Hittar inte dessa inställningar

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

maangee

Hittar inte dessa inställningar

Inlägg av maangee »

Hur gör man…..

• att inte sidospeglarna fälls in när bilen låses?
• ändra ljud när bilen låses, istället för det korta ”tut ljudet”?
• när man kör med automatisk styrning slutar det fungera när man byter fil?
• hastighets varning ljuder två gånger fast man bara kör 1km/h för fort, går det stänga av?
• när man har en bil vid sidan så lyser en liten orange prick som knappt syns, kan man få t.ex. sidolisten att lysa istället?
• vilket bar tryck ska man köra med på en LR M3 Highland? Tesla levererade med ca 0.5 bar mer än rekommenderat tror jag.
• i USA verkar det gå att betala 12 mån för premium connectivity och därmed lite billagare utslaget per månad, här ser jag bara att man köper per månad?
• är inte riktigt överens med automatiskt helljus, aktiveras för sent tycker jag, vill ha en on/off funktion?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Hittar inte dessa inställningar

Inlägg av spacecoin »

maangee skrev: 20 jul 2025 08:00
Hur gör man…..

• att inte sidospeglarna fälls in när bilen låses?
• ändra ljud när bilen låses, istället för det korta ”tut ljudet”?
• hastighets varning ljuder två gånger fast man bara kör 1km/h för fort, går det stänga av?
• när man har en bil vid sidan så lyser en liten orange prick som knappt syns, kan man få t.ex. sidolisten att lysa istället?
• vilket bar tryck ska man köra med på en LR M3 Highland? Tesla levererade med ca 0.5 bar mer än rekommenderat tror jag.
• i USA verkar det gå att betala 12 mån för premium connectivity och därmed lite billagare utslaget per månad, här ser jag bara att man köper per månad?
• är inte riktigt överens med automatiskt helljus, aktiveras för sent tycker jag, vill ha en on/off funktion?
PC kan bara köpas per månad i Sverige. Teslas AP slår av sig när man byter fil med ratten. De vill sälja ett tillägg för 40k till dig. Ja, autohelljusen är inte perfekta.

I övrigt hittar du svaren i ägarhandboken: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_se/
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

maangee skrev: 20 jul 2025 08:00
Hur gör man… […]

• vilket bar tryck ska man köra med på en LR M3 Highland? Tesla levererade med ca 0.5 bar mer än rekommenderat tror jag. […
För kanske 15 år sedan vill jag minnas att det förkom uppgifter i typ div. populärvetenskaplig press att man kunde spara lite bränsleförbrukning på att ha max 10% högre däcktryck än rekommenderat. Höjde man däcktrycket ännu mer angavs att man riskerade ojämnt slitage av däcken. Och för högt däcktryck ger ju ökat slitage i mitten av slitbanan om inte jag minns fel (orkar inte dubbelkolla).

Nu – ca 15 år senare – och enligt uppgift i typ div. samma populärvetenskaplig press så: "…] För det mesta anges två däcktryck för varje bilmodell med varje däckdimension. Ett för lätt last och ett för tung last respektive körning i hög fart. Oftast anges också det högre trycket som ett ECO-alternativ. Du kan välja det högre rekommenderade däcktrycket för just din bil och vald däckdimension, men överskrid inte det. […

https://www.vibilagare.se/bilfragan/bil ... acktrycket

Själv har jag erfarenhet från en mellanklassare med ca 1,4 tons tjänstevikt där jag hade det här högre däcktrycket för lättare last på mina europeiska friktionsvinterdäck. Dom däcken blev dock snedslitna… Kanske för att jag missade att justera däcktycket någon dag då det var varmare nere i södra Sverige… För sommardäcken gick det dock bra.

Highland produceras i Kina. Det har tidigare skrivits en del på bland annat det här forumet om att Tesla temporärt pumpar upp däcken med högre tryck för att undvika att däcken får så kallade ståplattor under transporten (Och det här gör inte bara Tesla, utan alla andra som också tillverkar bilar i regionen som sedan ska transporteras med båt till Europa). Ståplattor kan som jag minns det resultera i permanenta skador på däcken. Tror det har varit en av orsakerna när X antal tidiga ex. av Highland hade vibrationer i ~110 km/h… (Har för mig att det även fanns åtm. en ytterligare anledning…)

…Så anledningen till att dina däck hade 0,5 bar högre däcktryck än Tesla rekommenderar gissar jag berodde på att någon missat att justera tillbaka däcktrycket till rätt nivå efter båttransporten.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Vitok

Inlägg av Vitok »

maangee skrev:
Hur gör man…..

En S3XY commander löser dessa punkter.
Skriv svar