Tips på var man kan campa med bilen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Tips på var man kan campa med bilen

Inlägg av mussla »

Hej!

Yngsta dottern är sugen på att campa. I stället för att slå upp tältet funderar jag på att campa med henne i bilen 1-2 nätter. Vi har en bekväm och tjock tältmadrass som kan passa.

Nu säker jag tips på var man kan åka. Utgår från Stockholm och kan tänka mig ett köra 50 mil åt något håll. Bra om det finns laddmöjlighet i området, bad och toalett o.s.v.

Några tips?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Tips på var man kan campa med bilen

Inlägg av tor-ake »

Som alltid finns det en app för det :-) Ladda ned appen "Ställplatser" och så kör du dit vädret är bra.

Tjuvfiska jätteostron i Tjörntrakten kan ju vara skoj med barn. (Jag säger tjuvfiska, för numer får man egentligen inte plocka dem som man fick för att par år sedan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Hok

Inlägg av Hok »

En annan app som funkar bra är park4night.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hur är det generellt med att parkera med vanlig bil (personbil klass I) på husbils- (personbil klass II) parkeringar/ställplatser? Tillåts det? Man får ju inte stå där med husvagn.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jerker skrev: 22 jul 2025 12:09
Hur är det generellt med att parkera med vanlig bil (personbil klass I) på husbils- (personbil klass II) parkeringar/ställplatser? Tillåts det? Man får ju inte stå där med husvagn.
Om det är husbilsskylten eller en tilläggstavla om pb klass 2 då får man inte stå där med vanlig bil även om man pröjsar. Ställplatser som exvis kommunerna gör i ordning brukar vara endast pb kl. 2, men privata ställplatser och lite mer ad hoc som t.ex badplatsparkeringar och i naturreservat, där får man stå så klart. Om det inte är skyltat att camping är förbjudet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

För dwt 1a så är en madrass formad efter bilen kanon om man ska sova 2! Finns både uppblåsbar och fast
Mörkläggning, solskydd är att rekommendera på rutorna. Gärna yttre solskydd på fram/bakruta också när det är stekande sol
Vi brukar ha grillen, trangia/gas, såg/yxa, kol/ved +tbh i frunken och fiske/supbrädor i takboxen alternativt i bagaget på kortare tur.

Vart man åker brukar inte vara så noga med barn bara man gör roliga saker.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare

Inlägg av Skogslasse »

Du kan ju alltid ta en titt på Sikargården, mellan Katrineholm och Norrköping. Ligger vid en sjö och bara 2 mil från SC (och en mil från mig)
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev: 22 jul 2025 12:30
Om det är husbilsskylten eller en tilläggstavla om pb klass 2 då får man inte stå där med vanlig bil även om man pröjsar. Ställplatser som exvis kommunerna gör i ordning brukar vara endast pb kl. 2, men privata ställplatser och lite mer ad hoc som t.ex badplatsparkeringar och i naturreservat, där får man stå så klart. Om det inte är skyltat att camping är förbjudet.
Ja, det är ju precis detta som är problemet med att campa i bil. Man blir portad från många ställplatser fast man borde kunna få stå där. Men jag förstår om man bara tillåter husbilar eftersom man kan använda skyltning som förbjuder folk att bara parkera sina bilar där utan att vara ute och campa.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 22 jul 2025 13:49
tor-ake skrev: 22 jul 2025 12:30
Ja, det är ju precis detta som är problemet med att campa i bil. Man blir portad från många ställplatser fast man borde kunna få stå där. Men jag förstår om man bara tillåter husbilar eftersom man kan använda skyltning som förbjuder folk att bara parkera sina bilar där utan att vara ute och campa.
Ja, det är nog inte själva campandet i bil man vill begränsa utan man vill undvika att ställplatserna utnyttjas som parkeringsplats för bilar. Det träffar ju lite snett på folk som vill sova i bilen.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Borde ju drabba "plåtisar" med då ?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Ta med en vanlig brandvarnare. Bilen har väl 15 gånger mindre risk att brinna vs fossilbil. Men man har mobiler och kanske annat som kan brinna. Litet utrymme blir snabbt rökfyllt.
Jag brukar kolla kartan i bilen, brukar va lätt att hitta något återvändsgränd i skogen utan trafik.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

repulsiv skrev: 22 jul 2025 16:50
Borde ju drabba "plåtisar" med då ?
Dom är klassificerade som husbilar i bilregistret. Om det inte är ett hemmabygge förstås.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kriteriet är fast sovplats och fast kök/kokplatta. Dvs de flesta plåtisar även hembyggda (om det är omreggade korrekt) ska vara pb 2. Men det finns undantag, VW California Beach saknar fast kök och ska registreras som vanlig pb.

Det kan vara en fördel eftersom pb 2 är portade från väldigt många parkeringar numera.

Mitt restips är stenbrottet i Kinnekulle, grym natur och det ganska populärt ställe för fricamping.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

Där du kan parkera med en bil kan du också sova i den. Åk dit du vill (badplats etc) och hitta närmsta parkering.

Jag har köpt riktig madrass på Blocket för 50 kr sågat till.

Sover bättre i bilen än hemma i mio-sängen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

En vanlig madrass i storlek 190 x 90 passar perfekt i model Y

https://www.amazon.se/Traumnacht-Easy-C ... B07V1MZKVC
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

Tack för alla tips! Mycket uppskattat!

Jag och dottern testade att sova i bilen på uppfarten. Jag tycker att det var svårt för min 187 cm långa kropp att få plats. När jag körde fram framstolarna så blev det gott om utrymme men även en grop mellan det fällda baksätet och framstolen. Kanske kan jag lägga in en träskiva där (hatthyllan?) för att täcka hålet.

Bra tips med apparna! Ställplatser gillar jag skarpt. Fanns ju hur många som helst över hela landet.
Model Y LR AWD -24
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

mussla skrev: 22 jul 2025 08:43
Hej!

Yngsta dottern är sugen på att campa. I stället för att slå upp tältet funderar jag på att campa med henne i bilen 1-2 nätter. Vi har en bekväm och tjock tältmadrass som kan passa.

Nu säker jag tips på var man kan åka. Utgår från Stockholm och kan tänka mig ett köra 50 mil åt något håll. Bra om det finns laddmöjlighet i området, bad och toalett o.s.v.

Några tips?
Eksjö?

Vet ju inte vad hon har för intressen, men om man gillar en småstad (betoning på små;)) med "en av Sveriges bäst bevarade trästäder, med arkitektur och minnen från mer än fyra sekler. […] Många av de nuvarande husen är alltså byggda under 16-, 17- och 1800-talet."
https://www.visitsmaland.se/upptack/bes ... den-eksjo/

Var väl lite drygt 25 år sedan jag själv gick den guidade turen, men då kunde man även gå in i en bevarad interiör i ett av husen. Verkar som det fortfarande är möjligt:
https://eksjo.se/underwebbar/eksjo-muse ... ska-garden

I närheten finns även det här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skurugata_naturreservat
https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/ ... &sort=none
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skuruhatt

Brasklappen här är dock som sagt att jag inte själv vet vilken 'kvalitet' det ovanstående håller idag, men det kan man säkert googla sig fram till.

Finns även massvis med små sjöar runt den här småstan som man kan bada i. Har dock inte koll på 'mygg-läget'. Hörde på radion för X veckor sedan att det var mindre mygg i år, men gissar att det kan ha ändrat sig sen dess och variera lokalt…

Har inte heller koll på laddmöjligheterna, men gissar att det inte är något större problem…

EDIT:
Finns tydligen två små 'trästäder' till…
https://www.tretrastader.se/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar