Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.
Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.
Det har länge talats om fördubblad energitäthet, men där verkar inget hända.
Den enda "nya" batteriteknik som slagit igenom är LFP, med lägre energitäthet.
Med 70% längre räckvidd skulle jag nästan aldrig behöva snabbladda (förutsatt att det finns lediga laddstolpar "hemma").
Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.
Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.
Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.
Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.
Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.
Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.
Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.
Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.
Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Ja, batteritekniken i ID-bilarna har förbättrats med förvärmning vilket gör att de nu laddar minst lika snabbt på vintern som på sommaren.
Att laddtiden gått från 40 till 26 minuter har däremot inget med förvärmningen att göra. Kanske annan kemi? Något har förbättrats.
Vilka förbättringar som gjorts av batteriet utöver förvärmning vet jag inte men resultatet är tydligt
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.
Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Ja, batteritekniken i ID-bilarna har förbättrats med förvärmning vilket gör att de nu laddar minst lika snabbt på vintern som på sommaren.
Att laddtiden gått från 40 till 26 minuter har inget med förvärmningen att göra. Kanske annan kemi? Något har förbättrats.
Vilka förbättringar som gjorts av batteriet utöver förvärmning som gjorts vet jag inte men resultatet är tydligt
Jag tror det helt beror på temperaturreglering, batterier behöver förvärmas även på sommaren. Varför har inte Tesla haft samma radikala förbättring av laddtiden?
Jo, för att Tesla redan hade temperaturreglering av batterierna.
Även med förbättringarna som skett beträffande iD-bilarnas laddning så ligger de på samma nivå som Tesla (som tvärtom fått långsammare laddning sedan 2021).
Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Ja, batteritekniken i ID-bilarna har förbättrats med förvärmning vilket gör att de nu laddar minst lika snabbt på vintern som på sommaren.
Att laddtiden gått från 40 till 26 minuter har inget med förvärmningen att göra. Kanske annan kemi? Något har förbättrats.
Vilka förbättringar som gjorts av batteriet utöver förvärmning som gjorts vet jag inte men resultatet är tydligt
Jag tror det helt beror på temperaturreglering, batterier behöver förvärmas även på sommaren. Varför har inte Tesla haft samma radikala förbättring av laddtiden?
Jo, för att Tesla redan hade temperaturreglering av batterierna.
Även med förbättringarna som skett beträffande iD-bilarnas laddning så ligger de på samma nivå som Tesla (som tvärtom fått långsammare laddning sedan 2021).
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Att Tesla inte förbättrar laddningen utan snarare försämrar den beror nog huvudsakligen att de fokuserar på kostnadsbesparingar istället för förbättringar. Kanske kan man likna Tesla vid en fet katt?
Model Y och Model 3 laddar inte alls så snabbt som en ID7 gör, den mer påkostade Model S gör det kanske.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.
Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.
Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.
Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.
Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.
Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.
Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.
Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.
Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Exakt. Förbättring är mjukvara och inte så mycket hårdvara senaste åren.
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.
Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.
Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.
Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.
Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att de gamla id-bilarna inte kommer upp i samma hastighet som de nya, dvs 10-80% på under 26 minuter, även om batteriet är varmt.
Utvecklingen för ID-bilarna är oavsett orsak slående när det gäller batteriteknik. Självklart ingår det även mjukvara i batteritekniken.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.
Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.
Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.
Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.
Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Jo vår id3 av första generation tog runt 40 minuter när batteriet var kallt. Fanns ju inget sätt att värma den. Sjukt irriterande speciellt med tanke på att de uppfattades som de fanns förväntningar eftersom de var tydligt de fanns batteri värmare. Andra laddningen brukar de dock gå bra..
Men idag har väl nya meb bilar bra förvärmning där man tydligt ser om den är optimal eller om mer värme krävs..
Ja lite som early adopter är hårt ibland.
Särskilt när man väljer något baserat på märke istället för andra, vettigare, variabler.
ID3 var usel på pappret, usel att titta på, usel att sitta i, usel att köra samt usel på att ladda.
Särskilt när man väljer något baserat på märke istället för andra, vettigare, variabler.
ID3 var usel på pappret, usel att titta på, usel att sitta i, usel att köra samt usel på att ladda.
Vad kör du själv nu Mannesson? Minns jag rätt att du haft både Tesla, VW och Renault som elbilar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Särskilt när man väljer något baserat på märke istället för andra, vettigare, variabler.
ID3 var usel på pappret, usel att titta på, usel att sitta i, usel att köra samt usel på att ladda.
Vilka andra elbilar i prisklassen var bättre när ID3 lanserades?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Särskilt när man väljer något baserat på märke istället för andra, vettigare, variabler.
ID3 var usel på pappret, usel att titta på, usel att sitta i, usel att köra samt usel på att ladda.
Vad som är uselt att titta på är ju högst subjektivt. Jag tycker ID4 är helt ok samtidigt som model Y är märkligt oproportionerlig. En ganska ful bil helt optimerad för luftmotståndet.
Särskilt när man väljer något baserat på märke istället för andra, vettigare, variabler.
ID3 var usel på pappret, usel att titta på, usel att sitta i, usel att köra samt usel på att ladda.
De var de dummaste jag hört på länge, bara rena känsloargument.
ja de finnas saker som inte var så bra men jag äskade bilen och de hade massor av bra egenskaper.
Särskilt när man väljer något baserat på märke istället för andra, vettigare, variabler.
ID3 var usel på pappret, usel att titta på, usel att sitta i, usel att köra samt usel på att ladda.
Vi älskade vår ID3, bättre baksäte än i en BMW X5, helt ok lastutrymme, tyckte den var kul att köra också.
Jag skulle helt ärligt inte sakna nånting om jag hade haft en 4 år gammal iPhone med det iOS som den hade då, så länge den säkerhetsmässigt är ok. Nu har jag den nyaste modellen med senaste betan, men det är ingenting som jag behöver förutom Apple Carplay som har ändrats med iOS 26.
Du kan inte jämföra med en stabil teknologi.
Elbilar har en extremt snabb utveckling
Det var inte jag som gjorde jämförelsen. Jag fick en fråga hur jag gjorde och jag svarade.
Hur mycket har hänt med MY sista 4 åren? Åkte med min kompis MY för nån vecka sen, märkte ingen skillnad mot den jag hade?
Jag menade bilbranschen som helhet.
Klart mognare nu, allt från laddnätverk, täckning, betalningar, billigare o bättre elbilar med längre räckvidd och laddhastighet för pengarna.
Tesla var tidigare 5år före alla andra, men nu kommer de billiga kineserna.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol