip numera för bankid, var utan flera veckor i somras när vi var i stugan, ville inte åka 60 mil hem för att hämta passet. Som tur var går det att logga in med cert/pin och engångskod via SMS på Skandiabanken.
Model Y LR AWD 2022
Man kan ringa banken och så kan de temporärt slå av kravet på chip.
Visa banker ger också möjlighet att man laddar upp foto på pass/ID-kort och så disablar dom kravet(dvs kan vara bra att spara en bild på telefonen när man skaffar nytt id…).
Gjorde så sist för att kunna installera BankID på ny iPad som ju saknar NFC-läsare.
Nu är det väl redan löst, men det kan ju vara bra att tänka på att det inte måste vara en telefon, man kan ju använda exempelvis en surfplatta också.
(Gör dock inte misstaget att försöka låsa in den i bilen i typ en väska sen då..)
Helt idiotiskt att man inte ens kan förnya bankID utan pass/nat-id..
(Gör dock inte misstaget att försöka låsa in den i bilen i typ en väska sen då..)
Som nån skrev fungerar nationellt ID också, men inte körkort, tror alla banker erbjuder att man kan komma in och legitimera sig också, exempelvis med körkort.Dinsdale skrev: ↑01 jul 2025 06:31Jag förstod inte riktigt om din telefon funkade sporadiskt eller var helt död, men värt att veta är att man (iaf hos Swedbank) numer måste ha ett pass för att kunna generera ett mobilt bankid. Tydligen läser man rfid-taggen i passet med telefonen eller nåt. Utifall att ditt pass har gått ut och din mobil är helt död kan det vara läge att boka tid för att skaffa nytt pass. Jag vet inte om det är så på andra banker eller om det finns något alternativ till att generera ett mobilt bankid (som att besöka ett kontor och visa körkortet eller något).
Helt idiotiskt att man inte ens kan förnya bankID utan pass/nat-id..
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Man kan visst fixa nytt BankID till en ny telefon, om den gamla telefonen fortfarande har ett fungerande BankID (inte TS fall).
Åtminstone flera av storbankerna tillåter att man loggar in i Bankens app med gamla telefonen, med gamla telefonens BankID, och där genererar en QR-kod för nytt BankID som den nya telefonens BankID-app kan scanna. Voila!
Ett bra säkerhetssystem, så att inte bedragarna lätt kan fixa ett eget BankID med lite social engineering ..
Själv har jag en telefonnyckel i Apple Watch som backup. Och ett nyckelkort. Och ett extra nyckelkort på väl vald plats hemma. Och frugans mobil inloggad i Teslaappen också. Paranoid? Ja kanske .. otursförföljd? Egentligen inte.
Åtminstone flera av storbankerna tillåter att man loggar in i Bankens app med gamla telefonen, med gamla telefonens BankID, och där genererar en QR-kod för nytt BankID som den nya telefonens BankID-app kan scanna. Voila!
Ett bra säkerhetssystem, så att inte bedragarna lätt kan fixa ett eget BankID med lite social engineering ..
Själv har jag en telefonnyckel i Apple Watch som backup. Och ett nyckelkort. Och ett extra nyckelkort på väl vald plats hemma. Och frugans mobil inloggad i Teslaappen också. Paranoid? Ja kanske .. otursförföljd? Egentligen inte.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Jag har handelsbanken, så kunde man göra förut, alltså godkänna ett nytt bankID med en annan enhet, det går INTE nu, när jag bytte jobbtelefon så fick jag snältl leta fram mitt nationella ID.
Vad jag vet har de flesta bankerna spärrat det numera, av oklar anledning.
Vad jag vet har de flesta bankerna spärrat det numera, av oklar anledning.
Har med tillitsnivån att göra. Tror att bankid tidigare var nivå 2 och nu är nivå 3.
Då borde det gälla alla banker med kan man gissa ?
Inte tillräckligt påläst egentligen men det kanske kan vara olika tillitsnivåer på olika certifikat? Fast det verkar mer rimligt att det är tjänsten som har en tillitsnivå och då borde det ju vara samma för alla banker.
Nej det är inte samma för alla banker.
Men som ovan beskrivits så har kraven ökat betydligt hos så gott som samtliga senaste åren.