Optimerad laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Optimerad laddning

Inlägg av Andreas Muller »

Jag undra om det finns en ledtråd för en livstidsoptimerad laddningsfrekvens eller förbrukningsintervall för Teslas batterier.
Stromare
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Re: Optimerad laddning

Inlägg av Lessmog »

RTFM ... 8-)
Huvudregeln är väl att undvika att låta bilen stå fulladdad(>90%) länge i hög temperatur, enligt batteriprofessor Jeff Dahns föreläsning https://www.youtube.com/watch?v=9qi03Qa ... e=youtu.be (~1 tim). Likaså noga undvika att låta den stå urladdad (<~5%), typ alls!
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Tack för tipset. Det var mycket "food for thought". En strategi kan vara under sommaren att ladda mer frekvent och bara up till kanske 50 % (även om detta betyder några fler cycler) och under vintern kan man går upp kanske till 70 %. Hur pass mycket detta påverka i slutet vet väl ingen, men principen borde vara rätt. :roll:
Stromare
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Andreas Muller skrev:
Tack för tipset. Det var mycket "food for thought". En strategi kan vara under sommaren att ladda mer frekvent och bara up till kanske 50 % (även om detta betyder några fler cycler) och under vintern kan man går upp kanske till 70 %. Hur pass mycket detta påverka i slutet vet väl ingen, men principen borde vara rätt. :roll:
Du tänker rätt. Förutom att det inte blir fler cykler. En cykel är 0-100 en gång eller 40-50 10 ggr.

Är det varmt är det ju dumt att ladda länge då batteriet blir varmare och varmare. Medans det inte ska vara kallt när man laddar heller så är det vinter så kan du då ladda längre ja, men mer sällan. Dock om bilen står ute är det väldigt praktiskt att ladda tidsbestämt så at den är färdigladdad till precis innan du åker. Då är nämligen batteriet varmt av spillvärmen från laddningen.
Hade en gång medel SOC på 50% som rättesnöre. Tror det är rätt bra. Tidsmedelvärde då. Så altså inte ladda till 90%, köra en tur, och sen direkt upp till 90 % igen. Kör man mycket, ladda 10-90, moderat 25-75, mindre 40-60. Typ.

Jag kör ofta på marginalerna och har även kört tomt. Det är 4 kWh i bricking protection så det är inget problem. Men speciellt om det är kallt bör bilen få laddning på en gång då så den inte blir stående tom tänker jag.
Superchargers. Min princip är, kör med så låg SOC du vågar, ladda så ofta du kan. Om inte det är annat som håller en kvar, som att käka eller så som ändå tar längre tid....
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Bra tips. Det var precis den info´n jag letade efter. Det blir spännande att ser när min bil ääääääääntligen kommer hur min körstil och mina körvanor kommer ändra sig. Hittills har jag kört ganska aggressivt (tyska körstil) men jag kanske kör lite snällare i framtiden. Som sagt det blir spännande.
Stromare
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Andreas Muller skrev:
Bra tips. Det var precis den info´n jag letade efter. Det blir spännande att ser när min bil ääääääääntligen kommer hur min körstil och mina körvanor kommer ändra sig. Hittills har jag kört ganska aggressivt(tyska körstil) men jag kanske kör lite snällare i framtiden. Som sagt det blir spännande.
Låter som du är en BMW-kille. ;)

Jag tycker Teslan inbjuder till en väldigt lugn och mjuk körstil generellt. Men sen å andra sidan får den även hornen att växa ut, betydligt oftare än när man kör ICE. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror att det bästa är att köra mellan 20-80%. Om man åker en kortis är det nog bättre att inte koppla in alls. Tror klart mer på det än att köra ned 10% och ladda upp 10 igen mellan 40-50%
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

På SC i Mölndal fick jag förklarat att det inte spelar så stor roll om man laddar till 80 eller 90% för daglig körning. Men sen, och det visste jag inte, bör batteriet laddas fullt till 100% en gång i månaden och stå fulladdat över natten. Jag tyckte det låter skumt, men uppenbarligen är det bra för att bilen ska kunna beräkna räckvidd och batteriets kapacitet på ett optimalt sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Har aldrig hört det förut med att den skall stå över natten?

Men skall kolla i veckan när jag skall upp på service och lite små fix.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:

Tyckte också att det lät som att man vill ta död på batteriet, men enligt henne på SC så ska laddningen i alla battericeller jämnas ut på detta vis. Annars kan det bli obalans med tiden, eller nåt sånt.
Blir roligt att se om du får samma info.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

mati skrev:
leiflodde skrev:

Tyckte också att det lät som att man vill ta död på batteriet, men enligt henne på SC så ska laddningen i alla battericeller jämnas ut på detta vis. Annars kan det bli obalans med tiden, eller nåt sånt.
Det är för balansering av batteriet. Men det verkar balanseras rätt duktigt ändå. Det är ju snarare sämre för batteriet. Men hjälper räckviddsberäkningen lite.
Haft stort sett samma räckvidd i 2 år och när jag gjorde detta sist hade det ingen som helst effekt.
Tror de på elbilforum.no som läser av med can bus såg att det var ganska bra balanserat och balanserades hela tiden.
1 gång i månaden låter bara onödigt. Men laddar man aldrig fullt i vanliga fall så kanske det blir viktigare.

80 eller 90 %. Elon har ju tom själv svarat i en tweet at klarar man sig med 80 så är det bättre. Och beror helt på körmönster. Är ju inte att ladda till hög soc som är farligt utan tiden den är på hög soc. Att hålla på att ladda 60-90 varje dag om man kan ladda 30-60 istället är väl dumt. Skulle aldrig låta den stå på 90 heller. 90 och 100 laddar jag bara till innan avfärd. Finns nog en anledning till att daglig laddning kan sättas till allt mellan 50 och 90.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

sondell skrev:
Det är för balansering av batteriet. Men det verkar balanseras rätt duktigt ändå. Det är ju snarare sämre för batteriet. Men hjälper räckviddsberäkningen lite.
Haft stort sett samma räckvidd i 2 år och när jag gjorde detta sist hade det ingen som helst effekt.
Tror de på elbilforum.no som läser av med can bus såg att det var ganska bra balanserat och balanserades hela tiden.
1 gång i månaden låter bara onödigt. Men laddar man aldrig fullt i vanliga fall så kanske det blir viktigare.

80 eller 90 %. Elon har ju tom själv svarat i en tweet at klarar man sig med 80 så är det bättre. Och beror helt på körmönster. Är ju inte att ladda till hög soc som är farligt utan tiden den är på hög soc. Att hålla på att ladda 60-90 varje dag om man kan ladda 30-60 istället är väl dumt. Skulle aldrig låta den stå på 90 heller. 90 och 100 laddar jag bara till innan avfärd. Finns nog en anledning till att daglig laddning kan sättas till allt mellan 50 och 90.
Det du skriver låter väldigt rimligt för mig.
Min bil har dock fått för sig att fulladdat rated range ger drygt 40 mil, och typical range 32 mil. Trots att min snittförbrukning ligger vid drygt 1,8kWh milen. Det är ju ganska konstigt för ett 85 kWh batteri. Bilen har gått 2000 mil. Batteriet kan knappast vara så dåligt. Därför tyckte de på SC att jag skulle ladda fullt några gånger för att bilen ska räkna bättre.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

Oj. Det var lågt. Då har du aldrig haft soc över 90 och under 10 då?
För beräkningen är det viktigaste under 10 och över 90. För balansering sades det tidigare fulladdning och vänta lite menmen osäker på om det verkligen stämmer.
Meddela när du provat. Nyfiken på om det har effekt. Annars bör du få SC att kolla på det.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

sondell skrev:
Oj. Det var lågt. Då har du aldrig haft soc över 90 och under 10 då?
För beräkningen är det viktigaste under 10 och över 90. För balansering sades det tidigare fulladdning och vänta lite menmen osäker på om det verkligen stämmer.
Meddela när du provat. Nyfiken på om det har effekt. Annars bör du få SC att kolla på det.
Jag köpte bilen begangnad, har inte haft den längre än någon månad. Jag kan inte svara på hur den har laddats. Jag har laddat fullt två gånger, varit nere vid 7% en gång.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

mati skrev:
På SC i Mölndal fick jag förklarat att det inte spelar så stor roll om man laddar till 80 eller 90% för daglig körning. Men sen, och det visste jag inte, bör batteriet laddas fullt till 100% en gång i månaden och stå fulladdat över natten. Jag tyckte det låter skumt, men uppenbarligen är det bra för att bilen ska kunna beräkna räckvidd och batteriets kapacitet på ett optimalt sätt.
Det måste vara det sämsta råd jag nånsin hört!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Får man inte svar som man frågar? Om man tycker det är konstigt att bilen visar kort range så är det ju det man får svar på. Om man frågar vad som är bäst för livslängden så kanske man får ett annat.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Får man inte svar som man frågar? Om man tycker det är konstigt att bilen visar kort range så är det ju det man får svar på. Om man frågar vad som är bäst för livslängden så kanske man får ett annat.
Jag frågade faktiskt om det inte är batterimisshandel att ladda fullt och låta bilen stå över natt, men jag fick som svar att det inte gjorde nånting för livslängden så länge man inte gör det varje dag. Det går lite tvärs emot allt man har hört tidigare.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

mati skrev:
leiflodde skrev:

Har fått samma info från samma ställe, men från en av serviceteknikerna. Han verkar ju påläst, men om det är om batteriteknologi eller Teslapropaganda kan man väl fråga sig kanske.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Som skrivits tidigare fick jag idag på morgonen rådet att 1 gång/månad ladda fullt och låta den stå över natten för att balansera batterierna för att bilen bättre skall kunna räkna ut rätt räckvidd.

Extra viktigt var det om man aldrig laddade fullt eller tömde batteriet helt.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Niclas skrev:
mati skrev:
Det måste vara det sämsta råd jag nånsin hört!
har lokala biltillverkaren placerat en mullvad...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

leiflodde skrev:
Som skrivits tidigare fick jag idag på morgonen rådet att 1 gång/månad ladda fullt och låta den stå över natten för att balansera batterierna för att bilen bättre skall kunna räkna ut rätt räckvidd.

Extra viktigt var det om man aldrig laddade fullt eller tömde batteriet helt.
Japp, då är det samma info som jag fick.
Skriv svar