Batteriet slut...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Re: Batteriet slut...

Inlägg av jans »

Är ju ingen bilmek själv. Och lite tveksam till alltför vådliga äventyr med fjärran verkstäder. Känns också som att klockan tickar, risk att batteriet laddar ur. Jag lyckades ladda till 21%, nu har Tesla stängt av loggning, senaste uppgift var 10%, svårtolkat vad som hände innan, de verkar ha laddat den till 26% för några dagar sedan.

Kanske värt att prova en verkstad som reparerar, någon som har erfarenhet av EV Repair i Malmö eller EV Fenix AS eller elbilmek.no i Norge ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

jans skrev: 23 jul 2025 10:08
Är ju ingen bilmek själv. Och lite tveksam till alltför vådliga äventyr med fjärran verkstäder. Känns också som att klockan tickar, risk att batteriet laddar ur. Jag lyckades ladda till 21%, nu har Tesla stängt av loggning, senaste uppgift var 10%, svårtolkat vad som hände innan, de verkar ha laddat den till 26% för några dagar sedan.

Kanske värt att prova en verkstad som reparerar, någon som har erfarenhet av EV Repair i Malmö eller EV Fenix AS eller elbilmek.no i Norge ?
Oroa dig inte så mycket för att batteriet laddar ur.
Batteriet kopplar ned sig när det nått gränsen.

Om det finns celler som fortsätter ladda ur av sig själv då, behöver den/de modulerna ersättas. Det är inte såå stor risk.

Om det inte finns det, och det är ngt av de vanliga felen så kan batteriet stå ”tomt” rätt länge utan fara.
Du behöver inte göra något i panik nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Tack AAKEE , skönt att höra!
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Har samma situation. Byter till ett beg 90-pack. Får ett års garanti på det. Gör jobbet på EV Repair. Har reparerat för vad bilen är värd snart men å andra sidan rullar den några år till. Ändå rätt tryggt med S/X där det finns kompetens att laga/byta och kostnaden inte är så höga relativt sett. Jämför tex med en EQE där ett nytt HW battteri lär kosta 400k.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

AAKEE skrev: 23 jul 2025 10:39

Om det finns celler som fortsätter ladda ur av sig själv då, behöver den/de modulerna ersättas. Det är inte såå stor risk.

Om det inte finns det, och det är ngt av de vanliga felen så kan batteriet stå ”tomt” rätt länge utan fara.
Finns det skydd för att resistiva celler i S drar ur hela batteriet?Många Roadsters har blivit brickade pga det vad jag förstår. Nu kostar nytt batteri ca 400t till Roadstern f.ö.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Gustafsson skrev: 23 jul 2025 10:52
AAKEE skrev: 23 jul 2025 10:39

Finns det skydd för att resistiva celler i S drar ur hela batteriet?Många Roadsters har blivit brickade pga det vad jag förstår. Nu kostar nytt batteri ca 400t till Roadstern f.ö.
En resistiv cell kan bara dra ut sig själv och de paralellkopplade cellerna i samma ”brick”. Kortis i en cell kan inte tömma andra celler i batteriet utöver de som är parallellkopplade med cellen med kortis.
Jag känner mig rätt säker på att Roadsterbatterierna inte blev helt tömda sv kortis, utan bara i de bricks det finns en cell med kortslutning i. Batteriet kanske visade 0 SOC, men övriga celler lär inte ha kunnat kortslutas. Jag antar att Roadstern har reläer som kan öppna och frikoppla batteriet?

Den ”bricken” ( hela modulen) är ändå körd om den drar ut sig själv, eftersom man inte kan lösa det på något enkelt sätt.

Det vanligaste felet är nog obalans pga en trasig BMB eller någon lossad kabel.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Electron

Inlägg av Electron »

krabbanidag skrev: 22 jul 2025 10:45
Gustafsson skrev: 22 jul 2025 10:41
Läste nyligen att någon fått tag i fungerande beg batteri i Norge till en betydligt lägre kostnad.
Det finns en firma i kroatien(!) som är bra på att fixa batterier till Teslor, men det finns säkert fler. Vet inte vad frakt av en bil kan kosta, men det kan vara värt att undersöka om man är fäst vid sin bil.
Orsaken till haveri variera som skrivits, vatten, kretskort, battericeller som blivit resistiva etc.
Även ett dåligt batteri har sannolikt ett rätt stort värde då nästan alla celler nog fungerar, så länge man inte låter batteriet tappa all spänning, så att sälja bilen kan vara möjligt tänker jag. Celler till hemmabatterier, elbilsbyggen och liknande är ju rätt dyra. Även motor och rätt mycket delar är ju värdefulla.

