Vill ha en lagom låg bil med skapligt lastutrymme som ändå är snabb och trevlig att köra (ingen SUV alltså

Provkörde ett gäng modeller från olika tillverkare, men fastnade för NIO ET5T.
Hade hört och sett väldigt lite om NIO innan, så vi testkörde och det kändes bättre än förväntat.
Nu har vi kört över 300 mil första månaden och har lite första intryck.
Kan fylla på med mer senare om någon är intresserad.
Gillar utseendet, den sticker ut lite utan att vara underlig.
Mest konstigt är sakerna på taket...
Den går väldigt behagligt och tyst, kanske inte riktigt lika tyst som i4:an, men ganska nära.
Sitter lite högre, men stolarna är skönare (skönt med ventilerade säten också...), tyskarna envisas med att ha lite för hårda stolar tycker jag.
Den känns snålare än i4:an också, men får återkomma om det när jag kört mer vid olika temperaturer.
Med 100kWh batteriet så kommer man riktigt långt, inte testat det helt än, men känns som 50 mil på motorväg inte ska vara något problem.
Räknade sällan med mer än 30 mil i BMW:n (det var inte tomt då, men under 10% så gick det långsammare att ladda), samma körsätt ger betydligt längre stäcka med NIO:n alltså (jo, jag vet att batteriet är klart större i NIO:n...)
Gillar inredningen och den centrala displayen som är enkel och snabb att hantera.
Lite osäker på displayen framför ratten, en del information där döljs lätt av ratten, saknar heads-up:en från BMW:n helt klart (men saknar inte BMW:s display framför ratten som innehåller en hel massa information som jag inte behöver)
Gillar att mittskärmen är stående igen, kanske gammaldags nuförtiden, men jag tycker man får bättre överblick vid navigering och med 360vyn.
BMW:s skärm tycker jag var lite liten, här gillar jag nog gamla Model S:ens stora skärm mest.
Batteribytet var smidigare än förväntat, men jag tror inte att jag kommer att utnyttja det så ofta (man får dock 2st byten gratis per månad som man kan spara, så vi får se, bra med möjligheten)
Autopiloten är inte riktigt i samma klass som Teslorna eller BMW:n (gillar mest den gamla Teslan som är mest förutsägbar och funkade bra på motorväg)
Lite mycket plingande, men det mesta går att stänga av som tur är.
Appen fungerar utmärkt och funkar bättre än BMW:s, även om jag saknar lite inställningsmöjligheter i NIO:s.
Teslas är dock bättre, där man kan ställa in nästan allt.
Just nu har jag Gen 1 batteriet så laddning går inte så snabbt, ska byta igen och hoppas få Gen 2 då, klart snabbare med det verkar det som.
Återkommer hur laddhastigheten är i praktiken, mest laddat hemma och annan AC laddning än så länge.
Så långt så tycker jag att bilen är underskattad, kanske lite konstig prissättning som är problemet?
Men för mig som har den som tjänstebil så är den klart billigare än i4:an.
Framförallt när jag nu fick se vad försäkringen kostar på BMW:n när man nu ska ha helförsäkring! Huu!!
Dessutom ska BMW nu har betalt för diverse uppkopplade funktioner.