mussla skrev: ↑15 jul 2025 16:38
backe skrev: ↑15 jul 2025 15:51
mussla skrev: ↑15 jul 2025 15:16
backe skrev: ↑15 jul 2025 14:30
Ja, att det inte var av snålhet utan innovation. Jag ser bara snålhet i det då det inte finns någon poäng med det i övrigt.
Det är innovation att prova andra sätt.
Vi tycker olika där. Hade man tagit bort den i 10 bilar och alla testförare sa att upplevelsen var vida bättre än tidigare och man hade gått vidare med det därifrån till produktion, så ja. Nu skulle iofs det kunna vara så i det här fallet då ingen törs säga emot Elon med risk att man får gå omedelbart. Men då är det fortfarande inte innovation utan management by fear.
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Man har provat i S/X och Cybertruck och det verkar ha fallit väl ut. Det följer Teslas designprincip också att förenkla bl.a. genom att ta bort knappar.
Tycker du att det är snålhet som gjorde att VW och Ferrari provade med touch-kontroller i ratten? Visst tog även Ferrari tog bort blinkersspaken förresten?
backe skrev: ↑15 jul 2025 13:54
Tycker du att man gjort kaffepaketen 450 gr istället för 500 gr också är innovation?
Egentligen är det ett innovativt sätt att tjäna mer pengar på. Men det är samtidigt en negativ sak att göra eftersom man inför en förändring som är till kundens nackdel utan att det uppenbart är så - det är lätt att missa att det saknas 50 gram i paketet. Detsamma gäller inte blinkerspaken eftersom det är uppenbart att den inte finns där.
Det är klart lättare att motivera det i en bil med steer by wire, och där finns det definitivt en del innovation med i bilden.
I S/X så kommer man nog inte lägga några mer pengar på utveckling då man knappt säljer dom längre, så det är nog snålhet.
Jag vet inte vilken VW som saknar blinkersspak, så jag har svårt att försöka förstå orsaken till att man tagit bort den. Det verkar inte ha slagit igenom i deras volymmodeller, så det kanske var ett försök till innovation? Vet att det finns lite patent från dom dock, tveksamt om dom realiseras i närtid åtminstone.
Ferrari hade som anledning att spakarna krockade med paddlarna(inte spakarna men händerna som håller i paddlarna) vid aktiv körning om jag förstått rätt, låter någorlunda rimligt. Inte kört någon Ferrari utan spakar så vet ej.
Men jag är beredd att jämka, 95% snålhet och 5% innovation

Däremot tycker jag att Tesla gjort många besparingar som blivit bra och som jag anser vara klar innovation