Siemens el-flygmotor
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Siemens el-flygmotor
Siemens elflygmotor väger in på 50 kg samt 9,5 kg för inverter. Motsvarande ice-motor väger 200 kg. Så frågan är, hur många kWh batterier får man in på 140 kg??
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Siemens el-flygmotor
De batterierna som Tesla hade i 85 packen hade densiteten 233 Wh/kg så det blir 32,62 kWh. Detta är batterier och sen tillkommer paketet runt batterierna.AGCF skrev:Siemens elflygmotor väger in på 50 kg samt 9,5 kg för inverter. Motsvarande ice-motor väger 200 kg. Så frågan är, hur många kWh batterier får man in på 140 kg??
Re: Siemens el-flygmotor
Bränslet väger också så de kanske kan ta in lite mer batterier? Sen borde det gå att öka antalet kW i motor utan att vikten rusar lika mycket som för en ICE.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Siemens el-flygmotor
Jag glömde att man har med sig upp till 225 kg bränsle vid full tank. Fördel med batterier är att vikten kan fördelas bra, nackdel att man inte kan tanka mindre mängd om man har mycket passagerarvikt. 365 kg batterier det borde vara tillräckligt inom några år för att slå.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com