En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.mati skrev:Snacka om korkade regler.

Moderator: Redaktion
En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.mati skrev:Snacka om korkade regler.
Javisst. En idiotisk kompromiss som grundar sig på att lampor drar ström och förbrukningen ökar. Totalt irrelevant redan då, men nu med LED-ljusen är det verkligen skrattretande korkat.Nicke Nyfiken skrev:En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.mati skrev:Snacka om korkade regler.
NjaNicke Nyfiken skrev:En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.mati skrev:Snacka om korkade regler.
Hur tycker du det ser ut på vägarna?e5m1r skrev:NjaNicke Nyfiken skrev:En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.mati skrev:Snacka om korkade regler.
De säger att framljusen ska ljusa bakljusen kan vara släckta men inget som säger att de inte ska lysa
Upp till tillverkareNicke Nyfiken skrev:Hur tycker du det ser ut på vägarna?e5m1r skrev:NjaNicke Nyfiken skrev:En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.mati skrev:Snacka om korkade regler.
De säger att framljusen ska ljusa bakljusen kan vara släckta men inget som säger att de inte ska lysa
Bara i Sverige.e5m1r skrev:Upp till tillverkareNicke Nyfiken skrev:Hur tycker du det ser ut på vägarna?e5m1r skrev:NjaNicke Nyfiken skrev:En annan enormt korkad EU-regel är DRL-lagen som säger att bakljusen INTE ska lysa.mati skrev:Snacka om korkade regler.
De säger att framljusen ska ljusa bakljusen kan vara släckta men inget som säger att de inte ska lysa
Volvo är på även bak vill jag minnas
Killgissar lite: det är ballasten som styr lampans spänning å ström. Den borde därför vara specifik för en viss lampa /effekt. En 25 W ballast borde bara ge 25 W från lampan, men om det finns ”listiga” eller justerbara ballaster som klarar flera effekter vet jag inte säkert. Jag själv skulle dock satsat på en 35w ballast i en 35W installation.StoffeZ skrev:Hej på er!
Bilmecken som hjälpte mig installera 35 W lamporna på min MS 2015 hävdade att ballasten som satt i funkade för upp till 40 W så han satte aldrig i den nya 35 W ballasten som jag köpt. Hur stor skillnad kan ballasten göra för ljusstyrkan? Vet ni vilken ballast som sitter i?
Tycker att det blev bättre halvljus men ingen dramatisk skillnad direkt.
Tacksam för åsikter och argument
Stoffe Z
"Bumpar" liv i denna tråd igen då jag precis byt lampa själv i vår "nya" Tesla Model S och fick en offert på ca 4000för att byta Xenonlampa.Nicke Nyfiken skrev: ↑13 jan 2020 23:59Ja original xenonbelysningen på Model S är verkligen usel.
Det är endast xenonlampor av modellen D8S som passar, och dessa är på 25W och har en lagstadgad begränsning av ljusstyrkan på 2000 lumen oavsett fabrikat och utförande. Så det hjälper tyvärr inte att bara byta lampor.
Vill du ha bättre ljus så måste du byta till D3S lampor. Dessa är på 35W och ger 3200 lumen eller mer, och sitter original på Model S utanför Europa. Dock måste man också byta ballast/drivdon och kablar för att få fart på de starkare D3S lamporna. Det är lite jobb och kostar lite slantar men det är lätt värt det, flera gånger om. Det gör enorm skillnad. Mycket större skillnad än jag trodde. Jag skulle vilja påstå att halvljuset blir helt okej med D3S systemet. Inte helt lagligt, eftersom Model S saknar strålkastarspolning, men ingen bryr sig.
Helljuset behöver dock fortfarande förbättras, men det är lätt avhjälpt med en liten LEDramp. Busenkelt att koppla in eftersom det sitter en +pol precis bakom noskonen, och det funkar med ett vanligt billigt extraljusrelä.
Jo läste om det i tråden men vill göra det som var enklast samt undvika myndighetsproblem då 35w i en gammal Model S inte verkar var helt godkänt (tidigare inlägg).Gustafsson skrev: ↑09 aug 2025 08:41På de äldre S bytte många lampa + ballast till 35 W. Det lär göra stor skillnad.