Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1238
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av manneson »

backe skrev: 25 jul 2025 14:25
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18
manneson skrev: 25 jul 2025 11:55
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00


Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Jag håller med, det är inte de första åren som normalt är något problem, men Teslas garanti är 4 år och ställer som de andra krav på att du ska utföra någon form av underhåll vid behov.

Batterigarantin är väl likvärdig med de flesta andra, och såhär står det på VW:s hemsida. Var har du hittat nånting som säger att den måste in på service för batterigarantin?
Därför garanterar Volkswagen AG att kapaciteten på batteriet inte understiger 70 procent inom åtta år eller upp till 160 000 km, så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt, när du köper en ny elbil hos oss. Det här ger dig en säkerhet för framtiden och visar hur viktig morgondagens mobilitet är för oss.
Självklart måste man utföra underhåll vid behov, annars får man underkänt vid besiktningen.
Det är förövrigt en kontroll jag är beredd att betala för.

Prata med någon på VW och se vad de säger om du säger att du inte tänkt serva…
manneson
Inlägg: 1238
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 25 jul 2025 13:11
Värre än service (som ändå gör det möjligt att upptäcka en del fel i tid innan garantin går ut eller felet blir ett problem) är när man måste betala en månadsavgift för en så basic sak som internetuppkoppling. Att slippa den typen av månadsavgift skulle man absolut kunna sätta upp på kravlistan.

Rimlig självrisk för vagnskada är ytterligare en viktig punkt.

Men visst, i relation till värdeminskningen på en Tesla är både Premium Connectivity och den höga självrisken småpengar.

Dåligt fungerande AP och övrig ADAS jämfört med vad jag förväntar mig och vad konkurrenterna erbjuder var det som gjorde att Tesla var uteslutet för mig vid senaste bilbytet. ID7 GTX tourer som jag valde ligger ungefär i samma prisnivå som en plain MY AWD men har mer utrustning, utrymme och komfort; bättre räckvidd, snabbare laddning och är lite snålare.
Man har internetuppkoppling i en Tesla även utan att betala för premium. VW däremot slår av den helt efter 3 år.

Rimlig självrisk för vagnskada har ingen numera. Därför så gott som alla försäkringsbolag har nedsättningar för det, samt att det finns diverse fristående som erbjuder det.

Alla är olika. Själv tycker jag Teslas filhållare är svårslagen. Den funkar oavsett linjer eller ej, klarar de flesta kurvor etc. Sist men inte minst slår det inte av sig utan att tydligt meddela det. Kort sagt en väldigt pålitlig funktion.
backe
Inlägg: 2704
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av backe »

manneson skrev: 25 jul 2025 17:44
backe skrev: 25 jul 2025 14:25
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18
manneson skrev: 25 jul 2025 11:55


Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Jag håller med, det är inte de första åren som normalt är något problem, men Teslas garanti är 4 år och ställer som de andra krav på att du ska utföra någon form av underhåll vid behov.

Batterigarantin är väl likvärdig med de flesta andra, och såhär står det på VW:s hemsida. Var har du hittat nånting som säger att den måste in på service för batterigarantin?
Därför garanterar Volkswagen AG att kapaciteten på batteriet inte understiger 70 procent inom åtta år eller upp till 160 000 km, så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt, när du köper en ny elbil hos oss. Det här ger dig en säkerhet för framtiden och visar hur viktig morgondagens mobilitet är för oss.
Självklart måste man utföra underhåll vid behov, annars får man underkänt vid besiktningen.
Det är förövrigt en kontroll jag är beredd att betala för.

Prata med någon på VW och se vad de säger om du säger att du inte tänkt serva…
Det är du som påstår att dom har krav på det för batterigarantin, hemsidan säger något annat, så jag undrar var du fått informationen ifrån.
Teslasemitruck
Inlägg: 417
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av Teslasemitruck »

Släpps en större 6 sitsig y. Ryktas att den ska gå att få med större batteripack.
backe
Inlägg: 2704
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av backe »

Teslasemitruck skrev: 25 jul 2025 19:27
Släpps en större 6 sitsig y. Ryktas att den ska gå att få med större batteripack.
Finns det något som säger att den ska släppas utanför Kina?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5527
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av chaffis75 »

manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18
manneson skrev: 25 jul 2025 11:55
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 448
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av ReNewAble »

PatteJan skrev: 25 jul 2025 09:56
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving

Då har gått några veckor nu med den nya. Känns det som ett bra byte?
Ja det gör det. Det enda som ör ett stort störmoment (och som jag har kommenterat i några Juniper-trådar) är Teslas märkliga försämring av byte mellan farthållare och AP där man inte längre kan välja enkel/dubbeltryck för att byta mellan dessa.
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
SwedishAdvocate
Inlägg: 7470
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Teslasemitruck skrev: 25 jul 2025 19:27
Släpps en större 6 sitsig y. Ryktas att den ska gå att få med större batteripack.
6-sits… Vill folk i Europa ha en Y med två sittplatser i baksätet bakom framsätena?…

Känns som den precis som backe är inne på i så fall kommer bli China only.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 920
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av flamman »

backe skrev: 25 jul 2025 20:57
Teslasemitruck skrev: 25 jul 2025 19:27
Släpps en större 6 sitsig y. Ryktas att den ska gå att få med större batteripack.
Finns det något som säger att den ska släppas utanför Kina?
Det som talar för det är väl att Tesla för M3/MY har globala modeller som de tillverkar och säljer över hela världen. Samt även att Juniper inte finns som mer än 5-sits och om/när en 7-sits MY kommer tillbaka lär den rimligtvis bygga på samma större/längre chassi som utvecklats för 6-sits först för Kina. Tesla behöver en stor bil (bagage/säten) i sitt modellprogram som inte är (dyra) MX, kanske blir som med MX LR att den finns med både 7 och 6 säten.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
backe
Inlägg: 2704
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av backe »

flamman skrev: 25 jul 2025 22:50
backe skrev: 25 jul 2025 20:57
Teslasemitruck skrev: 25 jul 2025 19:27
Släpps en större 6 sitsig y. Ryktas att den ska gå att få med större batteripack.
Finns det något som säger att den ska släppas utanför Kina?
Det som talar för det är väl att Tesla för M3/MY har globala modeller som de tillverkar och säljer över hela världen. Samt även att Juniper inte finns som mer än 5-sits och om/när en 7-sits MY kommer tillbaka lär den rimligtvis bygga på samma större/längre chassi som utvecklats för 6-sits först för Kina. Tesla behöver en stor bil (bagage/säten) i sitt modellprogram som inte är (dyra) MX, kanske blir som med MX LR att den finns med både 7 och 6 säten.
Så är det, men jag har inte sett den modellen med tygklädsel som såldes i Mexiko, inte heller Cybertruck. Tog väl tre år innan 7-sits MY kom utanför USA?

Sen är det vanligt bland övriga biltillverkare att sälja en L-modell i Kina men inte övriga världen.

Så frågan var väl egentligen om det var en gissning eller om det fanns fakta att den ska komma hit.
manneson
Inlägg: 1238
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av manneson »

chaffis75 skrev: 25 jul 2025 21:13
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18
manneson skrev: 25 jul 2025 11:55
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00


Sätter man upp en kravlista enligt ovan så landar man såklart i en Model Y. Vill man jämföra med andra bilmodeller behöver man ha mer flexibla krav. Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad..
Jag bytte spindelled på min bil nyss. Var runt på säkert ett tiotal ställen.
Det är ingen som gör något ”vitt” för under en tusing, även om det bara är 20 minuters jobb. De flesta buden var runt 4000. Det dyraste 9700 och lägsta 2400. Till slut hittade jag en som tog 1200 per timme som minimum för valfritt jobb och där jag kunde ta med egenköpt spindelled(150kr på biltema).

Hursomhelst fullt förståeligt att det kostar eftersom det inte är gratis med lokaler, utrustning, arbetsgivaravgifter osv osv osv…
backe
Inlägg: 2704
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av backe »

manneson skrev: 26 jul 2025 10:23
chaffis75 skrev: 25 jul 2025 21:13
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18
manneson skrev: 25 jul 2025 11:55


Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad..
Jag bytte spindelled på min bil nyss. Var runt på säkert ett tiotal ställen.
Det är ingen som gör något ”vitt” för under en tusing, även om det bara är 20 minuters jobb. De flesta buden var runt 4000. Det dyraste 9700 och lägsta 2400. Till slut hittade jag en som tog 1200 per timme som minimum för valfritt jobb och där jag kunde ta med egenköpt spindelled(150kr på biltema).

Hursomhelst fullt förståeligt att det kostar eftersom det inte är gratis med lokaler, utrustning, arbetsgivaravgifter osv osv osv…
Vad har det med batterigarantin att göra?
Kan du påvisa nånting som tyder på att det ska kosta uppemot sexsiffriga belopp hos t.ex. VW för att ha batterigarantin i 8 år?
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av Holve »

manneson skrev: 25 jul 2025 17:44
backe skrev: 25 jul 2025 14:25
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18
manneson skrev: 25 jul 2025 11:55


Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Jag håller med, det är inte de första åren som normalt är något problem, men Teslas garanti är 4 år och ställer som de andra krav på att du ska utföra någon form av underhåll vid behov.

Batterigarantin är väl likvärdig med de flesta andra, och såhär står det på VW:s hemsida. Var har du hittat nånting som säger att den måste in på service för batterigarantin?
Därför garanterar Volkswagen AG att kapaciteten på batteriet inte understiger 70 procent inom åtta år eller upp till 160 000 km, så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt, när du köper en ny elbil hos oss. Det här ger dig en säkerhet för framtiden och visar hur viktig morgondagens mobilitet är för oss.
Självklart måste man utföra underhåll vid behov, annars får man underkänt vid besiktningen.
Det är förövrigt en kontroll jag är beredd att betala för.

Prata med någon på VW och se vad de säger om du säger att du inte tänkt serva…
Är det inte bättre att någon oberoende får bedöma bilens skick än en verkstad som uppenbarligen tjänar pengar på att upptäcka fel?
Jag har verkligen svårt att förstå den fobi som vissa människor har för en 2a på besiktningen.

Vissa lämnar tillomed in sin bil på en verkstad och ber dom leta fel som de sedan får betala för innan de lämnar till ett oberoende besiktingsorgan.

Det är verkligen ett av de stora mysterierna i Sverige.

Jag har en teori att beteendet har något samband med utsläppen av miljögifter på 80 talet.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5527
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av chaffis75 »

manneson skrev: 26 jul 2025 10:23
chaffis75 skrev: 25 jul 2025 21:13
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18
manneson skrev: 25 jul 2025 11:55


Det är ju en väldigt basic kravlista, inget teslaspecifikt i den.
Visar väl om något hur svårt övriga har att matcha.
Själv skulle jag lägga till "inga krav på service" i listan. Det filtrerar visserligen bort ännu fler, men jag verkligen avskyr kravet på att betala tusentals kronor var och vartannat år för "kontroller" bara för att garantin ska gälla.
När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad..
Jag bytte spindelled på min bil nyss. Var runt på säkert ett tiotal ställen.
Det är ingen som gör något ”vitt” för under en tusing, även om det bara är 20 minuters jobb. De flesta buden var runt 4000. Det dyraste 9700 och lägsta 2400. Till slut hittade jag en som tog 1200 per timme som minimum för valfritt jobb och där jag kunde ta med egenköpt spindelled(150kr på biltema).

Hursomhelst fullt förståeligt att det kostar eftersom det inte är gratis med lokaler, utrustning, arbetsgivaravgifter osv osv osv…
Nu bytte du ämne.. detta har inget med service och garanti att göra, och vad jag vet så går även Tesla sönder ibland, ja säkert lika mycket som bilar i allmänhet..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
manneson
Inlägg: 1238
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av manneson »

chaffis75 skrev: 26 jul 2025 15:44
manneson skrev: 26 jul 2025 10:23
chaffis75 skrev: 25 jul 2025 21:13
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18


När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad..
Jag bytte spindelled på min bil nyss. Var runt på säkert ett tiotal ställen.
Det är ingen som gör något ”vitt” för under en tusing, även om det bara är 20 minuters jobb. De flesta buden var runt 4000. Det dyraste 9700 och lägsta 2400. Till slut hittade jag en som tog 1200 per timme som minimum för valfritt jobb och där jag kunde ta med egenköpt spindelled(150kr på biltema).

Hursomhelst fullt förståeligt att det kostar eftersom det inte är gratis med lokaler, utrustning, arbetsgivaravgifter osv osv osv…
Nu bytte du ämne.. detta har inget med service och garanti att göra, och vad jag vet så går även Tesla sönder ibland, ja säkert lika mycket som bilar i allmänhet..
Nej, jag bytte inte ämne. Du skrev "du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad".
Det jag beskrev var bokstavligen när jag letade en billig verkstad. Dvs jag har bra koll på vad de tar betalt, även för "service". Det finns ingen som gör det för några hundralappar, deras kostnader är alldeles för höga för det.
manneson
Inlägg: 1238
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av manneson »

Holve skrev: 26 jul 2025 14:33
manneson skrev: 25 jul 2025 17:44
backe skrev: 25 jul 2025 14:25
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32
backe skrev: 25 jul 2025 12:18


När jag läser Teslas garantivillkor så står det att man är skyldig att se till att bilen är underhållen korrekt, skulle man upptäcka att man underlåtit sig det så gäller inte garantin. Det finns massor av krav och undantag helt enkelt. Så känner man att man är ok med att hoppa över att göra service på en Tesla så kan man göra det på andra bilar också skulle jag säga.

Och för att få fyra års garanterad garanti på en VW t.ex. så är det väl en service som innefattar en genomgång att allt ser ok ut och inga krav på påfyllning eller byten tror jag? Rör sig om kanske 500-1000kr/år för år 1 till 4, är det en dealbreaker när man kanske har en värdeminskning på 100k/år så låter det mer som att man redan bestämt sig. Sen rent lagstadgat så bör du ha rätt att antingen göra service hos 3:e part eller t.o.m. själv om du kan påvisa att du gjort det fackmannamäsigt.

https://digitalassets.tesla.com/tesla-c ... -sv-se.pdf
Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Jag håller med, det är inte de första åren som normalt är något problem, men Teslas garanti är 4 år och ställer som de andra krav på att du ska utföra någon form av underhåll vid behov.

Batterigarantin är väl likvärdig med de flesta andra, och såhär står det på VW:s hemsida. Var har du hittat nånting som säger att den måste in på service för batterigarantin?
Därför garanterar Volkswagen AG att kapaciteten på batteriet inte understiger 70 procent inom åtta år eller upp till 160 000 km, så länge som bilen har använts på ett korrekt sätt, när du köper en ny elbil hos oss. Det här ger dig en säkerhet för framtiden och visar hur viktig morgondagens mobilitet är för oss.
Självklart måste man utföra underhåll vid behov, annars får man underkänt vid besiktningen.
Det är förövrigt en kontroll jag är beredd att betala för.

Prata med någon på VW och se vad de säger om du säger att du inte tänkt serva…
Är det inte bättre att någon oberoende får bedöma bilens skick än en verkstad som uppenbarligen tjänar pengar på att upptäcka fel?
Jag har verkligen svårt att förstå den fobi som vissa människor har för en 2a på besiktningen.

Vissa lämnar tillomed in sin bil på en verkstad och ber dom leta fel som de sedan får betala för innan de lämnar till ett oberoende besiktingsorgan.

Det är verkligen ett av de stora mysterierna i Sverige.

Jag har en teori att beteendet har något samband med utsläppen av miljögifter på 80 talet.
Japp, besikta är förhållandevis billigt också(särskilt med rabatter, jag har betalat <300 senaste åren). Dvs inte hela världen om man måste göra det igen.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5527
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av chaffis75 »

manneson skrev: 26 jul 2025 16:38
chaffis75 skrev: 26 jul 2025 15:44
manneson skrev: 26 jul 2025 10:23
chaffis75 skrev: 25 jul 2025 21:13
manneson skrev: 25 jul 2025 12:32


Nej, man kan inte hoppa över det på övriga märken.
Dessutom kräver maskinskadeförsäkringar att man servat enligt tillverkarens anvisningar för att de skall ersätta, när garantin löpt ut.

Visst kan man göra det hos 3e part, men det är knappast gratis heller, de vill också ha några tusen för att följa tillverkarens anvisningar.
Gör man det själv måste man just försöka få fram tillverkarna anvisningar, vilket kan vara bökigt, samt noggrant dokumentera alla inköp kopplat till det man gjort etc.
Dvs besvärligt.

Förövrigt är sällan de första åren det stora problemet. Problemet är när bilen blivit några år, dvs den har redan tappat flera hundra loppor i värde.
Hos övriga märken ska man då fortsätta betala för "service" i 8 år(så batterigarantin gäller). Det blir femsiffriga om inte uppåt sexsiffriga belopp på så lång tid.
Du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad..
Jag bytte spindelled på min bil nyss. Var runt på säkert ett tiotal ställen.
Det är ingen som gör något ”vitt” för under en tusing, även om det bara är 20 minuters jobb. De flesta buden var runt 4000. Det dyraste 9700 och lägsta 2400. Till slut hittade jag en som tog 1200 per timme som minimum för valfritt jobb och där jag kunde ta med egenköpt spindelled(150kr på biltema).

Hursomhelst fullt förståeligt att det kostar eftersom det inte är gratis med lokaler, utrustning, arbetsgivaravgifter osv osv osv…
Nu bytte du ämne.. detta har inget med service och garanti att göra, och vad jag vet så går även Tesla sönder ibland, ja säkert lika mycket som bilar i allmänhet..
Nej, jag bytte inte ämne. Du skrev "du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad".
Det jag beskrev var bokstavligen när jag letade en billig verkstad. Dvs jag har bra koll på vad de tar betalt, även för "service". Det finns ingen som gör det för några hundralappar, deras kostnader är alldeles för höga för det.
Du kanske skulle kolla vad citatet och tråden handlade om.. men jag ursäktar dig att du missade detta.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
StureP
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jan 2025 17:02

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av StureP »

toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Jag har en Tavascan VZ. Kostar mig 6190 kr i månaden. Med försäkring och 20 tums vinterhjul.
manneson
Inlägg: 1238
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av manneson »

chaffis75 skrev: 26 jul 2025 17:07
manneson skrev: 26 jul 2025 16:38
chaffis75 skrev: 26 jul 2025 15:44
manneson skrev: 26 jul 2025 10:23
chaffis75 skrev: 25 jul 2025 21:13


Du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad..
Jag bytte spindelled på min bil nyss. Var runt på säkert ett tiotal ställen.
Det är ingen som gör något ”vitt” för under en tusing, även om det bara är 20 minuters jobb. De flesta buden var runt 4000. Det dyraste 9700 och lägsta 2400. Till slut hittade jag en som tog 1200 per timme som minimum för valfritt jobb och där jag kunde ta med egenköpt spindelled(150kr på biltema).

Hursomhelst fullt förståeligt att det kostar eftersom det inte är gratis med lokaler, utrustning, arbetsgivaravgifter osv osv osv…
Nu bytte du ämne.. detta har inget med service och garanti att göra, och vad jag vet så går även Tesla sönder ibland, ja säkert lika mycket som bilar i allmänhet..
Nej, jag bytte inte ämne. Du skrev "du behöver uppenbarligen leta upp en billigare verkstad".
Det jag beskrev var bokstavligen när jag letade en billig verkstad. Dvs jag har bra koll på vad de tar betalt, även för "service". Det finns ingen som gör det för några hundralappar, deras kostnader är alldeles för höga för det.
Du kanske skulle kolla vad citatet och tråden handlade om.. men jag ursäktar dig att du missade detta.
Servicekostnader är en viktig del i jämförelsen, om du missat det.
manneson
Inlägg: 1238
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av manneson »

StureP skrev: 26 jul 2025 23:32
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Jag har en Tavascan VZ. Kostar mig 6190 kr i månaden. Med försäkring och 20 tums vinterhjul.
Det har gått att leasa även EQE SUV och Q8 etron för den summan.
StureP
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jan 2025 17:02

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av StureP »

manneson skrev: 27 jul 2025 00:00
StureP skrev: 26 jul 2025 23:32
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Jag har en Tavascan VZ. Kostar mig 6190 kr i månaden. Med försäkring och 20 tums vinterhjul.
Det har gått att leasa även EQE SUV och Q8 etron för den summan.
En handfull bilar. Räknar inte riktigt med sådana deals.
toppo
elbilist
Inlägg: 414
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av toppo »

StureP skrev: 26 jul 2025 23:32
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Jag har en Tavascan VZ. Kostar mig 6190 kr i månaden. Med försäkring och 20 tums vinterhjul.
Nu var inte mitt mål att välja den absolut billigaste utan en bil jag även vill ha, finns några saker jag inte gillar på Tavascan även om det i stort är samma bil. Är ditt pris utan första insats, med drag och 1500 mil/år? När jag räknade på Tavascan vill jag minnas att priset blev närmast identiskt med mina förutsättningar. Vinterhjulen var gratis på Cupra, det vet jag.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
toppo
elbilist
Inlägg: 414
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av toppo »

manneson skrev: 27 jul 2025 00:00
StureP skrev: 26 jul 2025 23:32
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Jag har en Tavascan VZ. Kostar mig 6190 kr i månaden. Med försäkring och 20 tums vinterhjul.
Det har gått att leasa även EQE SUV och Q8 etron för den summan.
Hade möjlighet till dealen på EQE SUV för 7500kr/mån ink försäkring och vinterhjul (inte ner mot 6000kr/mån), men för mig är det ingen bil man kör utan den känns som en lastbil, man sitter väldigt högt. Betalar inte de pengarna för en bil jag inte vill ha även om det på pappret är en fantastisk ”deal”.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
StureP
Inlägg: 83
Blev medlem: 17 jan 2025 17:02

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av StureP »

toppo skrev: 27 jul 2025 07:45
StureP skrev: 26 jul 2025 23:32
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Jag har en Tavascan VZ. Kostar mig 6190 kr i månaden. Med försäkring och 20 tums vinterhjul.
Nu var inte mitt mål att välja den absolut billigaste utan en bil jag även vill ha, finns några saker jag inte gillar på Tavascan även om det i stort är samma bil. Är ditt pris utan första insats, med drag och 1500 mil/år? När jag räknade på Tavascan vill jag minnas att priset blev närmast identiskt med mina förutsättningar. Vinterhjulen var gratis på Cupra, det vet jag.
Samma här. Id4 tyckte jag och frugan var brakful.
Ingen insats, 1500 mil. Utan drag. Vad är det du inte gillar? Vi tycker den är överlägsen på alla punkter.
toppo
elbilist
Inlägg: 414
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Vilken elbil är prismässigt jämförbar med Model Y?

Inlägg av toppo »

StureP skrev: 27 jul 2025 08:06
toppo skrev: 27 jul 2025 07:45
StureP skrev: 26 jul 2025 23:32
toppo skrev: 25 jul 2025 11:00
ReNewAble skrev: 25 jul 2025 08:47
Beror helt på vad man har för krav och prioriteringar som förare. Svårt att få helt lika utrustning och Teslan kommer att sakna saker som andra har och vice versa. Går man till ID-familjen (eller Skoda etc..) så kan man säkert få ett erbjudande som kvalar in hyfsat prismässigt och då få lite extra lull-lull som HUD och massage i stolarna men å andra sidan så drar de max 1400 kg, har inte camp mode etc…

Sen tillkommer vad man gillar av körkänsla och reglage. Vill man ha mer knappar eller gillar man Teslas mer minimalistiska design.

Andra faktorer är effektivitet och vikt.

Det bästa är att sätta upp några måste-krav och sen se vilka bilar som kvalar in på dessa för att sen testköra.

Bytte själv men Model 3 till en Model Y nu i Juni baserat på att jag ville att en ny bil skulle möta följande grundkrav:

-Max 700k SEK inkl vinterhjul
-Min dragvikt 1600kg
-Profilbaserad inställning av säte, speglar och ratt
-Välfungerande digitala nycklar
-adaptiv farthållare och lane assist
-adaptivt led helljus (matris)
-bra utrymmen i paritet med Model Y
-baksäte fällbart 40/20/40 alt genomlastningslucka
-bra one pedal driving
Själv föredrar jag att hitta en bil med så låg månadskostnad som möjligt som kombinerar med så många av mina önskemål som möjligt. I detta fall landade jag i en ID4 GTX som har garanterat restvärde efter tre år, på så vis vet jag vad den maximala månadskostnaden är på förhand. För mig 7000kr/månad vilket är väldigt svårslaget med de önskemålen jag hade.
Jag har en Tavascan VZ. Kostar mig 6190 kr i månaden. Med försäkring och 20 tums vinterhjul.
Nu var inte mitt mål att välja den absolut billigaste utan en bil jag även vill ha, finns några saker jag inte gillar på Tavascan även om det i stort är samma bil. Är ditt pris utan första insats, med drag och 1500 mil/år? När jag räknade på Tavascan vill jag minnas att priset blev närmast identiskt med mina förutsättningar. Vinterhjulen var gratis på Cupra, det vet jag.
Samma här. Id4 tyckte jag och frugan var brakful.
Ingen insats, 1500 mil. Utan drag. Vad är det du inte gillar? Vi tycker den är överlägsen på alla punkter.
Framförallt behöver jag ett rakare bagage för att packa skrymmande saker som barnvagn, men också den lite märkliga mittkonsolen och att den bara maxar 135 kW, det är i snålaste laget för mig. Vad skulle den vara överlägsen på menar du?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Skriv svar