Hur hantera överfulla SuC?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Sueco »

Nyss hemkommen från en långtur till södra tyskland och hade några stressiga besök på SuC längs autobahn. I sverige har jag råkat ut för kö någon gång och där finns oftast ett inofficielt kösystem så det har funkat rätt ok. I tyskland var det annorlunda. Kaos! Alla försökte hugga så fort det blev en plats ledig. Därtill såklart olika bilmärken som ibland blockerar två laddare.

Som svensk vän av ordning och rättvisa blev det inte en speciellt kul upplevelse. Vad har ni för taktiker?

Som jag förstår det så behöver alla som laddar på SuC antingen en Tesla eller Tesla-appen. Varför fixar inte Tesla ett digitalt kösystem vid fulla stationer, det borde väl vara möjligt om alla involverade bilmärken är kända på förhand?
MY LR AWD -24 HW4
Electron
Inlägg: 809
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Electron »

Finns andra laddare som funkar lika bra eller bättre. Enligt ChargeFinder så ser det ut att finnas gott om 150 kW eller snabbare laddare.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

Jag har nyss kört i västra Tyskland mot Belgien och känner inte alls igen det du beskriver. Gott om plats på Teslas laddare och den enda kön vi upplevde var i Helsingborg på utresan. Vi som inte kör Tesla har i appen meddelat vilken bil vi kör och vilken räckvidd vi uppskattar att bilen har så Tesla har information för att ha ett kösystem. Dock skulle man behöva förbättra märkningen av platserna. Det är väldigt svårt att se vilken plats som är vilken utan att gå ur bilen på många ställen. ibland är också märkliga trasig då den ofta är ett klistermärke. Det gäller också trasiga laddare som är svåra att se innan man försöker ladda.
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Sueco »

Jag kan såklart haft lite otur men situationen var samma både på vägen söderut och norrut. Vi körde dagtid på helgdagar, kan hända att det är makant värre än andra dagar/tider.

Helt enig att märkningen kunde varit bättre och nödvändig för ett ev. nödsystem. Det kanske förstör bilden av enkelhet som man säkert vill kommunicera.

Användning av andra laddkedjor i tyskland fick jag lägga oproportionerligt mycket tid, frustration och svordommar på. Fruktansvärt dålig funktion och gränssnitt. Flertalet fick jag ge upp på. En av dem har forfarande inte returnerat det oskäliga reservationsbeloppet på €150 som de drog. Dyra var de också, som mest €0.78/kWh. Väldigt vanligt att de var trasiga också.

Detta var första gången på länge som jag körde bil i tyskland (senast slutet på -90 talet när jag jobbade mycket där). Lade märke till att de inte tillämpar blixtlåsprincipen i trafiken så det kanske delvis kan förklara vilda västern på SuC.
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av repulsiv »

Tyskland är ett U-land vad det gäller biltrafik rent allmänt, så jag är inte förvånad..

Folk som tjatar om att autobahn ska vara så bra kan ju aldrig ha kört där, eller aldrig kört på en svensk motorväg.

Och man kan inte betala med visa/mastercard på alla bensinmackar.. really ?

Alla toaletter efter vägarna är skitäckliga och kostar massor av pengar..

..Med reservation för att det var sex år sen jag körde i tyskland senast.. kommer att undvika att göra det igen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Vi hamande på en Ionity i helgen men bara 6 laddare och 2 i kö.. dansken höll på att köra in i både en och två bilar när en plats blev ledig, antar de var hans tur.. vi tittade en stund på chargefinder hade ju 20 % kvar då de gått mindre el än bilen hade räknat med.. Vi körde förbi första suc som hade 1 plats av 8 ledig, troligen kö och sen tog vi nästa där var de gott om plats.. typ 5 upptagna av 12. Ja de var tätt med suc i detta området.
Men ja de är svårt de där, inte lätt att planera och svårt att veta hur de ser ut när man kommer fram men vi lyckades hyffsat.. får se hur de går på vägen hem.

Håller med om att de är svårt med andra laddnätverk i Tyskland, men vet ju aldrig hur man ska betala, och att köra roaming abbonemang är DYRT. Vi har siktat allt mot Ionity och suc på själva resan till målet.

Och ja varken Eon eller cirkel k laddare vi såg i Tyskland funkade med svenska apparna, ganska dåligt får jag säga.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Kört 600 problemfria mil genom åtta länder i sommar, enda kön ca 10 min var i Markaryd pga flertalet defekta stolpar. Laddar enbart på SuC.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av chaffis75 »

holden skrev: 22 jul 2025 16:59
Kört 600 problemfria mil genom åtta länder i sommar, enda kön ca 10 min var i Markaryd pga flertalet defekta stolpar. Laddar enbart på SuC.
Hjälper ju tyvärr inte de som hamnar i kö.. jag har bara köra ca 120 mil genom Europa och hamnar i kö två gånger, den ena löstes dock på ca 1 minut men den andra hade tagit tid om vi hade väntat vill säga.
Vi har även hoppat laddare där de fanns tydliga tecken på kö om man tittade i appen..
Så jo köer finns i Europa..

Ja lödde tycker jag de varit kö på dagligen sedan den nyöppnade, ja nästan Europa 😝
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:11
holden skrev: 22 jul 2025 16:59
Kört 600 problemfria mil genom åtta länder i sommar, enda kön ca 10 min var i Markaryd pga flertalet defekta stolpar. Laddar enbart på SuC.
Hjälper ju tyvärr inte de som hamnar i kö.. jag har bara köra ca 120 mil genom Europa och hamnar i kö två gånger, den ena löstes dock på ca 1 minut men den andra hade tagit tid om vi hade väntat vill säga.
Vi har även hoppat laddare där de fanns tydliga tecken på kö om man tittade i appen..
Så jo köer finns i Europa..

Ja lödde tycker jag de varit kö på dagligen sedan den nyöppnade, ja nästan Europa 😝
Att det kan bli kö under vissa omständigheter är ju självklart, jag upplevde dock min första kö den här sommaren efter tre långresor i Europa de senaste fem åren. När alla tjockholmare ska trängas i samma skidbacke en vecka om året är väl praktexemplet på ”ladestaugefahr”.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av chaffis75 »

holden skrev: 22 jul 2025 19:32
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:11
holden skrev: 22 jul 2025 16:59
Kört 600 problemfria mil genom åtta länder i sommar, enda kön ca 10 min var i Markaryd pga flertalet defekta stolpar. Laddar enbart på SuC.
Hjälper ju tyvärr inte de som hamnar i kö.. jag har bara köra ca 120 mil genom Europa och hamnar i kö två gånger, den ena löstes dock på ca 1 minut men den andra hade tagit tid om vi hade väntat vill säga.
Vi har även hoppat laddare där de fanns tydliga tecken på kö om man tittade i appen..
Så jo köer finns i Europa..

Ja lödde tycker jag de varit kö på dagligen sedan den nyöppnade, ja nästan Europa 😝
Att det kan bli kö under vissa omständigheter är ju självklart, jag upplevde dock min första kö den här sommaren efter tre långresor i Europa de senaste fem åren. När alla tjockholmare ska trängas i samma skidbacke en vecka om året är väl praktexemplet på ”ladestaugefahr”.
Jo men de lät lite på dig som de aldrig var kö.. de är kö ibland.

Och ja vi med barn har inte många veckor att välja på vad det gäller skidresa där vi dessutom får betala minst de dubbla och stå i laddkö, så lyckliga är vi 😝😎
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:40
holden skrev: 22 jul 2025 19:32
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:11
holden skrev: 22 jul 2025 16:59
Kört 600 problemfria mil genom åtta länder i sommar, enda kön ca 10 min var i Markaryd pga flertalet defekta stolpar. Laddar enbart på SuC.
Hjälper ju tyvärr inte de som hamnar i kö.. jag har bara köra ca 120 mil genom Europa och hamnar i kö två gånger, den ena löstes dock på ca 1 minut men den andra hade tagit tid om vi hade väntat vill säga.
Vi har även hoppat laddare där de fanns tydliga tecken på kö om man tittade i appen..
Så jo köer finns i Europa..

Ja lödde tycker jag de varit kö på dagligen sedan den nyöppnade, ja nästan Europa 😝
Att det kan bli kö under vissa omständigheter är ju självklart, jag upplevde dock min första kö den här sommaren efter tre långresor i Europa de senaste fem åren. När alla tjockholmare ska trängas i samma skidbacke en vecka om året är väl praktexemplet på ”ladestaugefahr”.
Jo men de lät lite på dig som de aldrig var kö.. de är kö ibland.

