0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

toppo
elbilist
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: 0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Inlägg av toppo »

manneson skrev: 20 jul 2025 18:01
Maetlarv skrev: 20 jul 2025 16:29
manneson skrev: 20 jul 2025 15:04
Fredrik j skrev: 20 jul 2025 11:23
Vindens skrev: 20 jul 2025 10:45


Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.

Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.

Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Om det hade stämt så får du gärna förklara varför så gott som alla ÅF alltid har en drös helt nya bilar i lager.
Svaret är att dom beställer massvis med bilar baserat på förväntad försäljning.
Njae, faktiskt väldigt ovanligt i dagens läge att ÅF chansar och beställer bilar. På den tiden bilarna sålde sig själva var det vanligt, men inte i dagens läge. ÅF får vanligen idag enbart beställa bilar som har en slutkund, de vill inte stå med osålda bilar de behöver rea ut. Det du däremot syftar på att generalagenten/tillverkaren till viss del gör som Tesla och håller produktionen uppe för att kunna hålla en del bilar för snabb leverans. Finns många kunder som vill ha en standardbil som gärna är tillgänglig inom 1-4 veckor än att behöva vänta 2-3 månader på en specifik specifikation. Så jobbar både Polestar, Volkswagen och Volvo.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Inlägg av Fredrik j »

Tillverkarna har dessutom avtal angående volymer med underleverantörer så det ibland kan bli bättre att tillverka bilen och sälja med rabatt än att inte tillverka den. Det hänger då på att man inte säljer till en kund som hade betalat ordinarie istället. Det är ju en av anledningarna till att slutpriserna inte är öppna. Det finns för och nackdelar med bägge.
Maetlarv
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: 0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Inlägg av Maetlarv »

manneson skrev: 20 jul 2025 18:01
Maetlarv skrev: 20 jul 2025 16:29
manneson skrev: 20 jul 2025 15:04
Fredrik j skrev: 20 jul 2025 11:23
Vindens skrev: 20 jul 2025 10:45


Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.

Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.

Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Om det hade stämt så får du gärna förklara varför så gott som alla ÅF alltid har en drös helt nya bilar i lager.
Svaret är att dom beställer massvis med bilar baserat på förväntad försäljning.
Som jag skrev är det olika på olika marknader. Men vad gäller Volvo cars så är det de facto som jag skrev. Det hindrar ju inte att även Volvos ÅF i sverige har bilar på lager, de måste ju ha bilar för provkörningar etc och ibland köper de bilar på spekulation innan de har sålt dem i de lägen de tror det är lönsamt eller när Volvo ger dem extra rabatter för att trycka ut mer bilar av olika skäl etc etc
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Inlägg: 599
Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
Ort: Roslagen
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: 0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Inlägg av T4s »

manneson skrev: 20 jul 2025 18:01
Maetlarv skrev: 20 jul 2025 16:29
manneson skrev: 20 jul 2025 15:04
Fredrik j skrev: 20 jul 2025 11:23
Vindens skrev: 20 jul 2025 10:45


Tesla arbetar inte som de flesta tillverkare.

Det blir mer Flow att snabbt och smidigt leverera så många bilar som möjligt till marknader med uppåtgående trend i försäljning. En stor del är hur Tesla styr logistiken kring leveranser är hur de satsar. Styrs fler bilar till en region är det mer fördelaktigt mer större rabatter på dessa marknader.
Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.

Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Om det hade stämt så får du gärna förklara varför så gott som alla ÅF alltid har en drös helt nya bilar i lager.
Svaret är att dom beställer massvis med bilar baserat på förväntad försäljning.
Försök köp en så ska du se att de gärna säljer en från fabrik istället.

Blir lokala lagret stort kör man en kort privatleasing-kampanj och säljer om bilarna inom 12-36 mån.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4439
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Inlägg av jonasl »

Jag köpte in lastbilar till jobbet för ett par år sedan och behövde ha leverans inom 6 månader (nya miljöregler som trädde i kraft). Var i kontakt med flera ÅF men väldigt få kunde leverera med så kort varsel. Var i kontakt med flera Volvo- och Scania-ÅF.

En Merca-ÅF hade dock beställningar i kö, inte exakt det vi önskade men det gick att ändra ganska nära inpå produktionsstarten så det gick att lösa. Bland annat längden (vi skulle flytta befintlig påbyggnad) och lastvikten justerades om jag inte minns fel.

Antar att det är samma med bil-ÅF, vissa har beställningar på kö som kan justeras lite med tillval, färg osv, och kan då sälja till kunder som annars gått någon annanstans.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: 0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Inlägg av mussla »

Fredrik j skrev: 20 jul 2025 19:30
mussla skrev: 20 jul 2025 17:30
Maetlarv skrev: 20 jul 2025 16:29
manneson skrev: 20 jul 2025 15:04
Fredrik j skrev: 20 jul 2025 11:23


Bilarna byggs ju i berlin och är ju redan i regionen från början. Tesla har väl inga lokala lager utan distribuerar byggda bilar till det land efterfrågan finns?
Poängen med rabatter är ju att skapa mer efterfrågan.

Det är ju riktigt att tesla inte arbetar som andra tillverkare. Man tillverkar ju inte bilar på beställningar utan på prognoser. Risken med det arbetssättet är ju att man blir sittande med ett lager.
Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Kan vara så. Ett annat skäl till att Tesla kan tillverka i förväg är att de inte har massa olika paket och tillval.
Tesla begränsar ju paket och tillval just för att kunna bygga bilar i förväg.
Ja, det var precis min poäng.
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 0-ränteerbjudandet på Model Y, borta?

Inlägg av Fredrik j »

mussla skrev: 21 jul 2025 17:04
Fredrik j skrev: 20 jul 2025 19:30
mussla skrev: 20 jul 2025 17:30
Maetlarv skrev: 20 jul 2025 16:29
manneson skrev: 20 jul 2025 15:04


Nja, det är ju inte direkt så att andra biltillverkare har köpare till alla bilar de tillverkar. Snarare har de ett mellanled som beställer, dvs deras ÅF. Dvs ”lagret” hamnar där.
Rent historiskt har de också haft betydligt större lager än Tesla.
Det där är inte helt sant. Det beror mycket på marknad och tillverkare etc.
Som ett exempel: om du beställer en Volvo i sverige så tillverkas den normalt inte förrän slutkunden har beställt den, dvs det är ren kundorderstyrning även om beställningen oftast formellt går via en ÅF. I Usa däremot fungerar det oftast som du beskriver dvs en amerikansk kund köper en bil som ÅF har stående i sitt lager. Till stor del är det en fråga om att amerikanska kunder inte accepterar långa leveranstider utan vill ha med sig bilen hem direkt annars går de till någon annan.
Kan vara så. Ett annat skäl till att Tesla kan tillverka i förväg är att de inte har massa olika paket och tillval.
Tesla begränsar ju paket och tillval just för att kunna bygga bilar i förväg.
Ja, det var precis min poäng.
Nackdelen med det arbetssättet är ju att man riskerar att sitta med ett lager man inte får sålt.
Skriv svar