Klen AC?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

maangee

Klen AC?

Inlägg av maangee »

En månad gammal Highland och funderar lite på ACn. Tycker nog att den kunde blåsa ut kallare luft än den gör. Har ingen tidigare erfarenhet av Tesla och vet inte hur kapaciteten varit/är. Men jämför jag med min Kia ceed så är det kallare luft i den och funderar på om det bara är så att det är sämre ”tryck” för att vara energieffektiv?

Kör med autoläge och har valt ”min” på fläkten, annars blir den för högljudd tycker jag.

Ngt man kan göra, ska man kolla med Tesla?
manneson

Re: Klen AC?

Inlägg av manneson »

Teslas AC brukar generellt vara bland de kraftigaste på marknaden. De är designade i Kalifornien liksom..
Min Model 3 blev iskall på bara några minuter kylning. Behagligt efter stranden att sätta sig i ett kallt säte.

Men det är klart om du inte låter fläkten jobba hur hade du då tänkt att den skulle kyla?
Det är en stor kupé med stora glasytor jämfört med din Kia, så det krävs att den får blåsa på rejält.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

maangee skrev: 28 jul 2025 17:17
En månad gammal Highland och funderar lite på ACn. Tycker nog att den kunde blåsa ut kallare luft än den gör. Har ingen tidigare erfarenhet av Tesla och vet inte hur kapaciteten varit/är. Men jämför jag med min Kia ceed så är det kallare luft i den och funderar på om det bara är så att det är sämre ”tryck” för att vara energieffektiv?

Kör med autoläge och har valt ”min” på fläkten, annars blir den för högljudd tycker jag.

Ngt man kan göra, ska man kolla med Tesla?
Min ”gamla” 2021 Model 3 mäktade inte heller att kyla ner kupén en varm sommardag om du ställde automatiken på min, det gör inte heller min nuvarande ID.4. Så du får nog vackert höja fläktläget om du vill ha det svalt när det är 25 plus ute.
maangee

Inlägg av maangee »

Är det så att elbilar generellt har ”klenare” AC än fossilbilar? Min uppfattning var att det skulle vara som ett kylskåp på en Tesla, men som sagt så är det inte riktigt så.
Användarvisningsbild
DennisHalmstad
Teslaägare

Inlägg av DennisHalmstad »

Tycker nog min 2021a kyler på bra.
Jag tänkte också från början köra på "min" för ljudkomforten men då tar det längre tid att kyla ner samt på vintern om det blir kondens på kameror så den kör värme trots rätt kupetemp så kommer den inte lösa det lika effektivt utan autoläget.
Sen kan det ju vara så att du behöver rikta om luftflödet, kanske lite mer på dig för att tycka kyleffekten blir bättre.
Tesla M3 LR AWD -21
maangee

Inlägg av maangee »

DennisHalmstad skrev: 28 jul 2025 19:16
Jag tänkte också från början köra på "min" för ljudkomforten men då tar det längre tid att kyla ner samt på vintern om det blir kondens på kameror så den kör värme trots rätt kupetemp så kommer den inte lösa det lika effektivt utan autoläget.
Sen kan det ju vara så att du behöver rikta om luftflödet, kanske lite mer på dig för att tycka kyleffekten blir bättre.
Så du rekommenderar auto med max? Jag är med på att det kanske behövs, men det ljudet som uppstår samt att det inte är lika kall luft som i min andra bil, det är bara det jag är lite besviken på. Bilar har styrkor och utvecklingsdelar och min uppfattning är att AC:n inte riktigt når upp till min standard. Sen vinner Teslan de flesta andra kategorier såklart:)
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

maangee skrev: 28 jul 2025 20:01
Så du rekommenderar auto med max? Jag är med på att det kanske behövs, men det ljudet som uppstår samt att det inte är lika kall luft som i min andra bil, det är bara det jag är lite besviken på. Bilar har styrkor och utvecklingsdelar och min uppfattning är att AC:n inte riktigt når upp till min standard. Sen vinner Teslan de flesta andra kategorier såklart:)
Kliman behöver rent allmänt lite utvecklingskärlek. Liksom vindrutetorkarena, farthållaren och lite annat smått och gott..😅
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Upplever att min M3 -21 alstrar mycket värme från glastaket om den stått parkerad längre tid i solen vilket gör att AC har svårt att kyla ner på ”min”.
maangee

Inlägg av maangee »

xms67 skrev: 28 jul 2025 20:46
Kliman behöver rent allmänt lite utvecklingskärlek. Liksom vindrutetorkarena, farthållaren och lite annat smått och gott..😅
Håller med. Men glöm inte att det finns utvecklingsdelar i att blinkersen inte stängs av när man blinkar ut från en rondell :) Avsaknaden av spakarna för bla blinkers är ju svårare att utveckla.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Teslaaa skrev: 28 jul 2025 20:47
Upplever att min M3 -21 alstrar mycket värme från glastaket om den stått parkerad längre tid i solen vilket gör att AC har svårt att kyla ner på ”min”.
Precis! Glastaket och även stor framruta strålar ut (in) mycket värme en solig dag. Jag upplever att jag vill ha tempen 4-5 grader lägre när det är soligt jämfört med molnigt för att kompensera för detta. Det är dock bra effekt i ACn (4 grader kall luft när den kyler ordentligt) men den bullrar på bra, speciellt och länge när den skall kyla ner efter att stått i solen. Inget konstigt, ren fysik kopplat till designen.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Jag har en MY och nivån på kylan har jag aldrig upplevt dålig. Bilen blir ibland extra varm pga glastaket men AC:n klarar det tycker jag.

Problemet är att när man stannat efter att ha kört en stund och sedan åker vidare får jag ofta sänka för att få det som det var innan pausen. På sommaren 0,5-1 grad. På vintern kan det vara ganska hopplöst att få kliman att funka om det är kallt ute och man parkerar i ett garage för att handla. Bilen ger då extremt mycket värme.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

maangee skrev: 28 jul 2025 18:10
Är det så att elbilar generellt har ”klenare” AC än fossilbilar? Min uppfattning var att det skulle vara som ett kylskåp på en Tesla, men som sagt så är det inte riktigt så.
Nu är det ju väldigt stor skillnad från bil till bil rent generellt.

De saabarna jag haft har haft extremt effektiv AC, typ gått in i en upphettad bil på jobbet och sen har luften i kupen varit kall när jag kör ut genom grinden en minut senare, samma resa med morsans toyota så är jag halvvägs hemma innan den lyckats kyla kupen.

teslan är inte lika effektiv, men eftersom den kyler innan man kommer ut funkar det ju.

Jag tror också glastaket är en stor bov när bilen står i solen, jag postade ju en bild innan på när min bil höll 72 grader i kupen enligt appen, en svensk normal sommardag, och att det tog 27min för bilen att kyla ner kupen helt då.
Esterox

Inlägg av Esterox »

repulsiv skrev: 29 jul 2025 15:11
maangee skrev: 28 jul 2025 18:10
Nu är det ju väldigt stor skillnad från bil till bil rent generellt.

De saabarna jag haft har haft extremt effektiv AC, typ gått in i en upphettad bil på jobbet och sen har luften i kupen varit kall när jag kör ut genom grinden en minut senare, samma resa med morsans toyota så är jag halvvägs hemma innan den lyckats kyla kupen.

teslan är inte lika effektiv, men eftersom den kyler innan man kommer ut funkar det ju.

Jag tror också glastaket är en stor bov när bilen står i solen, jag postade ju en bild innan på när min bil höll 72 grader i kupen enligt appen, en svensk normal sommardag, och att det tog 27min för bilen att kyla ner kupen helt då.
Det handlar inte om glastaket. Det handlar om att glaset i exempelvis Tesla är alldeles för dålig kvalité, precis som Id4. Du kan känna solstrålarna värma igenom rutan. Sen kanske ACn är dålig också men stor del är ju den risiga kvalitén på glaset.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

..men då är det väl per definition så att glastaket är problemet ? :D
Användarvisningsbild
fnils
Teslaägare

Inlägg av fnils »

Jag löser med Min under sommaren tills det blev för varmt. Jag ändrade till Max och den lät rätt mycket men när den kylt ner kupen blev den tyst igen.
Så jag tänker att Max väsnas bara en stund.
Mini Cooper SE
Tesla Model 3 Long Range Highland
Esterox

Inlägg av Esterox »

repulsiv skrev: 29 jul 2025 15:41
..men då är det väl per definition så att glastaket är problemet ? :D
Förvisso är det så och alla rutor.
Men inte att det är ett glastak för finns massor av bilmärken med glastak där detta inte är ett problem.

Så funktionen glastak = inte problem.
Dåliga kvalité på rutorna = problem

Det ger i sin tur upplevelse kring dålig AC
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jo, men jag ser det mer som att glastaket är problemet, men det finns säkerligen bättre glas man kan använda.

Jag hade personligen hellre sett att bilen hade plåttak av flera skäl.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Sätt på AC 5 min innan avfärd via appen. Problem solved.

Min bil visade 58 grader häromdagen tog 7 min ner till 19 grader.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Skriv svar