Bra feature!Niklas Z skrev: ↑31 jul 2025 10:01En finess som jag inte visste att Teslan har är den som bilden illustrerar.
När jag var i Polen nyligen kom jag till ett fartkameraavsnitt där medelhastigheten mättes. Det hade bilen koll på och helt automatiskt däck det som visas på skärmen upp. Bilen beräknar fortlöpande medelhastigheten och visar alltså den så att föraren kan se till att undvika att medelhastigheten blir för hög.
Jag vet inte om den här funktionen är unik, men jag hade inte hört talas om den tidigare och visste inte ens att min Tesla hade funktionen.tempImageLUhNm7.png
Features som bara Tesla har
Moderator: Redaktion
Re: Features om bara Tesla har
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Features om bara Tesla har
Det påstår jag inte, bara att det är skillnad på att göra det med fjärren och en app, svårt att sitta några hundra (eller fler) meter från bilen och öppna med fjärren.tnjo skrev: ↑31 jul 2025 09:17Bara för man gör det via appen gör det inte unikt eller nyskapande (imho)Claes_B skrev: ↑30 jul 2025 22:15Har förstås också haft det i bilar från förr, tror Citroën och Peugeot hade det från 1995 på specifika modeller och såna har jag haft, men det är ju inte samma sak som ventilationsfunktionen på Tesla, jag tror inte på att Tesla är ensamma om funktionen men det är trots allt inte samma sak att hålla inne fjärren på 20 meters avstånd som att kunna trycka en gång i appen på vilket avstånd som helst och veta att man bara får en lagom springa för att vädra ur bilen.BrooklynS skrev: ↑30 jul 2025 19:12Även min Daimler XJ40 1992 hade funktionen… och även till takluckan.Hok skrev:I min dåvarande VW Bora från 1999 kunde man både öppna och stänga rutorna utifrån med nyckeln i låset. Trots att det inte var fjärrkontroll till den.Maw skrev:
Ja, en VW Golf från 2001 som jag hade för länge sedan hade också funktionen att öppna och stänga rutorna med fjärren. Jag misstänker att det är en feature som funnits i olika bilar i minst 30 år. Lite kul att Tesla också har infört den nu
Upptäckte det av en slump när jag råkade hålla nyckeln i lås upp läget lite längre än vanligt.
Det mesta som folk tror är en ny finess är det - för dem. Men det mesta har uppfunnits för läääänge sedan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Features om bara Tesla har
Ja, det där är en bra funktion. Råkar ut för dom där när jag kör till trysil. Enda alternativet (som jag är hänvisad till) är att hålla hastigheten slaviskt.Maw skrev: ↑31 jul 2025 10:32Bra feature!Niklas Z skrev: ↑31 jul 2025 10:01En finess som jag inte visste att Teslan har är den som bilden illustrerar.
När jag var i Polen nyligen kom jag till ett fartkameraavsnitt där medelhastigheten mättes. Det hade bilen koll på och helt automatiskt däck det som visas på skärmen upp. Bilen beräknar fortlöpande medelhastigheten och visar alltså den så att föraren kan se till att undvika att medelhastigheten blir för hög.
Jag vet inte om den här funktionen är unik, men jag hade inte hört talas om den tidigare och visste inte ens att min Tesla hade funktionen.tempImageLUhNm7.png
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 799
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Features om bara Tesla har
Tempen i bilen håller sig betydligt svalare om den hetaste luften högst upp i kupén kan släppas ut jämfört med att hållas instängd och värmas mer och mer.Esterox skrev: ↑29 jul 2025 21:58Nej för det behövs bara AC i andra bilar…. Låter som en oerhört meningslös funktion. Kyla går ju supersnabbt.HerrNilsson skrev: ↑29 jul 2025 21:20Vent!![]()
Alltså att i appen välja Vent och då drar rutorna ner sig en bit för att ventilera ut den varmaste luften.
Jag använder det hela tiden nu varma dagar. Så fort jag parkerat så kör jag Vent. Sen när det börjar bli dags att åka slår jag på AC via appen.
Finns det i nån annan bilmodell?
Bara att testa. Blir stor skillnad. Jämför med vent-glipa i taklucka som många bilar med taklucka har.
Blir dessutom mindre varm luft för AC:n att kyla ner sen några minuter innan man ska iväg, så det drar mindre energi från bilen. Klockren grej tycker jag.
Sen om vissa tror det är samma sak som att via bilnyckeln kunna hissa ner rutorna (som har gått att göra sen 90-talet) så....ja, jag är ledsen men då gör man sig ju olovligt dum!

Att hissa ner en glipa (ingen kommer in, eller kommer åt något i bilen) är ju inte samma sak som att hissa ner rutorna helt (vem som helst kan utan problem ta sig in i bilen).
Dessutom kan den funktionen inte göras från långt avstånd, vilket är möjligt att göra med Vent i appen.
Jisses....

Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Features om bara Tesla har
Att stå parkerad med rutan lite öppen är ju som att be om att få nått skit inslängt i bilen. Kommer det in en flyga går väl dessutom larmet.HerrNilsson skrev: ↑31 jul 2025 12:36Tempen i bilen håller sig betydligt svalare om den hetaste luften högst upp i kupén kan släppas ut jämfört med att hållas instängd och värmas mer och mer.Esterox skrev: ↑29 jul 2025 21:58Nej för det behövs bara AC i andra bilar…. Låter som en oerhört meningslös funktion. Kyla går ju supersnabbt.HerrNilsson skrev: ↑29 jul 2025 21:20Vent!![]()
Alltså att i appen välja Vent och då drar rutorna ner sig en bit för att ventilera ut den varmaste luften.
Jag använder det hela tiden nu varma dagar. Så fort jag parkerat så kör jag Vent. Sen när det börjar bli dags att åka slår jag på AC via appen.
Finns det i nån annan bilmodell?
Bara att testa. Blir stor skillnad. Jämför med vent-glipa i taklucka som många bilar med taklucka har.
Blir dessutom mindre varm luft för AC:n att kyla ner sen några minuter innan man ska iväg, så det drar mindre energi från bilen. Klockren grej tycker jag.
Sen om vissa tror det är samma sak som att via bilnyckeln kunna hissa ner rutorna (som har gått att göra sen 90-talet) så....ja, jag är ledsen men då gör man sig ju olovligt dum!![]()
Att hissa ner en glipa (ingen kommer in, eller kommer åt något i bilen) är ju inte samma sak som att hissa ner rutorna helt (vem som helst kan utan problem ta sig in i bilen).
Dessutom kan den funktionen inte göras från långt avstånd, vilket är möjligt att göra med Vent i appen.
Jisses....![]()
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 418
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Features om bara Tesla har
Det är bara några millimeter som öppnas så det är inga problem, använder funktionen dagligen i Spanien och det gör stor skillnad. Inga som helst bekymmer med larm osv.Fredrik j skrev: ↑31 jul 2025 13:12Att stå parkerad med rutan lite öppen är ju som att be om att få nått skit inslängt i bilen. Kommer det in en flyga går väl dessutom larmet.HerrNilsson skrev: ↑31 jul 2025 12:36Tempen i bilen håller sig betydligt svalare om den hetaste luften högst upp i kupén kan släppas ut jämfört med att hållas instängd och värmas mer och mer.Esterox skrev: ↑29 jul 2025 21:58Nej för det behövs bara AC i andra bilar…. Låter som en oerhört meningslös funktion. Kyla går ju supersnabbt.HerrNilsson skrev: ↑29 jul 2025 21:20Vent!![]()
Alltså att i appen välja Vent och då drar rutorna ner sig en bit för att ventilera ut den varmaste luften.
Jag använder det hela tiden nu varma dagar. Så fort jag parkerat så kör jag Vent. Sen när det börjar bli dags att åka slår jag på AC via appen.
Finns det i nån annan bilmodell?
Bara att testa. Blir stor skillnad. Jämför med vent-glipa i taklucka som många bilar med taklucka har.
Blir dessutom mindre varm luft för AC:n att kyla ner sen några minuter innan man ska iväg, så det drar mindre energi från bilen. Klockren grej tycker jag.
Sen om vissa tror det är samma sak som att via bilnyckeln kunna hissa ner rutorna (som har gått att göra sen 90-talet) så....ja, jag är ledsen men då gör man sig ju olovligt dum!![]()
Att hissa ner en glipa (ingen kommer in, eller kommer åt något i bilen) är ju inte samma sak som att hissa ner rutorna helt (vem som helst kan utan problem ta sig in i bilen).
Dessutom kan den funktionen inte göras från långt avstånd, vilket är möjligt att göra med Vent i appen.
Jisses....![]()
Att köra ner rutorna via fjärren har jag på andra bilar men inte alls lika användbar, den bygger på att du kommer ihåg att tryck på knappen innan du lämnar bilen och försöka hitta lagom glipa för att våga lämna bilen... går sen ej kontrollera/justera/stänga på distans.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Features om bara Tesla har
Jag förstår. Kör den ner rutan motsvarande öppningsfunktionen för karmlösa dörrarna? Eller mer?Earplugged skrev: ↑31 jul 2025 14:00Det är bara några millimeter som öppnas så det är inga problem, använder funktionen dagligen i Spanien och det gör stor skillnad. Inga som helst bekymmer med larm osv.Fredrik j skrev: ↑31 jul 2025 13:12Att stå parkerad med rutan lite öppen är ju som att be om att få nått skit inslängt i bilen. Kommer det in en flyga går väl dessutom larmet.HerrNilsson skrev: ↑31 jul 2025 12:36Tempen i bilen håller sig betydligt svalare om den hetaste luften högst upp i kupén kan släppas ut jämfört med att hållas instängd och värmas mer och mer.Esterox skrev: ↑29 jul 2025 21:58Nej för det behövs bara AC i andra bilar…. Låter som en oerhört meningslös funktion. Kyla går ju supersnabbt.HerrNilsson skrev: ↑29 jul 2025 21:20Vent!![]()
Alltså att i appen välja Vent och då drar rutorna ner sig en bit för att ventilera ut den varmaste luften.
Jag använder det hela tiden nu varma dagar. Så fort jag parkerat så kör jag Vent. Sen när det börjar bli dags att åka slår jag på AC via appen.
Finns det i nån annan bilmodell?
Bara att testa. Blir stor skillnad. Jämför med vent-glipa i taklucka som många bilar med taklucka har.
Blir dessutom mindre varm luft för AC:n att kyla ner sen några minuter innan man ska iväg, så det drar mindre energi från bilen. Klockren grej tycker jag.
Sen om vissa tror det är samma sak som att via bilnyckeln kunna hissa ner rutorna (som har gått att göra sen 90-talet) så....ja, jag är ledsen men då gör man sig ju olovligt dum!![]()
Att hissa ner en glipa (ingen kommer in, eller kommer åt något i bilen) är ju inte samma sak som att hissa ner rutorna helt (vem som helst kan utan problem ta sig in i bilen).
Dessutom kan den funktionen inte göras från långt avstånd, vilket är möjligt att göra med Vent i appen.
Jisses....![]()
Att köra ner rutorna via fjärren har jag på andra bilar men inte alls lika användbar, den bygger på att du kommer ihåg att tryck på knappen innan du lämnar bilen och försöka hitta lagom glipa för att våga lämna bilen... går sen ej kontrollera/justera/stänga på distans.
Re: Features om bara Tesla har
Löjligt. En liten glipa och enbart den hetaste luften letar sig ut ? Nej det är bara en Tesla grej som undviks med en mer effektiv AC helt enkelt samt bättre material i rutorna. Ännu en onödig feature som är framtagen för att kompensera annan problematik och dålig konstruktion. Som sedan avhjälps med ”cooool feature som bara Tesla har” ja eftersom det inte behövs i andra bilar.HerrNilsson skrev: ↑31 jul 2025 12:36Tempen i bilen håller sig betydligt svalare om den hetaste luften högst upp i kupén kan släppas ut jämfört med att hållas instängd och värmas mer och mer.Esterox skrev: ↑29 jul 2025 21:58Nej för det behövs bara AC i andra bilar…. Låter som en oerhört meningslös funktion. Kyla går ju supersnabbt.HerrNilsson skrev: ↑29 jul 2025 21:20Vent!![]()
Alltså att i appen välja Vent och då drar rutorna ner sig en bit för att ventilera ut den varmaste luften.
Jag använder det hela tiden nu varma dagar. Så fort jag parkerat så kör jag Vent. Sen när det börjar bli dags att åka slår jag på AC via appen.
Finns det i nån annan bilmodell?
Bara att testa. Blir stor skillnad. Jämför med vent-glipa i taklucka som många bilar med taklucka har.
Blir dessutom mindre varm luft för AC:n att kyla ner sen några minuter innan man ska iväg, så det drar mindre energi från bilen. Klockren grej tycker jag.
Sen om vissa tror det är samma sak som att via bilnyckeln kunna hissa ner rutorna (som har gått att göra sen 90-talet) så....ja, jag är ledsen men då gör man sig ju olovligt dum!![]()
Att hissa ner en glipa (ingen kommer in, eller kommer åt något i bilen) är ju inte samma sak som att hissa ner rutorna helt (vem som helst kan utan problem ta sig in i bilen).
Dessutom kan den funktionen inte göras från långt avstånd, vilket är möjligt att göra med Vent i appen.
