Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?
Moderator: Redaktion
Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?
Har en Model 3 LR -22 idag.
Jäkligt nöjd med det mesta.
Finns absolut utrymme för vissa förbättringar. Men det gäller väl för de flesta bilar man köper.
Är lite sugen på en bil med lite större utrymme och frun vill ha en högre bil.
Har kollat på övriga märken men kan verkligen inte se nåt märke som ligger i Y:s prisklass
Finns det något märke som kan matcha teslas Y LR 649 000:-
med tanke på prestanda, effektivitet, awd, utrustning, inget krav på service, 4 års garanti osv.
Jag har iallafall svårt att finna ett fullvärdigt alternativ.
Finns absolut utrymme för vissa förbättringar. Men det gäller väl för de flesta bilar man köper.
Har kollat på övriga märken men kan verkligen inte se nåt märke som ligger i Y:s prisklass
med tanke på prestanda, effektivitet, awd, utrustning, inget krav på service, 4 års garanti osv.
Tesla Model 3 LR 2022 Pearl White
Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?
Det finns en del numera, beroende på hur man prioriterar. VW ID7, Zeekr 7X (LR från 629 tkr), kanske Polestar 2 eller någon av Fords elbilar om man vill eller kan göra lite avkall på utrymmet? Även Peugeot och Renault har numera intressanta bilar liksom XPeng har en rätt intressant SUV där en uppdatering väntar runt hörnet (om jag minns rätt). Ett nummer större än de bilarna kanske Zeekr 001 Performance kan kvala in, något dyrare men utrustningsmässigt i paritet med Y LR? Bra markfrigång men då frun verkar föredra SUV kanske 7X är ett bättre alternativ….PatteJan skrev: ↑24 jul 2025 20:53Har en Model 3 LR -22 idag.
Tror dessutom De sistnämnda erbjuder 5 års garanti, 10 år om Du servar den enligt deras serviceplan.
Men som alltid gäller att en egen provkörning rekommenderas, alltid bra att känna och klämma på kandidaterna själv. Lycka till med Ert val!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Nej det finns nog inte. I alla fall inte som uppfyller allt du räknar upp. Men om du gör avkall på tex service eller effektivitet eller annat så finns det ju konkurrenter.PatteJan skrev: ↑24 jul 2025 20:53Har en Model 3 LR -22 idag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ja, precis. Om man riktar kravlistan mot en specifik bilmodell blir det ju svårt för andra modeller att passa in. Mer utrustning finns väl dock i många konkurrenter till lägre pris idag.slugger75 skrev: ↑24 jul 2025 22:36Nej det finns nog inte. I alla fall inte som uppfyller allt du räknar upp. Men om du gör avkall på tex service eller effektivitet eller annat så finns det ju konkurrenter.PatteJan skrev: ↑24 jul 2025 20:53Har en Model 3 LR -22 idag.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
[/quote]Det finns en del numera, beroende på hur man prioriterar. VW ID7, Zeekr 7X (LR från 629 tkr), kanske Polestar 2 eller någon av Fords elbilar om man vill eller kan göra lite avkall på utrymmet?
Men som alltid gäller att en egen provkörning rekommenderas, alltid bra att känna och klämma på kandidaterna själv. Lycka till med Ert val!
[/quote]
Jo. Kollat på alla de du nämner.
Men lägger jag till awd, drag, vettig stereo (krav) på samtliga modeller så hamnar man norr om 700 000:-
Så Model Y måste i jämförelse ändå vara väldigt bra prissatt.
Har ännu inte funnit något märke som erbjuder allt som tesla inkluderar.
Men kollar vidare då byte inte kommer ske i närtid.
Om inte tesla kör 0% ränta ihop med nuvarande 40 000:- extra i inbyte.
Då blir jag nog illa tvungen att byta.
[/quote]
Men lägger jag till awd, drag, vettig stereo (krav) på samtliga modeller så hamnar man norr om 700 000:-
Njae, I beg to differ - 001 Performance går i vart fall att handla för 690 tkr då helelektrisk dragkrok är inkluderad i det paketet om jag läser rätt på deras sida.PatteJan skrev: ↑25 jul 2025 00:16
Men det är rasande svårt att jämföra priser rakt upp och ned om man inte tar hänsyn till de skillnader i t ex utrustningsnivå, prestanda, utrymmen, komfort, finish etc som finns mellan fabrikaten. Viss utrustning saknas i Teslan som finns i andra och vice versa. Att MY är prissatt som en billig fyrhjulsdriven elbil kan nog ingen neka till, men prisvärdheten avgörs till syvende och sist av i vilken mån den uppfyller just Era förväntningar (i f t konkurrensen)

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Är man ok med teslas design så är nog model y svårslagen.
Lägger man till annan färg än vit och större fälgar än 19” kostar Model Y 690 000kr, då har man inte ens 360-kamera, HUD eller radar till adaptiva farthållaren. Du kan få de flesta konkurrenter för under det priset vilka har motsvarande prestanda och räckvidd, ex. ID7 GTX för 665 000kr inkl drag. Men vill man ha en bil med Teslas främsta egenskaper kommer såklart ingen annan bil passa lika bra för dig.
Senast redigerad av toppo, redigerad totalt 1 gånger.
ID4 GTX 340 hk MY25
Skoda enyaq 85x kvalar väl in under 700tkr med lite lull-lull i tillval?
Model Y LR.
Model S70D
Du får en mer välutrustad Xpeng G6P med bättre prestanda och snabbare laddning för mindre pengar än Model, med senate facelift ligger den på 620k, klart prisvärt. Utrymme snarlikt (dock ingen frunk) design tycker själv den blivit bättre efter facelift till skillnad mot Model Y som blev lite sämre med facelift.
Tesla M3 HLR
VW ID4
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.
Andra faktorer är effektivitet och vikt.
Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.
Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:
-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.
Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.
Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
- enoch85
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Men vill man köra en bil från övervakningsamhället Kina? Folk snackar om Elon hit och dit, men att välja Kina är nog samma sak som att ge upp sin integritet.Wolf78 skrev: ↑25 jul 2025 08:42Du får en mer välutrustad Xpeng G6P med bättre prestanda och snabbare laddning för mindre pengar än Model, med senate facelift ligger den på 620k, klart prisvärt. Utrymme snarlikt (dock ingen frunk) design tycker själv den blivit bättre efter facelift till skillnad mot Model Y som blev lite sämre med facelift.
Ja, USA är nog åt samma håll, men på något sätt känns det ändå mer OK.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
Då har gått några veckor nu med den nya. Känns det som ett bra byte?
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
USA är ju ändå en demokrati. Trump är ju folkvald trots allt.enoch85 skrev: ↑25 jul 2025 08:53Men vill man köra en bil från övervakningsamhället Kina? Folk snackar om Elon hit och dit, men att välja Kina är nog samma sak som att ge upp sin integritet.Wolf78 skrev: ↑25 jul 2025 08:42Du får en mer välutrustad Xpeng G6P med bättre prestanda och snabbare laddning för mindre pengar än Model, med senate facelift ligger den på 620k, klart prisvärt. Utrymme snarlikt (dock ingen frunk) design tycker själv den blivit bättre efter facelift till skillnad mot Model Y som blev lite sämre med facelift.
Ja, USA är nog åt samma håll, men på något sätt känns det ändå mer OK.
Tesla MYLR -23
Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
ID4 GTX 340 hk MY25
Hur får man ett garanterat restvärde? Köper butiken tillbaka bilen för en viss summa?toppo skrev: ↑25 jul 2025 11:00Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
Tesla Model 3 Long Range Highland
Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.toppo skrev: ↑25 jul 2025 11:00Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
De uppdaterade versionerna av Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6. Mer utrustning, bättre laddning, längre garantier. Dock krav på service, om man tycker ett verkstadsbesök om året eller vartannat år är avgörande för bilvalet.
Tänk på att inte utgår från listpriser när du jämför potentiella alternativ till Model Y. De flesta går fortfarande att få rabatt på på eller köpa till kampanjpris om man ser sig omkring. De har till exempel en bra kampanj på lagerbilar av Kia EV6 nu, där man får AWD gratis och GT Line paketet till kraftigt reducerat pris.
Tänk på att inte utgår från listpriser när du jämför potentiella alternativ till Model Y. De flesta går fortfarande att få rabatt på på eller köpa till kampanjpris om man ser sig omkring. De har till exempel en bra kampanj på lagerbilar av Kia EV6 nu, där man får AWD gratis och GT Line paketet till kraftigt reducerat pris.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.manneson skrev: ↑25 jul 2025 11:55Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.toppo skrev: ↑25 jul 2025 11:00Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.
https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.backe skrev: ↑25 jul 2025 12:18När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.manneson skrev: ↑25 jul 2025 11:55Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.toppo skrev: ↑25 jul 2025 11:00Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.
Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.
Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Värre än service (som ändå gör det möjligt att upptäcka en del fel i tid innan garantin går ut eller felet blir ett problem) är när man måste betala en månadsavgift för en så basic sak som internetuppkoppling. Att slippa den typen av månadsavgift skulle man absolut kunna sätta upp på kravlistan.
Rimlig självrisk för vagnskada är ytterligare en viktig punkt.
Men visst, i relation till värdeminskningen på en Tesla är både Premium Connectivity och den höga självrisken småpengar.
Dåligt fungerande AP och övrig ADAS jämfört med vad jag förväntar mig och vad konkurrenterna erbjuder var det som gjorde att Tesla var uteslutet för mig vid senaste bilbytet. ID7 GTX tourer som jag valde ligger ungefär i samma prisnivå som en plain MY AWD men har mer utrustning, utrymme och komfort; bättre räckvidd, snabbare laddning och är lite snålare.
Rimlig självrisk för vagnskada är ytterligare en viktig punkt.
Men visst, i relation till värdeminskningen på en Tesla är både Premium Connectivity och den höga självrisken småpengar.
Dåligt fungerande AP och övrig ADAS jämfört med vad jag förväntar mig och vad konkurrenterna erbjuder var det som gjorde att Tesla var uteslutet för mig vid senaste bilbytet. ID7 GTX tourer som jag valde ligger ungefär i samma prisnivå som en plain MY AWD men har mer utrustning, utrymme och komfort; bättre räckvidd, snabbare laddning och är lite snålare.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Finansbolaget, dvs Volkswagen finans erbjuder detta. Restvärdet på lånet garanteras på samma sätt som vid privatleasing.fnils skrev: ↑25 jul 2025 11:06Hur får man ett garanterat restvärde? Köper butiken tillbaka bilen för en viss summa?toppo skrev: ↑25 jul 2025 11:00Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
ID4 GTX 340 hk MY25
Det spelar väl ingen roll om den är basic? Man kan ju lägga till basic saker som 360-kamera och radar till farthållaren så faller Tesla bort. Poängen är att anpassa kravlistan efter vad man vill uppnå.manneson skrev: ↑25 jul 2025 11:55Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.toppo skrev: ↑25 jul 2025 11:00Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
ID4 GTX 340 hk MY25
Jag håller med, det är inte de första åren som normalt är något problem, men Teslas garanti är 4 år och ställer som de andra krav på att du ska utföra någon form av underhåll vid behov.manneson skrev: ↑25 jul 2025 12:32Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.backe skrev: ↑25 jul 2025 12:18När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.manneson skrev: ↑25 jul 2025 11:55Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.toppo skrev: ↑25 jul 2025 11:00Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.ReNewAble skrev: ↑25 jul 2025 08:47Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…
-Min dragvikt 1600kg
-bra one pedal driving
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.
Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.
Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Batterigarantin är väl likvärdig med de flesta andra, och såhär står det på VW:s hemsida. Var har du hittat nånting som säger att den måste in på service för batterigarantin?
Därför garanterar Volkswagen AG att kapaciteten på batteriet inte understiger 70 procent inom åtta år eller upp till 160 000 km, så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt, när du köper en ny elbil hos oss. Det här ger dig en säkerhet för framtiden och visar hur viktig morgondagens mobilitet är för oss.
Skulle väl säga att prestandan på nya Y är rätt dålig, 0-100 är väl typ 0,5 sek långsammare än den äldre?PatteJan skrev: ↑24 jul 2025 20:53Har en Model 3 LR -22 idag.
För mig var fungerande parkeringshjälp året runt ett viktigt krav.