Och ja vi med barn har inte många veckor att välja på vad det gäller skidresa där vi dessutom får betala minst de dubbla och stå i laddkö, så lyckliga är vi 😝😎

Laddkö till fjällen går ju att mildra genom att ladda annorlunda mot dom flesta andra.
När det gäller laddköer nere i europa är det ju knappast ett problem. Skulle kunna vara samma där, försök undvik en tidpunkt när alla vill ladda. Samma gäller köerna på autobahn. Man bör ju av naturliga skäl försöka undvika att åka förbi stora städer i rusningstrafik.
Generellt fungerar tyskarnas motorvägsnät mycket bra. Uppskattar att jag kört 4-5000’ mil på tyska vägar senaste 15-20åren utan några anmärkningsvärda problem. Senaste resan var ca. 150mil i förra veckan.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 22 jul 2025 20:25
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:40
holden skrev: 22 jul 2025 19:32
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:11
holden skrev: 22 jul 2025 16:59
Kört 600 problemfria mil genom åtta länder i sommar, enda kön ca 10 min var i Markaryd pga flertalet defekta stolpar. Laddar enbart på SuC.
Hjälper ju tyvärr inte de som hamnar i kö.. jag har bara köra ca 120 mil genom Europa och hamnar i kö två gånger, den ena löstes dock på ca 1 minut men den andra hade tagit tid om vi hade väntat vill säga.
Vi har även hoppat laddare där de fanns tydliga tecken på kö om man tittade i appen..
Så jo köer finns i Europa..

Ja lödde tycker jag de varit kö på dagligen sedan den nyöppnade, ja nästan Europa 😝
Att det kan bli kö under vissa omständigheter är ju självklart, jag upplevde dock min första kö den här sommaren efter tre långresor i Europa de senaste fem åren. När alla tjockholmare ska trängas i samma skidbacke en vecka om året är väl praktexemplet på ”ladestaugefahr”.
Jo men de lät lite på dig som de aldrig var kö.. de är kö ibland.

Och ja vi med barn har inte många veckor att välja på vad det gäller skidresa där vi dessutom får betala minst de dubbla och stå i laddkö, så lyckliga är vi 😝😎

Laddkö till fjällen går ju att mildra genom att ladda annorlunda mot dom flesta andra.
När det gäller laddköer nere i europa är det ju knappast ett problem. Skulle kunna vara samma där, försök undvik en tidpunkt när alla vill ladda. Samma gäller köerna på autobahn. Man bör ju av naturliga skäl försöka undvika att åka förbi stora städer i rusningstrafik.
Generellt fungerar tyskarnas motorvägsnät mycket bra. Uppskattar att jag kört 4-5000’ mil på tyska vägar senaste 15-20åren utan några anmärkningsvärda problem. Senaste resan var ca. 150mil i förra veckan.
Jag har nog kört minst lika många mil i Europa/ Tyskland men anser nog svenska motorvägar fungerar bättre.och ja då vor jag längs e6 i Skåne där de är olyckor stup i kvarten rent ut sagt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

chaffis75 skrev: 22 jul 2025 21:16
Fredrik j skrev: 22 jul 2025 20:25
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:40
holden skrev: 22 jul 2025 19:32
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:11


Hjälper ju tyvärr inte de som hamnar i kö.. jag har bara köra ca 120 mil genom Europa och hamnar i kö två gånger, den ena löstes dock på ca 1 minut men den andra hade tagit tid om vi hade väntat vill säga.
Vi har även hoppat laddare där de fanns tydliga tecken på kö om man tittade i appen..
Så jo köer finns i Europa..

Ja lödde tycker jag de varit kö på dagligen sedan den nyöppnade, ja nästan Europa 😝
Att det kan bli kö under vissa omständigheter är ju självklart, jag upplevde dock min första kö den här sommaren efter tre långresor i Europa de senaste fem åren. När alla tjockholmare ska trängas i samma skidbacke en vecka om året är väl praktexemplet på ”ladestaugefahr”.
Jo men de lät lite på dig som de aldrig var kö.. de är kö ibland.

Och ja vi med barn har inte många veckor att välja på vad det gäller skidresa där vi dessutom får betala minst de dubbla och stå i laddkö, så lyckliga är vi 😝😎

Laddkö till fjällen går ju att mildra genom att ladda annorlunda mot dom flesta andra.
När det gäller laddköer nere i europa är det ju knappast ett problem. Skulle kunna vara samma där, försök undvik en tidpunkt när alla vill ladda. Samma gäller köerna på autobahn. Man bör ju av naturliga skäl försöka undvika att åka förbi stora städer i rusningstrafik.
Generellt fungerar tyskarnas motorvägsnät mycket bra. Uppskattar att jag kört 4-5000’ mil på tyska vägar senaste 15-20åren utan några anmärkningsvärda problem. Senaste resan var ca. 150mil i förra veckan.
Jag har nog kört minst lika många mil i Europa/ Tyskland men anser nog svenska motorvägar fungerar bättre.och ja då vor jag längs e6 i Skåne där de är olyckor stup i kvarten rent ut sagt.
På vilket sätt? Fri fart är mycket effektivt för att få bra flöde. Det kräver mer uppmärksamhet och medvetenhet men det frigörs ju kapacitet när man slipper stirra på trafiksäkerhetsmätaren hela tiden
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev: 22 jul 2025 21:22
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 21:16
Fredrik j skrev: 22 jul 2025 20:25
chaffis75 skrev: 22 jul 2025 19:40
holden skrev: 22 jul 2025 19:32


Att det kan bli kö under vissa omständigheter är ju självklart, jag upplevde dock min första kö den här sommaren efter tre långresor i Europa de senaste fem åren. När alla tjockholmare ska trängas i samma skidbacke en vecka om året är väl praktexemplet på ”ladestaugefahr”.
Jo men de lät lite på dig som de aldrig var kö.. de är kö ibland.

Och ja vi med barn har inte många veckor att välja på vad det gäller skidresa där vi dessutom får betala minst de dubbla och stå i laddkö, så lyckliga är vi 😝😎

Laddkö till fjällen går ju att mildra genom att ladda annorlunda mot dom flesta andra.
När det gäller laddköer nere i europa är det ju knappast ett problem. Skulle kunna vara samma där, försök undvik en tidpunkt när alla vill ladda. Samma gäller köerna på autobahn. Man bör ju av naturliga skäl försöka undvika att åka förbi stora städer i rusningstrafik.
Generellt fungerar tyskarnas motorvägsnät mycket bra. Uppskattar att jag kört 4-5000’ mil på tyska vägar senaste 15-20åren utan några anmärkningsvärda problem. Senaste resan var ca. 150mil i förra veckan.
Jag har nog kört minst lika många mil i Europa/ Tyskland men anser nog svenska motorvägar fungerar bättre.och ja då vor jag längs e6 i Skåne där de är olyckor stup i kvarten rent ut sagt.
På vilket sätt? Fri fart är mycket effektivt för att få bra flöde. Det kräver mer uppmärksamhet och medvetenhet men det frigörs ju kapacitet när man slipper stirra på trafiksäkerhetsmätaren hela tiden
Jag stirrar aldrig på hastighetsmätaren i Sverige, sätt bara din farthållare så slipper du de.

Hastigheten i Tyskland går upp och ner hela tiden väldigt ryckigt, de är ingen lugn körning där man tuffar på med sina mil. Jag får ofta en lägre medelhastighet i Tyskland än i Sverige trots den såkallade fria farten.
Sen är de ofta köer pågrund av tät trafik, olycka och vägarbeten.
De kommer någon kurva på motorvägen så får man plötsligt bara köra i 100 eller 80.
Ofta väldigt hetsig trafik..
Nej fri fart är inte bra för trafik flöde..
Inte för jag förespråkar de men de säga att en hastighet runt 80 är de som är bäst för att en väg ska nå sin peak i kapacitet, dvs bilar per timme som passerar.

Men undrar om vi inte debatterat detta i någon tråd tidigare för längesedan.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 30 okt 2024 11:43

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Teslaaa »

Precis kört från Sverige till Kroatien. Inga köer på någon av de SUC vi laddade vid.

Angående motorvägarna i Tyskland så flöt det på fint trots arbeten på några sträckor. Tycker generellt att det är lättare att köra på autobahn, medtrafikanter lämnar utrymme vid påfart, vänster körfält är en omkörningsfil även i praktiken, åtminstone mer än i sverige är min personliga erfarenhet. Säkerhetstänk existerar, lämna plats för eventuella utryckningsfordon vid köbildning, varna medtrafikanter vid hastiga köbildningar, tavlor längs vägen som påminner om ovan nämnda saker och annat så som avstånd,

Och man kan köra genom hela landet utan att se en stadskärna, borde Sveriges infrastruktur dra lärdom av så slipper danskar sitta i köer med göteborgare genom tingstadstunneln när de ska upp till norge.

Bilen saknade uppkoppling genom hela Österrike om någon behöver veta det. Men som nämnt inga köer vid Suc.
Avsaknad av vettiga toaletter var ett stort minus vid flera suc, en var ur funktion, två tog ej emot kortbetalning, en var ett utedass som solade i 30 graders värme. Så 4 av 8 laddstopp blev det skippa toabesök.

Något man kan testa vid köbildning är att fråga de som laddar hur lång tid de har kvar och försöka snacka ihop sig med de som väntar om vem som står näst på tur.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Man får ju göra lite research, går man okritiskt på bilens förslag på SuC kan man hamna i något industriområde utan faciliteter.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 22 jul 2025 22:37
Man får ju göra lite research, går man okritiskt på bilens förslag på SuC kan man hamna i något industriområde utan faciliteter.
En taktik vi kört på dom två europaresor vi gjort med elbil är att stanna för lunch i en stad nära den tilltänkta laddstationen. Äta lunch men skippa kaffet och dricka det under laddningen. Också trevligt med en promenad efter maten. Kaffe finns ju vid dom flesta SuC.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 22 jul 2025 22:44
holden skrev: 22 jul 2025 22:37
Man får ju göra lite research, går man okritiskt på bilens förslag på SuC kan man hamna i något industriområde utan faciliteter.
En taktik vi kört på dom två europaresor vi gjort med elbil är att stanna för lunch i en stad nära den tilltänkta laddstationen. Äta lunch men skippa kaffet och dricka det under laddningen. Också trevligt med en promenad efter maten. Kaffe finns ju vid dom flesta SuC.
Ja, det är en strategi. Med två kids i baksätet brukar vi se till att ha tillräckligt låg SoC för att hinna äta och tar med kaffet i bilen istället.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 22 jul 2025 22:59
Fredrik j skrev: 22 jul 2025 22:44
holden skrev: 22 jul 2025 22:37
Man får ju göra lite research, går man okritiskt på bilens förslag på SuC kan man hamna i något industriområde utan faciliteter.
En taktik vi kört på dom två europaresor vi gjort med elbil är att stanna för lunch i en stad nära den tilltänkta laddstationen. Äta lunch men skippa kaffet och dricka det under laddningen. Också trevligt med en promenad efter maten. Kaffe finns ju vid dom flesta SuC.
Ja, det är en strategi. Med två kids i baksätet brukar vi se till att ha tillräckligt låg SoC för att hinna äta och tar med kaffet i bilen istället.
Vi har också bilat långt med små kids i baksätet. För oss var det fokus på frukost och middag efter vi stannat. Mellanmål under dagen. Mackor och frukt men också chips, godis och glass (det var ju semester).
Lekplats är bra för att springa små barn trötta.
Men det var ett tag sen nu och elbilslivet är barnfritt. Då blir det restauranger inne i stan istället.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av holden »

Fredrik j skrev: 22 jul 2025 23:25
holden skrev: 22 jul 2025 22:59
Fredrik j skrev: 22 jul 2025 22:44
holden skrev: 22 jul 2025 22:37
Man får ju göra lite research, går man okritiskt på bilens förslag på SuC kan man hamna i något industriområde utan faciliteter.
En taktik vi kört på dom två europaresor vi gjort med elbil är att stanna för lunch i en stad nära den tilltänkta laddstationen. Äta lunch men skippa kaffet och dricka det under laddningen. Också trevligt med en promenad efter maten. Kaffe finns ju vid dom flesta SuC.
Ja, det är en strategi. Med två kids i baksätet brukar vi se till att ha tillräckligt låg SoC för att hinna äta och tar med kaffet i bilen istället.
Vi har också bilat långt med små kids i baksätet. För oss var det fokus på frukost och middag efter vi stannat. Mellanmål under dagen. Mackor och frukt men också chips, godis och glass (det var ju semester).
Lekplats är bra för att springa små barn trötta.
Men det var ett tag sen nu och elbilslivet är barnfritt. Då blir det restauranger inne i stan istället.
Vi brukar bara ha lunchen att passa med, frukost blir på hotellet och middagen vid dagens resmål. Så det blir många resdagar men man får ju uppleva desto mer om man bara kör 4-5 timmar per dag och stannar till en extra natt eller två på ställen man gillar.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12773
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Fredrik j »

holden skrev: 22 jul 2025 23:50
Fredrik j skrev: 22 jul 2025 23:25
holden skrev: 22 jul 2025 22:59
Fredrik j skrev: 22 jul 2025 22:44
holden skrev: 22 jul 2025 22:37
Man får ju göra lite research, går man okritiskt på bilens förslag på SuC kan man hamna i något industriområde utan faciliteter.
En taktik vi kört på dom två europaresor vi gjort med elbil är att stanna för lunch i en stad nära den tilltänkta laddstationen. Äta lunch men skippa kaffet och dricka det under laddningen. Också trevligt med en promenad efter maten. Kaffe finns ju vid dom flesta SuC.
Ja, det är en strategi. Med två kids i baksätet brukar vi se till att ha tillräckligt låg SoC för att hinna äta och tar med kaffet i bilen istället.
Vi har också bilat långt med små kids i baksätet. För oss var det fokus på frukost och middag efter vi stannat. Mellanmål under dagen. Mackor och frukt men också chips, godis och glass (det var ju semester).
Lekplats är bra för att springa små barn trötta.
Men det var ett tag sen nu och elbilslivet är barnfritt. Då blir det restauranger inne i stan istället.
Vi brukar bara ha lunchen att passa med, frukost blir på hotellet och middagen vid dagens resmål. Så det blir många resdagar men man får ju uppleva desto mer om man bara kör 4-5 timmar per dag och stannar till en extra natt eller två på ställen man gillar.
Tycker det beror på hur långt man ska. Ska man till italien brukar vi köra länge stints i början och kortare på slutet. Södra tyskland, österrike och norra italien. Danmark brukar passeras utan att bromsa in före färjeläget. Ibland hoppar vi helt över danmark.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5545
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av chaffis75 »

Lustig tråden blev. Alla ska bara bevisa att de aldrig är kö.. så jag och ts har tydligen fel, de är inte ett problem vi har upplevt. 😎😝
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4448
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av jonasl »

Det var proppfullt i Gävle Bro när vi körde norröver i måndags. Inte en enda ledig plats.

Vi körde med släp och laddade på Circle K:s lastbilsplatser istället, så i praktiken var det inget problem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Sueco
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 06 jun 2024 14:28

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Sueco »

Men upplyftande ändå att höra att många inte upplever problem, det borde kunna innebära att det går att undvika även för mig i framtiden då hoppas jag.

En av de värre SuC vi stannade på var denna https://maps.app.goo.gl/CyhW8z63ef5UFQsc7 utanför Neumünster och om man tittar på googles "popular times" så var vi såklart där precis under värsta toppen. Med tanke på alla de fruktansvärda köer vi hade på autobahn både söderut och norrut så blir det dock hopplöst att försöka planera ankomsttid någonstans. Söderut var värst, en etapp som enligt google vid start skulle ta 7 timmar tog i slutändan ca 12 (inkl ett par korta laddstopp).
MY LR AWD -24 HW4
Användarvisningsbild
Twarkie
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 25 feb 2020 16:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/mathias507926

Re: Hur hantera överfulla SuC?

Inlägg av Twarkie »

Jag upplever väldigt sällan köer, men faktum kvarstår att det alltid blir kaos när det väl blir kö. Jag har åtminstone aldrig upplevt en organiserad kö på en supercharger. Bilar kommer från olika håll och hugger platser utan hänsyn och bråk uppstår.

Senast i Norrköping där det dessutom var två trasiga laddare som ställde till det. Dit kan man komma från lite olika håll så det fanns två försök till köer + lite ströbilar som stod på sidan och sedan försökte komma in :o

Jag skulle gärna (precis som TS skriver) se att Tesla bygger in en virtuell kö i appen/bilen. Det borde absolut vara genomförbart. Är det fullt så tilldelas man en plats i turordning och laddningen startar inte innan det är ens tur.
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR Juniper (beställd)
Skriv svar