Inte utan en massa besvär såklart.jpetters skrev: ↑15 jul 2025 14:53Kan man göra det på ICE bilar? Alltså slänga in en växellåda från Volvo i en Audi eller en Renault motor i en Porsche.manneson skrev:Det är ju det som är problemet. Eftersom modulerna är så komplicerade/specialiserade så går de inte byta hursomhelst idag.AAKEE skrev: ↑15 jul 2025 12:13Batterimoduler går inte bara byta sådär.manneson skrev: ↑15 jul 2025 10:42Smått oroande att batterierna i 3orna nu börjar faila allt mer.
Visst, logiskt med tanke på att de nu börjar bli gamla.
Men ponera att det drabbar 5 av hundra.
Drabbas så många avgasbilar av totalhaveri som kostar sexsiffrigt att fixa? Tror inte det.
Det är forfarande alldeles för dyrt att byta batteri utanför garanti.
Nånting behöver göras om inte allmänheten ska bli ännu mer uppskrämda och tveksamma mot elbilar.
Själv tror jag kanske det behövs nån slags standardisering för batterimoduler.
Så de blir lätta att byta, även för Kalle bilmek på hörnan.
Tesla trodde det men de klarade inte att matcha ihop en annan modul så att den fungerade med batteriet. Man kan absolut inte stoppa i en ny batterimodul, då blir det obalans i batteriet.
Standard fungerar inte heller, eftersom utvecklingen går väldigt fort.
Tesla limmar ju numera ihop hela skiten med skumplast ungefär och det är 4 moduler i en 3/Y.
Batterierna blir bättre efterhand och rent generellt är det antingen någon cell som inte blev perfekt i tillverkningen som dör i förtid på model 3, lossade kablar och trasiga balanseringsmoduler verkar tillhöra historien och äldre S/X.
Klarar batteriet garantitiden så kan man troligen vara öign så länge man håller degraderingen på rätt sida om 20%. Batteriet kan fungera mycket längre men forskningen visar att 20% är en brytpunkt för dör degraderingen blir mindre förutsägbar.
Det är anledningen till att jag kör 55% daglig så att calendar aging blir märkbart mindre.
Jag tror det måste ändras.
Visst går utvecklingen snabbt, men tycker ändå den mognat en hel del senaste åren.
Det behöver bli som USB och liknade IMO. Du ska kunna plugga i en modul från batteritillverkare Y i en bil från biltillverkare X.
Men grejen är ju att battericeller är så mkt enklare. Ingen bryr sig vem som tillverkat cellerna i din laptop, mobil eller numera elbil. De ska bara fungera och leverera utlovad kapacitet.
Därmed utmärkt potential för standardisering.
Jag tror vi kommer får se det särskilt i billiga bilar framöver.