Lyx i bilar förr - standard idag

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av Jerker »

En annan börjar ju bli en gammal man (60+) och har kört många olika bilar under åren. Under hela bilens utveckling har ju bilkörandet/ägandet förenklats och det fortgår fortfarande sen de första fungerande ångbilarna i slutet av 1700-talet. Bara under den tid jag själv har upplevt som bilägare (de senaste c:a 40 åren - "modern tid"(?)) så har det hänt massor som jag upplevt som förenklingar och förbättringar som idag mer eller mindre blivit standard men som förr bara fanns i dyrare bilar eller inte alls. Tänkte att vi kunde lista sådant och jag börjar här med vad som just nu kommer upp i mitt sinne. Inga av mina första bilar, tillverkade på 70-talet, hade något av nedanstående:

*AC
*Elektriska fönsterhissar
*Centrallås
*Värmesitsar
*Elektriskt uppvärma rutor
*Automatchoke
*Automatisk växellåda
*Automatiskt helljus
*Intervalltorkare
*Automatiska torkare
*Styrservo
*ABS-bromsar
*Backkamera
*Krockkuddar
*Rullbälten
*Halogenlampor

Sen finns det hela paketet av säkerhetssystem som väl inte finns i alla bilar i idag men som bit för bit lagstiftas in i bilarna. Hur mycket av det måste finnas i nya bilar som säljs i EU idag? Där är jag inte uppdaterad.

Min allra första bil var en blå Simca 1100 från 1972 och nästa bil var en Volvo 142 från 1971. Sen blev det en Volvo 245 från 1984 och den hade väl iaf elektriskt uppvärmd bakruta och styrservo, men inte automatchoke. Troligen uppvärmda säten fram också. Men den hade en lyx och det var en 5:e växel som man lade i med en liten strömbrytare på växelspaken och man behövde inte trampa ur! :D
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 2 gång.
tesla newbie

Re: Lyx i bilar förr - standard idag

Inlägg av tesla newbie »

Kul tråd. Kan väl fylla på med lite:
  • Biltelefon (tidigare fast monterad nu via BT)
  • Adaptiv farthållare
  • Navigationsystem
  • Easy entry
  • Stols och spegelminne
  • Backkamera/360 kamera
  • Keyless upplåsning och start
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Matrisljus
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Inte ens min första bil, en 900GL från -84, hade nästan något av det du listar. Den hade intervalltorkare, rullbälten och halogenlampor men inget annat vad jag kan komma ihåg. Den hade den fantastiska ljusgula färgen som har nästan exakt samma färg som vägdamm. Perfekt!

Dragkrok hade den med.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

* Larm - brukade behövas en dyr eftermontering, minns ni "cargard" med en blinkande röd lysdiod?
* Yttertempmätare - brukade man köpa på OK eller från postorderkatalog om man inte bodde i en storstad.

Min första bil, en Volvo 244 -76 eftermonterade jag både larm och farthållare i, och monteringsanvisningen kom i form av ett VHS-band! :lol:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"Vissa kallar det lyx, Jag kallar det Mazda standard." - slogan från 80-talet.
Användarvisningsbild
Elbilisten

Inlägg av Elbilisten »

Värme i sidospeglar.
Trötthetsvarnare.
Däcktrycksövervakning.
Dimljus.
Elektrisk handbroms.
Eldriven spolarpump.
Varningsblinkers (Jag tror det kom på 1960-talet. Blinkers och bromsljus tidigare.)
Sidospeglar med justering inifrån, de första manuellt, senare med elmotorer. Och nu även automagisk infällning vid parkering.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Geo -minne för luftfjädringens höjd.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tack för bidragen! Men vissa är verkligen inte standard i bilar idag, t.ex. geolocation på höjning av luftfjädrar. 360° kamera är det inte heller, och några andra av förslagen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vissa saker har ju försvunnit också, som var praktiskt att ha i vissa situationer. T.ex. hade Renault 4 ända in på 60-talet vev om startbatteriet skulle blivit urladdat. Man ser hålet i stötfångaren där man stack in veven!
Renault_R4_BW_2016-07-17_13-45-32.jpg
IMG_20250724_234923.jpg
mikaELbil
elbilist

Inlägg av mikaELbil »

Jerker skrev: 24 jul 2025 23:54
Vissa saker har ju försvunnit också, som var praktiskt att ha i vissa situationer. T.ex. hade Renault 4 ända in på 60-talet vev om startbatteriet skulle blivit urladdat. Man ser hålet i stötfångaren där man stack in veven!

Renault_R4_BW_2016-07-17_13-45-32.jpg

IMG_20250724_234923.jpg
På tal om saknade saker på nya bilar:

Ventilationsrutan fram, som syns på den gröna Jaguar MKII:an. Visst var det den vägen buset tog sig in i bilen, men JAG saknar den. Min första bil som var en Austin Mini 850 hade till och med skjutrutor fram, stol som inte gick att ändra ryggstödet på. Påminner om dagens Teslor - Instrumenten i mitten. Hastighetsmätare och tankmätare. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jerker skrev: 24 jul 2025 23:46
Tack för bidragen! Men vissa är verkligen inte standard i bilar idag, t.ex. geolocation på höjning av luftfjädrar. 360° kamera är det inte heller, och några andra av förslagen.
Sorry, det är standard på min… Jämförde med mina tidigare bilar, ingen koll alls på vad som är standard i andra bilar..
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Fjärrkontroll med låsknapp var ganska lyxigt när det kom. Slippa låsa upp med nyckeln.
Antisladd, långt senare. Har nog gjort mycket nytta.

Men vilken förbättring var den mest bekväma då? Jag tycker nog servostyrning.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Saker som är ”lyx” idag som jag inte vill ha;

Hastighetsvarning, avståndsberoende farthållare, nödbroms vid parkering, auto-start-stopp…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Fanns mycket längre än så, citroen hade det in på 80-talet, vet inte om det var tillval dock, men jag har sett det på 80-talsbilar från citroen, tror det var en 85'a eller nåt.

Vad jag förstår var anledningen att man slutade att folk så sällan använde det så koplingen som ska koppla loss veven vid start rostade och veven då stod och snurrade med motorn när den startade och folk slog av sej fingrarna på dom.
manneson

Inlägg av manneson »

Idag är det en lyx att slippa alla moderniteter. :lol:
Själv är jag gärna utan fartvarnare, vingelvarnare, dödavinkelvarnare, nödbromsassistans, aktiva bälten etc. Kort sagt allt som blinkar och piper eller drar i ratten/bälte etc.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Jag hade en Ford Mercury Cougar XR 7 390 GT från 1968. Den hade ”all lyx” + lite extra ovanligheter såsom tiltratt” för enkel av- och påstigning. Dolda vacuumstyrda ljus infällda i framgrillen. Elektrisk radioantenn, mm.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

jonasl skrev:
Inte ens min första bil, en 900GL från -84, hade nästan något av det du listar. Den hade intervalltorkare, rullbälten och halogenlampor men inget annat vad jag kan komma ihåg. Den hade den fantastiska ljusgula färgen som har nästan exakt samma färg som vägdamm. Perfekt!

Dragkrok hade den med.
Som alla Saab efter 1972 hade den elvärme i förarstolen, strålkastartorkare, sidokrockskydd och krocksäkra stötfångare som klarade småkrockar upp till 9(?) km/h utan att skadas. Dessutom sidobackljus, innerbelysning som tänds med knapp vid startnyckeln och baksäte av DUX-resår.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

manneson skrev: 26 jul 2025 16:46
Idag är det en lyx att slippa alla moderniteter. :lol:
Själv är jag gärna utan fartvarnare, vingelvarnare, dödavinkelvarnare, nödbromsassistans, aktiva bälten etc. Kort sagt allt som blinkar och piper eller drar i ratten/bälte etc.
Och inte att förglömma, pekskärm! Rent förkastligt dålig ”lyx”.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

repulsiv skrev: 26 jul 2025 16:39
Fanns mycket längre än så, citroen hade det in på 80-talet, vet inte om det var tillval dock, men jag har sett det på 80-talsbilar från citroen, tror det var en 85'a eller nåt.

Vad jag förstår var anledningen att man slutade att folk så sällan använde det så koplingen som ska koppla loss veven vid start rostade och veven då stod och snurrade med motorn när den startade och folk slog av sej fingrarna på dom.
Den första versionen av T-Forden hade en egenhet. Den var man tvungen att veva igång men den hade inget friläge. Däremot hade den tydligen differential, för när man skulle starta den så var man tvungen att lyfta upp ena bakhjulet så det svävade fritt i luften. Sen kunde man veva igång motorn och sätta sig i bilen och fick ha hjälp med att knuffa ned den från det som höll hjulet uppe och sen kunde man köra iväg. I mina öron en bil omöjlig att marknadsföra och svårt att tro att det var så, men detta såg jag i en amerikansk dokumentär, så nån tidig version måste väl ha varit sådan. :?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jerker skrev: 27 jul 2025 17:22
repulsiv skrev: 26 jul 2025 16:39
Den första versionen av T-Forden hade en egenhet. Den var man tvungen att veva igång men den hade inget friläge. Däremot hade den tydligen differential, för när man skulle starta den så var man tvungen att lyfta upp ena bakhjulet så det svävade fritt i luften. Sen kunde man veva igång motorn och sätta sig i bilen och fick ha hjälp med att knuffa ned den från det som höll hjulet uppe och sen kunde man köra iväg. I mina öron en bil omöjlig att marknadsföra och svårt att tro att det var så, men detta såg jag i en amerikansk dokumentär, så nån tidig version måste väl ha varit sådan. :?
Transmissionen hade en pedal som när den var nedtryckt aktiverade 1:ans växel i en planetlåda, och när pedalen var helt uppsläppt aktiverades tvåans växel. Friläget låg i mitten, med pedalen halvt nedtryckt. Genom att dra åt den handbromsspaken men inte helt i botten, kunde man få pedalen att fastna på mitten, då blev det friläge så man kunde veva igång bilen. T-forden hade ett lite märkligt pedalarrangemang, tre pedaler - en för att bromsa, en för att backa och en som enligt ovan växlade mellan ettan och tvåan.

Märkligt, med dagens tycke, men då fanns det ju ingen riktig standard. En planka under bakaxeln behövdes bara om man hade något vaj på parkeringsbromsspaken.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Åkte i min ungdom med i en Cadillac Eldorado som jag tror var årsmodell 1970, den hade en knapp på instumentbrädan som när man tryckte på den levererade en färdigtänd cigarett som dök upp ur en lucka. Det kallar jag lyx. Inte så pk längre.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 27 jul 2025 18:29
Åkte i min ungdom med i en Cadillac Eldorado som jag tror var årsmodell 1970, den hade en knapp på instumentbrädan som när man tryckte på den levererade en färdigtänd cigarett som dök upp ur en lucka. Det kallar jag lyx. Inte så pk längre.
Pk och pk…

Det finns ju en anledning till att det inte är så många i 50-60-årsåldern som röker längre. Och det har ju inte bara med politik och 'korrekthet' att göra…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Glassmaskin finge gärna vara standard idag.
glassmaskin.png
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

tor-ake skrev: 28 jul 2025 09:25
Glassmaskin finge gärna vara standard idag.

glassmaskin.png
Ingår överdrag till klädseln?
Skriv svar