För icke teslaförare placeras de i kö när de halar fram appen på plats. Visst, lite bök, men väldigt skönt att slippa potentiella kaoset om det inte bildas spontan kö.
De flesta kollar väl tillgänglighet innan de svänger av motorvägen? Jag kollade Norrköping igår, alla upptagna <5min kö sa appen. Hamnade som nr5 i kön, väntade ganska exakt 5min, laddade sedan 8min för att ta mig till Stockholm.
OT, det behövs en SuC i Tystberga eller liknande. Har alldeles för hög SoC i Norrköping och når Södertälje endast om jag är lätt på foten…
Det hänger som vanligt på vilket körmönster man har. Vi använder ju enbart snabbladdare under en långresa i Europa vartannat år. Behöver man snabbladdare ofta är det ju avsevärd skillnad. Att skaffa en massa appar och abonnemang lockar ju inte mig i alla fall, jag har redan köpt in i Teslas ekosystem precis som i Apples och det hade vart trist att behöva ha en Samsunglur i bilen som backup även om jämförelsen haltar en aning.
Ja, jämförelsen haltar ju lite. Att ha en app redo som man sällan använder märker man ju inte av. Man kan stänga av bakgrundsdata och tillgång till bredbandet så märks den ju inte.
Det är ju inte som att släpa på en extra telefon.
Det hänger som vanligt på vilket körmönster man har. Vi använder ju enbart snabbladdare under en långresa i Europa vartannat år. Behöver man snabbladdare ofta är det ju avsevärd skillnad. Att skaffa en massa appar och abonnemang lockar ju inte mig i alla fall, jag har redan köpt in i Teslas ekosystem precis som i Apples och det hade vart trist att behöva ha en Samsunglur i bilen som backup även om jämförelsen haltar en aning.
Med Google som finns i Volvo så kan man välja vilka laddnätverk den ska användas sig av. Vår resa nu i sommar genom Europa så ställde jag in suc och Ionity och då väljer den bara de nätverken när bilen själv ska välja laddare. Där var en lång lista av nätverk i Europa som man kunde välja på.
Alla laddare syns däremot fortfarande på kartan.
Får säga de fungerade väldigt smidigt, de enda som gick fel var att jag aldrig fick igång mitt Tesla member abbonemang av någon anledning så laddningen blev dyrare, men tja jag överlever.
På detta sätt så kunde jag ju välja de nätverk som jag redan har eller vill skaffa konto hos.
Undrar hur de löser köandet för de som vill betala med kort direkt på stolpen... Kommer det att krävas att man laddar ner appen när stationen är full? Vi får väl se...
Undrar hur de löser köandet för de som vill betala med kort direkt på stolpen... Kommer det att krävas att man laddar ner appen när stationen är full? Vi får väl se...
Är väl bara eu som kräver sådana saker, så är väl en sak aom inte kommer hit isåfall
Hela iden med kortbetalning är ju just för att det inte ska krävas app
I våras var det ofta kö på Superchargern i Bredden, på norra sidan av Stockholm. En SuC som med 14 laddplatser betjänar norra halvan av Stockholm, så potentiellt 500.000+ invånare. Ibland var det organiserad kö, ibland var det bara nån sorts oorganiserat system, men jag har inte märkt att någon trängt sig. Jag har inget tålamod med laddkö särskilt oorganiserad, så jag tar i så fall en annan leverantörs snabbladdare. Ett år tidigare var det aldrig kö, inte ens på skärtorsdagens eftermiddag, men då fick varken taxi eller andra märken ladda där.
En fråga för mig är varför det är kö. Dels tror jag det beror på att företag får nu ladda, vilket gör att minst hälften av platserna används av taxibilar. Andelen andra bilmärken är lägre än andelen taxibilar. Jag vill också tro att strejken och framförallt sympatistrejken bland elektrikerna är en del av problemet i Sverige för att det är svårt för Tesla att utöka kapaciteten.
Tidigare i somras bilade jag ner till Tyskland och hade inga Supercharger köer. Såg aldrig att navigeringen ändrades för att en supercharger var full men det kan ju ha hänt. Om det hände skulle jag nog ladda på en annan snabbladdare eftersom att några kr på en semesterresa inte spelar så stor roll. Vill man snåla kan man snabbladda lite grann på en dyrare laddare så man kan ta sig till en billigare supercharger. Efter vad jag sett i ChargeFinder så är Tesla SuC nästan alltid billigast av snabbladdare. Men i mina ögon så är det inte elpriset som är det dyra för resor, det är avskrivningen på bilen delat på antalet mil.
I våras var det ofta kö på Superchargern i Bredden, på norra sidan av Stockholm. En SuC som med 14 laddplatser betjänar norra halvan av Stockholm, så potentiellt 500.000+ invånare. Ibland var det organiserad kö, ibland var det bara nån sorts oorganiserat system, men jag har inte märkt att någon trängt sig. Jag har inget tålamod med laddkö särskilt oorganiserad, så jag tar i så fall en annan leverantörs snabbladdare. Ett år tidigare var det aldrig kö, inte ens på skärtorsdagens eftermiddag, men då fick varken taxi eller andra märken ladda där.
En fråga för mig är varför det är kö. Dels tror jag det beror på att företag får nu ladda, vilket gör att minst hälften av platserna används av taxibilar. Andelen andra bilmärken är lägre än andelen taxibilar. Jag vill också tro att strejken och framförallt sympatistrejken bland elektrikerna är en del av problemet i Sverige för att det är svårt för Tesla att utöka kapaciteten.
Tidigare i somras bilade jag ner till Tyskland och hade inga Supercharger köer. Såg aldrig att navigeringen ändrades för att en supercharger var full men det kan ju ha hänt. Om det hände skulle jag nog ladda på en annan snabbladdare eftersom att några kr på en semesterresa inte spelar så stor roll. Vill man snåla kan man snabbladda lite grann på en dyrare laddare så man kan ta sig till en billigare supercharger. Efter vad jag sett i ChargeFinder så är Tesla SuC nästan alltid billigast av snabbladdare. Men i mina ögon så är det inte elpriset som är det dyra för resor, det är avskrivningen på bilen delat på antalet mil.
Bredden har alltid varit bedrövlig, iaf så länge jag kört Tesla, dvs i drygt åtta år.
Tidigare berodde det främst på alla taxi-Tesla med fri SuC som stod och gnetade till 100% SoC i timmar, men nu är det väl i första han pga av närheten till Stockholm.
Uppgraderingen till v4 av dom gamla v2-stolparna bör ha ökat genomströmningen en del, men det skulle nog ändå behövas minst en till Supercharger på E4 i omedelbar närhet till Stockholm.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Undrar hur de löser köandet för de som vill betala med kort direkt på stolpen... Kommer det att krävas att man laddar ner appen när stationen är full? Vi får väl se...
Är väl bara eu som kräver sådana saker, så är väl en sak aom inte kommer hit isåfall
Hela iden med kortbetalning är ju just för att det inte ska krävas app
Varför skulle det inte komma hit om det är ett eu-krav?
Undrar hur de löser köandet för de som vill betala med kort direkt på stolpen... Kommer det att krävas att man laddar ner appen när stationen är full? Vi får väl se...
Är väl bara eu som kräver sådana saker, så är väl en sak aom inte kommer hit isåfall
Hela iden med kortbetalning är ju just för att det inte ska krävas app
Varför skulle det inte komma hit om det är ett eu-krav?
Om kösystemet kräver appen så går det ju emot att det inte ska krävas app för att använda en publik laddare inom eu
Undrar hur de löser köandet för de som vill betala med kort direkt på stolpen... Kommer det att krävas att man laddar ner appen när stationen är full? Vi får väl se...
Är väl bara eu som kräver sådana saker, så är väl en sak aom inte kommer hit isåfall
Hela iden med kortbetalning är ju just för att det inte ska krävas app
Varför skulle det inte komma hit om det är ett eu-krav?
Om kösystemet kräver appen så går det ju emot att det inte ska krävas app för att använda en publik laddare inom eu
Aha, du menar så. Jag läste att inte kortkravet skulle komma hit.
Förslaget handlar om hur laddningen ska betalas. Det ska inte behövas något abonnemang.
Att köa är ju något annat. Är man alllergisk mot appar får man väl vänta tills det finns lediga laddare då.
Man kunde ju annars tänka sig att Teslor fortsätter ladda vid de ordinarie stolparna och att man bygger nya stolpar med kortläsare för icke-Teslor för att följa regelverket, att bygga in kortläsare på de befintliga stolparna lär inte bli billigare eller bättre ur kösynpunkt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Man kunde ju annars tänka sig att Teslor fortsätter ladda vid de ordinarie stolparna och att man bygger nya stolpar med kortläsare för icke-Teslor för att följa regelverket, att bygga in kortläsare på de befintliga stolparna lär inte bli billigare eller bättre ur kösynpunkt.