Jisses....![]()
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3676
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Features om bara Tesla har
Vilket strunt. Det är ingen problematik och dålig konstruktion som lett fram till möjligheten att skapa en glipa i överkant på fönsterna. Bilen fungerar alldeles utmärkt även om man inte använder den möjligheten. Funktionen är ett extra alternativ för den som så önskar.Esterox skrev: ↑31 jul 2025 20:00Löjligt. En liten glipa och enbart den hetaste luften letar sig ut ? Nej det är bara en Tesla grej som undviks med en mer effektiv AC helt enkelt samt bättre material i rutorna. Ännu en onödig feature som är framtagen för att kompensera annan problematik och dålig konstruktion. Som sedan avhjälps med ”cooool feature som bara Tesla har” ja eftersom det inte behövs i andra bilar.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 418
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Features om bara Tesla har
Trollar du? Har du någon egen erfarenhet eller killgissar du? I Spanien där jag ofta vistas så försöker alla skydda kupén mot solen och lämnar glipor på fönster, lägger solskydd i rutan osv oavsett vad man har för märke på bilen och om det är glastak eller inte spelar ingen roll, jag har bil med plåttak som blir minst lika varm. Har hittills inte ägt någon bil som kyler kupen lika snabbt som Teslan.Esterox skrev: ↑31 jul 2025 20:00Löjligt. En liten glipa och enbart den hetaste luften letar sig ut ? Nej det är bara en Tesla grej som undviks med en mer effektiv AC helt enkelt samt bättre material i rutorna. Ännu en onödig feature som är framtagen för att kompensera annan problematik och dålig konstruktion. Som sedan avhjälps med ”cooool feature som bara Tesla har” ja eftersom det inte behövs i andra bilar.HerrNilsson skrev: ↑31 jul 2025 12:36Tempen i bilen håller sig betydligt svalare om den hetaste luften högst upp i kupén kan släppas ut jämfört med att hållas instängd och värmas mer och mer.Esterox skrev: ↑29 jul 2025 21:58Nej för det behövs bara AC i andra bilar…. Låter som en oerhört meningslös funktion. Kyla går ju supersnabbt.HerrNilsson skrev: ↑29 jul 2025 21:20Vent!![]()
Alltså att i appen välja Vent och då drar rutorna ner sig en bit för att ventilera ut den varmaste luften.
Jag använder det hela tiden nu varma dagar. Så fort jag parkerat så kör jag Vent. Sen när det börjar bli dags att åka slår jag på AC via appen.
Finns det i nån annan bilmodell?
Bara att testa. Blir stor skillnad. Jämför med vent-glipa i taklucka som många bilar med taklucka har.
Blir dessutom mindre varm luft för AC:n att kyla ner sen några minuter innan man ska iväg, så det drar mindre energi från bilen. Klockren grej tycker jag.
Sen om vissa tror det är samma sak som att via bilnyckeln kunna hissa ner rutorna (som har gått att göra sen 90-talet) så....ja, jag är ledsen men då gör man sig ju olovligt dum!![]()
Att hissa ner en glipa (ingen kommer in, eller kommer åt något i bilen) är ju inte samma sak som att hissa ner rutorna helt (vem som helst kan utan problem ta sig in i bilen).
Dessutom kan den funktionen inte göras från långt avstånd, vilket är möjligt att göra med Vent i appen.
Jisses....![]()
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Features om bara Tesla har
Det är lite mer. Blir väl 1-1,5 cm glipa. När den drar ner för öppning så blir det i princip ingen glipa utan tätningslisten ligger fortfarande mot rutan.
-
- Inlägg: 773
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Features om bara Tesla har
Kom på en till funktion som (bara?) Tesla har. När man stänger dörren vid kallt väder så drar den inte upp rutorna hela vägen för att undvika att de fryster fast,
Re: Features om bara Tesla har
Det är en bra feature men inte unik för Tesla. Jag upptäckte i somras att även Ioniq 5 har den.Niklas Z skrev: ↑31 jul 2025 10:01En finess som jag inte visste att Teslan har är den som bilden illustrerar.
När jag var i Polen nyligen kom jag till ett fartkameraavsnitt där medelhastigheten mättes. Det hade bilen koll på och helt automatiskt dök det som visas på skärmen upp. Bilen beräknar fortlöpande medelhastigheten och visar alltså den så att föraren kan se till att undvika att medelhastigheten blir för hög.
Jag vet inte om den här funktionen är unik, men jag hade inte hört talas om den tidigare och visste inte ens att min Tesla hade funktionen.tempImageLUhNm7.png
Re: Features om bara Tesla har
Vet inte vart i Spanien du vistas men där jag brukar vara är det som du säger. Men då pratar vi INTE elbilar eller hybrider som kan kyla på distans utan gamla fossiler. Men du kanske inte ser alla träden för skogen ?Earplugged skrev: ↑31 jul 2025 21:26Trollar du? Har du någon egen erfarenhet eller killgissar du? I Spanien där jag ofta vistas så försöker alla skydda kupén mot solen och lämnar glipor på fönster, lägger solskydd i rutan osv oavsett vad man har för märke på bilen och om det är glastak eller inte spelar ingen roll, jag har bil med plåttak som blir minst lika varm. Har hittills inte ägt någon bil som kyler kupen lika snabbt som Teslan.Esterox skrev: ↑31 jul 2025 20:00Löjligt. En liten glipa och enbart den hetaste luften letar sig ut ? Nej det är bara en Tesla grej som undviks med en mer effektiv AC helt enkelt samt bättre material i rutorna. Ännu en onödig feature som är framtagen för att kompensera annan problematik och dålig konstruktion. Som sedan avhjälps med ”cooool feature som bara Tesla har” ja eftersom det inte behövs i andra bilar.HerrNilsson skrev: ↑31 jul 2025 12:36Tempen i bilen håller sig betydligt svalare om den hetaste luften högst upp i kupén kan släppas ut jämfört med att hållas instängd och värmas mer och mer.Esterox skrev: ↑29 jul 2025 21:58Nej för det behövs bara AC i andra bilar…. Låter som en oerhört meningslös funktion. Kyla går ju supersnabbt.HerrNilsson skrev: ↑29 jul 2025 21:20Vent!![]()
Alltså att i appen välja Vent och då drar rutorna ner sig en bit för att ventilera ut den varmaste luften.
Jag använder det hela tiden nu varma dagar. Så fort jag parkerat så kör jag Vent. Sen när det börjar bli dags att åka slår jag på AC via appen.
Finns det i nån annan bilmodell?
Bara att testa. Blir stor skillnad. Jämför med vent-glipa i taklucka som många bilar med taklucka har.
Blir dessutom mindre varm luft för AC:n att kyla ner sen några minuter innan man ska iväg, så det drar mindre energi från bilen. Klockren grej tycker jag.
Sen om vissa tror det är samma sak som att via bilnyckeln kunna hissa ner rutorna (som har gått att göra sen 90-talet) så....ja, jag är ledsen men då gör man sig ju olovligt dum!![]()
Att hissa ner en glipa (ingen kommer in, eller kommer åt något i bilen) är ju inte samma sak som att hissa ner rutorna helt (vem som helst kan utan problem ta sig in i bilen).
Dessutom kan den funktionen inte göras från långt avstånd, vilket är möjligt att göra med Vent i appen.
Jisses....![]()
Om du inte haft någon bil som kyler lika snabbt, varför måste du dra ner rutorna ? Hur många elbilar har du haft innan ? Hur många hybrider? Och hur många exempelvis tyska fossiler har du haft då? (Ej ur lågpris sortimentet nu)
Re: Features om bara Tesla har
Min Zeekr 001 har ventilationsfunktionen. Kollade nu bara för att det skrevs om det. Har inte testat tidigare eller ens tänkt att det skulle behövas. Men testat nu och rutorna öppnar sig 1-2cm. 

Glad för att jag sålt min Tesla
Re: Features om bara Tesla har
Är det inte dags snart att TS fixar trådens namn? "Features om bara Tesla har" 

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 418
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Features om bara Tesla har
Det var synd, det innebär enligt vissa i tråden att du har en dålig AC i bilen
Skämt åsido har man inte supermycket användning för den funktionen i Sverige men står bilen i stark sol längre perioder är det tacksamt att kunna ventilera bort det värsta, utan glipa blir det snabbt 70-80 grader i kupén vilket tar mer tid/energi att kyla ner än 40-50 grader som det blir med lite ventilation.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Re: Features om bara Tesla har
Jag tänker att det kanske kan vara bra för batteriet också. En del av värmen i kupén sprider sig säkert ner i batteriet så kan man hålla den nere något kan de nog vara bra. Min gamla Zoe brukade dra igång batterikylningen varma dagar men jag har inte märkt att någon av mina andra bilar gjort det.Earplugged skrev: ↑01 aug 2025 19:01Det var synd, det innebär enligt vissa i tråden att du har en dålig AC i bilen
Skämt åsido har man inte supermycket användning för den funktionen i Sverige men står bilen i stark sol längre perioder är det tacksamt att kunna ventilera bort det värsta, utan glipa blir det snabbt 70-80 grader i kupén vilket tar mer tid/energi att kyla ner än 40-50 grader som det blir med lite ventilation.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)