
Teslas Supercharger laddstation i Lost Hills, Kalifornien ser ut som många andra laddstationer. Måhända större än de flesta, med 84 Supercharger snabbladdare, som kan bli så många som 168 i framtiden.
Men kanske viktigaste skillnaden mot andra laddstationer är att den saknar elanslutning. Den är inte kopplad till elnätet. Istället är det solens strålar som laddar bilarna.

Solpanelerna ovanför laddarna skänker skugga men skulle inte räcka till att ladda alla bilar. Tesla har anlagt en hel solcellspark på 11 MWp bredvid laddstationen. På natten används 10 Tesla Megapack stationära batterier på sammanlagt 39 MWh.
Med dagens låga priser på solceller och batterier börjar det ibland bli lönsamt att skippa elanslutningen när man bygger en laddstation. I alla fall på sydliga breddgrader, där solen kan leverera energin istället.
För en dryg månad sedan berättade vi om Europas förmodligen första helt offline laddstation, i Ungerska Aszófő: 2 snabbladdare, 200 kWh batterier och 120 kWp solceller. Bolaget evDirect såg bara fördelar med att inte ansluta stationen till elnätet: de slapp vänta på att elbolaget skulle dra fram ledningar (oftast en väldigt lång process), slapp köpa el och framför allt slapp betala dyra månadsavgifter för anslutningen. Istället kunde de erbjuda Ungerns lägsta pris för snabbladdning.
Tesla berättar om liknande fördelar för sin mycket större, men tekniskt snarlika station: den kunde byggas på en avlägsen plats ungefär mittemellan Los Angeles och San Francisco på bara 8 månader. Och vi kan bara föreställa oss hur dyr anslutningsavgift och månadsavgifter elbolagen skulle begära för en elanslutning på runt 10 MW.
Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-har-op ... nslutning/