Varför skulle laddare delfinansierade av eu-medel för bara teslor inte omfattas av kravet på kortbetalning?
Anlände till Kroatien idag. Körde via Polen (bra SuC och massor av andra med betalning med kort). Tjeckien ren katastrof och räckvidsångest. Slovenien helt ok. Österrike väldigt bra framförallt SonnenKraft rest stopp.
Man kunde ju annars tänka sig att Teslor fortsätter ladda vid de ordinarie stolparna och att man bygger nya stolpar med kortläsare för icke-Teslor för att följa regelverket, att bygga in kortläsare på de befintliga stolparna lär inte bli billigare eller bättre ur kösynpunkt.
Varför skulle laddare delfinansierade av eu-medel för bara teslor inte omfattas av kravet på kortbetalning?
Går säkert att uppfylla kraven utan att försämra för oss teslaägare om man erbjuder lika många publika laddare som Tesla-specifika. Läsa nummer på stolpar och svajpa kort har vi ju redan betalat oss bort ifrån, kan jag tycka.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Man kunde ju annars tänka sig att Teslor fortsätter ladda vid de ordinarie stolparna och att man bygger nya stolpar med kortläsare för icke-Teslor för att följa regelverket, att bygga in kortläsare på de befintliga stolparna lär inte bli billigare eller bättre ur kösynpunkt.
Varför skulle laddare delfinansierade av eu-medel för bara teslor inte omfattas av kravet på kortbetalning?
Går säkert att uppfylla kraven utan att försämra för oss teslaägare om man erbjuder lika många publika laddare som Tesla-specifika. Läsa nummer på stolpar och svajpa kort har vi ju redan betalat oss bort ifrån, kan jag tycka.
På väldigt många laddare nere i europa står det att laddplatsen delfinansierats av eu-medel. Jag tror det är haken där.
Sen säger inte eu-förslaget att du MÅSTE svajpa kort, bara att andra ska ha möjlighet att göra det. Jag tänker mig en central kortläsare på laddstationen där man kan betala. Lite som en parkeringsautomat.
Undrar hur de löser köandet för de som vill betala med kort direkt på stolpen... Kommer det att krävas att man laddar ner appen när stationen är full? Vi får väl se...
Är väl bara eu som kräver sådana saker, så är väl en sak aom inte kommer hit isåfall
Hela iden med kortbetalning är ju just för att det inte ska krävas app
Varför skulle det inte komma hit om det är ett eu-krav?
Om kösystemet kräver appen så går det ju emot att det inte ska krävas app för att använda en publik laddare inom eu
Aha, du menar så. Jag läste att inte kortkravet skulle komma hit.
Förslaget handlar om hur laddningen ska betalas. Det ska inte behövas något abonnemang.
Att köa är ju något annat. Är man alllergisk mot appar får man väl vänta tills det finns lediga laddare då.
Tveksamt om det kommer funka så, blir lagom förvirrande att man bara ska kunna koppla in och sen starta, men inte om det är kö då måste du ladda ner appen och starta laddningen via den
Det är att laddarna ska kunna accessas utan krav på appar, inte bara betala
Man kunde ju annars tänka sig att Teslor fortsätter ladda vid de ordinarie stolparna och att man bygger nya stolpar med kortläsare för icke-Teslor för att följa regelverket, att bygga in kortläsare på de befintliga stolparna lär inte bli billigare eller bättre ur kösynpunkt.
Varför skulle laddare delfinansierade av eu-medel för bara teslor inte omfattas av kravet på kortbetalning?
Går säkert att uppfylla kraven utan att försämra för oss teslaägare om man erbjuder lika många publika laddare som Tesla-specifika. Läsa nummer på stolpar och svajpa kort har vi ju redan betalat oss bort ifrån, kan jag tycka.
På väldigt många laddare nere i europa står det att laddplatsen delfinansierats av eu-medel. Jag tror det är haken där.
Sen säger inte eu-förslaget att du MÅSTE svajpa kort, bara att andra ska ha möjlighet att göra det. Jag tänker mig en central kortläsare på laddstationen där man kan betala. Lite som en parkeringsautomat.
I frankrike hade alla laddstationer längs motorvägen just det, en central betalpunkt där man valde laddare man kopplat sig till när man inte hade app
Man kunde ju annars tänka sig att Teslor fortsätter ladda vid de ordinarie stolparna och att man bygger nya stolpar med kortläsare för icke-Teslor för att följa regelverket, att bygga in kortläsare på de befintliga stolparna lär inte bli billigare eller bättre ur kösynpunkt.
Varför skulle laddare delfinansierade av eu-medel för bara teslor inte omfattas av kravet på kortbetalning?
Går säkert att uppfylla kraven utan att försämra för oss teslaägare om man erbjuder lika många publika laddare som Tesla-specifika. Läsa nummer på stolpar och svajpa kort har vi ju redan betalat oss bort ifrån, kan jag tycka.
På väldigt många laddare nere i europa står det att laddplatsen delfinansierats av eu-medel. Jag tror det är haken där.
Sen säger inte eu-förslaget att du MÅSTE svajpa kort, bara att andra ska ha möjlighet att göra det. Jag tänker mig en central kortläsare på laddstationen där man kan betala. Lite som en parkeringsautomat.
I frankrike hade alla laddstationer längs motorvägen just det, en central betalpunkt där man valde laddare man kopplat sig till när man inte hade app
Tror det är rätt lika i övriga europa?
Inte i tyskland. Där är många av samma sort som okq8 använder.
Med fyra knappar under displayen.
Den här:
Är väl bara eu som kräver sådana saker, så är väl en sak aom inte kommer hit isåfall
Hela iden med kortbetalning är ju just för att det inte ska krävas app
Varför skulle det inte komma hit om det är ett eu-krav?
Om kösystemet kräver appen så går det ju emot att det inte ska krävas app för att använda en publik laddare inom eu
Aha, du menar så. Jag läste att inte kortkravet skulle komma hit.
Förslaget handlar om hur laddningen ska betalas. Det ska inte behövas något abonnemang.
Att köa är ju något annat. Är man alllergisk mot appar får man väl vänta tills det finns lediga laddare då.
Tveksamt om det kommer funka så, blir lagom förvirrande att man bara ska kunna koppla in och sen starta, men inte om det är kö då måste du ladda ner appen och starta laddningen via den
Det är att laddarna ska kunna accessas utan krav på appar, inte bara betala
Nej, det handlar bara om betalningen som dessutom ska vara kontaktfri.
Frågan är hur man definierar ”publicly available”, enligt artikeln är majoriteten av dessa laddare långsammare än 50 kW och därmed undantagna från regelverket om betalkort. Dessutom ska reglerna bara tillämpas på snabbladdare byggda efter 2024, också det en definitionsfråga.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Frågan är hur man definierar ”publicly available”, enligt artikeln är majoriteten av dessa laddare långsammare än 50 kW och därmed undantagna från regelverket om betalkort. Dessutom ska reglerna bara tillämpas på snabbladdare byggda efter 2024, också det en definitionsfråga.
Frågan är hur man definierar ”publicly available”, enligt artikeln är majoriteten av dessa laddare långsammare än 50 kW och därmed undantagna från regelverket om betalkort. Dessutom ska reglerna bara tillämpas på snabbladdare byggda efter 2024, också det en definitionsfråga.
Övergångsregel. 2027 ska alla vara åtgärdade.
Alla som är publicly available ja, men vilka räknas dit.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Frågan är hur man definierar ”publicly available”, enligt artikeln är majoriteten av dessa laddare långsammare än 50 kW och därmed undantagna från regelverket om betalkort. Dessutom ska reglerna bara tillämpas på snabbladdare byggda efter 2024, också det en definitionsfråga.
Övergångsregel. 2027 ska alla vara åtgärdade.
Alla som är publicly available ja, men vilka räknas dit.
Skulle gissa att alla som fått delfinansiering från EU räknas dit, då det säkerligen var ett krav för att få bidrag.
Frågan är hur man definierar ”publicly available”, enligt artikeln är majoriteten av dessa laddare långsammare än 50 kW och därmed undantagna från regelverket om betalkort. Dessutom ska reglerna bara tillämpas på snabbladdare byggda efter 2024, också det en definitionsfråga.
Övergångsregel. 2027 ska alla vara åtgärdade.
Alla som är publicly available ja, men vilka räknas dit.
Skulle gissa att alla som fått delfinansiering från EU räknas dit, då det säkerligen var ett krav för att få bidrag.
Svårt att veta vilka avtal som skrivits, det lär vara ganska olika i olika länder och även regionalt om jag får gissa.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld