Klen AC?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1705
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Klen AC?

Inlägg av Airlift »

Fredrik j skrev: 30 jul 2025 10:48
Niklas Z skrev: 30 jul 2025 09:45
Fredrik j skrev: 30 jul 2025 09:12
ducce916m skrev: 30 jul 2025 07:58
Jag sätter på Camp mode när jag parkerar för att handla eller vara bort från bilen en eller ett par timmar. Värt den lilla elförbrukningen det kostar.
Vad är poängen när det bara tar några minuter att kyla kupen?
Förutom att det är kallt i bilen direkt när man kliver in så slipper man den förhöjda ljudnivån när fläkten arbetar för att kyla ner bilen de inledande minuterna efter start.
Eller menar du att starta kylningen från appen några minuter innan man kliver in i bilen?
Ja, precis. Som alla kylaggregat har man ju ett begränsat, okänt antal timmar innan det behövs service/reparationer. Att köra pumpen i onödan är ju just onödigt.
Jag trycker på appen.
Om jag inte bara ska ur en kortare stund. Då kyler jag hela tiden.
Som begränsat kyltekniskt öberintresserad så får jag nog ändå påstå att det inte är timmarna som är det kritiska utan starter (av kompressorn) som är styrande.
I fordonsapplikationer har jag (inget forskningsunderlag men mer empiri) konstaterat att om man använder systemet ”sällan” så uppstår läckage (alla läcker dock..) tidigare.


Min slutsats är att systemen ska jobba, helt enkelt. Det kanske till och med är så att det är energimässigt bättre att hålla (behåll) temperatur än att behöva sänka den från säg 50 i kupé till 21 vid ärenden, matstopp, laddningsstopp etc..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12777
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Klen AC?

Inlägg av Fredrik j »

Airlift skrev: 30 jul 2025 11:16
Fredrik j skrev: 30 jul 2025 10:48
Niklas Z skrev: 30 jul 2025 09:45
Fredrik j skrev: 30 jul 2025 09:12
ducce916m skrev: 30 jul 2025 07:58
Jag sätter på Camp mode när jag parkerar för att handla eller vara bort från bilen en eller ett par timmar. Värt den lilla elförbrukningen det kostar.
Vad är poängen när det bara tar några minuter att kyla kupen?
Förutom att det är kallt i bilen direkt när man kliver in så slipper man den förhöjda ljudnivån när fläkten arbetar för att kyla ner bilen de inledande minuterna efter start.
Eller menar du att starta kylningen från appen några minuter innan man kliver in i bilen?
Ja, precis. Som alla kylaggregat har man ju ett begränsat, okänt antal timmar innan det behövs service/reparationer. Att köra pumpen i onödan är ju just onödigt.
Jag trycker på appen.
Om jag inte bara ska ur en kortare stund. Då kyler jag hela tiden.
Som begränsat kyltekniskt öberintresserad så får jag nog ändå påstå att det inte är timmarna som är det kritiska utan starter (av kompressorn) som är styrande.
I fordonsapplikationer har jag (inget forskningsunderlag men mer empiri) konstaterat att om man använder systemet ”sällan” så uppstår läckage (alla läcker dock..) tidigare.


Min slutsats är att systemen ska jobba, helt enkelt. Det kanske till och med är så att det är energimässigt bättre att hålla (behåll) temperatur än att behöva sänka den från säg 50 i kupé till 21 vid ärenden, matstopp, laddningsstopp etc..
Behöver kompressorn gå kontinuerligt vid ett stopp på ett par timmar som han pratade om?
Naturligtvis går det åt mer energi att hålla en låg temperatur i timmar än att kyla ner den strax innan?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1705
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Klen AC?

Inlägg av Airlift »

Fredrik j skrev: 30 jul 2025 11:24
Airlift skrev: 30 jul 2025 11:16
Fredrik j skrev: 30 jul 2025 10:48
Niklas Z skrev: 30 jul 2025 09:45
Fredrik j skrev: 30 jul 2025 09:12


Vad är poängen när det bara tar några minuter att kyla kupen?
Förutom att det är kallt i bilen direkt när man kliver in så slipper man den förhöjda ljudnivån när fläkten arbetar för att kyla ner bilen de inledande minuterna efter start.
Eller menar du att starta kylningen från appen några minuter innan man kliver in i bilen?
Ja, precis. Som alla kylaggregat har man ju ett begränsat, okänt antal timmar innan det behövs service/reparationer. Att köra pumpen i onödan är ju just onödigt.
Jag trycker på appen.
Om jag inte bara ska ur en kortare stund. Då kyler jag hela tiden.
Som begränsat kyltekniskt öberintresserad så får jag nog ändå påstå att det inte är timmarna som är det kritiska utan starter (av kompressorn) som är styrande.
I fordonsapplikationer har jag (inget forskningsunderlag men mer empiri) konstaterat att om man använder systemet ”sällan” så uppstår läckage (alla läcker dock..) tidigare.


Min slutsats är att systemen ska jobba, helt enkelt. Det kanske till och med är så att det är energimässigt bättre att hålla (behåll) temperatur än att behöva sänka den från säg 50 i kupé till 21 vid ärenden, matstopp, laddningsstopp etc..
Behöver kompressorn gå kontinuerligt vid ett stopp på ett par timmar som han pratade om?
Naturligtvis går det åt mer energi att hålla en låg temperatur i timmar än att kyla ner den strax innan?
I den bästa av världar har man valt en frekvensstyrd kompressor och eller variabelt deplacement, vilket gör att kompressorn går kontinuerligt men flödet i kretsen varierar utefter behov, speciellt i de modeller med kompressorsystemet som värmekälla (värmepumpsdrift).

Likväl som ”nattsänkning” av värmen i bostadshus generellt visar sig vara av mindre effektivt vid värmepumpsbaserad uppvärmning. Bibehålla kostar mindre då temperaturdifferansen är lägre.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Klen AC?

Inlägg av Tellus »

Ducce916m
Niklas z

Varför använder ni dog mode eller camp mode och inte keep climate on?
Camp mode stänger av vaktläget
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Klen AC?

Inlägg av Tellus »

Airlift skrev: 30 jul 2025 11:57
Fredrik j skrev: 30 jul 2025 11:24
Airlift skrev: 30 jul 2025 11:16
Fredrik j skrev: 30 jul 2025 10:48
Niklas Z skrev: 30 jul 2025 09:45

Förutom att det är kallt i bilen direkt när man kliver in så slipper man den förhöjda ljudnivån när fläkten arbetar för att kyla ner bilen de inledande minuterna efter start.
Eller menar du att starta kylningen från appen några minuter innan man kliver in i bilen?
Ja, precis. Som alla kylaggregat har man ju ett begränsat, okänt antal timmar innan det behövs service/reparationer. Att köra pumpen i onödan är ju just onödigt.
Jag trycker på appen.
Om jag inte bara ska ur en kortare stund. Då kyler jag hela tiden.
Som begränsat kyltekniskt öberintresserad så får jag nog ändå påstå att det inte är timmarna som är det kritiska utan starter (av kompressorn) som är styrande.
I fordonsapplikationer har jag (inget forskningsunderlag men mer empiri) konstaterat att om man använder systemet ”sällan” så uppstår läckage (alla läcker dock..) tidigare.


Min slutsats är att systemen ska jobba, helt enkelt. Det kanske till och med är så att det är energimässigt bättre att hålla (behåll) temperatur än att behöva sänka den från säg 50 i kupé till 21 vid ärenden, matstopp, laddningsstopp etc..
Behöver kompressorn gå kontinuerligt vid ett stopp på ett par timmar som han pratade om?
Naturligtvis går det åt mer energi att hålla en låg temperatur i timmar än att kyla ner den strax innan?
I den bästa av världar har man valt en frekvensstyrd kompressor och eller variabelt deplacement, vilket gör att kompressorn går kontinuerligt men flödet i kretsen varierar utefter behov, speciellt i de modeller med kompressorsystemet som värmekälla (värmepumpsdrift).

Likväl som ”nattsänkning” av värmen i bostadshus generellt visar sig vara av mindre effektivt vid värmepumpsbaserad uppvärmning. Bibehålla kostar mindre då temperaturdifferansen är lägre.
Såklart den är frekvensstyrd och högst troligt ändras flödet också.
Min drog ca 6kW häromdagen och sedan rampade sakta ner till ~300 watt när tempmål uppnåtts
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Klen AC?

Inlägg av repulsiv »

Airlift skrev: 30 jul 2025 11:06
Kör min på auto-med och då bor jag där det är 35-40grader till vardags.

Kyl-/värme Energi funkar ju så, det är ett förhållande mellan temperatur-skillnad och flöde.

Nackdelen med en tyst elbil kanske, fläkten hörs mer pga inga andra ljud
..Så bullret från vägbanan och luftmotståndet som är det huvudsakliga kupeljudet på alla bilar spelar ingen roll menar du ?

Min gamla bensinbil var tystare i kupen än teslan under färd..

Jaja.

Jag kör ju mest till och från jobbet, och det samma tider i princip jämt, det gör ju att jag alltid har schemalagt klimat både när jag ska till och från jobbet, då är det ju inga problem, bilen är antingen kyld eller avfrostad (beroende på årstid) när jag ska köra.

Problemet är ju mer när man plötsligt spontant kommer på att "jag åker iväg och gör xxx", det är 32 grader i skuggan, 76 grader i kupen och bilen står mitt i solen, då tar det ju cirkus en halvtimma att få den kall, vilket är typ 28 minuter längre än jag vill vänta.

Nu kan jag ju poängtera att detta inte är ett jätteproblem, det var ju jobbigt med bensinbilar med, man fick starta den och låta den gå på tomgång med full AC ett tag istället - det var ju inte bättre det.. Men jag tror som sagt att glastaket är en stor bov här, i synnerhet när bilen faktiskt står i solen.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 602
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Klen AC?

Inlägg av repulsiv »

Ja just ja, när jag är och handlar så brukar jag typ innan akssorna öppna appen och klicka på "fläkten" för att bilen sak börja kylas om det är mycket varmt ute, problemet är ju att det är väldigt lätt att glömma det.

Det har hänt att jag varit på väg ut, kännt värmen när jag går ut ur butiken, vänder om, startar appen, startar kylning och står och väntar ett par minuter innen jag går ut till bilen.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 31 aug 2021 16:18

Re: Klen AC?

Inlägg av ducce916m »

Tellus skrev: 30 jul 2025 13:18
Ducce916m
Niklas z

Varför använder ni dog mode eller camp mode och inte keep climate on?
Camp mode stänger av vaktläget
Haha, ytterligare en sak att lära sig efter fem års ägande, var hittar man den "knappen"? Vill ju gärna ha vaktläget på
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3676
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Klen AC?

Inlägg av Niklas Z »

Tellus skrev: 30 jul 2025 13:18
Ducce916m
Niklas z

Varför använder ni dog mode eller camp mode och inte keep climate on?
Camp mode stänger av vaktläget
Jag använder inte vaktläget.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1705
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Klen AC?

Inlägg av Airlift »

ducce916m skrev: 31 jul 2025 09:18
Tellus skrev: 30 jul 2025 13:18
Ducce916m
Niklas z

Varför använder ni dog mode eller camp mode och inte keep climate on?
Camp mode stänger av vaktläget
Haha, ytterligare en sak att lära sig efter fem års ägande, var hittar man den "knappen"? Vill ju gärna ha vaktläget på

Tryck på temperaturinställningen, i klima-menyn som då framträder finns en tab ”behåll” (om du har svenska som språk). Behåller vald temperatur ner till 20% laddnivå. Placeringen av tab’n (”knappen”) på skärmen varierar beroende på vilken mjukvaruversion du kör med.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Klen AC?

Inlägg av Tellus »

Airlift skrev: 31 jul 2025 10:05
ducce916m skrev: 31 jul 2025 09:18
Tellus skrev: 30 jul 2025 13:18
Ducce916m
Niklas z

Varför använder ni dog mode eller camp mode och inte keep climate on?
Camp mode stänger av vaktläget
Haha, ytterligare en sak att lära sig efter fem års ägande, var hittar man den "knappen"? Vill ju gärna ha vaktläget på

Tryck på temperaturinställningen, i klima-menyn som då framträder finns en tab ”behåll” (om du har svenska som språk). Behåller vald temperatur ner till 20% laddnivå. Placeringen av tab’n (”knappen”) på skärmen varierar beroende på vilken mjukvaruversion du kör med.
Och man måste ha lagt i P för att alternativet ska dyka upp.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Klen AC?

Inlägg av Claes_B »

Airlift skrev: 31 jul 2025 10:05
ducce916m skrev: 31 jul 2025 09:18
Tellus skrev: 30 jul 2025 13:18
Ducce916m
Niklas z

Varför använder ni dog mode eller camp mode och inte keep climate on?
Camp mode stänger av vaktläget
Haha, ytterligare en sak att lära sig efter fem års ägande, var hittar man den "knappen"? Vill ju gärna ha vaktläget på

Tryck på temperaturinställningen, i klima-menyn som då framträder finns en tab ”behåll” (om du har svenska som språk). Behåller vald temperatur ner till 20% laddnivå. Placeringen av tab’n (”knappen”) på skärmen varierar beroende på vilken mjukvaruversion du kör med.
Fast den sänger väl också av Sentry? Brukar använda den när nån sitter kvar i bilen just för att larmet inte ska lösa ut.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1705
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Klen AC?

Inlägg av Airlift »

Claes_B skrev: 31 jul 2025 17:02
Airlift skrev: 31 jul 2025 10:05
ducce916m skrev: 31 jul 2025 09:18
Tellus skrev: 30 jul 2025 13:18
Ducce916m
Niklas z

Varför använder ni dog mode eller camp mode och inte keep climate on?
Camp mode stänger av vaktläget
Haha, ytterligare en sak att lära sig efter fem års ägande, var hittar man den "knappen"? Vill ju gärna ha vaktläget på

Tryck på temperaturinställningen, i klima-menyn som då framträder finns en tab ”behåll” (om du har svenska som språk). Behåller vald temperatur ner till 20% laddnivå. Placeringen av tab’n (”knappen”) på skärmen varierar beroende på vilken mjukvaruversion du kör med.
Fast den sänger väl också av Sentry? Brukar använda den när nån sitter kvar i bilen just för att larmet inte ska lösa ut.
När du sitter i bilen bör inte sentry gå igång, oavsett. Min sentry funkar iaf med ”behåll”, förutsatt att jag lämnat bilen (ingen signal från sätessensorn?) och tagit med mig nyckel/telefon samt bilen låst sig (och aktiverar därmed sentry)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar