Huracán el. 911 som bruksbil – möjligt utan att förlora pengar?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Huracán el. 911 som bruksbil – möjligt utan att förlora pengar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

krabbanidag skrev: 25 jul 2025 22:20
SwedishAdvocate skrev: 25 jul 2025 19:23
krabbanidag skrev: 25 jul 2025 19:14
SwedishAdvocate skrev: 25 jul 2025 17:37
krabbanidag skrev: 25 jul 2025 17:29

Korrekt. Hade jag normal ekonomi och körde så lite skulle jag max lagt 200k på en bil. Minimera den ekonomiska skadan, när vi nu ändå diskuterar densamma.

Om jag var väldigt rik och körde så lite så skulle jag köpt en 911, Huracan eller annat roligt. Inte förlorat en krona på bilägande då.
Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Hmm en 3 år gammal Huracan för 8 år sen gick på typ 1,2.
Samma Huracan gick nästan på 2 miljoner 5 år senare.

En 3 år gammal lågmilad 911 kunde du köpa under miljonen för 8 år sen. Idag går samma bil kring miljonen med rätt specs.
Så den Huracanen såldes alltså för ~3 år sedan… Var inte det vid typ 'peak bilpriser'? Vad skulle den säljas för idag? Och har dom bilarna rullat 1000 mil om året, i Sverige?

Tror som sagt inte man köra någon av dom två, eller någon annan 911 eller Huracan ~1000 mil om året i Sverige utan att förlora pengar.

EDIT:
Och vad kostar service på en ~3-4 år gammal 911 eller Huracan?…

EDIT2:
Verkar inte finnas en enda Huracan till salu i Sverige som rullat i närheten av ~1000 mil om året…
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter ... =Billigast
Följer inhemsk och utländsk marknad i premiumsegmentet sen minst 10 år tillbaka. Svensk marknad är extremt liten där alla sportbilar gått på export, för köpsvaga kunder här + svag krona.
Litet utbud generellt också.

Vill du ha ett hum om en ”högmil” Huracan så kolla på Tyskland. Billigaste där är €160 - 169 000 (2017, 8k+ mil) och 2015 med ca 9k mil.

För 5-6 år sen kunde du köpa samma bil med färre mil billigare än så. Service-, underhåll- och driftkostnaderna motsvarar ungefärlig nominell prisstegring. Med andra ord får köparen tillbaka pengarna efter några års ägande och 1000 mil/år. Detsamma har gällt med 911 senaste 7-10 åren.

Inte så mkt som behöver servas på 1000 mil om året första 10 åren. Smågrejer som vilken meck som helst kan klara. Iaf för 911an. Huracanen kan strula lite mer men skulle inte säga att det är mer än 20k/år första 10 åren i underhåll förutsatt körsträckan enligt ovan.

Vet inte vad du menar med peak bilpriser. Förstår du hur segmenterad bilmarknaden är? Peak bilpriser för batteribilar må ha varit 2022, men så är INTE fallet på nischbilar i premiumsegmentet som Huracan 911 rätt Ferrari mm. De står avsevärt högre nominellt för varje år
Så vad är det du tänker dig, ifall du haft ekonomin dvs?…

Att köpa en ~3 år gammal Huracán eller 911 med rätt spec., köra den ~1000 mil om året i Sverige i ~3 år, och sedan som sämst gå plus/minus noll när du säljer den?…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
manneson

Re: 911 el. Huracán som bruksbil – möjligt utan att förlora pengar?

Inlägg av manneson »

Det är väl inte särskilt förvånande att det gick att köra exklusiv sportbil gratis?
Var ju samma med elbilar.
Eller med bostäder… många som bott gratis.

Det betyder dock INTE att det kommer att gå att göra det framöver…
Esterox

Re: Huracán el. 911 som bruksbil – möjligt utan att förlora pengar?

Inlägg av Esterox »

SwedishAdvocate skrev: 26 jul 2025 11:45
krabbanidag skrev: 25 jul 2025 22:20
SwedishAdvocate skrev: 25 jul 2025 19:23
krabbanidag skrev: 25 jul 2025 19:14
SwedishAdvocate skrev: 25 jul 2025 17:37

Måste ju erkänna att det är en nyhet för mig att man kan köra 911 eller Huracan ~1000 mil året runt i Sverige utan att förlora pengar… Skatt, försäkring, bränsle och däck lär ju knappast vara gratis. Och med dom miltalen tror jag ju inte att random 911 eller Huracan ökar i värde…
Hmm en 3 år gammal Huracan för 8 år sen gick på typ 1,2.
Samma Huracan gick nästan på 2 miljoner 5 år senare.

En 3 år gammal lågmilad 911 kunde du köpa under miljonen för 8 år sen. Idag går samma bil kring miljonen med rätt specs.
Så den Huracanen såldes alltså för ~3 år sedan… Var inte det vid typ 'peak bilpriser'? Vad skulle den säljas för idag? Och har dom bilarna rullat 1000 mil om året, i Sverige?

Tror som sagt inte man köra någon av dom två, eller någon annan 911 eller Huracan ~1000 mil om året i Sverige utan att förlora pengar.

EDIT:
Och vad kostar service på en ~3-4 år gammal 911 eller Huracan?…

EDIT2:
Verkar inte finnas en enda Huracan till salu i Sverige som rullat i närheten av ~1000 mil om året…
https://www.blocket.se/bilar/sok?filter ... =Billigast
Följer inhemsk och utländsk marknad i premiumsegmentet sen minst 10 år tillbaka. Svensk marknad är extremt liten där alla sportbilar gått på export, för köpsvaga kunder här + svag krona.
Litet utbud generellt också.

Vill du ha ett hum om en ”högmil” Huracan så kolla på Tyskland. Billigaste där är €160 - 169 000 (2017, 8k+ mil) och 2015 med ca 9k mil.

För 5-6 år sen kunde du köpa samma bil med färre mil billigare än så. Service-, underhåll- och driftkostnaderna motsvarar ungefärlig nominell prisstegring. Med andra ord får köparen tillbaka pengarna efter några års ägande och 1000 mil/år. Detsamma har gällt med 911 senaste 7-10 åren.

Inte så mkt som behöver servas på 1000 mil om året första 10 åren. Smågrejer som vilken meck som helst kan klara. Iaf för 911an. Huracanen kan strula lite mer men skulle inte säga att det är mer än 20k/år första 10 åren i underhåll förutsatt körsträckan enligt ovan.

Vet inte vad du menar med peak bilpriser. Förstår du hur segmenterad bilmarknaden är? Peak bilpriser för batteribilar må ha varit 2022, men så är INTE fallet på nischbilar i premiumsegmentet som Huracan 911 rätt Ferrari mm. De står avsevärt högre nominellt för varje år
Så vad är det du tänker dig, ifall du haft ekonomin dvs?…

Att köpa en ~3 år gammal Huracán eller 911 med rätt spec., köra den ~1000 mil om året i Sverige i ~3 år, och sedan som sämst gå plus/minus noll när du säljer den?…
Köp en ny 911, ha den 2 år. Sälj tillbaka till Porsche för dyrare än du köpte den för. Gått att göra rätt så jäkla länge nu. Hade en GTS jag fick 400 mer än jag köpte den för. Sen är ju skatten galen och har ju lagt ut pengar för att skydda bilen med foliering. Men 250 plus gick jag nog utan att ha räknat nogrannare.
Skriv svar