Tycker också man ska ta lite ansvar i det man rekommenderar till människor i sådana här situationer. Ibland kan det kosta mer än det smakar.

Med lite tur kanske du kan laga batteriet för 60 000. Eller 80 000. Eller bara 100 000.
Men du kommer inte ifrån faktumet att du har ett 11 år gammalt batteri som du bildligt talat lappat ihop med silvertejp.

Garantier vid nästa haveri?

På så sätt är det mycket snällare alternativet att bara uppgradera. Ta dina 85k, lägg till lite pengar, köp en nyare bil på finans och njut.

Om vi antar att du köpt bilen 2014 för säg 900K och haft bilen i 11 år så har den kostat dig ca 6200 i värdeminskning per månad om du får 85K nu.

Det är helt ok!

Hoppas bara du nyttjat och kört den så mkt det bara gått.
Jag hade begravt bilen pga risken att den bara fortsätter vara ett pengaslukande hål.

Men jag säger bara vad jag hade gjort.
En Volvo XC70 från samma år med 35 000 mil på mätaren säljs fortfarande för 90 000+ kr. Den håller värdet. Den håller ihop. Den håller över tid.
Jämfört med vissa elbilar där batteriet vill dö före 20 000 mil känns ganska tråkigt…

Och miljön? Att skrota fullt fungerande bilar och tillverka nya med enorm resursförbrukning, för att få Netflix i mittkonsolen – känns inte heller superklimatsmart.

Att lägga 85k plus lån på något nyare bara för att "det känns bättre" är ett dyrt självbedrägeri. Du har redan tagit värdeminskningen…
Vissa bilar är byggda för att hålla – andra för att uppgraderas…...
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Electron skrev: 23 jul 2025 16:46
krabbanidag skrev: 22 jul 2025 10:45
Gustafsson skrev: 22 jul 2025 10:41
Läste nyligen att någon fått tag i fungerande beg batteri i Norge till en betydligt lägre kostnad.
Det finns en firma i kroatien(!) som är bra på att fixa batterier till Teslor, men det finns säkert fler. Vet inte vad frakt av en bil kan kosta, men det kan vara värt att undersöka om man är fäst vid sin bil.
Orsaken till haveri variera som skrivits, vatten, kretskort, battericeller som blivit resistiva etc.
Även ett dåligt batteri har sannolikt ett rätt stort värde då nästan alla celler nog fungerar, så länge man inte låter batteriet tappa all spänning, så att sälja bilen kan vara möjligt tänker jag. Celler till hemmabatterier, elbilsbyggen och liknande är ju rätt dyra. Även motor och rätt mycket delar är ju värdefulla.

Tycker också man ska ta lite ansvar i det man rekommenderar till människor i sådana här situationer. Ibland kan det kosta mer än det smakar.

Med lite tur kanske du kan laga batteriet för 60 000. Eller 80 000. Eller bara 100 000.
Men du kommer inte ifrån faktumet att du har ett 11 år gammalt batteri som du bildligt talat lappat ihop med silvertejp.

Garantier vid nästa haveri?

På så sätt är det mycket snällare alternativet att bara uppgradera. Ta dina 85k, lägg till lite pengar, köp en nyare bil på finans och njut.

Om vi antar att du köpt bilen 2014 för säg 900K och haft bilen i 11 år så har den kostat dig ca 6200 i värdeminskning per månad om du får 85K nu.

Det är helt ok!

Hoppas bara du nyttjat och kört den så mkt det bara gått.
Jag hade begravt bilen pga risken att den bara fortsätter vara ett pengaslukande hål.

Men jag säger bara vad jag hade gjort.
En Volvo XC70 från samma år med 35 000 mil på mätaren säljs fortfarande för 90 000+ kr. Den håller värdet. Den håller ihop. Den håller över tid.
Jämfört med vissa elbilar där batteriet vill dö före 20 000 mil känns ganska tråkigt…

Och miljön? Att skrota fullt fungerande bilar och tillverka nya med enorm resursförbrukning, för att få Netflix i mittkonsolen – känns inte heller superklimatsmart.

Att lägga 85k plus lån på något nyare bara för att "det känns bättre" är ett dyrt självbedrägeri. Du har redan tagit värdeminskningen…
Vissa bilar är byggda för att hålla – andra för att uppgraderas…...
Alla vill inte åka gammal omodern fossil.
På jobbet har vi relativt nya XC90, det tänds olika felmeddelande nästan varje vecka.
På dom lite äldre luktar det avgaser eller diesel i kupėn.
VHS bandspelaren längtar man inte heller tillbaka till.
Sen är dom flesta elbilar väldigt tillförlitliga och billiga att äga.
Just nu är det extra bra läge att köpa begagnad elbil eller vill man ha en ny så finns 0% ränta ibland.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
manneson

Inlägg av manneson »

Farsan har en XC70 från 2016. "Bara" 20k mil. Visst, sköna säten... men vilken trött knattrande traktor det är liksom. :lol:
Electron

Inlägg av Electron »

Jaoo joo nu handlar ämnet delvis om att skrota en bil som är från 2014……..
Snacka om waste… ni snackar om bilen ska ha räserprestanda…. Batteribilar borde ha en längre hållbarhet.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Electron

Inlägg av Electron »

manneson skrev: 23 jul 2025 18:34
Farsan har en XC70 från 2016. "Bara" 20k mil. Visst, sköna säten... men vilken trött knattrande traktor det är liksom. :lol:
Haha jaa men den där "trötta traktorn" har troligen sett fler svenska fjäll och dragit fler släp och än du kan räkna till antalet destinationsladdare…
Och när du sitter fast i snömodden med 2% kvar och funderar på om räckvidden stämmer (vid några minusgrader ) – då tuggar XC70 vidare i 110, knattrande och trygg som ett svenskt vinterhjärta. :D
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
manneson

Inlägg av manneson »

Electron skrev: 23 jul 2025 19:22
manneson skrev: 23 jul 2025 18:34
Haha jaa men den där "trötta traktorn" har troligen sett fler svenska fjäll och dragit fler släp och än du kan räkna till antalet destinationsladdare…
Och när du sitter fast i snömodden med 2% kvar och funderar på om räckvidden stämmer (vid några minusgrader ) – då tuggar XC70 vidare i 110, knattrande och trygg som ett svenskt vinterhjärta. :D
Definitivt, farsan har varit runt en del och släp drar han ofta. Men jag har har nog besökt åtminstone 50 fler länder. :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Plocka batteriet från denna och sälj resten av bilen i delar?

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1402159346
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

krabbanidag skrev: 22 jul 2025 10:24
En Tesla är en konsumtionsvara och bör ha en avskrivningstid på 8-10 år. Kör man mycket och batterigarantin förbrukas snabbare än så, ja då kanske avskrivningstiden ska sättas på ännu färre år.

Rimligt att utgå från att bilen är värd kring 0 - 100 000kr efter 8-10 år. Just p ga scenariot du nämner.

Jag hade tagit 85’ i inbyte eller försökt sälja på Blocket för 100 000.

Med tanke på att ny Tesla kostar mellan 500 000 - 1 500 000kr, och att de praktiskt taget bör anses värdelösa efter 10 år eller ca 20 - 25 000 mil beroende på modell - så blir det rätt dyra fordon.

Man ska nog anta 30-60kr i värdetapp per körd mil under bilens livscykel beroende på Teslamodell.
Enligt Teslas Sustainability Report är livslängden för deras bilar 17 år…
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

d3marcus skrev: 23 jul 2025 22:33
En Tesla är en konsumtionsvara och bör ha en avskrivningstid på 8-10 år. Kör man mycket och batterigarantin förbrukas snabbare än så, ja då kanske avskrivningstiden ska sättas på ännu färre år.

Rimligt att utgå från att bilen är värd kring 0 - 100 000kr efter 8-10 år. Just p ga scenariot du nämner.

Med tanke på att ny Tesla kostar mellan 500 000 - 1 500 000kr, och att de praktiskt taget bör anses värdelösa efter 10 år eller ca 20 - 25 000 mil beroende på modell - så blir det rätt dyra fordon.

Man ska nog anta 30-60kr i värdetapp per körd mil under bilens livscykel beroende på Teslamodell.
Det tror jag på när jag ser det. Dvs när jag år 2029 ser att minst 50% av alla högmilade Model S från 2012 fortfarande rullar utan problem.

Har man bytt motorer och batterier ett par gånger på de flesta av de kvarstående 50% bilarna som ännu rullar så köper jag inte siffran ”17 år”.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 23 jul 2025 22:36

Det tror jag på när jag ser det. Dvs när jag år 2029 ser att minst 50% av alla högmilade Model S från 2012 fortfarande rullar utan problem.

Har man bytt motorer och batterier ett par gånger på de flesta av de kvarstående 50% bilarna som ännu rullar så köper jag inte siffran ”17 år”.
Antagligen avser man inte S av årsmodell 2012/13. Då var Tesla nybörjare på allt.

