Service bulletin för vibrationerna vid acceleration
Moderator: Redaktion
Service bulletin för vibrationerna vid acceleration
Inte en dag för sent att denna SB kom:
Uppdaterad med nya part no:s, (den första kom 2019 tror jag).
Uppdaterad med nya part no:s, (den första kom 2019 tror jag).
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Service bulletin för vibrationerna vid acceleration
Hoppas det blir en ”permanent fix”. Hittills har det varit lite som att byta kedja på MCn då och då...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Min gissning är att det är en bättre temporär fix. Det är ju något knas med designen och det räcker ju sällan med att byta en del då. Nya delar i alla fall!Gustafsson skrev:Hoppas det blir en ”permanent fix”. Hittills har det varit lite som att byta kedja på MCn då och då...
Jag har själv åkt på byte för 15k efter slut på garanti.
Är det en uppenbar designmiss någonstans eller är det bara naturligt svårt att få till delar som tar påfrestningen av 2,5 ton som accelererar så vansinnigt.
Finns det likande bilar som löst detta på ett bättre sätt.
Är det en uppenbar designmiss någonstans eller är det bara naturligt svårt att få till delar som tar påfrestningen av 2,5 ton som accelererar så vansinnigt.
HX100 skrev:Jag har själv åkt på byte för 15k efter slut på garanti.
Sägs att BMW M550d har problem med sina drivaxlar också på grund av massivt vridmoment och hög vikt.
Är det värt att kontakta tesla om man har lite vibrationer? Var drar de linjen?
Känner du vibrationer under stark acceleration med fjädring på low så ska du vara garanterad fix.
Under diagnos/test drive så står det att felsökning ska göras på Very High. Om jag skulle prova det så är jag rädd för att framvagnen skulle hoppa isär... Så nog lär det märkas, dvs det borde "detekteras". 

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Min Model X var inne idag och fick de nya drivaxlarna fram (både höger och vänster) enligt den delade service bulletin. Min bil var nummer 4 i Mölndal som har fått dessa nya som nu skall lösa problemet permanent. Dom började montera dom första igår.
Jag hade väldigt lite vibrationer i Low, tydligt noterbart i Standard och än värre i High…. Provade aldrig Very high.
Hoppas att det nu är löst permanent nu med dessa nya drivaxlarna som dom precis fått in.
Jag hade väldigt lite vibrationer i Low, tydligt noterbart i Standard och än värre i High…. Provade aldrig Very high.
Hoppas att det nu är löst permanent nu med dessa nya drivaxlarna som dom precis fått in.
- GreenMachine
- Teslaägare
Fick i förra veckan detta svar från Tesla då jag bokat service för drivaxlarna.
Hej, och tack för er bokning hos oss på Tesla service. Vi håller just nu på och förbereder er bokning hos oss och vill passa på att meddela er att det inom kort kommer att komma en nyare lösning som kommer att reducera vibrationerna under acceleration. Då vi i nuläget inte har delar för denna åtgärd tillgängliga och då dessa beräknas komma senare i år rekommenderar vi er att avvakta med detta ärende. Vänligen återkom till oss om ni önskar att ärendet stängs och avvakta tills senare tid, eller om ni har något annat ni önskar få hjälp med.
Mvh
Tesla service
Hej, och tack för er bokning hos oss på Tesla service. Vi håller just nu på och förbereder er bokning hos oss och vill passa på att meddela er att det inom kort kommer att komma en nyare lösning som kommer att reducera vibrationerna under acceleration. Då vi i nuläget inte har delar för denna åtgärd tillgängliga och då dessa beräknas komma senare i år rekommenderar vi er att avvakta med detta ärende. Vänligen återkom till oss om ni önskar att ärendet stängs och avvakta tills senare tid, eller om ni har något annat ni önskar få hjälp med.
Mvh
Tesla service
Jag bokade 19: Maj när den nya service bulletinen kom ut. Fick sedan information att dom hade fått instruktioner att skicka tillbaka alla gamla drivaxlar och att nya skulle inkomma från Juli.GreenMachine skrev:Fick i förra veckan detta svar från Tesla då jag bokat service för drivaxlarna.
Mvh
Tesla service
Jag kan tänka mig att det är tillgången av dessa delar som nog är anledningen till det svar du fått. Inte att det kommer något annat senare i år. Är iaf min gissning….
