Siemens el-flygmotor

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Siemens el-flygmotor

Inlägg av AGCF »

image.jpg
Siemens elflygmotor väger in på 50 kg samt 9,5 kg för inverter. Motsvarande ice-motor väger 200 kg. Så frågan är, hur många kWh batterier får man in på 140 kg??
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Siemens el-flygmotor

Inlägg av vigge50 »

AGCF skrev:
image.jpg
Siemens elflygmotor väger in på 50 kg samt 9,5 kg för inverter. Motsvarande ice-motor väger 200 kg. Så frågan är, hur många kWh batterier får man in på 140 kg??
De batterierna som Tesla hade i 85 packen hade densiteten 233 Wh/kg så det blir 32,62 kWh. Detta är batterier och sen tillkommer paketet runt batterierna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Siemens el-flygmotor

Inlägg av LarsL »

Bränslet väger också så de kanske kan ta in lite mer batterier? Sen borde det gå att öka antalet kW i motor utan att vikten rusar lika mycket som för en ICE.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Siemens el-flygmotor

Inlägg av AGCF »

Jag glömde att man har med sig upp till 225 kg bränsle vid full tank. Fördel med batterier är att vikten kan fördelas bra, nackdel att man inte kan tanka mindre mängd om man har mycket passagerarvikt. 365 kg batterier det borde vara tillräckligt inom några år för att slå.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Skriv svar