Fel med autopilloten?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HenrikM3LRAWD
Teslaägare

Fel med autopilloten?

Inlägg av HenrikM3LRAWD »

Nybliven ägare av en Model 3 Long range AWD, årsmodell -22. Har spenderat några veckor med att bekanta mig med funktionerna, med det är en sak jag bara inte blir klok på och hoppas någon kan hjälpa mig att förklara. Den är utrustad med Enhanced Autopilot, men beter sig som om den bara har standard Autopilot.

Även om jag ställer in automatiskt filbyte och på nivå medel, så händer ingenting ens när jag väljer att blinka. Enda sättet är att bryta autopiloten genom att bromsa och därefter manuellt byta fil och återaktivera. Samma sak med avfarter från motorvägen vi navigation. Oavsett om jag blinkar eller inte så styr den inte in på avfarten, utan jag tvingas hastigt att själv styra av efter vilda protester från bilen.

Jag har letat runt på YouTube, frågat ChatGPT/Grok och allt möjligt. Det enda svaret jag får är att den inte borde bete sig såhär. Vad har jag missat?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Fel med autopilloten?

Inlägg av spacecoin »

HenrikM3LRAWD skrev: 24 jul 2025 14:24
Nybliven ägare av en Model 3 Long range AWD, årsmodell -22. Har spenderat några veckor med att bekanta mig med funktionerna, med det är en sak jag bara inte blir klok på och hoppas någon kan hjälpa mig att förklara. Den är utrustad med Enhanced Autopilot, men beter sig som om den bara har standard Autopilot.

Även om jag ställer in automatiskt filbyte och på nivå medel, så händer ingenting ens när jag väljer att blinka. Enda sättet är att bryta autopiloten genom att bromsa och därefter manuellt byta fil och återaktivera. Samma sak med avfarter från motorvägen vi navigation. Oavsett om jag blinkar eller inte så styr den inte in på avfarten, utan jag tvingas hastigt att själv styra av efter vilda protester från bilen.

Jag har letat runt på YouTube, frågat ChatGPT/Grok och allt möjligt. Det enda svaret jag får är att den inte borde bete sig såhär. Vad har jag missat?
Hej!
Tesla har inga automatiska filbyten utanför nordamerika. Man byter fil med EAP genom att ha AP på och "dutta" på växelspaken åt det håll som du vill att bilen ska byta fil.

Användarvisningsbild
TeslaPF
Teslaägare

Inlägg av TeslaPF »

Navigerar du till platsen du ska till? Det måste du göra. Välj en plats i navigationen, i rutan där det står ditt mål finns en liten knapp som blir blå när du trycker på den. Då blir dom två linjerna vid sidan av vägen, en grövre linje i mitten på körfältet framför bilen. Därefter kommer det upp ”förslag” när du kan göra omkörningen, som du startar genom att blinka. Samma sak när du ska tillbaka högra filen. :)

Hoppas jag var tillräckligt otydlig 😅
Användarvisningsbild
HenrikM3LRAWD
Teslaägare

spacecoin skrev: 24 jul 2025 15:36

Hej!
Tesla har inga automatiska filbyten utanför nordamerika. Man byter fil med EAP genom att ha AP på och "dutta" på växelspaken åt det håll som du vill att bilen ska byta fil.

OK. Det besvarar en del av frågan. Haken är att "duttandet" inte fungerar. :)

Tycker jag har gjort alla rätta inställningar jag borde göra, men den byter inte fil när jag blinkar oavsett.
Användarvisningsbild
HenrikM3LRAWD
Teslaägare

TeslaPF skrev: 24 jul 2025 16:00

Navigerar du till platsen du ska till? Det måste du göra. Välj en plats i navigationen, i rutan där det står ditt mål finns en liten knapp som blir blå när du trycker på den. Då blir dom två linjerna vid sidan av vägen, en grövre linje i mitten på körfältet framför bilen. Därefter kommer det upp ”förslag” när du kan göra omkörningen, som du startar genom att blinka. Samma sak när du ska tillbaka högra filen. :)

Hoppas jag var tillräckligt otydlig 😅
Det var väl tillräckligt (o)tydligt. :D

Jag navigerar självfallet till en destination. Den där blå knappen vid målet har jag nog missat, eller så dyker den inte upp. De grova blå linjerna finns där, men jag får inga alls förslag om filbyte och ingen reaktion när jag blinkar. Ska göra ett nytt tappert försök imorgon och se om jag blir klok på det. Det är mest att allt annat trillar intuitivt på plats efter några veckor, men just detta får jag inte ihop. :(
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Du behöver inte navigera någonstans. Du ser en ikon med gröna linjer till vilken fil du kan byta till.
Detta fungerar bara på vägar med mitträcke att byta fil.
När du skall byta så börjar du bara blinka och håller i ratten så skall den byta. Bifogar en bild på hur det ser ut

Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev: 24 jul 2025 21:15
Du behöver inte navigera någonstans. Du ser en ikon med gröna linjer till vilken fil du kan byta till.
Detta fungerar bara på vägar med mitträcke att byta fil.
När du skall byta så börjar du bara blinka och håller i ratten så skall den byta. Bifogar en bild på hur det ser ut

Bild
Precis. Nedersta ikonen är den som ska synas. NoA har inget med filbyten att göra i EU.
Användarvisningsbild
TeslaPF
Teslaägare

Inlägg av TeslaPF »

Får ni alltså upp förslag för filbyte utan att navigera till målet? Jag kan absolut ha fel, men tror inte jag får upp dom om jag inte gör så? :)
IMG_2139.jpeg
IMG_2140.jpeg
IMG_2141.jpeg
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Bilen vill ha en litet ryck av ratten för att bekräfta filbytet när man blinkar, men det har du nog koll på?
Användarvisningsbild
TeslaPF
Teslaägare

Inlägg av TeslaPF »

Behövs inget ryck när man får upp förslaget för ett filbyte. Räcker med att använda körriktningsvisaren. :)

Jag inser att frågeställaren har en model 3 -22. Vår är en MY24, skiljer det kanske mellan hw3 och hw4…? I så fall ber jag ursäkt för jag rört till det!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TeslaPF skrev: 24 jul 2025 22:07
Får ni alltså upp förslag för filbyte utan att navigera till målet? Jag kan absolut ha fel, men tror inte jag får upp dom om jag inte gör så? :)
NoA och "automatiskt" filbyte med blinkers har inget att göra med varandra förutom att du måste göra filbyte för att följa instruktionerna biler ger dig. Det går fint att använda filbytesfiunktionen utan NoA.

Jag tycker det är skit-irriterande att bilen ska "köra mig" så jag stängde av det direkt när den inte ens kan byta fil själv.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TeslaPF skrev: 24 jul 2025 22:15
Behövs inget ryck när man får upp förslaget för ett filbyte. Räcker med att använda körriktningsvisaren. :)

Jag inser att frågeställaren har en model 3 -22. Vår är en MY24, skiljer det kanske mellan hw3 och hw4…? I så fall ber jag ursäkt för jag rört till det!
Nej, inga ryck behövs.
Användarvisningsbild
TeslaPF
Teslaägare

Inlägg av TeslaPF »

spacecoin skrev: 24 jul 2025 22:18
NoA och "automatiskt" filbyte med blinkers har inget att göra med varandra förutom att du måste göra filbyte för att följa instruktionerna biler ger dig. Det går fint att använda filbytesfiunktionen utan NoA.

Jag tycker det är skit-irriterande att bilen ska "köra mig" så jag stängde av det direkt när den inte ens kan byta fil själv.
Jaha! Jag har kört rätt långa sträckor i år och använder funktionen hela tiden. Tycker den fungerar riktigt bra, är supernöjd verkligen!
Användarvisningsbild
HenrikM3LRAWD
Teslaägare

IMG_2139.jpeg

IMG_2140.jpeg

IMG_2141.jpeg
Aha. Jag har inte slagit på "Aktivera i början av varje resa", utan bara filbyten på medel. Ska testa och se vilken effekt det får. Blev ingen motorvägskörning idag.
Användarvisningsbild
HenrikM3LRAWD
Teslaägare

Tackar för alla svar.

Fick grepp om det nu. Slog på "Aktivera i början av varje resa". Dessutom ska man inte bara blinka lätt för att får den att reagera utan dra upp eller ner blinker-spaken fullt. Tycker dock den beter sig lite väl segt och fegt, så jag skruvar nog upp filbytesnivån framöver.

För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.

Men slutet gott!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

HenrikM3LRAWD skrev: 26 jul 2025 23:53
Tackar för alla svar.

Fick grepp om det nu. Slog på "Aktivera i början av varje resa". Dessutom ska man inte bara blinka lätt för att får den att reagera utan dra upp eller ner blinker-spaken fullt. Tycker dock den beter sig lite väl segt och fegt, så jag skruvar nog upp filbytesnivån framöver.

För övrigt är den rätt jobbig med dett "vrid lätt på ratten". Då och då, visst, men det är rent för ofta. Har kört andra bilar med "Lane assist" som är avsevärt mindre tjatiga. Hade varir bra om man kunda ställa nivån på det också.

Men slutet gott!
Bra att du fick ordning på det!

Som jag skrev tidigare så är "blinka lätt" = byt fil och det har inget att göra med Navigate med Autopilot (NoA) som du slog på "Aktivera i början av varje resa". NoA är "förslag" på hur man ska byta fil för att komma fram.

Man kan använda "blinka lätt" utan NoA om man önskar.

När det gäller "vrid på ratten" så har jag inte det problemet. Bilen vill veta att man har händerna på ratten så man behöver ge "lagom motstånd". Prova med att vila handen lätt på ratten med stöd av knäet t ex och låt ratten glida i handen.

Det tar lite tid att vänja sig, men det behövs inga "ryck" eller "vrid" i samband med filbyten.
Skriv svar