Men en 3/Y i USA där det inte rostar för mycket kan nog hålla 15 år, och batteriet med om det inte är de varmaste klimaten.

Snittet torde dock inte bli 17 år…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare

Inlägg av krabbanidag »

AAKEE skrev: 23 jul 2025 22:49
krabbanidag skrev: 23 jul 2025 22:36

Antagligen avser man inte S av årsmodell 2012/13. Då var Tesla nybörjare på allt.

Men en 3/Y i USA där det inte rostar för mycket kan nog hålla 15 år, och batteriet med om det inte är de varmaste klimaten.

Snittet torde dock inte bli 17 år…
Ja det blir spännande att utvärdera år 2035-2037 tex. Se hur stor andel 3/Y som ännu rullar.
Även om hälften rullar så kanske det är intressant också att kolla hur stor andel av de kvarstående som behövt dyra rep som att byta motorer/batterier. För det är klart, man kan ju säkert få en Tesla att rulla 20-30 år också, bara man byter gamla delar hela tiden.

Men nånstans ska ju underhålls/servicekostnaderna vara rimliga också och det ska vara försvarbart att reparera ist för skrota.
manneson

Inlägg av manneson »

Bilar blir väl allt mer som alla andra appliances.
Dagens TV-apparater, tvättmaskiner etc brukar ju gå sönder efter några år, lagom till garantin gått ut.
Då köper man en ny eftersom reparation är för dyrt.

Just nu är elbilar förhållandevis dyra, men med ökad massproduktion och "simplifiering" ala Tesla och kineserna så kommer priserna rasa tids nog.
Electron

Inlägg av Electron »

manneson skrev: 23 jul 2025 23:54
Bilar blir väl allt mer som alla andra appliances.
Dagens TV-apparater, tvättmaskiner etc brukar ju gå sönder efter några år, lagom till garantin gått ut.
Då köper man en ny eftersom reparation är för dyrt.

Just nu är elbilar förhållandevis dyra, men med ökad massproduktion och "simplifiering" ala Tesla och kineserna så kommer priserna rasa tids nog.
Absolut – bilar börjar allt mer likna engångsprodukter. Skillnaden är bara att en trasig tvättmaskin/tv inte kostar 600 000 kr…. Tesla och Kina pressar priser, absolut. Men samtidigt får du bilar där blinkersen är en touchknapp och du behöver en app för att öppna handskfacket. Reparera något? Lycka till – det blir “byte av hela enheten” för 40 papp.
Under tiden rullar XC70 från 2010 vidare, drar släp, startar i 30 minus, och har noll problem trots 35 000 mil. Ingen OTA, inget abonnemang – bara en bil som är byggd för att hålla. Inte för att logga körmönster och sälja data.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 23 jul 2025 23:26

Ja det blir spännande att utvärdera år 2035-2037 tex. Se hur stor andel 3/Y som ännu rullar.
Även om hälften rullar så kanske det är intressant också att kolla hur stor andel av de kvarstående som behövt dyra rep som att byta motorer/batterier. För det är klart, man kan ju säkert få en Tesla att rulla 20-30 år också, bara man byter gamla delar hela tiden.

Men nånstans ska ju underhålls/servicekostnaderna vara rimliga också och det ska vara försvarbart att reparera ist för skrota.
Motorer verkar vara sällanbyten på 3/Y.
Jag vet ett fåtal rasade motorer på Y, men på 3 verkar de ha vart skottsäkra. Gissningsvis har Y vart ett supplyproblem precis som värmepumparna till just Y.

Många av de 3:or som gått långt har inte bytt motorer. De äldre S som bytt många motorer har ju generellt haft problem med kylvattenläckage. Något sånt har inte hörts på 3/Y.

Batterierna i tidiga S hade många felkällor, trasiga kretskort (BMB), lossade kablar och vatteninträngning via umbrella valves.
Model 3 har även de bytt batterier men det har vart mindre vanligt.

3/Y med LG-celler verkar förhållandevis skottsäkra. Jag har hört om ett enda byte, trots att jag hänger på flera forum.

Gissningsvis kommer batterierna för 3/Y hålla länge i Sverige mht inte så höga temperaturer över året. Motorerna kommer nog hålla bra.