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag hade min Model X inne för ett annat problem men passade på att be dem kolla på vibrationerna vid acceleration. Hämtade den idag och de har bytt drivaxlar och motorfästen för främre motorn enligt den nya servicebulletinen, som första bil i Segeltorp, och nu vibrerar det inte längre!
Bilen har ingen garanti kvar men tydligen gäller garantin ändå för detta problem.
Bilen har ingen garanti kvar men tydligen gäller garantin ändå för detta problem.
Äh vadå jag fick ju pröjsa 15k för detta förra året och då hade den gått 500 mil efter garanti. Kul för dig förstås men finns det någon enhetlig linje man kan gå på?ovelundkvist skrev:Jag hade min Model X inne för ett annat problem men passade på att be dem kolla på vibrationerna vid acceleration. Hämtade den idag och de har bytt drivaxlar och motorfästen för främre motorn enligt den nya servicebulletinen, som första bil i Segeltorp, och nu vibrerar det inte längre!
- GreenMachine
- Teslaägare
Tänker inte säga att du har fel men fick också detta svar kort efter att jag frågat när dom kan fixa min bil.Jonasm skrev:Jag bokade 19: Maj när den nya service bulletinen kom ut. Fick sedan information att dom hade fått instruktioner att skicka tillbaka alla gamla drivaxlar och att nya skulle inkomma från Juli.GreenMachine skrev:Fick i förra veckan detta svar från Tesla då jag bokat service för drivaxlarna.
Mvh
Tesla service
Jag kan tänka mig att det är tillgången av dessa delar som nog är anledningen till det svar du fått. Inte att det kommer något annat senare i år. Är iaf min gissning….
The solution will be announced soon, at this stage we do not have any solid date, but we are informed that it is getting developed.
Tesla Service
Okej, intressant.GreenMachine skrev:Tänker inte säga att du har fel men fick också detta svar kort efter att jag frågat när dom kan fixa min bil.Jonasm skrev:Jag bokade 19: Maj när den nya service bulletinen kom ut. Fick sedan information att dom hade fått instruktioner att skicka tillbaka alla gamla drivaxlar och att nya skulle inkomma från Juli.GreenMachine skrev:Fick i förra veckan detta svar från Tesla då jag bokat service för drivaxlarna.
Mvh
Tesla service
The solution will be announced soon, at this stage we do not have any solid date, but we are informed that it is getting developed.
Tesla Service
Till mig meddelade dom idag att dessa drivaxlar är helt omdesignade och nu skall lösa problemet permanent.
Men det har väl sagt samma sak tidigare, så det är väl möjligt att det är ytterligare problem och alternativ fix som jobbas på… Vi får se.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag tycker att du ska kontakta service och prata med dem om detta. Min bil har inte gått 8000 mil, men är över 4 år.HX100 skrev:Äh vadå jag fick ju pröjsa 15k för detta förra året och då hade den gått 500 mil efter garanti. Kul för dig förstås men finns det någon enhetlig linje man kan gå på?ovelundkvist skrev:Jag hade min Model X inne för ett annat problem men passade på att be dem kolla på vibrationerna vid acceleration. Hämtade den idag och de har bytt drivaxlar och motorfästen för främre motorn enligt den nya servicebulletinen, som första bil i Segeltorp, och nu vibrerar det inte längre!
Hej!
Jag har idag, 241205, fått reda på denna tre års gamla SB. Ska lämna in bilen för annat också. Har fått reda på att rabatterat pris 4000kr gäller. Dock ligger öven en felsökning på totalt 1250kr i kostnadsförslaget. Ska jag betala felsökning för SB???
Tack för svar!!!
Jag har idag, 241205, fått reda på denna tre års gamla SB. Ska lämna in bilen för annat också. Har fått reda på att rabatterat pris 4000kr gäller. Dock ligger öven en felsökning på totalt 1250kr i kostnadsförslaget. Ska jag betala felsökning för SB???
Tack för svar!!!
MS 2015 P85D insane+ 25000+ mil och fler ska det bli
Varför ska man behöva betala för en service bulletin? Är det 4000+1250kr som gäller fortfarande?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Jag tolkar det som pga att garantin gått ut.
Normala företag skulle ju inte ta betalt för ett garantijobb. Men Tesla kan.
Half shafts är inte fixat såvitt jag förstår ens på nyaste Palladium så man får räkna med att de går där med. För Palladium gäller ju garantin för de flesta än men jag räknar med att det torde komma en liknande för den versionen med.
Motorn ingår i garantin men man får betala för något kablage som måste bytas i samma veva, så ”garanti” är ju tveksamt att kalla det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5