Hur fort kommer det att gå? fossilbil -> elbil
Moderator: Redaktion
Hur fort kommer det att gå? fossilbil -> elbil
En intressant artikel om tekniska genombrott! Illustreras av denna bild. 1900: en bil bland hundratals hästdroskor. 13 år senare var förhållandet det omvända. Hur fort kommer bytet till elbilar som norm och dominerande fortskaffningsmedel att gå?
Ett annat exempel, mobiltelefonen: I mitten av 1980-talet fick den tidens främsta experter frågan hur många amerikaner som skulle ha ett mobiltelefonabonnemang år 2000. Svaret var 900.000. Hur många blev det i verkligheten? 109.000.000!
Läs hela denna intressanta artikel:
http://electrek.co/2016/05/19/the-math- ... nevitable/
Ett annat exempel, mobiltelefonen: I mitten av 1980-talet fick den tidens främsta experter frågan hur många amerikaner som skulle ha ett mobiltelefonabonnemang år 2000. Svaret var 900.000. Hur många blev det i verkligheten? 109.000.000!
Läs hela denna intressanta artikel:
http://electrek.co/2016/05/19/the-math- ... nevitable/
Re: Hur fort kommer det att gå? fossilbil -> elbil
Inser nu att denna artikel är sprungen ur samma föreläsning som diskuteras i en annan tråd, men frågan hur snabbt det kommer att gå är ju en "tiotusenkronorsfråga"... *L*
Jag sa för ungefär ett årsedan att elbilen kommer dominera pendlingstrafiken 2025. Alltså när jag åker in till jobbet kommer de flesta bilarna runt mig drivas med el. Nu börjar jag fundera på om det inte kommer gå fortare?
Jag tror faktiskt det kan vara en bra gissning, jag tror att elbilar kommer passera 50% tidigare men då en bil i Sverige används i snitt 15 år så kommer det ta lång tid innan 50% av alla bilar är elbilar. Nu kanske bilar kommer bytas ut snabbare när fler ser fördelarna med elbilar och de kommer ner i pris men det kommer nog ta lång tid innan 50% av Sveriges bilflotta är elbilar. I slutet av april fanns det 19323 elbilar och plug-in hybrider i Sverige, om vi antar att det finns 4,2 miljoner bilar i Sverige så är det mindre än 0,5% av alla bilar.LarsL skrev:Jag sa för ungefär ett årsedan att elbilen kommer dominera pendlingstrafiken 2025. Alltså när jag åker in till jobbet kommer de flesta bilarna runt mig drivas med el. Nu börjar jag fundera på om det inte kommer gå fortare?
Grejen med pendling och elbil är att vi redan nu är nära punkten då det är billigare att köpa elbil än att fortsätta köra fossilen. Det kommer alltså ganska snart vara ekonomiskt oförsvarbart att fortsätta med den gamla Volvo 740 trotjänaren. Det spelar igen roll att den är gratis i inköp när bränslet kostar mer än månadskostnaden för en ny elbil.
Det hänger ju också på vad staten hittar på i form av skatter och avgifter. Att nu i början subventionera ett mindre antal elbilar tar dom sig säkert råd för att vinna PK- och Klimatpoäng från omvärlden till Sverige.
Men Sverige har inte råd med en för snabb omställning till el. Drivmedelsskatten är en stor och viktig inkomstkälla till staten. Sen med nedlagd kärnkraft kan elförsörjningen bli en utmaning med för stort antal elbilar på kort tid innan alternativen är utbyggda.
Så beroende på hur staten krattar manegen kan det både bli en ny etanol-flopp och en viral succé. Men el har nog bättre förutsättningar än etanolen då fler länder hänger på det tåget medan Sverige stod ganska ensamma med etanol.
Men Sverige har inte råd med en för snabb omställning till el. Drivmedelsskatten är en stor och viktig inkomstkälla till staten. Sen med nedlagd kärnkraft kan elförsörjningen bli en utmaning med för stort antal elbilar på kort tid innan alternativen är utbyggda.
Så beroende på hur staten krattar manegen kan det både bli en ny etanol-flopp och en viral succé. Men el har nog bättre förutsättningar än etanolen då fler länder hänger på det tåget medan Sverige stod ganska ensamma med etanol.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Precis, jag köpte min Leaf för 2,5 år sedan och räknade hem den redan då, visserligen fick jag den för 289 tkr och sedanLarsL skrev:Grejen med pendling och elbil är att vi redan nu är nära punkten då det är billigare att köpa elbil än att fortsätta köra fossilen. Det kommer alltså ganska snart vara ekonomiskt oförsvarbart att fortsätta med den gamla Volvo 740 trotjänaren. Det spelar igen roll att den är gratis i inköp när bränslet kostar mer än månadskostnaden för en ny elbil.
supermiljöpremien på det, men då jag hade 10mil enkel till kunden så blev det en väldigt trevlig kalkyl (10 mil är inte att
rekommendera dock med den bilen, speciellt inte på vintern).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tror övergången kommer ta längre tid och detta främst beroende på att politikerna kommer få dämpa takten. Man vill skydda sin egen industri och låta den ställa om och man behöver skattepengar från olja.
Som redan påpekats, en enkel beräkning ger de flesta pendlare klart bättre ekonomi med elbil redan idag. Själv kom jag fram till att jag kommer spara mellan 30-50 tusen per år.
Som redan påpekats, en enkel beräkning ger de flesta pendlare klart bättre ekonomi med elbil redan idag. Själv kom jag fram till att jag kommer spara mellan 30-50 tusen per år.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Mja.. Månadskostnaden för en ny bil, oavsett om det är elbil eller en vanlig blir ju ett antal tusenlappar. Man ska köra ganska många mil per månad för att det ska bli billigare än om man i nuläget har en äldre bil utan märkbar värdeminskning. Många kör inte mer än 1200 mil/år. Det är ca 12000kr i bränsle. Lägg till kanske 5000kr i värdeminskning. Det räcker inte långt för att köpa en ny bil, även om bränslekostnaden går ner till ca 2000kr/år med el.
Jag tror att 2025 så är merparten av bilarna som säljs elbilar. Efter det tar det 4-5 år (eftersom det redan sålts många elbilar under ökningsåren) innan hälften i trafik är elbilar. Så runt 2030 är min gissning på att det blir vanligare med elbilar än fossil ute i trafiken. (i bilhallarna alltså minst 5 år tidigare)
Däremot tror jag de flesta milen på vägarna snabbare är bilparken i sig kommer köras på el. De som kör mycket kommer tidigare byta då de har mer att tjäna på det.
Jag tror att 2025 så är merparten av bilarna som säljs elbilar. Efter det tar det 4-5 år (eftersom det redan sålts många elbilar under ökningsåren) innan hälften i trafik är elbilar. Så runt 2030 är min gissning på att det blir vanligare med elbilar än fossil ute i trafiken. (i bilhallarna alltså minst 5 år tidigare)
Däremot tror jag de flesta milen på vägarna snabbare är bilparken i sig kommer köras på el. De som kör mycket kommer tidigare byta då de har mer att tjäna på det.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag tror också att övergången kommer att ta fram till 2030 innan de flesta bilarna är elbilar på vägarna. Elbilar kommer att vara klart bättre än bensinbilar på alla sätt redan 2020. 2025 kommer alla ha insett det och cirka 95% av nybilsförsäljn är elbilar. Och först 2030kommer det att synas i fordonsflottan.
Det tycker jag är väldigt positivt tänk med dessa årtal. Titta på Norge, d har efter år av slit kommit upp i 100k elbilar på vägarna. En fjärdedel av nybilsförsäljn i Sverige på ett år...
Det tycker jag är väldigt positivt tänk med dessa årtal. Titta på Norge, d har efter år av slit kommit upp i 100k elbilar på vägarna. En fjärdedel av nybilsförsäljn i Sverige på ett år...
Christian von königsegg trodde ju för ett par år sen att år 2020 kommer 8 av 10 NYA bilar som säljs vara elbilar oavsett vad staten hittar på (ja ifall elbilarna inte straffas ut förstås).
Det är ju inte helt orimligt att tro, jag kan ju bara gå till mig själv, förutom första bilen (teslan) så har nu skaffat en beg trilling som andra bil (pendlingsbil).
Om allt går som det är tänkt så bör den ha betalat sig själv på fyra år (med i princip 0 i bränslekostnad ) och fortfarande ha ett bra restvärde.
En begagnad 10-15mils elbil kommer ju alltid att ha ett värde som pendlingsbil som motsvarar runt 20000kr/år och sen är det ju bara att försöka bedöma livslängden.
Om batterierna till dom bilarna sjunker i pris (vilket dom rimligen borde göra med tiden. Kanske kommer pirat) så bör ju värdet på dessa elbilar att hållas uppe.
Men tricket är ju att det finns attraktiva prisvärda nya elbilar som folk vill ha (läs tesla bara än så länge) så att det successivt skapas en begagnad elbilsmarknad.
Där har ju Norge varit suveräna.