3 i sig kommer sannolikt rosta en del på sikt, tesla är inte proffs på den biten. Dålig lack som inte sitter kvar borgar för korrosion.
Bromsledningarna på de första model 3 är ju ett skämt - ser värre ut än en 50 år gammal Fiat!
Att Teslas fram och baklysen slöpper in en massa vatten är sannolikt inte så bra för belysningen på sikt… dyra reparationer när dessa dör utanför garantin. Däremot kommer det säkerligen piratgrejer och är piratgrejerba bara inte gjorda av Tesla och deras knarkare till fabrikanter kommer nog piratgrejerna hålla mycket bättre.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 24 jul 2025 00:24
krabbanidag skrev: 23 jul 2025 23:26

Motorer verkar vara sällanbyten på 3/Y.
Jag vet ett fåtal rasade motorer på Y, men på 3 verkar de ha vart skottsäkra. Gissningsvis har Y vart ett supplyproblem precis som värmepumparna till just Y.

Många av de 3:or som gått långt har inte bytt motorer. De äldre S som bytt många motorer har ju generellt haft problem med kylvattenläckage. Något sånt har inte hörts på 3/Y.

Batterierna i tidiga S hade många felkällor, trasiga kretskort (BMB), lossade kablar och vatteninträngning via umbrella valves.
Model 3 har även de bytt batterier men det har vart mindre vanligt.

3/Y med LG-celler verkar förhållandevis skottsäkra. Jag har hört om ett enda byte, trots att jag hänger på flera forum.

Gissningsvis kommer batterierna för 3/Y hålla länge i Sverige mht inte så höga temperaturer över året. Motorerna kommer nog hålla bra.

3 i sig kommer sannolikt rosta en del på sikt, tesla är inte proffs på den biten. Dålig lack som inte sitter kvar borgar för korrosion. Bromsledningarna på de första model 3 är ju ett skämt - ser värre ut än en 50 år gammal Fiat!
Att Teslas fram och baklysen slöpper in en massa vatten är sannolikt inte så bra för belysningen på sikt…[…
Var rostar 3 ifall man ASAP efter leverans monterat dit ett par rejäla tredjepartsstänkskydd med skyddande PPF-film mellan tredjepartsstänkskydden och karossen? Alltså ett par stänkskydd som täcker för den där håligheten som (väl?) annars finns på dessa äldre 3 bakom framhjulen i hjulhusen.

Vet en relativt tidig 2019 mörkgrå 3 AWD LR som rullat i södra Sverige. Relativt kort körsträcka i och för sig, och har typ alltid stått relativt skyddat parkerad i carport, men den bilen har så vitt jag vet ännu ingen rost (Annat än de där bromsrören då kanske. Men det är en obekant än så länge på just det här exemplaret. Och vem vet – ovan beskrivna rejäla tredjepartsstänkskydd med skyddande PPF-film mellan tredjepartsstänkskydden och karossen kanske även skyddar bromsrören en hel del…).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Electron skrev: 24 jul 2025 00:06
Under tiden rullar XC70 från 2010 vidare, drar släp, startar i 30 minus, och har noll problem trots 35 000 mil.
Myten om Volvo vägrar bara dö. Volvo är inte något under av kvalitet och grejer som går sönder kan kosta skjortan. Gick på bortåt 40 papp för att byta startmotor och tillhörande delar när frugan blev stående. Det var inte mycket bättre med äldre Volvo.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

En XC70 kostar hur mycket som helst i service och reparationer under sin livslängd. Man matar bara in 20' efter 20' och aldrig blir det mer än bilens värde :-), och då skall det ändå vara en "billig" bil.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Volvo är inte bättre än andra bilar när det gäller dyra fel.
Jag brukar referera till denna tillnyktrande länk
https://www.lansforsakringar.se/49aedf/ ... t_2020.pdf

Tyvärr hittar jag ingen nyare statistik där Tesla ingår, Känner inte till någon bra statistik som avser bilar där maskinskadegarantin inte gäller längre. Men sk kvalitetsbilar är definitivt inte gratis att hålla rullande.

När jag började köpa ”bilar med batteri” 2012 så såg jag för mig en utveckling av tredjepartsalternativ tex. när det gäller batterier. Det tycks gå väldigt långsamt dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Gustafsson skrev: 24 jul 2025 09:16
När jag började köpa ”bilar med batteri” 2012 så såg jag för mig en utveckling av tredjepartsalternativ tex. när det gäller batterier. Det tycks gå väldigt långsamt dock.
Det blir nog ungefär som tredjepartsmotorer och tredjepartsväxellådor till bensinbilar. Med undantag för några gamla jänkare och folkabubblor finns det inga. Och ju mer avancerade kyllösningar och ju mer integrerad elektronik det blir i batteripacken, desto svårare blir det för någon att ta fram en eftermarknadsprodukt.
Skriv svar