Skillnad i antalet lediga platser på SUC

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Skillnad i antalet lediga platser på SUC

Inlägg av Xmag »

Vi har en äldre S och en MYP. Det är väldigt sällan jag kör dem samtidigt på långresa av förklarliga skäl. Men nu körde vi var sin bil till samma mål och skulle ladda på samma ställe. Då upptäckte vi att antalet lediga laddplatser på SUC som visades på skärmen skiljde sig åt ganska mycket. MYPen överdrev alltid och S var mer konservativ. Ibland kunde det skilja mellan 3 lediga i MYP:en och väntetid i S:en. Det som redovisades i S:en var mer korrekt noterade vi. Detta såg vi på alla ställen vi stannade på. Nån som sett nåt liknande? Känns konstigt att den nyare bilen ”ljuger” om antalet lediga platser.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Qwertz77

Re: Skillnad i antalet lediga platser på SUC

Inlägg av Qwertz77 »

Jag har precis varit i Italien/Frankrike och vänt och upplevde precis samma sak med min MYP -24. Även det andra paret vi reste med som har en YLR -24 hade precis samma problem. Genom hela Europa var det precis likadant under dessa 3 veckor som vi var iväg. Bilen kunde visa 15-20 lediga och när man var någon kilometer ifrån så sjönk det fort till fullsatt. När detta hänt 3 ggr på raken så började jag jämföra med vad Tesla appen visade, och märkligt nog så visade den rätt antal. Även appen Chargefinder visade rätt antal lediga platser. Så något vajsing har det iaf varit för oss under dessa veckor med vad bilen visar. Blev ett jäkla fipplande med appen när man väl kom på att den visade rätt, hade varit hopplöst att planera sina laddstopp annars.

Jag sköter alltid planeringen av laddning själv och låter inte bilen göra detta. Det andra paret ville testa en av delsträckorna med att låta bilen sköta det, men eftersom den hela tiden visade fel så fick dom ge upp efter första laddstoppet eftersom bilen visade 15 lediga (appen visade att det var kö) men när de var va 1km ifrån så ändrade bilen till kö och väntetid. Detta var vid SUC Affi nära Gardasjön, dom blev stående ett bra tag eftersom det inte fanns något bra kösystem, rena vilda västern.

Har inte upplevt detta tidigare och har ändå kört ca 5000 mil sista 11 månaderna.
Skriv svar