Det är ju inte helt orimligt att tro, jag kan ju bara gå till mig själv, förutom första bilen (teslan) så har nu skaffat en beg trilling som andra bil (pendlingsbil).
Om allt går som det är tänkt så bör den ha betalat sig själv på fyra år (med i princip 0 i bränslekostnad ) och fortfarande ha ett bra restvärde.
En begagnad 10-15mils elbil kommer ju alltid att ha ett värde som pendlingsbil som motsvarar runt 20000kr/år och sen är det ju bara att försöka bedöma livslängden.
Om batterierna till dom bilarna sjunker i pris (vilket dom rimligen borde göra med tiden. Kanske kommer pirat) så bör ju värdet på dessa elbilar att hållas uppe.
Men tricket är ju att det finns attraktiva prisvärda nya elbilar som folk vill ha (läs tesla bara än så länge) så att det successivt skapas en begagnad elbilsmarknad.
Där har ju Norge varit suveräna.
I Sverige finns det ett relativt stort antal gamla stötar som jag, pensionärer med skaplig ekonomi, som har rätt inställning till miljövård, har god ekonomi, tekniskt intresserade, struntar i om "det lönar sej", m fl såna faktorer. de kommer att få upp ögonen för det fantastiska i att köra elbil. dom kommer var så säkra. En Teslafrälst 80-bastare! 

X100 lev.14/8-18.
- Gustafsson
- Teslaägare
Som jag skrev i tråden om clean disruption är det politikerna som har bollen eftersom de bestämmer drivmedelspris, incitament, skatt mm. I stora delar av världen är inte elbilen intressant ännu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Se även denna omröstning jag körde för ett tag sen.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jag tror ärligt talat skatteincitamenten kommer spela en rätt liten roll. När elbilens totalkostnad sett över några år blir billigare än fossilbilens, då kommer förändringen ske. Man kan tidigarelägga tidpunkten med kanske 1-2 år med subventioner men sen när andelen elbilar går upp mot 50% av alla nya bilar blir det för dyrt för staten att behålla subventionerna och det kommer inte heller behövas.
2017 kommer alla fatta hur bra elbilen är. 2020 kommer alla biltillverkare ha minst en elbil på programmet. Det lär börja brinna i baken på dem då både Apple och Google och kanske LG och Samsung ger sig in i leken. 2025 kommer tillverkarna behöva rea ut de sista fossilbilarna. Flera kommer gå under eller tvingas stänga fabriker pga ökad konkurrens från de nya aktörerna.
2030 har vi nog 50% elbilar på gatorna, kanske lite tidigare i Sverige och lite senare i låg- och medelutvecklade länder.
2017 kommer alla fatta hur bra elbilen är. 2020 kommer alla biltillverkare ha minst en elbil på programmet. Det lär börja brinna i baken på dem då både Apple och Google och kanske LG och Samsung ger sig in i leken. 2025 kommer tillverkarna behöva rea ut de sista fossilbilarna. Flera kommer gå under eller tvingas stänga fabriker pga ökad konkurrens från de nya aktörerna.
2030 har vi nog 50% elbilar på gatorna, kanske lite tidigare i Sverige och lite senare i låg- och medelutvecklade länder.
Man får inte glömma att det ska byggas 180 gigafabriker innan dagens bilproduktion är helt elektrifierad. Men om man bara ser till vissa segment och länder så kan det nog gå väldigt snabbt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det verkar finnas plats
Bara den första är lönsam så går det bygga en till också vidare. Men Tesla kan ju inte bygga alla bilar... som Elon sagt.

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
LarsL skrev:Det verkar finnas platsBara den första är lönsam så går det bygga en till också vidare. Men Tesla kan ju inte bygga alla bilar... som Elon sagt.
Det är inte hela GF1 på bilden, den ska byggas ut ca 5 ggr till innan hela första GF1 är byggd!
Tesla Model Y
Jag står fast vid mitt uttalande om att det finns ganska gott om utrymme...gellerstam skrev:Det är inte hela GF1 på bilden, den ska byggas ut ca 5 ggr till innan hela första GF1 är byggd!

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Håller med! Beroende på åt vilket håll man vill bygga. Men planerar Musk att åka till mars så kan han väl flytta berg..LarsL skrev:Jag står fast vid mitt uttalande om att det finns ganska gott om utrymme...gellerstam skrev:Det är inte hela GF1 på bilden, den ska byggas ut ca 5 ggr till innan hela första GF1 är byggd!

Tesla Model Y
Min poäng var ju att det är inte fysiska hinder som gör att inte alla bilar blir elbilar.