Det gör det väl knappast eftersom säkerhetsförarna i Teslorna fått gripa in vid ett antal tillfällen trots en ganska blygsam total körsträcka. Waymo klarar sig utan säkerhetförare.
Robotaxi igång i Austin
Moderator: Redaktion
Re: Robotaxi igång i Austin
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Robotaxi igång i Austin
Har tesla släppt nån statistik över hur det går?Maw skrev: ↑01 aug 2025 07:40Det gör det väl knappast eftersom säkerhetsförarna i Teslorna fått gripa in vid ett antal tillfällen trots en ganska blygsam total körsträcka. Waymo klarar sig utan säkerhetförare.
Re: Robotaxi igång i Austin
Om jag inte minns fel så krävde Teslas advokater att man inte skulle behöva lämna ut uppgifterna trots att dessa normalt ska vara offentliga.Fredrik j skrev: ↑01 aug 2025 07:45Har tesla släppt nån statistik över hur det går?Maw skrev: ↑01 aug 2025 07:40Det gör det väl knappast eftersom säkerhetsförarna i Teslorna fått gripa in vid ett antal tillfällen trots en ganska blygsam total körsträcka. Waymo klarar sig utan säkerhetförare.
Re: Robotaxi igång i Austin
Kul att du tror det. Återkom när Tesla tar bort säkerhets-personen ur bilen och har några hundra bilar om några år.
Många verkar ju ha extremt svårt att förstå skillnaden på en disengagement på 400 miles och en per 40000 miles. Tips: den första skalar inte. Waymo hade 5000 miles per DE för 10 år sedan. Dvs 10x så bra som Tesla 2025. Det var heller inte tillräckligt bra för att skala upp.
Re: Robotaxi igång i Austin
Ja, Waymo har ju iaf hållit samma nivå i 10 år, det skall de ha cred för. Nu kan de licensiera FSD och behålla sitt upparbetade brand.
Re: Robotaxi igång i Austin
Du tänker att de skall betala licenspengar för FSD samtidigt som de får anställa personal så de kan ha säkerhetsförare i alla bilar.
Förklara gärna hur detta går ihop ekonomiskt, jag är nog för korkad för att förstå det.
Re: Robotaxi igång i Austin
Det finns ingen som lär licensiera FSD.
Tror man att Waymo ”hållit på i samma nivå i 10 år” är man fullständigt oinsatt.
Re: Robotaxi igång i Austin
Nej, det har dem inte. Vad de har gjort är att starta en "Uber" i SF. Tesla har nämligen inget tillstånd att köra autonomt i Kalifornien, eller någon annanstans i USA utöver Austin. Så vad man gjort är att man startat en taxitjänst liknande Uber med Teslabilar där förarna använder sig av FSD. Ja, förarna sitter förstås bakom ratten och taxitjänsten drivs av tredjepart på uppdrag av Tesla. Jag gissar att amerikanska myndigheter kommer ha frågor om detta.
Varför man gör på detta sätt kan man också undra? För att man vill verka bättre än man är i konkurrensen med Waymo? För att man inte vill att myndigheterna ska få tillgång till data från dessa körningar?