Litium-Svavel batterier

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7996
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Litium-Svavel batterier

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

I samband med gårdagens nyhet om att amerikanska batteritillverkaren Lyten köper Northvolts batterifabrik dök benämningen “Lithium-Sulfur batteries” upp, på svenska litium-svavel batterier.

Vad är litium-svavel batterier? Vad är deras för- och nackdelar? Kan de användas i elbilar? Kommer Northvolt också tillverka litium-svavel batterier nu?

Litium-svavel batterier är laddbara batterier där katoden utgörs av en svavelförening. Anoden består av en litiumförening, och precis som i andra litiumjon-batterier så är det litium joner som vandrar fram och tillbaka mellan anod och katod när batteriet laddas och urladdas.

Då svavel är en billig, lättillgänglig kemikalie är litium-svavel batterier mycket billigare att tillverka än ordinarie nickel-mangan-cobolt batterier. I det avseendet liknar litium-svavel batterier mycket LFP batterier som också använder billig järnfosfat istället för mer sällsynta och dyra metaller.

Till skillnad från LFP batterier har dock litium-svavel batterier väldigt hög energitäthet. De kan lagra dubbelt så mycket energi per kg än vanliga litiumjonbatterier. Vilket resulterar i väldigt lätta batteripack. Litium-svavel batterier används därför ofta i drönare.

Men om litium-svavel batterier är lätta, billiga och har hög energitäthet, varför används de inte i elbilar?

Batteritypens stora akilleshäl är livslängden. Litium-svavel batterier har mycket kortare livslängd än andra litiumjon-batterier. Det är först på senare år forskare lyckats med att få dem ens tåla tusen laddcykler.

Litium-svavel batterier är dessutom temperaturkänsliga, och på grund av deras höga energitäthet mindre stabila än andra batterityper.

Dessa nackdelar gör dem mindre lämpade som batterier till personbilar. Bortsett från enstaka konceptbilar, som Chrysler Halcyon Concept. En av ägarna bakom Lyten är fordonskoncernen Stellantis. Mycket forskning pågår kring att försöka överkomma litium-svavel batteriernas nackdelar så de kan användas som billiga fordonsbatterier med extremt hög energitäthet.

Av den anledningen är det inte troligt att Lyten nu på en gång kommer bygga om Northvolts fabriker till att börja producera litium-svavel batterier. Enligt deras pressrelease vill de “starta om och skala upp produktionen”, vilket borde tyda på att de vill först få upp produktionen av de litiumjon-batterier Northvolt även hittills tillverkat.

I samma pressrelease säger dock Lars Herlitz, Lytens ordförande och medgrundare, att ”kombinationen av Northvolts tillverkningstillgångar i världsklass och billiga rena energikällor, Lytens världsledande litium-svavelbatteriteknik och Lytens leveranskedja för batterimaterial i USA skapar rätt formel för att uppfylla Europas och Nordamerikas ambitioner inom batteritillverkning”. Vilket borde antyda att åtminstone det långsiktiga målet är volymtillverkning av litium-svavel batterier även i Skellefteå och i Northvolts övriga fabriker.

När de väl har löst svavel-batteriernas nackdelar.



Source: https://teslaclubsweden.se/litium-svavel-batterier/
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 845
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Litium-Svavel batterier

Inlägg av mickeisol »

Undrar om dom har möjlighet att få bidrag från staten eller EU för sin satsning i skellefteå?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7996
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Litium-Svavel batterier

Inlägg av TiborBlomhall »

I och med att drönar-teknologi numer betraktas som strategiskt viktigt kan de kanske rentav få stöd från NATO.
Det anses vara viktigt att Europa ska kunna tillverka egna drönare, inklusive batterierna till dem.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Litium-Svavel batterier

Inlägg av fth »

Livslängd och degradering är ju sannolikt inte högt prioriterade egenskaper för drönar-batterier dessa dagar heller...

För "engångsdrönare" borde det väl iofs inte ens behövas uppladningsbara batterier? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11239
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Litium-Svavel batterier

Inlägg av Jerker »

fth skrev: 08 aug 2025 11:28
Livslängd och degradering är ju sannolikt inte högt prioriterade egenskaper för drönar-batterier dessa dagar heller...

För "engångsdrönare" borde det väl iofs inte ens behövas uppladningsbara batterier? :?

/fth
I Ukraina använder man drönarna på lite olika sätt. Vissa är rena engångs-, de far in i en byggnad och släpper sin laddning och sprängs själva samtidigt. Andra släpper sin bomb från en viss höjd och kan förhoppningsvis åka tillbaka till basen och användas igen. Andra är spaningsdrönare som lever farligt men ofta kommer hem igen. Så uppladdningsbara batterier behövs även i dem.

De som är fiberbundna lär inte ha fiber kvar att ta sig hem igen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8159
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Litium-Svavel batterier

Inlägg av fth »

Jerker skrev: 08 aug 2025 13:21
fth skrev: 08 aug 2025 11:28
Livslängd och degradering är ju sannolikt inte högt prioriterade egenskaper för drönar-batterier dessa dagar heller...

För "engångsdrönare" borde det väl iofs inte ens behövas uppladningsbara batterier? :?

/fth
I Ukraina använder man drönarna på lite olika sätt. Vissa är rena engångs-, de far in i en byggnad och släpper sin laddning och sprängs själva samtidigt. Andra släpper sin bomb från en viss höjd och kan förhoppningsvis åka tillbaka till basen och användas igen. Andra är spaningsdrönare som lever farligt men ofta kommer hem igen. Så uppladdningsbara batterier behövs även i dem.

De som är fiberbundna lär inte ha fiber kvar att ta sig hem igen.
Ja, det finns förstås olika typer och användningsfall, men även "flergångsdrönare" bör väl ha rätt begränsad livslängd på slagfältet, så pass kort att degradering borde vara en icke-fråga?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Litium-Svavel batterier

Inlägg av Trevlig »

2050 går vi på fält och är rädda för att trampa på batterier 😂
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12825
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Litium-Svavel batterier

Inlägg av Fredrik j »

Vet vi hur effektiv återvinningen kan vara på den här batteritypen? Jag kan se fördelen med ett billigare batteri som man kan behöva byta någon gång under ägandet.
Förutsatt att det går att återvinna då.
Det skulle göra det mindre riskabelt att köpa en gammal högmilad elbil.
Skriv svar